souhlas, selsky rozum mi to rika podobne, za me ma taky logiku zdvih mereny kolmo na zem ......
nicmene at je opravdu odborne jasno - napsal jsem na alma mater na Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel, tak uvidime ....
ale to hlavni, a to co by se opravdu melo dotahnout, je ze nektere tlumice zkratka degraduji zdvih, jsou proste kratke a podle me je zakaznik oblbovan ..... nehlede na dopady bezpecnost/pojistovna atd, to uz jsme vsechno probirali ....
tak pro dlouhe zimni vecery (az nastanou), reakce k dnesku:
1/ pan Pastor, Yamaha CR:
- zdvih předního kola je definován délkou pohybu v ose přední vidlice
- zdvih zadního kola je definován délkou pohybu osy zadního kol po kružnici, skutečný pohyb odpružení je kratší díky přepákování zadní kyvné vidlice
2/ doc. Josef Kolář, ustav automobilu FSI CVUT:
- definici zdvihu kola jsem nenašel
- obecně z mechaniky platí, že motocykl se pohybuje po silnici opatřené svislými nerovnostmi h = f(x) a tedy osa kola je zdvihána v zemském souřadném systému Zk=h=F(x), tj. jako dráha osy kola kolmá na silnici
- stlačení vidlice, představuje posun osy kola v lokálním souřadném systému vidlice, tj. její velikost je funkci průmětu svislého pohybu těžiště motocyklu, kývání rámu motocyklu a průmětu svislé nerovnosti vozovky do osy vidlice
takze zatim 1:1 .......
edit: petr ma pravdu, ja to cet trochu letmo, je to 2:0 .....
Upravil xylem dne 18.11.2019 14:44
mne na tom zarazi, ze tohle neni naprosto jasne definovane. Kdyz uz JENOM PRO NAS je tak strasne dulezitej udaj
kdyz je to tak dulezity pro cleny nejakeho CZ BMW fora, jak bez ty JASNE definice vubec muzou zit ty, co se tim zivej.
IMHO je cesta zeptat se za kopeckama...
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
xylem napsal:
tak pro dlouhe zimni vecery (az nastanou), reakce k dnesku:
1/ pan Pastor, Yamaha CR:
- zdvih předního kola je definován délkou pohybu v ose přední vidlice
- zdvih zadního kola je definován délkou pohybu osy zadního kol po kružnici, skutečný pohyb odpružení je kratší díky přepákování zadní kyvné vidlice
2/ doc. Josef Kolář, ustav automobilu FSI CVUT:
- definici zdvihu kola jsem nenašel
- obecně z mechaniky platí, že motocykl se pohybuje po silnici opatřené svislými nerovnostmi h = f(x) a tedy osa kola je zdvihána v zemském souřadném systému Zk=h=F(x), tj. jako dráha osy kola kolmá na silnici
- stlačení vidlice, představuje posun osy kola v lokálním souřadném systému vidlice, tj. její velikost je funkci průmětu svislého pohybu těžiště motocyklu, kývání rámu motocyklu a průmětu svislé nerovnosti vozovky do osy vidlice
takze zatim 1:1 .......
a kde vidíš to 1:1
Já teda v obou názorech jasně vidím, že definice je taková, jakou jsem psal už dávno. Zdvih se měří v ose, protože nerovnosti působí ve svislé rovině, teda kolmo od země. Proto mě nezajímá zdvih vidlice, kterej je pod úhlem, ale zdvih osy kola po kolmici.
Píšou to oba dva.
Jen ten první uvádí rozdílnost v měření zdvihu zadního kola, který my jsme tady ani neřešili, takže to je hledání nesrovnalostí za každou cenu.
Upravil Mr GS dne 18.11.2019 14:34
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
xylem napsal:
tak pro dlouhe zimni vecery (az nastanou), reakce k dnesku:
1/ pan Pastor, Yamaha CR:
- zdvih předního kola je definován délkou pohybu v ose přední vidlice
- zdvih zadního kola je definován délkou pohybu osy zadního kol po kružnici, skutečný pohyb odpružení je kratší díky přepákování zadní kyvné vidlice
2/ doc. Josef Kolář, ustav automobilu FSI CVUT:
- definici zdvihu kola jsem nenašel
- obecně z mechaniky platí, že motocykl se pohybuje po silnici opatřené svislými nerovnostmi h = f(x) a tedy osa kola je zdvihána v zemském souřadném systému Zk=h=F(x), tj. jako dráha osy kola kolmá na silnici
- stlačení vidlice, představuje posun osy kola v lokálním souřadném systému vidlice, tj. její velikost je funkci průmětu svislého pohybu těžiště motocyklu, kývání rámu motocyklu a průmětu svislé nerovnosti vozovky do osy vidlice
takze zatim 1:1 .......
a kde vidíš to 1:1
Já teda v obou názorech jasně vidím, že definice je taková, jakou jsem psal už dávno. Zdvih se měří v ose, protože nerovnosti působí ve svislé rovině, teda kolmo od země. Proto mě nezajímá zdvih vidlice, kterej je pod úhlem, ale zdvih osy kola po kolmici.
Píšou to oba dva.
Jen ten první uvádí rozdílnost v měření zdvihu zadního kola, který my jsme tady ani neřešili, takže to je hledání nesrovnalostí za každou cenu.
mas pravdu, opraveno, aneb dvakrat cti, jednou pis ....
xylem napsal:
tak pro dlouhe zimni vecery (az nastanou), reakce k dnesku:
1/ pan Pastor, Yamaha CR:
- zdvih předního kola je definován délkou pohybu v ose přední vidlice
- zdvih zadního kola je definován délkou pohybu osy zadního kol po kružnici, skutečný pohyb odpružení je kratší díky přepákování zadní kyvné vidlice
2/ doc. Josef Kolář, ustav automobilu FSI CVUT:
- definici zdvihu kola jsem nenašel
- obecně z mechaniky platí, že motocykl se pohybuje po silnici opatřené svislými nerovnostmi h = f(x) a tedy osa kola je zdvihána v zemském souřadném systému Zk=h=F(x), tj. jako dráha osy kola kolmá na silnici
- stlačení vidlice, představuje posun osy kola v lokálním souřadném systému vidlice, tj. její velikost je funkci průmětu svislého pohybu těžiště motocyklu, kývání rámu motocyklu a průmětu svislé nerovnosti vozovky do osy vidlice
... a vzhledem k tomu, že pán z Yamahy si nedokáže "pomoct" se zadním přepákováním, aplikováním stejných principů, jako na přední kolo, tak bych ho moc vážně nebral.
Nechápu totiž, proč by pro jedno kolo měly platit jiný pravidla, než pro jiný kolo... nejsme snad sociálka a jedno kolo není čený a druhý bílý
Když se jedno meří v ose kola po kolmici, tak kvůli přepákování nebudu druhý měřit po kružnici. Ty nerovnosti jsou taky pro obě kola stejný a ve stejným směru
To se pán zrovna moc nezamyslel.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Pan Yamaha říká pravdu. Zadní kolo se opravdu pohybuje po kružnici a pohyb odpružení je opravdu menší z důvodů jiné polohy na páce. Jen nám neřek nic, co bychom už dávno nevěděli. Zadní zdvih je jen naměření vzdálenosti v ose uchycení zadního kola od dorazu k dorazu měřeno svisle se zanedbáním pohybu v ose x. Si myslím.
Upravil Spitfire dne 18.11.2019 17:34
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
...to, že se pohybuje zadní kolo po kružnici, je snad věc nad slunce jasnější, ale co to má společnýho se zdvihem kola? Zdvih je zdvih a vůbec mě nezajímá, jestli se u toho pohybuje po kružnici, elipse nebo osmičce... zdvih, svým způsobem, udává schopnost kola pohltit nerovnost a pokud je schopnost kola pohltit 20cm nerovnost, tak mě je přece úplně jedno, po jaké dráze to provádí, ale důležitej je výsledek a jestli si někdo výsledek bude zkreslovat pokřivením dráhy, tak je to naprostá demagogie. To je, jak když někdo lápá zaměstnance na hrubou mzdu... zajímá tě, jako zaměstnance bez IČO, hrubá mzda? Já si myslím, že je ti k ho.vnu, stejně jako nějakej pohyb zadního kola po křivce, kružnici... a kdo ví, po čem ještě. Mě zajímá, pracovní/funkční/kolmá dráha... a pokud to tak berou u předního kola, tak je naprostá blbost, to řešit u zadního jinak.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
a vůbec nemluvím o tom, jak teda měříš zdvih zadního kola, když si nastavuješ SAG? To budeš měřit po kružnici? ... na to se moc rád pána z Yamahy zeptám, až budu mít cestu kolem... moc rád se podívám, jak mě na nějaké yamaze ukáže, jak se měří SAG na zadním kole a co k tomu používá za techniku a výpočty
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Normálně vezmu školní kružítko, hrot zapíchnu do uchycení kyvky, křídu doprostřed hrušky, najdu úhel ? a měřím pohyb po kružnici ne? :-) Škoda, že ty večerní školy zrušili :-D YouTube Video
Takhle se měří do specifikace zdvih sice u bicyklu (rear wheel travel):
ale prostě to tak všichni chápeme, je to logický a měla by tak tak počítat i automobilka, motomobilka.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
jsou proste tyhle varianty (vynechal jsem, paradoxne) telelever ktery ma ten skoro-elipsovy pohyb, ale pro "definici" zdvihu je to jedno, krajni polohy ma v bodech, takze princip stejny ...
1 - draha zdvihu PK v kolmici na rovinu
2 - draha zdvihu PK v ose vidlice
3 - draha zdvihu ZK v kolmici na rovinu
4 - draha zdvihu ZK v delce oblouku pohybu osy kola
asi je shoda na tom ze tohle jsou vsechny moznosti "mereni" .....
cvut celkem jasne definovalo a vyargumentovalo ze to je draha lokalniho souradneho systemu, coz pri aplikaci na obe kola dava variantu 2 a 4
ale merit delku oblouku je fakt chujovina, takze za me to dava smysl bud 2 a 3 coz ale znamena pro kazde kolo jinou definici, nebo pak 1 a 3 coz by ale znamenalo vzdy nutnost vetsi drahy pohybu soustavy na dosazeni daneho zdvihu (a to by se marketingu nelibilo ....), takze to podle mne neodrazi hodnoty v katalogu ..
za sebe - pockam si jestli jeste nekdo z oslovenych nekde pripadne nevypatra definici a uvidime, za me zaver zatim nejasny, ale spat kvuli tomu rozhodne muzu
kazdopadne to nic nemeni na tom ze zdvihy tlumicu neodpovidaji deklarovanym zdvihum kola, at uz v jakekoliv definici (ty rozdily ve skutecnych cislech variant 1/2 a 3/4 nejsou samozrejme nijak dramaticke)
xylem přiložený následující obrázek:
2/ doc. Josef Kolář, ustav automobilu FSI CVUT:
- definici zdvihu kola jsem nenašel
- obecně z mechaniky platí, že motocykl se pohybuje po silnici opatřené svislými nerovnostmi h = f(x) a tedy osa kola je zdvihána v zemském souřadném systému Zk=h=F(x), tj. jako dráha osy kola kolmá na silnici
- stlačení vidlice, představuje posun osy kola v lokálním souřadném systému vidlice, tj. její velikost je funkci průmětu svislého pohybu těžiště motocyklu, kývání rámu motocyklu a průmětu svislé nerovnosti vozovky do osy vidlice
podle mě je jasně napsáno, že platí z tvého obrázku varianta 1 a 3
Upravil Mr GS dne 19.11.2019 11:22
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
2. Hodnota SAG pre predné kolo je 1/3 z celkového zdvihu tlmiča. Tiež sa nastavuje zmenou predpätia pružiny, resp. výmenou pružiny (pružín ..). Meria sa pozdĺž rúry teleskopickej vidlice, tiež pri odľahčenej a pri zaťaženej moto.
Pozor, 30% nie je 1/3 a opačne.
Napada me ta klasicka hlaska o Mlhovi. Sorry...
Ale k veci - podle me neni ani tak dulezite, co je ci neni teoreticky spravne, ale jak to meri vyrobce. Protoze hodnoty zdvihu udava vyrobce a proto me zajima, jak to zmeril on. A ja nepochybuju o tom, ze pokud ma marketer moznost vybrat si z dvou hodnot, tak si vybere tu, ktera se bude zakaznikovi vic libit bez ohledu na to, jestli je to teoreticky spravne, nebo ne. A jak je i tady videt, lidi maji za to, ze cim vyssi zdvih, tip lepe.
Na CVUT nevyrabeji a neprodavaji nic, a tak pomerne logicky chapou zdvih jako drahu osy kola kolmou k silnici.
Oproti tomu Yamaha si (opet logicky z jejich pohledu) vybira ti "hezci" moznost. Tedy "v ose vidlice" pro predek a "po kruznici" pro zadek. Timto chci rict, ze ja chapu vyjadreni pana Pastora z Yamahy tak, ze je to skutecne 1:1.
A po pravde je mi to celkem jedno. Kdyz budu chtit vedet tu teoreticky spravnou hodnotu, tak si to prepocitam. Ale dulezity je pro me to, ze vim, jak to vyrobce meri. Coz se u BMW a teleleveru rict neda.
Ale k veci - podle me neni ani tak dulezite, co je ci neni teoreticky spravne, ale jak to meri vyrobce. Protoze hodnoty zdvihu udava vyrobce a proto me zajima, jak to zmeril on.
...
Ale dulezity je pro me to, ze vim, jak to vyrobce meri. Coz se u BMW a teleleveru rict neda.
Jak jsem psal už několikrát... s origo tlumičem to vychází plnohodnotně ... sice počítají i s pryžovým dorazem, ale ne s celým, takže opravdu reálně s nějakou nezmáčknutelnou částí.
Mě BMW ještě nezklamalo... udávají skutečnou spotřebu, kapacitu nádrže dokonce menší, hmotnost sice dosažitelnou pouze v totální holotě ale i tak dosažitelnou a ani tentokrát tomu není jinak. Myslím, že tahle poslední problematika se tady začala řešit už více méně "jen tak" aby bylo jasno i okolo.
Je mě to taky v podstatě jedno... logika se tentokrát setkala i s vědeckým pohledem nezaujatého člověka, což mě v mém názoru ještě utvrdilo a pro mě je to věc naprosto jasná... zdvih se měří po kolmici... na vzduchem chlazených motocyklech BMW s teleleverem to vychází tak, jak udává výrobce a tím to pro mě hasne. Je mě celkem jedno, jak to měří v Japonsku nebo v Rakousku, kde jim to nevychází ani na klasické vidli. Nám to vychází poctivě a navíc se našel výrobce, kterej dokáže dodat plnohodnotnou náhradu za origo, takže bych to považoval za vyřešené
Upravil Mr GS dne 19.11.2019 19:00
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
příspěvek #194
Upravil Mr GS dne 19.11.2019 19:44
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
jen pro info:
Vlákno jsem pročistil od zbytečností tak, aby diskuze měla smysl. Odpadlo 6 stránek nesmyslů a zbytečností
Dle nepsaneho pravidla tohoto fóra jsem nic nesmazal. Kdo by měl potřebu se rozplývat nad svými blitkami, tak je najde ve vlákně o ničem
Koho to zajímá, tak myslím, že teď má smysl si to pročíst
Kdo by měl ještě věcný dotaz nebo poznatek, který zde nepadl, tak sem s tím ... ale k tomu vědět, jestli zde informace už je nebo ne, je tak nějak potřeba to vůbec přečíst
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Ak kupim tie Ohlinsy na 1200 gs 2015 co s Esou? Da sa to nechat jednoducho tak , ze to vytiahnem zo zastrcky a jazdit s permanentnym hlasenim ? Touratech predava “ zaslepku”
za 300€ to sa mi nechce vysolit. Alebo sa da nejak inak?
možná to někdo řeší tady: https://www.bawor...ost_580396
Já nevím, po první stránce jsem to přestal číst
Zpusoby, jak to řešit jsou.
Nevím, jestli se vyrábí verze Öhlins TTX na servo, ale zeptej se přímo tohodle pána: https://www.faceb...ins.Czech/
Tam jsem to koupil a ten o tom bude vědět nejvíc.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Mr GS napsal:
možná to někdo řeší tady: https://www.bawor...ost_580396
Já nevím, po první stránce jsem to přestal číst
Zpusoby, jak to řešit jsou.
Nevím, jestli se vyrábí verze Öhlins TTX na servo, ale zeptej se přímo tohodle pána: https://www.faceb...ins.Czech/
Tam jsem to koupil a ten o tom bude vědět nejvíc.
to vlakno som zalozil ja dlho som tu dlho nebol a myslel som ze kupim TT a mam pokoj a potom som narazil na toto.
Ohlins so “servom” k Ese neni.Uplne nahodou mam v nasom meste autorizovany servis , ale k Ese sa mi vyjadrit nevedel , ze ako to odstavit a ani v Brne nie .
Ale vraj ohlins najviac kusov predava prave do GS tak nejake riesenie najdem.