Dovi - 12,6V na baterce je zcela normální napětí, měřit baterku po jízdě nebo po sundání z nabíječky je hloupost, nic to neřekne. Jediným měřítkem je měření vnitřního odporu, což se dá nahradit zátěžovou zkouškou, což se dá nahradit jakš takš nastartováním. Úvahy o poklesech napětí po nabíjení nebo bez zátěže jsou dneska zbytečné, nedají se aplikovat při rozdílných konstrukcích elektrod, separátorů, elektrolytu atd. Pokles napětí je potřeba měřit slušným měřákem, nejlépe ručkovým nebo rychlým digitálem. Pokud chceš pojednání o téhle problematice, měl jsem něco v PDF, pošlu když najdu.
Upravil bobGS dne 31.12.2011 11:53
bobGS napsal:
12,6V na baterce je zcela normální napětí, měřit baterku po jízdě nebo po sundání z nabíječky je hloupost, nic to neřekne.
Jasně, přijít k řekněme 10 provozovaným baterkám v nějakém náhodném stavu nabití a u 7 z nich změřit 12.5 až 12.6 V naprázdno je normální - s konstatováním za těchto podmínek souhlasím.
Myslím, že kdybych zaskočil do garáže, tak u baterek svých už cca 2 měsíce neježděných motorek tipuju, že se moc lišit od těch hodnot nebudou - teda ta stará baterka na Báwu už asi těch 12.5 V nedosáhne, ale u ní by nebylo divu.
Jenže musíš to celé číst v kontextu:
Spea - ToM (na kterého jsem reagoval) u své čerstvě a plně nabité baterky naměřil těch pouhých 12.6 V už za pouhou půlhodinu po odpojení nabíječky - a to by bylo u baterky ve stoprocentní kondici (typicky nová dobře zformovaná baterie) příliš brzo na samovolný pokles napětí naprázdno po plném nabití... Nic víc se jenom z tohoto nedá odvozovat.
P.S.
Tak jsem si s tím ještě dal tu práci a změřil svoje motobaterky ručkovým Avometem i přesnějším digitálním multimetrem:
Cca už 5 let stará baterka na Báwu má napětí naprázdno 12.42 V (je to pašák na ten věk), a to je už dva měsíce od posledního nastartování a dobíjení baterky.
A původní cca 2 roky stará baterka na malé Hondě CBF 125 (taky už zhruba 2 měsíce odpočívá zimním spánkem) má napětí naprázdno 12.57 V...
bobGS napsal:
Jediným měřítkem je měření vnitřního odporu, což se dá nahradit zátěžovou zkouškou, což se dá nahradit jakš takš nastartováním.
Souhlas, a o tom chování při (a po) nastartování jsem už tady taky psal.
bobGS napsal:
Úvahy o poklesech napětí po nabíjení nebo bez zátěže jsou dneska zbytečné, nedají se aplikovat při rozdílných konstrukcích elektrod, separátorů, elektrolytu atd.
Jou zbytečné v tom smyslu, že pouze samotné napětí bez zátěže (bez proudu) žádný užitek (energii, práci) nevytvoří, a vnitřní odpor narůstající časem a s opotřebením baterie se nejlépe zjišťuje respektive projevuje pod zátěží.
Ale nejsou zbytečné, jestli je člověk alespoň trochu technicky založený a ví, jak se má nebo nemá daný typ baterie po svém plném nabití zhruba chovat.
Příliš velký (rychlý) pokles napětí naprázdno z cca 13.5-13.8 V bezprostředně po odpojení elektrod nabíječky na klidové (skoro ustálené) svorkové napětí naprázdno znamená, že takováto baterka už není ve stoprocentním stavu (už má značnou část životnosti za sebou), případně ještě nebyla plně nabita.
bobGS napsal:
Pokud chceš pojednání o téhle problematice, měl jsem něco v PDF, pošlu když najdu.
Díky za nabídku, ale netřeba, něco málo o tom vím i z titulu své dřívější praxe v příbuzném oboru, a i literatury na toto téma existuje spousta. __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
Nemá cenu to takhle rozebírat - zde www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf
se to dá načíst, nicméně je to pouze jeden ze zdrojů, údaje jsou jinde maličko jiné
Co je důležité - měření - digitál neznamená přesnost - tzn udávat 12,42V je krásné, ale vzhledem k přesnosti měřáků do cca 3000,-Kč nesmyslné, u měřáků za pár stokorun zvlášť. důležitý je pokles napětí při zátěži. Hodněkrát při požadavku na výměnu baterie stačilo vyčistit stykové pkontakty, kostry, zpuchřelé kabely od alternátoru či svorky na aku a bylo to OK. Další viz článek.
bobGS napsal:
Nemá cenu to takhle rozebírat - zde www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf
se to dá načíst
Ahoj,
musím se Ti přiznat, že jsem z této debaty poněkud v rozpacích - neznáme se a nechci Tě samozřejmě nijak urazit, ale připadá mi to nyní už tak trochu jako debata o voze a o koze...
1.
Nejprve v reakci na Spea-Tomův dotaz uvedu z hlavy sice narychlo zformulovanou, nicméně pravdivou a praxí podloženou odpověď (a tu pravdivost nyní dokonce potvrzuje i ten Tebou doporučovaný materiál - viz dále ten tučný text).
2.
Ty tomu ale následně oponuješ a je z toho vidět, že asi ne z neznalosti věci, ale proto, žes byl v rychlosti poněkud povrchní a že ses pořádně neseznámil s původním dotazem tazatele a okolnostmi provedeného měření, a nevěděls tedy, na co jsem mu přesně odpovídal..
3.
S poukazem na potřebu číst to v kontextu původního dotazu tazatele jsem Ti proto připomenul/vysvětlil ty původní podmínky a okolnosti.
4.
Místo abys to aspoň v této fázi uznal (omluvu samozřejmě nežádám), jenom nakonec řekneš, že to nemá cenu rozebírat a jakoby milostivě to podepřeš odkazem na rozsáhlý materiál z čopráckého fora (a zřejmě abys měl poslední slovo, tak ještě nakonec přihodíš pár obecných informací o přesnosti digitálních měřáků a zoxidovanýchj kontaktech atd. - děkuji, ale to opravdu nebylo třeba).
Jenže kdyby sis právě ten materiál, který sám jiným doporučuješ k četbě, dobře prostudoval, tak bys zjistil, že jsem zde už od začátku v reakci na Spea-Tomovy dotazy uváděl zcela pravdivé informace.
Takže ještě jednou - ať to v tom svém materálu nemusíš dlouze hledat, tady to máš:
Při vybíjení (jakmile připojíme nějaký spotřebič na právě nabitý akumulátor), klesne jeho svorkové napětí rychle na cca 12,6 až 12,8 V.
Svorková napětí 12V odpojeného akumulátoru naprázdno (nesmí být na svorky připojen žádný spotřebič) a přibližný stav nabití:
12,6V až 12,8V = 100%
12,4V až 12,5V = 75%
12,1V až 12,2V = 50%
11,9V až 12,0V = 25%
11,8V = vybitý
Měření provádíme po více než 2 hodinách od posledního nabíjení nebo jízdy vozidla, nebo raději ještě později (klidně druhý den). Pokud bychom měřili dříve, můžeme naměřit falešně vyšší hodnoty.
K čemu tyto přibližné údaje napětí slouží? Jednak k orientační kontrole stavu akumulátoru...
Takže kdyby to snad ještě ani teď nebylo dostatečně jasné, tak na vysvětlenou můj stručný komentář:
Všimni si, že (i podle toho Tvého sem dodaného materiálu) na těch 12.6 až 12.8 V má to napětí po ukončení nabijení baterky spadnout až za několik hodin (a klidně až druhý den) - nikoliv skoro okamžitě za půl hodiny na 12.6 V jako v případě Spea-Tomovy baterky.
Přesně, jak jsem to Tomovi psal.
bobGS napsal:
Co je důležité - měření - digitál neznamená přesnost - tzn udávat 12,42V je krásné, ale vzhledem k přesnosti měřáků do cca 3000,-Kč nesmyslné, u měřáků za pár stokorun zvlášť. důležitý je pokles napětí při zátěži. Hodněkrát při požadavku na výměnu baterie stačilo vyčistit stykové pkontakty, kostry, zpuchřelé kabely od alternátoru či svorky na aku a bylo to OK. Další viz článek.
Myslím, že zbytečně někoho "okřikuješ", že naměřenou hodnotu uvedl jako čtyřcifernou (a dovolil si ji nezaokrouhlit), aniž znáš přesnost jím použitého měřidla, teplotní stabilitu i stabilitu v čase, průběžnou komparaci s firemními profi měřáky atd..
Ostatně koho ty víceméně přesné 4 cifry iritují, nechť si je zaokrouhlí třeba na 3, jestli se mu s nimi snadněji pracuje.
Více snad k celému tomu úplně zbytečně vyvolanému "sporu o napětí naprázdno" netřeba dodávat - nevidím už žádný smysl donekonečna diskutovat s doufám rozumným člověkem o zřejmých faktech. __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
To máš jedno, neokřikuji nikoho, jen tu čtyřcifernou hodnottu jsem uvedl jako příklad, že se na běžné měřáky nedá - co se týká naměřené hodnoty spolehnout. Nerozumím tomu, proč kopíruješ hodnoty z odkazu, který jsem uvedl právě proto, aby se to nemuselo kopírovat, ale proč ne. Pro zajímavost změřil jsem Aku nabité před týdnem a odpojené - ty zapouzdřené s elektrolytem 12,47 +-0,02V, gelovky 12,57V +- 0,02V. Měřák cejchován na metrologii u nás.
Jinak mnou uvedený materiál je informativní a více či méně se může lišit u jiného výrobce. Co se týká dalších věcí, které jsem uvedl, možná tam pro tebe nebyla ta správná kontinuita - ono tohle téma je poměrně obsáhlé - pouze jsem upozorňoval někoho, kdo se v tom snaží orientovat, koupí měřák za pár stovek a něco naměří - aby vzal při měření v úvahu i další věci a zbytečně nekupoval novou baterii. Hodněkrát se mi stalo, že zákazníci přijelli na výměnu baterie a po nabití ta stará ještě dlouho sloužila proto, že pomocí striktních pravidel, které jim někdo vysvětlil, popř chybného měření chtěli výměnu. Jinak v práci máme Vartabloky sdružené do baterií 440V a kapacitě od 220 Ah , ten materiál taky mám, používáme i EXIDE, tenhle jsem použil náhodně. Jestli jsem tě nějak rozrušil tak se omlouvám, mým cílem bylo jen a pouze vysvětlit uživatelům tady co o to stojí, aby "nestahovali kalhoty, když brod je ještě daleko " a neměnili, když není třeba. Toť vše.
Upravil bobGS dne 01.01.2012 11:38
Tedy klobouk dolů,to byl projev.....FrownTakhle to uměl i LukyGSSmilenevíte co je s ním,že už nepíše?
Ahoj Vlasťo, vidím že se ti stýskalo
Nebylo toho času kvůli práci ale teď zase přijde na řadu ta moje holka oranžová, vlastně už na řadu přišla. Přes zimu sem nechal u Procházky zrepásnout tlumiče a nechal je nastavit na váhu 115kg a taky malinko prodloužit zadní tlumič cca o 3mm, na to progresivky HyperPro a už to mám na moto. Moto trošku přitvrdila tak si budu muset trošku pohrát s nastavením tvrdosti nebo odskoku.
Jinak bych v tomto vlákně ještě pořešil vejfuk, kamarád teď na Ebay našel Leo Vincka se svodem na lambdasondu za 255EUR, to by šel ten vejfuk co tam teď mám pryč i s katíkem a nahradil by ho homologovanej Vincek. Teď k jádru mýho problému, nevíte kde se daj koupit nový svody? Nebo aspoň kdo by je vyrobil, popřípadě jak ty zašlý svody do hněda vyčistit nebo spíš čím je vyčistit.
http://www.zednic... http://luky2.rajc...
LukyGS: mosaznej kartáč, hadrovej kotouč na elektromotoru a brusná + leštící pasta pragopol. Výsledek zde: http://gallery.mh...rovy-vyfuk
Každopádně je to celkem robota, hlavně svody (ty jsem pak už v euforii ani nefotil ). Ta trubka místo katu šla pěkně, ale svody mi daly zabrat,mimojinjé kvůli členitosti a samým zatáčkám... A po namontování na motorku to vydrží stříbrný přesně do první projížďky, teď už to mám zlatý, místy domodra a dohněda To prostě k nerezi patří.
~ R1100GS ~
no_-_name Jo to sice asi vydrží jen málo ale já je měl už sakra hnědý, do modra mi nevadí to se mi i líbí. Nakonec sem to vzal kyselinou chlorovodíkovou a de to pomalu ale bez námahy dolů a nerez vypadá zase jako nerez :-) Díly co byly do zlata sou stříbrný po prvním přetření a jak říkáš, svody dostávaj tepelnej záhul a ta hnědá se na nich drží jako svině, pouští to teprve po x tým natření. Chci je mít v origo barvě aby nevypadaly k novýmu svodu a laďáku jak pěst na oko
Sem tady študoval fórum a psal tu borec že v práci tak čistěj nerez a i ty svody doma tak čistil a v pohodě, no a měl pravdu. Teda pokud ráno nenandu na moto místo svodů vzduch :-)
Jinak ti to čištění nezávidím, to sis musel dobře máknout než jsi ty svody vyleštil. Jinak sem byl dneska obouvat Mischeliny Anake 2 místo špuntů co tam byly předtím a moto vypadá najednou jak hračka pro děcka tak nějak nedospěle
http://www.zednic... http://luky2.rajc...
LukyGs napsal:
Sem tady študoval fórum a psal tu borec že v práci tak čistěj nerez a i ty svody doma tak čistil a v pohodě, no a měl pravdu. Teda pokud ráno nenandu na moto místo svodů vzduch :-)
Našel ale odpoledne sem je radši sundal a dočistil ručně silichromem. Práce i s rozborkou a sborkou + ruční leštění za 3 hod. Po nasazení za dvě minuty byly svody zlatý a za dalších pět minut běhu motoru byly do modra plus většina zlatá což je super bo sem je měl ve stavu že vypadaly jak rezavý.
LukyGs přiložený následující obrázek:
LukyGs napsal:
no_-_name Jo to sice asi vydrží jen málo ale já je měl už sakra hnědý, do modra mi nevadí to se mi i líbí. Nakonec sem to vzal kyselinou chlorovodíkovou a de to pomalu ale bez námahy dolů a nerez vypadá zase jako nerez :-) Díly co byly do zlata sou stříbrný po prvním přetření a jak říkáš, svody dostávaj tepelnej záhul a ta hnědá se na nich drží jako svině, pouští to teprve po x tým natření. Chci je mít v origo barvě aby nevypadaly k novýmu svodu a laďáku jak pěst na oko
Tak tohle mě zajímá. Problém s hnědím kolemen řeším už asi rok, ale nenašel jsem chuť k tomu abych to brousil a pak několik hodin leštil . Můžeš napsat jakej je postup? Kolika procentní kyselinu jsi použil kolik jí ne potřeba? má se to ponořit nebo jen potírat? atd Díky