skopalik napsal:
Koukám, že do převodovky se vrátily přímé zuby. By mě zajímalo proč? https://www.youtu...nZgYF7Q7B8 (v čase 1:19)
Zaimavej point, v nekolika recenzich se nadmiru slintalo nad perfektne odladenym quick-shifterem, hledal bych v tom souvislost. ...
To asi ne. Při řazení posouvají se po drážkách hřídele "spojky" a zapadají do ozubů na čelech kol, čímž spojí volně se otáčející kolo s hřídelí.
muze byt, ale urcite se chovaji jinak kola se sikmym a primym ozubenim a je mozny, ze primy funguji na ten QS lepe...
nebo jen lepe odladili tu "vypinaci" elektroniku ...
Hledej impuls ke změně v penězích a emisích.
1) Přímé zuby jsou levnější na výrobu
2) Při použití přímých zubů nepotřebujdeš axiální ložiska na hřídelích, převod negeneruje sílu do osy rotace kola.
3) Soukolí s přímými zuby má vyšší účinnost = nižší ztráty -> klesne spotřeba a emise CO2.
V převodovce jsou ozubená kola v trvalém záběru, vždy jedno kolo z páru se volně točí na hřídeli. Zařazení rychlosti se děje zubovou spojkou, která je na drážkách a vůči hřídeli se netočí, tuto spojku posune řadící vidlička, spojka čelním ozuby zapadne do převodového kola, tím jej spojí s hřídelí a přenáší točivý moment. Převodová kola se axiálně nijak nehýbou, tvar zubů nemá na řazení vliv.
Upravil Francis dne 05.11.2023 18:13
Pistolnik napsal:
Velmi se omlouvám John_Ice a patol, že jsem v rámci patnáctiřádkového textu měl jeden názor a tedy jednu větu shodnou s někým jiným. Netušil jsem, že by to někoho mohlo pohoršit.
PS. To nemluvím o tom, že v rámci pročítání 15 stránek příspěvků, jsem si toho nevšiml.
Ved ja som si robil prdel, nevidis tam toho smajlika ?
Francis napsal:
V převodovce jsou ozubená kola v trvalém záběru, vždy jedno kolo z páru se volně točí na hřídeli. Zařazení rychlosti se děje zubovou spojkou, která je na drážkách a vůči hřídeli se netočí, tuto spojku posune řadící vidlička, spojka čelním ozuby zapadne do převodového kola, tím jej spojí s hřídelí a přenáší točivý moment. Převodová kola se axiálně nijak nehýbou, tvar zubů nemá na řazení vliv.
a klasicka 12ka me helilkalni ozubena kola?
Z toho co popisujes.. melo to vubec nejake extra vyhody..?
viz.
https://www.bmwmo...-in-detail17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Francis napsal:
Hledej impuls ke změně v penězích a emisích.
1) Přímé zuby jsou levnější na výrobu
2) Při použití přímých zubů nepotřebujdeš axiální ložiska na hřídelích, převod negeneruje sílu do osy rotace kola.
3) Soukolí s přímými zuby má vyšší účinnost = nižší ztráty -> klesne spotřeba a emise CO2.
V převodovce jsou ozubená kola v trvalém záběru, vždy jedno kolo z páru se volně točí na hřídeli. Zařazení rychlosti se děje zubovou spojkou, která je na drážkách a vůči hřídeli se netočí, tuto spojku posune řadící vidlička, spojka čelním ozuby zapadne do převodového kola, tím jej spojí s hřídelí a přenáší točivý moment. Převodová kola se axiálně nijak nehýbou, tvar zubů nemá na řazení vliv.
1+2) jasan, ale pak by jejch vyroba nedava smysl ani na predchozch modelech, takze nejaky vyznam mely a asi nejen vyuzti axialnich sil pro "zamknuti" kvaltu
spis to tipuji na hlucnost (pamatuji si dobre, ze sikma jsou mene hlucna ?)
3) to asi ano, ale to tedy je supermaly rozdil ne ?
hicks napsal:
a klasicka 12ka me helilkalni ozubena kola?
Z toho co popisujes.. melo to vubec nejake extra vyhody..?
Kam chodíš na takový výrazy jako "helilkalni ozubena kola"? :-D
Výhody to zcela jistě má, proto se šikmé ozubení používá snad ve všech automobilech. Šikmé ozubení přenese více momentu. Je tišší. Je samosvorné = když kvalt zařadíš "napůl", sám se dotáhne vlivem axiální síly. Toto se projevuje pozitivně i v extrémním případě, kdy se boční řadící ozubení ožvejká. U převodovky s přímými zuby ti začnou kvalty vypadávat dříve, protože tam nepůsobí žádná síla proti.
Osobně bych za tou změnou viděl zejména ojebávání. Z pohledu výrobce není třeba řešit to, jestli ta převodovka padne ve 150tis. nebo 400tis. najetých km. A léta praxe ukázala, že to drží až zbytečně dlouho, tak proč to nezlevnit.
puchyyla napsal:
Kam chodíš na takový výrazy jako "helilkalni ozubena kola"? :-D
Výhody to zcela jistě má, proto se šikmé ozubení používá snad ve všech automobilech. Šikmé ozubení přenese více momentu. Je tišší. Je samosvorné = když kvalt zařadíš "napůl", sám se dotáhne vlivem axiální síly. Toto se projevuje pozitivně i v extrémním případě, kdy se boční řadící ozubení ožvejká. U převodovky s přímými zuby ti začnou kvalty vypadávat dříve, protože tam nepůsobí žádná síla proti.
Osobně bych za tou změnou viděl zejména ojebávání. Z pohledu výrobce není třeba řešit to, jestli ta převodovka padne ve 150tis. nebo 400tis. najetých km. A léta praxe ukázala, že to drží až zbytečně dlouho, tak proč to nezlevnit.
ja mel celou dobu za to, ze se "helikalni" normalne pouziva v anglictine je to "helical gear".
Jinak dik za vysvetleni.
Tj. po ramu castecne lisovanem z ocelovych plechu mame dalsi (trochu) podezreni na prehnany ojeb...
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
ako písal Francis šikmé zuby u tejto prevodovky nemajú absolutne nič s radením. Kolesá sa nepresúvajú, presúvajú sa zubové spojky a vplyv na zaraďovanie či vyskakovanie kvaltov má geometria či stav bočných kameňov a otvorov v kolesách nie tvar zubov.
Upravil hicks dne 07.11.2023 10:31
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
pro zajímavost.. šikmý ozubení se dělalo hlavně kvůli snížení hlučnosti převodovky.. což se dneska asi dá vyřešit tvarem skříně, olejem a povrchovou úpravou.. u převodovek se zpátečkou bývaly převody vpřed šikmé a zpátečka přímá kvůli jinému způsobu zařazení.. jo a jestli je ozubení šikmé nebo přímé na řazení vliv nemá.. to drží vidličky.. kdyby si to mělo kvalty nějak dotahovat, musely by sudé a liché kvalty mít opačný sklon zubů..
foto z cest: www.facebook.com/...
o moto: http://www.motork...mid=103612
BMW R1150GS (2001, bez ABS)
KMZ K-750 (1962, se zpátečkou, tzv. "Dněpr" )
Možnost základního servisu boxerů série 850/1100/1150/1200(vzduch)..
Možnost diagnostiky Jeep WJ/WG..
Xylem, áno je to tak že u 1250 je primárny prevod aj s jeho vôľami súčasťou ventilového rozvodu.
U 1300 by mohol byť pohon priamo z kluky, no aj vpredu aj vzadu sú tam vložené velké tenké kolá, pre ktoré nemám iné vysvetlenie, len že sú súčasťou rozvodov.
[https://www.mcnews.com.au/wp-content/uploads/2023/11/2024-BMW-R-1300-GS-Launch-Diagram-Driveline-1140x658.jpg][/img]
Upravil Tryskac dne 08.11.2023 11:16
To ma tiež najprv napadlo, ale rovnaké je odzadu pri altíku na ľavej strane - vidno ho na tom kreslenom obrázku s kardanom /mne vložený obrázok znovu nezobrazilo/ a naň už iný dôvod nie je, kedže u 1250 ide ľavý rozvod priamo z kľuky. Tak ma nič iné nenapadá, že kvôli niečomu tam vložili do rozvodov dvojité medzikolo.
Tak vám nevím,dnes sem to měl půjčený na 2 hoďky v Cartecu a mám z toho spíš negativní zážitek.Ergonomie za mě super,podvozek taktéž sic si nemyslím,že lepší než na 1250.Co mě ale hodně nemile překvapilo,byl motor resp.jeho projev na volnoběh a jízda v nízkých rychlostech=kolem 50-60(obec).To je za mě HRŮZA.Něco jak šrouby nasypaný v míchačce.Přestávalo mě to vobtěžovat tak kolem 70-80 km/h.Ta motorka mi přijde taková bytelnější než předchozí 1250,např.vidle sou podstatně většího průměru...pozitivní mi přijde,že se da zvolit varianta bezblinkrů v bástrech.Světlo v reálu za mě v poho,ale pohled na to nádrz z pozice řidiče,taky nic krásnýho.Celkově je ta motorka pocitově lehoučká.Na to co kolem toho bylo za humbuk a za tajnosti,tak za mě zklamání hlavně z toho projevu motoru,jeho projev mi přijde hrubší než u 1250.Takže vím,že tohle faktnepotřebuju.Zdar
Pánové rychlý dotaz. Máte po objednání nějaký přesnější termín na předání? Důvodem dotazu je pak větší výběr ojetých strojů pro nás smrtelníky, kteří mají našetřeno jen skoro půlku nového:-) Jestli se vůbec stihne začátek sezóny. Díky.