Po čase jsem konečně pochopil, kdy ty progresivní hyperpra fungují nejlépe a k čemu asi byly vymyšlený. Na naložené motorce je to radost, změknou a přesto nejdou při svižné jízdě nadoraz. Při srovnání stejných cest co jsem jel loni na sériových tlumičích na stejných pneu, je jistota ovládání na daleko lepší úrovni. Stejně ale mám chuť laborovat dál.
Melizoy : vidím to stejně, zatímco ve dvou je to naprostá paráda a člověk se nemusí starat ani o nastavení v jednom je to krapet utrpení (zvlášť bez hydroštelu)
Zrovna včera jsem se byl po dlouhý době projet sám a byl jsem z toho krapet znechucen, na rozbitý silnici to je opravdu nekomfortní svezení, s láskou jsem vzpomínal na svezení se starýma originálama s unavenou pružinou, sice si sem tam škrtla ale o hrbech jsem nevěděl
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Tak to mas spatne nastaveny.Ja jezdim sam a fakt jsem se dostal na velice prijemne nastaveni.Kdyz jezdis s povolenou pruzinou(ja mam asi 5 kliku ze 40),tak je potreba hodne povolit ten utlum odskoku.To znamena,aby se pruzina rychleji vracela.Ted jsem fakt spokojenej.
vevisy když si všimneš píšu, že nemám hydroštel a opkud změnit nastavení pružiny znamená vyndat tlumič, tak to se mi nechce, zkoušel jsem to, nic optimálnějšího než nastavení z továrny jsem nenašel, kdybych jezdil sám povolím si to, kdybych jezdil ve dvou přitáhnu si to, ale když jezdím různě nedá se to udělat tak aby to bylo dobře, takže už jen toužebně čekám kdy mi dorazí novej hydroštel a doufám že pak s tím půjde jezdit tak i tak
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Taková technická otázka:
volal jsem jednomu ze zde probíraných repasérů tlumičů a když jsem mu řekl, že tam chcu na 11ku progresivní hyperpra tak mě řekl, že ten tlumič se musí přitvrdit (příplatek 500 Kč/ks). Přitom kamoš tam před měsícem dělal repas na 12ce taky progres hyperpra a ten příplatek za toto neměl...
Tak sem zavolal dalšímu borcovi a ten prý podle toho, jestli to ten tlumič potřebuje to dělá standardně v rámci ceny.
Tak tomu fakt nerozumím... Takže na tu 12ku to udělal a neúčtoval, nebo neudělal a je to špatně? Nebo jak to vlastně je?? Nebo ten druhý borec uplně přesně neví o co jde?
L.
___________________________________________
BMW R1100GS, KTM EXC-F 450, Mercedes E
Potreboval bych trochu poradit s nastavenim origo tlumicu.Jak mate kdo nastaven predek a pak zadek vc. nastaveni sroubku na zadnim tlumici?Ja vaha cca 80kg jezdim jen cesty...
ALF-gs napsal:
Potreboval bych trochu poradit s nastavenim origo tlumicu.Jak mate kdo nastaven predek a pak zadek vc. nastaveni sroubku na zadnim tlumici?Ja vaha cca 80kg jezdim jen cesty...
Ono bude problém v tom, že každej má ten sériovej tlumič jinak ojetej a tudíž to nastavení na jedné motoce bude nejspíš jiné, než třeba na tvé.
Zkus nastavit předpětí na předku a na zadku, abys docílil toho, že při zátěži ti bude klesat rovnoměrně předek i zadek, to je základ.
Když tohle budeš mít, tak pak za jízdy se stejnou zátěží, pro kterou jsi nastavoval předpětí zkus nastavit šroub útlumu odskoku na zadním tlumiči tak, aby se ti zadek při jízdě na silnici a přejezdu výmolů nehoupal, ideálně by se měl zhoupnout, vrátit a zůstat. Pokud by se ti zadek rozhoupával, tak trochu zašroubuj šrob, pokud by to bylo moc tvrdý, tak trochu vyšroubuj.
Ještě jedna věc, nikdy šroub útlumu odskoku na zadním tlumiči nezašroubuj úplně nadoraz, nech třeba 1/2 otáčky, aby se ti při nějakým velikým hupu nebo skoku nevyrazila těsnění v tlumiči a ten pak nevytekl.
Pokud máš hodně starej tlumič, je možné, že už bude buď nefunkční hydraulika předpětí pružíny nebo štelování útlumu odskoku.
Hydrauliku předpětí vyzkoušíš tak, že jí úplně vyšroubuješ a pak postupně zašroubováváš a počítáš, kolikrát to cvakne, než začne zabírat.
Upravil stepan dne 01.08.2012 10:06
Ještě jedna věc, nikdy šroub útlumu odskoku na zadním tlumiči nezašroubuj úplně nadoraz, nech třeba 1/2 otáčky, aby se ti při nějakým velikým hupu nebo skoku nevyrazila těsnění v tlumiči a ten pak nevytekl.
To je fakt? Nikce jsem o tom necetl.
stepan napsal:
Hydrauliku předpětí vyzkoušíš tak, že jí úplně vyšroubuješ a pak postupně zašroubováváš a počítáš, kolikrát to cvakne, než začne zabírat.
A kolik kliknuti je ok? Nebo to nema mit volny chod? Diky
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
K tomu hydroštelu bych jen dodal, že on taky cvakat nemusí (třeba můj necvakal) vůbec, ale jde o to kdy začne zabírat. V fóru 650 někdo psal jak si tam doplňoval olej sám.
ALF-gs : já jsem na origo. ADV podvozku jezdil : předek na druhým zářezu a zadek - pružina na značce (červenej puntík na hydroštelu) a tlumič cca v 1/3 - 1/2 chodu. Ale bylo to před repasí, s úplně vytahnaou pružinou na zadku.
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Kluci díky za rady, přijde mi že ten zadek je takovej "skákavej" když jedu po nějaké "roletě" nebo více vlnkách za sebou tak se mi zdá že spíš něž tlumí tak odskakuje. Hydroštel mám tak ve 3/4 max dotažení. Tlačit začne z nulové polohy při postupném dotahování asi po 8-10 cvaknutí. Předek mám na předposledním zářezu kdy je pružina nejvíc stlačená. Jen doplním, moto má najeto 93 tis km...
Upravil ALF-gs dne 01.08.2012 12:21
ALF-gs napsal:
Kluci díky za rady, přijde mi že ten zadek je takovej "skákavej" když jedu po nějaké "roletě" nebo více vlnkách za sebou tak se mi zdá že spíš něž tlumí tak odskakuje.
Zkus povoloval útlum odskoku na zadním tlumiči, jestli to nepomůže.
Případně povolit předpětí pružiny.
Ale já přece Zdeno nejezdím rychle :-) Štěpáne zkusím ten šroubek povolovat. Spíš sem to vždy šteloval jen hydroštelem, na šroubek sem nešahal, možná to bude ten problém. Uvidím, dám pak vědět :-)
Alfe to to teda máš dost tvrdý, já měl tlumiče při 80t km nastavený jak jsem psal, takže dost na měkko, pravda v zatáčkách sem často škrtal, ale roletu zadní origo tlumič pobíral naprosto perfektně. Mě vyhovuje měkčí nastavení a zadek v tomhle byl super. Pak mi ale začal odskakovat přední tlumič a to už jsem je poslal do kopru.
Pokud jezdíš sám zkusil bych povolit trochu ty pružiny, pokud nejsou úplně kaput tak by to mělo pomoct. A pak adekvátně k tomu taky mít stavenej ten odskok vzadu.
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Tak konečně po repasi od Procházky. Dnes namontuju a hurá vyzkoušet. Pro zajímavost posílám co z toho vytahali.
Trvalo to sice ukrutně dlouho (borec co rozpichoval přední tlumič měl dovolenou) a bylo to dražší než sem čekal, ale zase dal slevu za to, že to trvalo tak dlouho...
ripper přiložený následující obrázek:
Měl bych dotaz ohledně zadního tlumiče na 1100gs. Má cenu kupovat např hyperpro nebo tractive?( pokud by na to šlo požít hydraulický předpětí z origo) nebo se tomu vyrovná repase origo tlumiče s novou pružinou?
vondri napsal:
Měl bych dotaz ohledně zadního tlumiče na 1100gs. Má cenu kupovat např hyperpro nebo tractive?( pokud by na to šlo požít hydraulický předpětí z origo) nebo se tomu vyrovná repase origo tlumiče s novou pružinou?
Tractive bude určitě lepší než repas, ale zase cena - 21000 oproti cca 5000 za repas i s hyperpro pružinou. Teď jsem dělal repas předek i zadek a paráda oproti tomu co to bylo. Ale věřím, že Ohlins nebo Tractive budou zas o třídu jinde.
Ale pokud dáš nový zadek Tractive a necháš starý vyhuntovaný předek tak je to asi blbost. To bych radši udělal repas předek, zadek. Teda pokud nechce dát 36.000 Kč za celý Tractive. To je ale na 11ku asi už skoro škoda.
Upravil ripper dne 24.08.2012 09:33
vondri napsal:
Měl bych dotaz ohledně zadního tlumiče na 1100gs. Má cenu kupovat např hyperpro nebo tractive?( pokud by na to šlo požít hydraulický předpětí z origo) nebo se tomu vyrovná repase origo tlumiče s novou pružinou?
Vůbec nepochybuj o tom, že Tractive, Ohlins nebo i Hyperpro tlumič bude o třídu lepší, než repasovaný originál s jakoukoli pružinou.
Celý Hyperpro tlumič lze koupit za cca 11000 v Touratechu a dá se na něj dát hydraulika z originál tlumiče.