Jinak k výztuhám... přijde mi to spíše logické při vnějším povrchu trubek než doprostřed... Na prostředku může dojít k deformaci trubky a "zborcení" vlastní integrity trubky (prostě se zplácne). Síle ve výztuze tedy vzdoruje pouze tloušťka trubky, na kraji je toho materiálu více. viz obrázek:
HonzaGS-SV napsal:
Jinak k výztuhám... přijde mi to spíše logické při vnějším povrchu trubek než doprostřed... Na prostředku může dojít k deformaci trubky a "zborcení" vlastní integrity trubky (prostě se zplácne). Síle ve výztuze tedy vzdoruje pouze tloušťka trubky, na kraji je toho materiálu více. viz obrázek:
Tak určitě záleží na síle a materiálu výztuhy, ale tvoje úvaha je myslim zcestná...
jardajerman@seznam.cz
Myslím si (IMHO?), že excentrické namáhání bude pro trubku náročnější
- pokud bude výztuha v ose trubky, bude namáhání pouze na ohyb nebo deformaci trubky
- pokud bude výztuha přivařena tečně, přidá se ještě namáhání zkrutem...
- pokud by byly tečné výztuhy dvě (z každé strany trubky jedna), pak to bude mít význam a bude to asi lepší, než jedna výztuha středem
- pokud bude pouze jedna, nechal bych ji uprostřed
Upravil buboGS dne 01.05.2012 14:45
BMW GS = stroj na radost
HonzaGS-SV napsal:
Tak taky jsem to myslel, že by to bylo v páru, aby to bylo symetrické. Jen jsem poukazoval na to, že uprostřed to není nejšťastnější řešení...
Nemyslím si, že by to uprostřed bylo špatně - ta trubka působí proti deformaci materiálem celého průřezu (je to vlastnost uzavřeného profilu - proto se používají).
Na případnou deformaci trubky (nebo vzpěry) bude mít také vliv délka spoje (= sváru), tvar výztuhy, kvalita materiálu atd...
Nebál bych se té výztuhy uprostřed...Já ale nemám rád svárový spoj jako takový - pokud se někde něco prasklého zavařilo, obvykle to velmi brzo prasklo hned vedle...
BMW GS = stroj na radost
Já sice původem strojař jsem, ale nikdy jsem to po škole nedělal a když si to tak v hlavě srovnám, tak vlastně asi železo ani nemám rád...
K věci - bude záležet na tenkosti stěn a průměru trubky, taky na uspořádání konstrukce, poměru "délky" výztuhy k délce trubky (ramene páky) atd, ale takhle obecně bych se klonil spíš k symetrickému (osovému) řešení vyztužení konstrukce - jakákoliv asymetrie mi je podezřelá...
Na druhou stranu - ty fotky z odkazu, co sem dával tuším 100bubu, jak řeší výztuhy podsedlovky, tak to dává smysl - zvenčí se k tomu sváru lépe dostanou, je to provařené v celém rohovém spoji a je to symetrické k podélné ose podsedlovky, takže to bude asi OK.
Co mi na tom sváru vadí jsou tepelné změny konstrukce - pokud to vaří ve fabrice při výrobě, tak technolog umí předepsat tepelné zpracování (pokud to je potřeba) a ve fabrice je umí provést. Doma se to obvykle zvládnout nedá... A pokud je konstrukce přetížená, tak oprava sváru obvykle posune jen místo zlomení těsně vedle nového sváru...
Pokud by ale ta výztuha byla udělaná před prasknutím, tak by to mohla eliminovat, ale jak říkám - jak se na to šáhne autogenem nebo elektrikou, tak tomu už moc nevěřím
BMW GS = stroj na radost
Na druhou stranu - ty fotky z odkazu, co sem dával tuším 100bubu, jak řeší výztuhy podsedlovky, tak to dává smysl - zvenčí se k tomu sváru lépe dostanou, je to provařené v celém rohovém spoji a je to symetrické k podélné ose podsedlovky, takže to bude asi OK.
Co mi na tom sváru vadí jsou tepelné změny konstrukce - pokud to vaří ve fabrice při výrobě, tak technolog umí předepsat tepelné zpracování (pokud to je potřeba) a ve fabrice je umí provést. Doma se to obvykle zvládnout nedá... A pokud je konstrukce přetížená, tak oprava sváru obvykle posune jen místo zlomení těsně vedle nového sváru...
Pokud by ale ta výztuha byla udělaná před prasknutím, tak by to mohla eliminovat, ale jak říkám - jak se na to šáhne autogenem nebo elektrikou, tak tomu už moc nevěřím
suhlasim s nazorom ze sa to lepsie vari ked je to zboku ako ked je to na strede- hlavne v rohoch ked je horsi pristup
nesuhlasim s tym ze je to daky zasah do kontrukcie- podla mna nikto nebude a nerobi tepelnu upravu zvaraneho podesloveho ramu vo fabrike. moj nazor je ze to zozvara automat a to je cele- potom sa tomu da len povrchova uprava.
suhlasim ze lepsie je to urobit pred tym ako to praskne ked vsetko drzi ako ma. urcite sa tymi novymi zvarmi rozlozi cele namahanie ako bolo pred tym. pokial sa to dobre zavari tak nevidim obavu preco by to nemalo drzat alebo sa dokonca oslabit. je to le pridanie vystuze a nie vyrabanie celej novej kontrukcie- ktorej je urcite treba presne vypocty a skusky na odolnost.
to vsetko si len moje nazory a nemusia byt spravne- ale myslim ze su
Ked niekto vyhrava neznamena to, ze je lepsi, ale ze podvadza