Tento klíč už zvládne vyšroubovat i případný na krev zatažený filtr.
A kdyby ne, tak to už by se spíš zbortila samotná stěna filtru - a filtr by se pak stejně musel hodně pracně vysekat.
Dovi přiložený následující obrázek:
A něco k té včasné výměně motorového oleje, i když se to netýká přímo boxera...
Včera jsem (po roce od poslední výměny) měnil olej ve své 4T dváce.
Výrobce předepisuje za běžných podmínek interval 4 tisíce km - to je v pořádku, jednak je to maloobjemový motor a druhak není tam klasický olejový filtr, ale jenom hrubé sítko.
Olejová náplň je něco málo pod litr, tak ty 4 tísíce km nejsou nijak finančně zatěžující, a navíc já osobně na té malé hondičce ročně najedu stejně jenom zhruba polovinu toho intervalu.
Dávám tam vzhledem k tomu malému nájezdu na jednu výměnu oleje možná až zbytečně kvalitní MOTUL ester 5100 10W40..
Ale nešť, ať se má hondička dobře
Dovi přiložený následující obrázek:
Ten mastný flek uprostřed je kapka "starého vyjetého" oleje MOTUL 5100 10W40 včera vypuštěného z motocyklu Honda CBF 125. V sezóně 2011 bylo na tento olej ujeto 1.731 km při celkem 27 jízdách (studených startech), průměrně tedy 64 km na jednu jízdu.
Jenom o málo světlejší flek vpravo je pro srovnání z nového, ještě nepoužitého stejného oleje MOTUL 5100 10W40 připraveného na výměnu pro sezónu 2012.
P.S.
Omluva za ten modrý nádech listu papíru s olejem.
Měl jsem to raději vyfotit do RAWu a vyvážit bílou, ale byl jsem líný - omlouvám se.
Dovi přiložený následující obrázek:
a co má tento snímek říci pro nás pomalejší? :-) pokud chceš říct, že je čistší - to se dá snad u motorového oleje, který nebyl použit i čekat. To ale že olej je pořád celkem čistý i po použití vůbec nevypovídá o tom, že je stále v pořádku... mazací vlastnosti, aditiva, atd... mohou být dost značně rozdílné od nového oleje.
Jinak nevím proč ohýbat ten nerez plech když za asi 3-400 se dá koupit pěkný olejový klíč, který navíc má dole tuším nějaký šestihran (vel cca 30) na který přes ořech připojíš bez problémů momentový klíč...
Upravil HonzaGS-SV dne 02.05.2012 11:56
HonzaGS-SV napsal:
a co má tento snímek říci pro nás pomalejší? :-) pokud chceš říct, že je čistší - to se dá snad u motorového oleje, který nebyl použit i čekat.
Ano, přesně tak - chtěl jsem tím říct, že je docela "čistý".
A že by ten olej nebyl použit, to není pravda.
Byla na něm ujeta skoro polovina maximálního kilometrového nájezdu předepsamého výrobcem a byl vyměněn po skoro 13 měsících od poslední výměny.
HonzaGS-SV napsal:
To ale že olej je pořád celkem čistý i po použití vůbec nevypovídá o tom, že je stále v pořádku... mazací vlastnosti, aditiva, atd... mohou být dost značně rozdílné od nového oleje.
Ano, to máš pravdu.
Že se nějak výrazněji nezměnila původní medová barva oleje, to samozřejmě nezaručuje, že se mazací, chladicí a antikorozivní vlastnosti oleje nezhoršily. Ostatně proto taky jsou předepsány výměny náplní i v závislosti na čase, ne pouze na ujetých km nebo natočených motohodinách.
Jinak k dokreslení situace - předloni (sezóna 2010) jsem na té malé motorce najel 1.904 km (33 jízd respektive 33 studených startů, průměr 58 km na jednu jízdu) a při výměně oleje loni na jaře to ani nebylo s čím porovnávat, protože tam byl jiný olej s jinou barvou... takže až letos.
Na jednu stranu je fakt, že ta dváca je ještě stále ve výborném stavu, aktuálně má najeto jenom něco málo přes 5 tisíc km, ale zase na druhou stranu je to maloobjemový vzducháč.
Kolega se starší mašinou této kategorie má ten olej skoro hned černý...
HonzaGS-SV napsal:
Jinak nevím proč ohýbat ten nerez plech když za asi 3-400 se dá koupit pěkný olejový klíč, který navíc má dole tuším nějaký šestihran (vel cca 30) na který přes ořech připojíš bez problémů momentový klíč...
Ale já to vím - byla ta možnost a tak jsem jí využil
A olejový filtr ani u auta ani u motorky jsem nikdy v životě nedotahoval momentovým klíčem - stačí to jenom citem a lehce rukou, aby se trošku zamáčkklo gumový těsnění. On ten (pře)tlak oleje v motoru je malý na to, aby kolem filtru i jenom rukou lehce utaženého olej unikal. __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
Ahoj a díky za snahu,
ale ty dodatečný zásahy (až po debayerizaci) někdy vedou k tomu, co vzniklo - papír sice dostaneš bělejší, ale hnedý olej na snímku zezelenal.
Taky jsem zkoušel si s tím vyvážením bílé dodatečně pohrát, ale co se té hnědé barvy oleje týče, originál byl nakonec barevně nejvěrnější.
Dovi přiložený následující obrázek:
Přátelé, děkuji všem za dobře míněné rady. Chtěl jsem jen vědět, jestli je k povolení olejového filtru skutečně zapotřebí speciální klíč. Jediná užitečná informace byl odkaz na stránky Elitu - tímto děkuji Vladovi.
S výměnou oleje, či seřízením ventilů radit nepotřebuju, takže nechť se toto vlákno dál rozvíjí, budu pobaven sledovat, jak dlouho.
sandman-GS napsal:
Nekdo z vas resi podobne vymenu oleje u auta ktere ma trbe jen na skakacku do mesta a tak?Lidi neblbnete,myslim ze vymenu oleje moc resite!
udělal jsem ze svého 12 let starého auta pokusného králíka - mám tam olej už tři roky, na který jsem najel už něco málo přes 60.000km. spotřeba zatím pořád 8 - 8.5 litru plynu v režimu 25 min dálnice, 25 min praha.
Tak jsem zvědav, kdy se co opotřebuje, nebo kdy to zadřu nebo co se vlastně děje.
sandman-GS napsal:
Nekdo z vas resi podobne vymenu oleje u auta ktere ma trbe jen na skakacku do mesta a tak?Lidi neblbnete,myslim ze vymenu oleje moc resite!
udělal jsem ze svého 12 let starého auta pokusného králíka - mám tam olej už tři roky, na který jsem najel už něco málo přes 60.000km. spotřeba zatím pořád 8 - 8.5 litru plynu v režimu 25 min dálnice, 25 min praha.
Tak jsem zvědav, kdy se co opotřebuje, nebo kdy to zadřu nebo co se vlastně děje.
Tak tenhle test mě zajímá napiš víc, co to je za auto,motorizace a kolik má najeto už. By mě zajímalo teda jak dlouho to může auto vydržet
prouky napsal:
udělal jsem ze svého 12 let starého auta pokusného králíka - mám tam olej už tři roky, na který jsem najel už něco málo přes 60.000km. spotřeba zatím pořád 8 - 8.5 litru plynu v režimu 25 min dálnice, 25 min praha.
Tak jsem zvědav, kdy se co opotřebuje, nebo kdy to zadřu nebo co se vlastně děje.
Pokud Ti zatím "olej" výrazně neubývá a jestli ho proto nemusíš dolívat a tím pádem tu houstnoucí směs neředíš čerstvým olejem, tak...
...tak se vlastně děje to, že z oleje se stává mazut a z mazutu něco mezi asfaltem a plastelínou. __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
Občas odšroubuj nalívací víčko na krytu ventilovýho rozvodu, šáhni tam špejlí a uvidíš, co se tam vlastně děje
P.S.
V servisech je ten tzv. věčný olej vždycky spolehlivě pobaví a zároveň jim dá vydělat. __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
sandman-GS napsal:
Nekdo z vas resi podobne vymenu oleje u auta ktere ma trbe jen na skakacku do mesta a tak?Lidi neblbnete,myslim ze vymenu oleje moc resite!
udělal jsem ze svého 12 let starého auta pokusného králíka - mám tam olej už tři roky, na který jsem najel už něco málo přes 60.000km. spotřeba zatím pořád 8 - 8.5 litru plynu v režimu 25 min dálnice, 25 min praha.
Tak jsem zvědav, kdy se co opotřebuje, nebo kdy to zadřu nebo co se vlastně děje.
V tomto testu nevidím žádný smysl. Když se něco pokazí nebudeš vědět zda to způsobil starý olej. Radši olej vyměním, dnes je to zlomek ceny benzínu, který projezdím a vím, že motor dostal to co má.
Otec měl škodu 120, ročně najel cca 5 tisíc km, ale olej měnil každý rok. Po 25 letech jezdí a je na dožití do lesa apod.., na tacho 140 tisíc a motor neměl poruchu a šlape jak hodinky.
martyn napsal:
Přátelé, děkuji všem za dobře míněné rady. Chtěl jsem jen vědět, jestli je k povolení olejového filtru skutečně zapotřebí speciální klíč. Jediná užitečná informace byl odkaz na stránky Elitu - tímto děkuji Vladovi.
S výměnou oleje, či seřízením ventilů radit nepotřebuju, takže nechť se toto vlákno dál rozvíjí, budu pobaven sledovat, jak dlouho.
Cožééééé? Odkaz na klíč z Elitu jsem ti dával jáááááá, tak škrtni plus Vladovi a napiš ho mně
Klíč na olejový filtr jsem koupil u Pola v Regensburgu ALE Musím klíč na ten filtr naklepnout pak jsem ho povolil a na utahnutí toho nového zase naklepnout a pak utáhnout na 11Nm.
ještě bych doplnil že klíč na filtry mají i u MANNa, myslím že je stejnej jako na Mahle a snad i jako na Hiflo, to bych se doma musel podívat
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
... malý a asi hloupý dotaz ... dal jsem pod vypuštěcí šroub oleje klasickou hliníkovou podložku a utáhl na předepsaný moment dle manuálu (30 Nm) a tu podložku jsem vymáčknul jak když herec Sobota rozklepával nejtek v "Jáchyme hoď ho do stroje" .... co dělám blbě ?
blbá podložka nebo moc utahuju ? (ale proč mají v manuálu těch 30 Nm?
díkes
(ch)stepan