a pak, pokud máš třeba na 1200 originální nosiče.... pak bych kufry bral jako náklad, a nikdo ti nic nemůže. Nebo snad když máš za autem kárku a na ní vezeš kotel.. který má ostré hrany je tím pádem bez homologace je v tu chvíli součást vozidla... a je třeba přišroubován k vozíku či paletě a je kurty přichycen tak aby se volně nepohyboval, jak ukládá zákon... že každé těleso které převážíš má být pevně uchyceno tka aby neovlivnilo a nebo co nejvíce eliminovalo případné nežádoucí fyzikální projevy? achooo je zima a řeší se tu mnoho věci...
Nebyli jsme stvořeni proto, abychom poznávali svět pomocí strojů...
Obávám se, že se zde tak trochu míchají jablka a hrušky. Problém rozhodně není tak černobílý a každá strana má trochu pravdu. Věci bez homologace rozhodně na moto nepatří a a shválené musí být rozhodně všechny doplňky (trenky nejsou doplněk motorového vozidla).Pokud máte na moto neschválené doplňky, policista to nemá co řešit, resp. má/může kontrolovat hom. značky (éčka). V případě pochybnosti policista nařizuje STK, kde za takový doplňky v nejlepším případě dostaneš vážnou závadu, tj. technickou jen na měsíc s podmínkou okamžitého odstranění a opakované kontroly, v horším a pravděpodobnějším případě ti technickou odeberou. Každopádně technickou si zacáluješ, zacáluješ i pokutu za řízení vozidla nezpůsobilého provozu. Při způsobení škody a snahy pojišťovny se vyvléci z plnění to není tak jednoznačné. Principielně není legální z jejich strany odmítnutí plnění protože něco nemělo atest. Jsou povini prokázat míru zavinění, což neni tvrzení, že to nemá atest, schválení, homologaci... Je to jednoznačně na soud + znalce a výsledek v takovém případě je nejistý. Pojišťovna to samozřejmě zkusí, protože 9 z 10 lidí tady u nás v připosránkově si z nich sedne na prdel a ty peníze jim bohužel dá. Suma sumárum popotahování a znepříjemňování a platby pokut se bát je na místě. Bát se pojišťoven, pokud jsem si jist bezpečností výrobku nikoli.
To ano, jinak jak je to s brzdovými hadicemi? Chtěl bych si na 1150 (r.v. 2002) dát nové hadice, cca 8-10 se mi za originály dávat nechce, navíc jsou jen gumové. Rád bych dal nějaké panceřovky, které navíc stojí půlku. Jsou nějaké homologované, mají český atest atd? Je to rozhodně větší zásah do motorky než kufr atd nebo stačí německý TUV?... Bohužel přímo BMW pancéřovky nenabízí. Díky za odpověci k věci (doměnky prosím ani nepište...)
Upravil HonzaGS-SV dne 30.12.2013 07:32
Když jsem byl na STK s autem, tak mě tam borec dusil za to, že nenašel značku E - čko na dodatečně montovaných denních světlech od Helly. ( blbě se díval, po konzultaci s výrobcem jsem je našel ).
Nicméně výrobce nebo prodejce by měl na požádání vystavit k výrobku prohlášení o shodě a mě jako zákazníka nemusí zajímat jak a kde nechal výrobek testovat. ( a jde to i vidět z našich příspěvků, že nemáme a nemůžeme mít potřebné znalosti v této problematice ).
V případě, že mám prohlášení o shodě, zodpovědnost za uvedení výrobku na trh nese výrobce resp. prodejce. A to i v případě nehody.
puchyyla napsal:
Obávám se, že se zde tak trochu míchají jablka a hrušky. Problém rozhodně není tak černobílý a každá strana má trochu pravdu. Věci bez homologace rozhodně na moto nepatří a a shválené musí být rozhodně všechny doplňky (trenky nejsou doplněk motorového vozidla).Pokud máte na moto neschválené doplňky, policista to nemá co řešit, resp. má/může kontrolovat hom. značky (éčka). V případě pochybnosti policista nařizuje STK, kde za takový doplňky v nejlepším případě dostaneš vážnou závadu, tj. technickou jen na měsíc s podmínkou okamžitého odstranění a opakované kontroly, v horším a pravděpodobnějším případě ti technickou odeberou. Každopádně technickou si zacáluješ, zacáluješ i pokutu za řízení vozidla nezpůsobilého provozu. Při způsobení škody a snahy pojišťovny se vyvléci z plnění to není tak jednoznačné. Principielně není legální z jejich strany odmítnutí plnění protože něco nemělo atest. Jsou povini prokázat míru zavinění, což neni tvrzení, že to nemá atest, schválení, homologaci... Je to jednoznačně na soud + znalce a výsledek v takovém případě je nejistý. Pojišťovna to samozřejmě zkusí, protože 9 z 10 lidí tady u nás v připosránkově si z nich sedne na prdel a ty peníze jim bohužel dá. Suma sumárum popotahování a znepříjemňování a platby pokut se bát je na místě. Bát se pojišťoven, pokud jsem si jist bezpečností výrobku nikoli.
Takže ty chceš říct, že musím mít schválený čepičky na ventilkách, krytku koule tažného, potah sedla na motorce tažné lano a výstražnou vestu??? - blbost kamaráde, ten ATEST o kterém se bavíme u doplňků je vlastně k jediné věci, ten atest je vlastně potvrzení pro nás kupující, že výrobek, který kupuji je vyroben tak, že neodporuje platné legislativě, platné vyhlášce a nemusím si ho tedy kontrolovat nebo nechávat kontrolovat. Ano konstrukční díly (žárovky, světla, systém brzd, pneumatiky, disky, atd.), prostě díly, které tvoří konstrukci vozidla musí být schválené při schválení tech. způsobilosti vozidla před jeho uvedením do provozu a provozovatel vozdila je povinen tyhle díly měnit opět jen za homologované - např. nesmíš na motorku dát xenon když tam dřív nebyl - neprojdeš STK kde to kontrolují nebo u Policie na silnici.
Atest u další výbavy (doplňků, které nejsou konstrukčními díly) slouží pro naši kontrolu, a tedy i kontrolu policie - máš atest jedeš dál, nemáš atest pojď se mnou na STK, tam ti to změřej. A tam změřej, že ten můj homemade kufr má zakřivení rohů měnší nebo rovné vyhlášce, že systém uchycení odpovídá a je dostatečně pevné proti brzdné síle, že kufr nevyčuhuje z šířky motorky atd. a když to je ok, tak jedu dál a nic se neděje, když to není ok, porušuji vyhlášku a budu za to pikat, protože ten muj kufr jsem si vyrobil špatně....
Dám přiklad: dejme tomu že budu mít nějaké SUV a mám tam přípravu pro předný offroadový nárazník (srnkovač-asi víte všichni co myslím). V obchodě stojí 15t. (je na něm značka atestu) jenže to je na mě moc protože mám šikovnýho kámoše třeba Bystřu , kterej mi uplně ten samej (ÚPLNĚ TEN SAMEJ DO PUNTÍKU) umí udělat za 3t. tak to vezmu od Bytři namontuju a jezdím. Pak mě zastaví PČR a řekne, že nemám atest, jdu na STK v doprovodu PČR tam zjistěj, že ten muj srnkovač neodporuje vyhlášce a jezdím dál - takhle je to hoši...
Upravil petrguss dne 30.12.2013 09:25
Život je krátkej, je potřeba si ho užít naplno! - tak proto BMW GS
Jenže dení světla není výbava matocklu, ale jedná se o konstrukční díl... Ano je to doplněk,který koupím v krámu s doplnkama např. u Ježka nebo v TT, ale je to světlo a to spadá do konstrukce vozidla - musí být homologováno pro silniční provoz mého vozdila /nebo může být "univerzální" pak ho můžu dát třeba i na jiné vozidlo než ten můj konkrétní typ - nemíchejte hrušky s jabkama...
Život je krátkej, je potřeba si ho užít naplno! - tak proto BMW GS
Nechci se hádat, ale výstražná vesta a lano nejsou doplňky a nejsou součástí vozidla. Čepička na ventilku a krytka tažného jsou součástí homologovaného celku tedy duše případně tažného zařízení, stejně tak, jako třeba o toho světla taky nehomologuješ každý šroubek co jej drží nebo zvlášť sklo a zvlášť parabolu. A pokud nebudeš mít homologované kufry, nevěř tomu, že ti technik STK potvrdí že je to v cajku, byť by 100x bylo. Ani k tomu není oprávněn. Pouze může posoudit míru nebezpečnosti což je v tomto případě závada vážná (TP na měsíc) nebo přímo nebezpečná (bez TP). Jsou státy, kde o tomto mohou rozhodovat, ale u nás není STK dostatečná autorita na schválení, to mohou pouze zkušebny.
Jenže dení světla není výbava matocklu, ale jedná se o konstrukční díl... Ano je to doplněk,který koupím v krámu s doplnkama např. u Ježka nebo v TT, ale je to světlo a to spadá do konstrukce vozidla - musí být homologováno pro silniční provoz mého vozdila /nebo může být "univerzální" pak ho můžu dát třeba i na jiné vozidlo než ten můj konkrétní typ - nemíchejte hrušky s jabkama...
No myslím si, že nemáš pravdu..vozidlo je homologované pro provoz jako celek. Prošlo určitým procesem schvalování..pokud na to vozidlo namontuji jakýkoliv doplněk ať už denní světla nebo střešní nosič musí mít "atest".
tomtom: problém je jen v tom, že EU si myslí něco jiného než zkušebny některých členských států, které by asi ve všech zemích nejradši "homologovaly" a schvalovaly, jaké má mít řidič boty. Vstupem do EU se nicméně některé věci změnily a pro všechny členské státy bez vyjímky platí ta direktiva, kterou jsem psal v příspěvku na první straně. Ta direktiva navíc rozlišuje různé typy vozidel a motorky jsou tam uvedené separátně od automobilů, podobně třeba jako zemědělské stroje apod. Někdo u toho evidentně myslel hlavou, protože ty věci v té direktivně jsou napsané tak, že se s tím nedá nesouhlasit. Jsou to logický a jasný pokyny, jak se mají doplňky vyrábět - aby nikoho neohrožovaly. A nikde není uvedené, že každá věc, kterou používáš na motorce musí mít atest české zkušebny - i když se jedná třeba o volitelnou doplňkovou výbavu jako je například sedlo. Pokud výrobce chce, může si od zkušebny v kterékoliv členské zemi nechat udělat potvrzení o shodě jeho výrobku nebo skupiny výrobků s příslušným odstavcem direktivy EU a to potvrzení dávat zákazníkům. Ale taky nemusí. Může si své výrobky nebo celou určitou produkční řadu nechat schválit společně s doplňky vyráběnými pro původního výrobce motocyklů - takže jsou schválené rovnou s motocyklem (to se týká všech firem, které pro nějakého výrobce dodávají OEM věci - padáky, rámy, šusplechy, světla...) a tahle výbava i v několika různých provedeních se nemusí schvalovat separátně. Pochopitelně to nejde pokud ten výrobce nic pro žádného výrobce motocyklů nevyrábí a je to výhoda pro ty, kdo něco OEM dělají. Ale podle té direktivy je rozdíl mezi autem a motorkou a v případě motorky jsou tam jasně popsané konkrétní věci, které musíš dodržet a pokud to takhle dodržíš, tak ti to kterákoliv autorizovaná zkušebna certifikuje - pochopitelně za celkem balík peněz. Ještě před pár lety platilo, že se jim musely dodávat výrobky na destrukční zkoušky apod. Ale jsou skutečně kategorie výrobků, které jsou hodně sledované a tam patří třeba světla. Získat evropskou certifikaci pro světlo určené pro USA je téměř nemožné. To samé třeba v případě některé další výbavy - typický příklad jsou helmy. To je taky výbava jezdce, podobně jako rukavice nebo boty a teoreticky kdybys způsobil nehodu protože ti byla zima a tak jsi vyrazil v lyžařských palčácích a uklouzla ti v nich páčka brzdy a proto jsi nedobrzdil a způsobil nehodu, tak by to mohl právník poškozené strany nějak využít. Ale prakticky to asi nejde. U helmy to je ale přímo v direktivě uvedené a opět - americká certifikace a evropská se liší v detailech (mimo jiné třeba v metodice testování) a tak většina výrobců dělá dvě verze - i když jsou prakticky totožné ale papírově od počátku vedené jako samostatné - aby měli pohodlnější certifikaci. Ale kdyby se šlo až do absurdních extrémů, tak bych správně měl mít třeba v autě jen autoledničku, gumové koberečky nebo držák telefonu jen s homologací.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Dám přiklad: dejme tomu že budu mít nějaké SUV a mám tam přípravu pro předný offroadový nárazník (srnkovač-asi víte všichni co myslím). V obchodě stojí 15t. (je na něm značka atestu) jenže to je na mě moc protože mám šikovnýho kámoše třeba Bystřu , kterej mi uplně ten samej (ÚPLNĚ TEN SAMEJ DO PUNTÍKU) umí udělat za 3t. tak to vezmu od Bytři namontuju a jezdím. Pak mě zastaví PČR a řekne, že nemám atest, jdu na STK v doprovodu PČR tam zjistěj, že ten muj srnkovač neodporuje vyhlášce a jezdím dál - takhle je to hoši...
Tak jsem si dal práci a našel jsem si tabulku schvalované výbavy vozidel. To znamená, že tato výbava může být použita na vozidle až po schválení!!!! A tam je uveden mimo jiné: nosič zavazadel (samotné kufry jsem tam neviděl - ale asi se to bere jako nosič zavazadel s ohledem na vnější bezpečnost a pevnost upevnění ), patří tam i tebou zmiňované ochranné zařízení - rámy, ale např. i potah sedadla..
[quote]TomasTT napsal:
tomtom: Ta direktiva navíc rozlišuje různé typy vozidel a motorky jsou tam uvedené separátně od automobilů, podobně třeba jako zemědělské stroje apod. [/quot
Když už jsme u toho, můžeš mi dát odkaz na tu direktivu, kde se rozlišuje výbava vozidel pro auta a moto zvlášť?
tomtom: my to máme v interních sdílených dokumentech v rámci touratechu, nemůžu to nalinkovat, teoreticky by to šlo asi vytisknout do PDF..
Ale dá se to normálně vygooglovat:
Tady jsou třeba kufry - 5.2.1.1. kategorie "plates" a regulace na straně 199 a 200.
[url]http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:enDF[/url]
Každopádně my k těm kategoriím máme vždycky dva dokumenty - jeden ověřuje tu zkušebnu že používá metodiku v souladu s EU a druhý je vlastní potvrzení o shodě s direktivou 97/24/C3 a 93/93/ECC.
Platnost certifikátu není uvedená, předpokládám že je to platné do doby, než by došlo ke změně té direktivy EC 2002/24/EC
Kde jsi našel ten potah sedadla? Je klidně možné, že to musí být materiál který sám o sobě má nějaký atest, to je klidně možné ale vživotě jsem neviděl "atest materiálu sedla" který by dostával do ruky konečný zákazník.
P.S. tohle je ****ita - server automaticky mění znaky dvojtečka a P na smajlík. Takže v tom posledním linku je na konci : en : PDF bez mezer.
Upravil TomasTT dne 30.12.2013 15:22
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...