je to zajimava diskuze.Ja mam jednu jedinou zkusenost a to je,ze jezdeni offroad je v podstate jen o tlumicich ... kdo tedy pise, ze na origo tlumicich ma desitky a stovky tisic kilometru a funguje to super, vubec netusi o cem to je ...
Mam starou 1150GS s tlumici MUPO,repasuji po 20 tisicich a kdyz ji nekomu pujcim na vyzkouseni,jsou udiveni,ze je to jine,nemlati,nechodi na dorazy atd ...
Nejsem zadny extra jezdec,nenajezdim ani zadne extra kilometry,ale k origo tlumicum bych se NIKDY nevratil ... spis bych potreboval lepsi :-)
Tady jde o to, že ty desítky tisíc km, najíždí na dovolených v rychlostech okolo stovky a po pěšinkách jak to cesta dovolí.
Myslím, že mnoho z nás jezdí s naloženou motorkou třeba z 5000 km na dovči max. 100 po horších gruntovkách.
Motorka se nehoupe, neskáče, v zatáčkách se při tomto stylu jízdy nestěhuje do škarpy a na dorazy jde jednou za čas, když se přehlídne nějaká vlnka.
Původní BMW tlumiče hodně z nás jezdilo přes 100 tisíc a fatální problém nezpozorovalo, ony „tak nějak“ fungují dlouho a dostatečně (alespoň z mého pohledu).
Všimněte si, že v počátcích našeho fóra se servis a závady tlumičů téměř neřešily a spousta lidí měla na Showách už najeto 50 tisíc. Jezdit na servisní prohlídky každých 20-30 tisíc bylo sci-fi.
V tom je podle mě právě síla původních tlumičů, funkčnost, sice ne špičková, ale dlouho, bez poruch a bez servisu.
Tohle já třeba vyžaduji. To je právě to ENDURO Mařa & BMW R 1150 GS Adventure http://marags.raj... http://www.youtub...marekondra
mara: máš pravdu, že vyteklých tlumičů na 1150 tolik nebylo ale 1200GS to už je jiný příběh, tam těch vyteklých je docela hodně a zdaleka ne při 50 tis.
Nicméně to neznamená, že by lidi byli s podvozkem 1150 spokojení. Alespoň lidi, se kterými jsme jezdili, tlumiče řešili a řešili je intenzivně. Většinou skončili u Ohlinsu a kdo někdy jezdil 1150 nebo 1200 na Ohlinsech, tak mu třeba sériový podvozek na LC přijde hodně velký krok zpátky. Každopádně i při obyčejném ježdění na dovolenou nebo někde do Alp se ty negativní vlastnosti sériových tlumičů projevují, jen je většina lidí na to zvyklá. Částečně to může být způsobený i tím, že většina lidí kupovala 1150 jako motorku z druhé ruky a vůbec nevědí, jak to fungovalo třeba prvních 10 tisíc když to bylo nové - jestli to bylo jiné nebo ne. Když někdo koupí motorku s 40 tisíci a sériovým podvozkem a najede na ní dalších 40, tak si asi může myslet, že to takhle "má být". A když se projede na motorce s jiným nebo správně fungujícím podvozkem, tak mu najednou přijde moc tvrdá a nekomfortní. V terénu se to projeví fakt velmi rychle - stačí jet pár houpáků a dívat se na motorku zboku. Správně fungující podvozek lítá nahoru a dolů a motorka je v rovině. Nefungující to rozhodí tak, že se musí jet třeba třetinovou rychlostí a je vidět, jak podvozek nakopává a skáče to. Dá se to nasimulovat i úmyslným rozhašením nastavení podvozku.
Já jsem teda z těch lidí, kteří měli 1150GSA jako novou, vím jak podvozek fungoval od začátku a už na první delší cestě (Maroko 2004) kde jsme jeli převážně po silnicích a offroad jen po pistách, jsme řešili co s tím udělat, protože jsme tam byli tři lidi se třemi novými motorkami a všichni jsme měli stejný problém s nastavením tlumičů. Měl jsem několik BMW a všechny nové a stojím si za tvrzením, že sériové tlumiče na GS 1150, 1200 i 1200LC nejsou funkčně odpovídající ceně za kolik se nová motorka prodávala nebo prodává a jejímu zaměření. Teoreticky možná s vyjímkou LC, které už považuju spíš za silniční motorku než za cestovní enduro. Ale 1150 byla jednoznačně z těch, které i BMW silně propagovalo jako motorka na dobrudružné cestování v terénu a podvozek tomu neodpovídal ani u fungl nové motorky.
Jinak pokud vím, tak podvozek se tady řeší minimálně sedm nebo osm let zpátky. Stačí najít diskuze o ladění Wilbersů a proč je Ohlins tak drahý atd. Ale už před 10 lety řešení existovalo - stačilo jít a koupit WP (měli dokonce ESU dřív než jí začalo nabízet BMW) nebo Ohlins a bylo to vyřešené.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Ak chces lacno a na turistiku dobre, tak HYPERPRO. V terene vsak velmi rychlo najdes limity hlavne predneho tlmicu, ktory po roku nebude fungovat vobec dobre. Objednaj s linearnymi pruzinami, inak podvozok nebude fungovat tak ako by si si predstavoval
Ak chces spickovy podvozok, ktory na cestnej turistike a pri sportovej jazde nema konkurenciu (za tym si stojim), tak OHLINS. Je vsak haklivka, vyzaduje pravidelny servis a nema rad drsne OFF zaobchadzanie (začne tiecť keď bude neustale zadrbkany a zanedbany)
Ak chces spickovy podvozok na cesty aj do terenu, tak chod do WP. Nevyhoda servis a predajna siet SK/CZ
Ak chces spickovy podvozok na cesty aj do terenu a chces ho aj mat kde servisovat, tak TracTive. Je sice v cene Ohlinsu, ale je rozhodne viac stavany na drsne adventure potulky svetom ako Ohlins, za predpokladu, ze ti nevytece a nestrhne sa ti nejaky stelovak, co sa vobec stat nemusi.
To len take nahrubo zhrnute, ine znacky nekomentujem. Nie ze by boli zle, ale nemam s inymi ziadne skusenosti
Tome, já nezpochybňuji účinnost (komfort) tuningových podvozků a nedivím se, že lidi je kupují...
Jenže jejich dokonalost je podmíněna častým servisem a péčí (Tvůj příklad nečistot nalepených na pístnici)
Řekněme průměrná či podprůměrná Showa spoustu lidí vozí 100tisíc km bez jediné poruchy či investice. Prostě toho moc neumí, ale za to dlouho vydrží.
Tome,ten tlumič byl u vás a nechal ho tam zdejší člen MarTTin, měl pružinu 60N a došel mi tlumič s pružinou 55N a vzadu je s tvrdší pružinou, než je standard.
Dotahoval jsem ho o cca pět otoček,což asi nebude 5cm....spíš tak max 1cm. Odskok či útlum mám na z leva nula do prava +7kliků.
Když jsem volal,tak jsem chtěl radu ohledně právě nastavení a té pružiny. Kluk co to zvedl mě řekl,že tomu nerozumí a že zavoláte po neděli....volal jsem tenkrát snad v pátek a neříkám na 100% že byl na enduroškole, byl ale někde mimo a měl se vracet po neděli, to už sem byl pryč já. Je to tak před 2 měsíci.
Jinak už to neřeš, v pondělí zavolám ju. V příloze zasílám foto toho šroubováku a červík byl povolenej....dokonce už jsem jej i málem jednou ztratil, jak ho povoluju moc, aby se nechytal.
LukyGs přiložený následující obrázek:
SAM napsal:
No ja som sa tu pytal,kto ma ake skusenosti s tlmicmi,vykon/cena,a vy sa tu vadite ako soplavy chlapci.vela som sa toho od vas teda nedozvedel.
Já si naopak myslím, že to je docela dobrý vlákno a člověk se dozví dost informací.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
LukyGS: jasně, to jsem si myslel - je to Martin P.
Ta 60 vpředu je docela extrém, 55 je silnější než mám já se 110kg. Nemyslím, si, že je problém v pružině a jejím předpětí.
Sériové nastavení odskoku (u L1 = i komprese) je 14 cvaknutí. Ty tam máš silnější pružinu, odskok se měří od zavřené polohy a sériově to má mít 14 kliků. To by mohlo být plus mínus těch sedm z otevřené, co tam máš ty. Nevím kolik kliků má celkově ten tlumič ale má to být na 14 ze zavřené.
Takže jediný co je otazný je ta 55ka a její předpětí. Nechce se mi věřit, že bys potřeboval 60ku.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
varan napsal:
SAM: tak ti to poviem tak v skratke, vseobecne:
Ak chces lacno a na turistiku dobre, tak HYPERPRO. V terene vsak velmi rychlo najdes limity hlavne predneho tlmicu, ktory po roku nebude fungovat vobec dobre. Objednaj s linearnymi pruzinami, inak podvozok nebude fungovat tak ako by si si predstavoval
Ak chces spickovy podvozok, ktory na cestnej turistike a pri sportovej jazde nema konkurenciu (za tym si stojim), tak OHLINS. Je vsak haklivka, vyzaduje pravidelny servis a nema rad drsne OFF zaobchadzanie (začne tiecť keď bude neustale zadrbkany a zanedbany)
Ak chces spickovy podvozok na cesty aj do terenu, tak chod do WP. Nevyhoda servis a predajna siet SK/CZ
Ak chces spickovy podvozok na cesty aj do terenu a chces ho aj mat kde servisovat, tak TracTive. Je sice v cene Ohlinsu, ale je rozhodne viac stavany na drsne adventure potulky svetom ako Ohlins, za predpokladu, ze ti nevytece a nestrhne sa ti nejaky stelovak, co sa vobec stat nemusi.
To len take nahrubo zhrnute, ine znacky nekomentujem. Nie ze by boli zle, ale nemam s inymi ziadne skusenosti
a ty máš na motorce jaký tlumiče, že tomu tak rozumíš?
Upravil Mardock dne 14.08.2015 16:36
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Tome, tak nějak to mám nastavené správně....celkem má tuším 20kliků. Měřím 196cm a vážím 115kg, podezírám ten zadek,že tlačí na předek, bo když se mnou sedne na moto žena,tak je ten předek na tom hned líp bo se tolik nepotápí jako když jedu sám. Moto mě klesne pěkně souměrně když na něj sednu a měřil jsem to i na kluzácích a podle toho udělal základní nastavení a pak dolaďoval. Ten předek chce ale tužší pružinu aby mě při každým přidání plynu nelítal předek motorky nahoru o 10cm a po zaklapnutí o těch 10cm nespadnul. Teď mě na kluzácích sedne o cca 5-6cm spíš 5cm, ale chtělo by to o otočku přitvrdit, což by pak bylo asi akorát i na tuhost a komfort jízdy, kdy nebude houpat, bude tlumit v dírách a to,že na hadovi na silnici jakoby poskočí je daň za to, že to pak líp bere díry a sedí dobře v zatáčkách a to i rozbitých. Nemáte tam někde náhradní ten šroubovák na štelování? Jinak jen pro info,kolik kliků je ideál nastavení na zadní tlumič? A dotaz, zavřený tlumič bereš nejvíc přitáhlý směrem doprava a pak povolovat o xxx kliků do leva? Pokud jo,tak to mám ten předek správně. Na předním stejně nějak nepoznám rozdíl mezi 14kliky útlumu a 10kliky, na tom zadním už to jde cítit.
http://www.zednic... http://luky2.rajc...
LukyGs napsal:
Tome, tak nějak to mám nastavené správně....celkem má tuším 20kliků. Měřím 196cm a vážím 115kg.
Tak konečně mě došlo proč se tady tak horečně přete (dokonce jsem měl strach aby někomu nepraskla žilka). Vždyť já jsem s origo tlumiči celkem spokojenej.
LukyGS: náhradních šroubováků máme hafo, stačí napsat adresu a telefon do SZ a zařídím to. Ano, základní nastavení "kliků" je vždycky ze zavřené polohy. Pak se otočí na první výrazný cvaknutí a to je nula. Další cvaknutí je jedna atd.
Zadek na 1200GSA má mít standardně se standardní pružinou:
L1, L2, HE a EXTREME: 10 kliků, se 150kou 9 kliků a se 160kou 8 kliků. Nevím jaký model máš vzadu ale v tabulce jsou i hodnoty defaultního nastavení HS, LS, preloadu...
Když si vyfotíš ten QR kód na těle tlumiče a otevřeš odkaz, mělo by tě to hodit na stránku s PDF, kde jsou detaily nastavení každého tlumiče v kombinaci se všemi pružinami. Teď koukám na tabulku co mám staženou v PC a nechápu, kam jsem se díval když jsem ti předtím psal ty kliky na přední. Standard na tvé pružině 55 je 9 kliků, na sériové 10 kliků a na 60ce 8 kliků. Pardon.
Hodnoty v tabulce (výřez předního L1 jsem ti vlastně vkládal odpoledne do předchozí odpovědi) jsou:
Pružina (žluté pole je stadnardní, bílá jsou slabší nebo silnější verze)
Ve žlutém poli jsou údaje postupně zleva:
Délka pružiny vyndané z tlumiče
Předpětí pružiny v mm (na přední máš mít u pružiny 55 nastaveno 14mm)
Referenční hodnota předpětí do plusu a další políčko totéž do mínusu
Pracovní rozsah předpětí
Počet kliků HS ze zavřené
Počet kliků LS ze zavřené
Počet kliků odskoku ze zavřené
V bílých částech tabulky je jen:
Rating pružiny
Preload
HS
LS
odskok a ostatní údaje zůstávají ze žluté části tabulky
Takže tady je výřez tabulky se všemi tlumiči pro 1200GS a GSA:
Najdi si tam tvé tlumiče v těch verzích pružin co tam máš a hodnoty odskoku.
A ještě na doplnění - odskok funguje tak, že když máš pocit že tě tlumič nakopává (vrací se rychle) tak musíš zvýšit počet kliků reboundu zavíráním (po směru hodinových ručiček). Když máš pocit, že se tlumič nestíhá včas vrátit do základní pozice než přijde další náraz (je moc pomalý a pocitově tvrdý) tak musíš rebound povolit (otevřít) otáčením proti směru hodinových ručiček. Nejhorší co se dá udělat je povolit tlumič na předpětí a zavřít ho na odskoku. U L1 ten šroub není čistě odskok ale z přibližně 25% i změna komprese, takže povolením odskoku povoluješ i kompresi a naopak. Když mají lidi moc tvrdou pružinu, tak jí nechávají málo předepjatou (rozhodně ne na doporučovaný sag 30%) a aby to nějak fungovalo, zavřou odskok a tím pádem i částečně útlum. To je pro tlumič nejhorší kombinace a je jen otázka času, kdy to nevydrží.
30% sag se dává proto, aby měl podvozek rezervu na udržení kontaktu s terénem při přejíždění děr (70% pracovní délky pro pohyb nahoru). Jakmile se změní zátěž (zavazadla, spolujezdec) tak se musí upravit předpětí aby hodnota poklesu na pružině odpovídala pořád těm 30% pracovní délky. Na mé motorce (1200GS) je tuším zdvih zadku 200mm takže sag má být 65mm. BMW udává poměr 135/65mm pro pozitivní a negativní. 135mm pro pohyb nahoru, 65mm pro pohyb dolů. Advík má 220mm (? nejsem si jistý ?), takže to bude asi o 6-7mm víc. Vždycky to musí měřit v plné výbavě jezdce, spolujezdce i nákladu. Hadry, boty a helmy to docela ovlivní. O výbavě v kufrech ani nemluvím.
My to na 1200GS měříme vzadu od horní hrany díry v ose oproti obvykle nějakému místu na rámu kufrů nebo na rámu topcase apod. Motorku dej na centrální stojan podložený třeba prkýnkem aby bylo zadní kolo ve vzduchu nebo jí vpředu někdo podrží. Zadní kolo se nesmí dotýkat země. Změř vzdálenost od horní hrany díry v ose k tomu místu na rámu, držáku kufrů apod. Udělej si tam fixou tečku, ať víš přesně kam jsi to měřil. Zapiš si hodnotu nebo to rovnou napiš do kalkulačky. Shoď motorku ze stojanu a posaď se na ní sám nebo kompletně se spolujezdcem v oblečení se zavazadly atd. Někdo vám musí motorku držet protože musíte mít oba nohy na stupačkách a neopírat se o zem a další člověk vám změří tu vzdálenost od horní hrany zadní osy do toho bodu jako předtím. Odečtem těch dvou čísel rovnou uvidíš "sag" v milimetrech a měl by být ve všech jízdních kombinacích (solo, solo se zavazadly, dvě osoby, dvě osoby se zavazadly, ultra naložená motorka na dovolenou...) pořád těch 66mm nebo kolik je těch 30% z pracovní délky tlumiče na advíku. A když není, musí se upravit předpětím pružiny. Předpětí logicky nesmí dosáhnout hodnoty, kde by se mohly dotknout závity pružiny v kompresi. Pak by namísto pružiny vznikla "trubka" a následky nárazu by byly pro motorku nejspíš fatální. Veškerá energie rány by šla do motorky. Jakmile se zjistí, že v dané konfiguraci zavazadel a lidí není možný dosáhnout rozsahem předpětí sagu v hodnotě těch 66mm u GSA nebo 60mm na GS, tak to znamená, že je jediná možnost - výměna pružiny. A naopak. Pokud motorka neklesne na 30% když si na ní lidi sednou a naloží se zavazadly a pružina už předpětím nejde povolit, je moc tvrdá a musí se vyměnit za slabší. Pružiny jinak během doby tvrdnou a zkracují se. Obecně si lidi myslí, že stará pružina je "měkčí" ale je to přesně naopak - je tvrdší a její pracovní délka je kratší. Už dlouhou dobu se chystáme natočit video s názorným postupem nastavení podvozku a ukázkama toho, jak to funguje a nefunguje a jak ty které tlumiče pracují. Máme nakoupený materiál (rozřezané tlumiče...) ale v těch vedrech na to nějak chybí energie (jen představa že si sedneme v místnosti kde obvykle točíme a pustíme 3x 2000W světla) a teplota bude jak v sauně je děsná. Ale příští týden se má ochladit a snad to uděláme.
Upravil TomasTT dne 15.08.2015 03:10
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
LukyGs napsal:
Tome, tak nějak to mám nastavené správně....celkem má tuším 20kliků. Měřím 196cm a vážím 115kg.
Tak konečně mě došlo proč se tady tak horečně přete (dokonce jsem měl strach aby někomu nepraskla žilka). Vždyť já jsem s origo tlumiči celkem spokojenej.
Jsem vlastně prcek, měřím 178 a vážím 74kg
Pochopitelně že rozdíl třeba 35kg je radikálně znát. To samé když člověk jede naložený a se spolujezdcem nebo nalehko. Ale váha jezdce je vpředu, má to obrovský vliv.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
KTM990ADV (2007)
Letos z jara při běžné údržbě koukám kde se bere na kyvce tolik oleje. A On zadní centrál pouštěl.
Šlo to do Let na repas + snad se podaří rozhýbat spodní šroubek. Už jsem to koupil se zatuhlým šroubkem.
No ten se rozhýbat nepodařilo. Tak číhám na pěknej centrál ze kterého bych to vykuchal....
Ale zpět k tématu příspěvku.
Pan Bureš mi to nastavil +- na mojí váhu. A zbytek si najezdi a nastav podle sebe.
O tomhle jsem si myslel svoje !!! a nic pěkného to nebylo... Víc jsem se mýlit nemohl !!!!!
PŘED
repasem jsem klikal a kroutil vším čím se na tlumiči kroutit dalo... Ani kroucení mejma očima nepomáhalo. Prostě nijaká VÝRAZNÁ změna se nekonala. Tak jsem na to kašlal...
PO
repasu jsem zkusmo nastavil tovární SPORT. a nechápal jsem co se to děje. Gasai Yuno se chovala naprosto ukázkově....
Tovární Komfort a šum sní na polňačku. Tam kde mi PŘED repasem zadek neklidně poskakoval a cejtil jsem každou díru. jsem PO repasu u těch dírách defakto nevěděl. Krásně kopírovala. A dalo se přidat na rychlosti-)))
Takže i sprostý vidiečan jako já poznal rozdíl.
Po sezóně půjdou na repas vydlice. Kdo ví kdy se o ně kdo a zda vůbec staral. A kam půjdou to je už teď jasné -))
Celím příspěvkem chci říct, že drtivá většina uživatelů Cestovního "...endura..." pojedou v mezích toho co tovární/základní tlumiče zvládnou bez toho, že by si sáhli na své hranice. A podle toho budou reagovat na ty co ladí a tunííí
Na druhou stranu... Jsme banda pošahanců a DEMENTU kteří jezdí dost často jinak než-li většinovej uživatel. A tam už tovární/základní prvky ovlivňující jízdní vlastnosti Prostě nebudou stačit.
A dokud nechutnáte jak to vypadá když to funguje jak má nebo jak to funguje s něčím co je o 1 až milion LVL vejš. Na druhou stranu pak se k tomu "...horšímu..." vrací dost těžko -)))
Proč dáváte na 1150 21" kola dopředu a ty základní vám nestačí?? Proč byla provedena přestavba z televeru na vydle? (mimochodem MOC krásná přestavba !!)
Také jeden z důvodů proč by si jeden občas měl sednout a povozit mašinu kamaráda nebo kolegů. Jen tak na poznanou-))
Wan-Chuan
KRLESS!!!
Upravil WanChuan dne 15.08.2015 12:35