Aktuálně o Ondrovi (10.1. SEČ 01:00): Ondrův stav se lepší, zatím je umělém spánku do zítřejšího odpoledne. Má stále otok plic a nejvážnější jsou zlomeniny dvou obratlů.
A teď ke 4. etapě:
Dnešní etapa byla opravdu náročná. Opět v písku na začátku a konci etapy a rychlá pista uprostřed 330 km rychlostní zkoušky. Pak závodníky čekal 114 km přesun ke startu etapy RZ na břehu moře a vedla zpět až téměř do bivaku.
Všech 7 našich závodníků nástrahy trati zvládlo docela dobře. Výborně zajel zejména Milan Engel, který je celkově už 30 a v každé etapě svoji pozici v celkovém pořadí zlepšuje.
Po nehodě v konci etapy musel odstoupit dosud vedoucí Sam Sunderland. - viz video na konci tohoto příspěvku.
A jak naši v jednotlivých etapách postupují celkovým pořadím:
Souhrnné video ze 4. etapy: YouTube Video
A ještě pro opravdová dakarské fajnšmekry. Takto vidí 4. etapu přímo závodníci. Je to sestřih videí z kamer na přilbách a jiných mistrech motorkářů a čkryřkolkářů. YouTube Video
Dali byste ty duny vy?
Upravil Paji dne 10.01.2018 13:58
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 10.01.2018 11:02
Příspěvků: 5270 Registrace: 18.03.07
STAGE5 ETAPA5
SAN JUAN DE MARCONA - AREQUIPA: 788 KM (SS: 264 KM)
Motorky a quady jedou zvlášť, trasa nás opět zavede do dun, tentokrát to jsou duny Tanaky, trasa je dlouhá a předpokládá se, že jezdci budou dojíždět až v noci.
Nikdo tu nepíše o "našem" jezdci Š. Svitkovi, tak mu aspoň já věnuji pár písmenek:
Štefan Svitko dnes startuje z 5. místa a jeho celkové umístění je 11. místo se ztrátou 15min50sec na Van Beverena.
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 10.01.2018 22:13
Moderátor Příspěvků: 408 Registrace: 03.04.07
Den 5. – Barreda Bort se propracovává zpět do špičky celkového pořadí
Aktuální informace o Ondrovi z jeho FB: Ondra je stále v umělém spánku a ještě nebyl neodoperovaný. Včera byl na magnetické rezonanci a během dneška ho začnou probouzet. Operaci zatím brání pohmožděné plíce, ale celkově se zotavuje a každým dnem je lepší a lepší.
Držme všichni Ondrovi palce, aby vše dobře dopadlo.
A teď pojďme na dnešní 5. etapu. Ta měřila celkem 770 km a rychlostní zkouška o délce 264 km vedla opět v dunách, říčních korytech a na pistách nedaleko města San Juan De Marcona.
Famózně dnes jel opět Barreda Bort. Byl na 1. místě na všech dnešních WayPointech a po předchozím velkém propadu je již na 4. místě. Celkové vedení uhájil Van Beveren.
Za zmínku stojí snad jen pokles po 4. etapě druhého K. Benavidese na 9. příčku.
A jak jeli dnes naši? Dnes byl opět nejlelší Honza Brabec, který po problémech zejména mezi WP1 a WSP2, kde se propadl ve startovním poli o 20 pozic, dojel v etapě na 43. místě. Podobně dopadl i Milan Engel, který byl na WP1 dokonce na 26, místě, ale propad mezi WP4 a WP5 o devatenáct míst znamenal v cíli celkově 46. místo. David Pabiška a Petr Vlček dojeli společně na 57. a 56. místě. Ruda Lhotský, Honza Veselý a Gábina Novotná dojeli dnes v etapě s více jak 3 hodinovou ztrátou a vešli se do první stovky startovního pole.
V celkové pořadí si Milan Engel, jako náš nejúspěšnější motorkář, pohoršil ze 30. místa v předchozí etapě na nynější 34. místo. Na celkové 54. místo se propracoval Honza Brabec. David Pabiška si drží svůj standard 58. místem následován Petrem Vlčkem na 61. místě. Honza Veselý, Ruda Lhotský a Gábina Novotná si i přes dnešní ztrátu více jak 3 hodiny udrželi celkově pozici v první stovce.
A na závěr sestřih 5. etapy: YouTube Video
No a ještě znovu pro opravdové fajnšmekry pohled ze sedla motorky při průjezdu 4. etapy: YouTube Video
Upravil Paji dne 11.01.2018 12:30
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 10.01.2018 23:47
Příspěvků: 7183 Registrace: 09.10.07
Paji napsal:
....Takto vidí 4. etapu přímo závodníci.
Dali byste ty duny vy?
....tenhle pohled na kokpit důvěrně znám ...to na těchto záběrech není žádná hrůza, takže zrovna tohle jde jet poměrně v pohodě...
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 12.01.2018 01:37
Moderátor Příspěvků: 408 Registrace: 03.04.07
Den 6. – Ruda Lhotský kvůli zranění nenastoupil do dnešní etapy
Ruda Lhotský po karambolu v 5. etapě, kdy si při pádu o řídítka pohmoždil břicho a na požadavek lékařů již nenastoupil do dnešní etapy. Je tak po Ondřejovi naším druhým závodníkem, který do výsledků již nezasáhne.
Stav Ondřeje se podle lékařů lepší a je i nadále udržován v umělém spánku a v sobotu jej čeká operace dvou zlomených obratlů.
Ale popořadě. Dnešní etapa byla opravdu horská a vedla z města Arequipa od Bolívijského města La Paz okolo jezera Titicaca. Rychlostní speciálka měla původně délku 313 km, ale nakonec byla kvůli počasí zkrácena na 194 km. Celková délka etapy byla 760 km.
Po startu závodníky čekal přejez And ve výšce téměř 4700 m.n.m. a pak vedla po horských pistách v nadmořských výškách kolem 4 tis m.n.m.
Vítěz předchozí etapy Barreda Bort dnes suverénně vedl až do WP4 a pak se propadl na 21. míst a nakonec v etapě skončil na 9. místě. Etapu vyhrál Antonie Meo, který se na 1. pozici v etapě vypracoval až k jejímu konci. O velké vyrovnanosti celé špičky svědčí i to, že prvních 10 jezdců etapy dorazilo do cíle do třech a půl minuty po vítězi.
Po dnešní etapě se do celkového pořadí dostal Kevin Benavides na Hondě. Na druhé místo spadl Adrien Van Beveren na Yamaze a třetí je Matthias Walkner na KTM. Hezky se nám tak tři různé typy motorek seřadily v čele :-)
A co naši? Dnes nejlépe zajel Milan Engel, který skončil na 29. místě. Dobře jel i Honza Brabec na 42. místě. David Pabiška si kvůli pohmožděné klíční kosti protrpěl zejména druhou část etapy a skončil na 51. místě. Petr Vlček zakončil etapu na 63. místě a Honza Veselý na 83. místě. Dobře se držela i Gabriela na 86 místě.
V celkovém pořadí je z našich nejlepší Milan Engel na 32. místě. Nejvíce se dnes v celkovém pořadí polepšila Gabriela Novotná a to o 4 příčky na celkové 86. místo. Holce to začíná jet opravdu dobře.
A na závěr opět souhrnné video z ze 6. etapy: YouTube Video
Přiznám se, že mému naturelu a srdci je naprosto nejbližší kategorie Malle Moto. Z našich závodníků v ní jede pouze Honza Veselý, který je na 12. místě. Takhle vypadá jeden den (5. etapa) závodníka v této kategorii. To jsou podle mne ti praví hrdinové Dakaru. YouTube Video
Upravil Paji dne 13.01.2018 12:41
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 12.01.2018 11:34
Příspěvků: 1563 Registrace: 23.06.12
citace
Stav Ondřeje se podle lékařů lepší a je i nadále udržován v umělém spánku a v sobotu jej čeká operace dvou zlomených lékařů.
jinak díky za průběžné zpravodajství a překlep pobavil ;o)). Snad operace lékařů a nebo obratlů dopadne dobře a bude vše ok.
Každopádně brzké udzdravení
www.jantruhlar.cz
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 12.01.2018 13:03
Příspěvků: 272 Registrace: 07.07.08
Paji napsal:
Přiznám se, že mému naturelu a srdci je naprosto nejbližší kategorie Malle Moto. Z našich závodníků v ní jede pouze Petr Vlček, který je v ní na 12. místě.
Paji, a co Honza Veselý? Ten přece letos taky jede v Malle, ne? Nebo tím, že třeba měnil řídítka z toho vypadnul?
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 13.01.2018 01:42
Moderátor Příspěvků: 408 Registrace: 03.04.07
Základní nástroje závodníka pro navigaci na trase
Dnes je na Dakaru den volna a tak je trochu času i na jiné téma.
Určování souladu jízdy závodníka s organizátorem definovanou trasou je zajištěno dvěma různými nástroji. První, pro závodníka na trase naprosto zásadní, je roadbook v papírové podobě, který obsahuje všechny nejdůležitější informace o trase.
V roadbooku je uvedeno primárně toto:
1. Celková vzdálenost bodu v km (s přesností na desítky metrů) od startu etapy
2. Vzdálenost od předchozího bodu
3. Schématický náčrtek situace v bodu s použitím standardizovaných piktogramů a požadovaný průjezd
4. Doplňující informace k bodu (opět standardizovanými označeními)
Druhým je speciální GPS, na které jsou zobrazeny speciální průjezdné body (WayPoints), při přiblížení k nim na předem určenou vzdálenost.
Pojďme se ale nejdříve podívat na celý kokpit, kde jsou jednotlivá zařízení pro navigaci závodníka na trase.
„A“ ICO – Tripmaster
Jedná se o počítadlo ujeté vzdálenost s přesností na desítky metrů, které ovládá spínačem na řídítkách „E“. Většina jezdců má kokpit vybaven dvěma ICO jednotkami. Jedním jako náhradním nebo jako záložní v případě, že učiní chybu resetování. Dost často ne jednom se zobrazuje vzdálenost od projetého bodu na roadbooku a na druhém celková vzdálenost. Tlačítky „E“ lze vzdálenost resetovat, přičítat, či odečítat pro případ, že závodník nejede přesně pro trase a musí se například nějakou vzdálenost vracet.
„B“ CAP & SPEED REPEATER
Toto zařízení je napojeno na GPS jednotku a zobrazuje aktuální rychlost a azimut. Společně s primární jednotkou ICO je v kokpitu umístěno tak, aby zobrazené informace byly co nejblíže zornému poli závodníka při jízdě.
„C“ ROADBOOK READER
Papírová role Roadbooku je odvinována na dvou hřídelích v LED podsvíceném Roadbook Readeru. Otáčení hřídelí oběma směry je prostřednictvím elektromotorku s ovládáním na spínači řídítek „E“. Vzhledem k tomu, že u Roadbook Readeru často dochází zejména po pádech k mechanickým problémům, může roadbook závodník odvinovat i ručně. Práce s Roadbookem je naprosto zásadní pro úspěšnou navigaci na trase.
„D“ GPS - IRITRACK
Specializovaná GPS jednotka, kterou závodníci dostávají od pořadatele,
Při technické přejímce musí být motorka již vybavena příslušným držákem, a kabeláží a anténami. Jednotka GPS-Iritrack má dvě samostatné sekce, každou s vlastním napájením připojením samostatné antény. Jednotka má velmi omezené funkce pro navigaci. V podstatě poskytuje pouze ukazatel kompasu. Může také zobrazovat směrovou šipku, jakmile se jezdec nachází v určité vzdálenosti od speciálního průjezdného bodu (WP), jehož dosažení je základní podmínkou pro úspěšné absolvování etapy bez penalizace.
„E“ ICO & ROADBOOK CONTROL
Tlačítka pro ovládání ICO (nulování, přičítání a odčítání vzdálenosti) a pro posun roadbooku oběma směry.
Pro úplnost se ještě podívejme, co důležitého je také v kokpitu motorky a na první pohled není vidět.
Sentinel:
Stejně jako v případě jednotky GPS-Iritrack, musí být motorka při technické přejímce držákem, kabeláží a signální houkačku systému Sentinel. Organizátor pak poskytne vlastní jednotku Sentinel.
Základní funkcionalitou Sentinelu je výrazné akustické upozornění jezdce, že se před ním (třeba za dunou) nachází někdo s další jednotkou Sentinel. Je to naprosto nezbytné, když třeba auta a zejména kamiony dojíždějí pomalejší motorkáře. V historii Dakaru je však i několik případů, kdy řidiči kamionů, zejména s bydlištěm na východ nás, brutálně přejeli pomalejšího motorkáře jedoucího před nimi.
Hlavní Iritrack:
Jedná se o lokalizační maják, zcela oddělený jiných bezpečnostních systémů. od druhého bezpečnostních systémů. Díky němu má organizátor má přehled o přesné lokalitě motorky a může v případě aktivace dalšího bezpečnostního systému vyslat vrtulník do tohoto místa. Zároveň slouží pro komunikaci jezdce s dohledovým centrem ve Francii. V případě zastavení motorky, poruchy či nehody dává jezdec tlačítky znamení, zda je vše v pořádku, či potřebuje pomoci. Součástí je i oboustranná hlasový satelitní komunikace.
Detailní vysvětlení funkčnosti jednotlivých navigačních a bezpečnostních zařízení a jejich používání je velmi dobře vysvětleno například na tomto videu:
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 13.01.2018 13:07
Moderátor Příspěvků: 408 Registrace: 03.04.07
Praví hrdinové Dakaru - kategorie Malle Moto
V roce 1978 Thierry Sabine položil základy nejtěžšího motoristického závodu na světě, vedoucího napříč Saharou. Přes 10 000 kilometrů z Paříže do Dakaru v Senegalu ve vyčerpávajících podmínkách mělo být ultimativním testem vytrvalosti pro jezdce a jejich stroje. Za posledních 40 let se však mnoho změnilo. Obavy o bezpečnost a komerční tlaky vedly roce 2008 k přesunutí závodu z Afriky do Jižní Ameriky, kde se je závod pořádán dodnes. Profesionální týmy s obrovskými rozpočty a množstvím podpůrných pracovníků a vozidel se starají, aby třeba jen jednoho profesionálního zákazníka dostali přes cílovou čáru. Podle mne je stávající podoba Dakaru na hony vzdálená průvodnímu duchu a půvabu závodu založeného Thierry Sabine. Naštěstí pořadatelé zachovali originální dobrodružný ethos Dakaru ve kategorii Malle Moto. Ta je otevřena závodníkům na motocyklech, kteří se chtějí se popasovat s výzvou soutěže bez vnější pomoci s velmi omezenými prostředky a asistence, tak jak tomu bylo v prvních ročnících tohoto závodu.
Závodník během dne absolvuje etapu a pak pro příjezdu do bivaku si musí sám odservisovat motorku a připravit se na další den závodu. A to vše sám po dobu dvou týdnů.
Žádný doprovod, žádná asistence a bivak ve stanu. K dispozici závodníkovi je jen malá 80 litrová bedna s náhradními díly a nářadím, dvěma sadami kol a jedna taškou. A to to vše pod drobnohledem pořadatelů, kteří ho mohou za porušení přísných předpisů rychle vyloučit ze závodu.
V malém vyčleněném prostoru závodník servisuje motorku a také u ní i ve stanu spí. Bez povolení nesmí vymezený prostor se strojem opustit. Sami ho samozřejmě opustit můžou, když se jdou najíst nebo osprchovat, ale to je všechno. Někdy komisaři i kontrolují stany, jestli někdo nespí například v nějakém klimatizovaném kamionu týmového kolegy.
V letošním Dakaru závodí v této kategorii jediný náš závodník – Honza Veselý. Zatím je po 6. etapách na 12. místě. Takto vypadá stávající pořadí:
A tradičně na závěr video o kategorii Malle Moto na Dakaru, o nejtěžším kategorii v nejtěžším závodě na světě. Jezdci kategorie Malle Moto jsou pro mne ti opravdoví hrdinové Dakaru. YouTube Video
Upravil Paji dne 13.01.2018 14:43
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 13.01.2018 19:42
Příspěvků: 3705 Registrace: 31.10.07
Dneska měli Remusa operovat. Má někdo nové info o jeho stavu? Nadále držím palce i u nohou,aby se vše povedlo.
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 13.01.2018 22:58
Příspěvků: 1750 Registrace: 29.07.07
z FB:
Ondra má za sebou důležitý krok??
Operace dopadla dobře, bez komplikací?
Stále je v uměleckém spanku, probouzet se bude zítra.
Ještě nemáme úplně vyhráno, jde to pomalu, ale jistě.
Aktualne 1250 GSA HP
DAKAR 2018: David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii! + pozdrav od Remuse
Přidané 14.01.2018 01:42
Moderátor Příspěvků: 408 Registrace: 03.04.07
7. Etapa – První maratonská
Nejdříve aktuální info z FB o Remusovi: Ondra má za sebou důležitý krok. Operace dopadla dobře, bez komplikací. Stále je v umělém spánku, probouzet se bude zítra. Ještě nemáme úplně vyhráno, jde to pomalu, ale jistě.
Držíme mu všichni palce!
Dnešní 7. etapa je maratonská. To znamená, že závodníci bivakují bez asistence svých týmů a musejí se o sebe a o své stroje postarat sami. Na jeden den jsou tak všichni ne „Go-Go“ ale „Malle Moto“
Etapa vedla z města La Paz do města Uyuni. Rychlostní zkouška měla 425 km a celková déílka etapy byla 727 km. Pěkná porce.
Na čele startovního pole byly dnes je drobné změny.
Opět nejlepší byl Barreda Bort. Za zmínku stojí také zlepšování T. Price.
V celkovém pořadí pak prohodili někteří jezdci svoje pořadí. V čele je opět Van Beveren.
A co naši? Nejlepší byl opět Milan Engel, který skončil na 32. místě. Ostatní se ve startovním poli pohybovali vesměs v souladu se svými celkovým postavením
Gabriela Novotná má zřejmě porouchaný Iritrack a podle aktuálních informací je vpořádku a právě dojíždí etapu.