Ono principiálne stačí dostať kvapalinu do stavu kyslikoveho deficitu....za predpokladu tesnosti sústavy sa tam už potom nedostane znovu kyslík....čiže po výmene kvapaliny stiahnuť prednú brzdu na noc binderkou k rajdám a na páku zadnej zavesiť kufrík z golou a do rána by sa mohli bubliny upratať pod nalievacie veko a nemuseli by tak "uviaznuť" v ABS jednotke pri používaní....to tak teoreticky, treba vyskúšať, mal som 11ku bez ABS a teraz mám inú značku
patol a to sa parciálny tlak plynov týka iba zadnej brzdy, kedže s prednou problém nebýva? Pri stiahnutých - zaťažených brzdách sa nemajú ako bubliny upratať pod nalievacie hrdlo, lebo cesta do nádržky je uzavretá. Inak vzduch neviazne v ABS ale len v zadnom valci či potrubí pri ňom - inak by duál nefungoval, ale funguje.
Tryskac napsal:
patol a to sa parciálny tlak plynov týka iba zadnej brzdy, kedže s prednou problém nebýva? Pri stiahnutých - zaťažených brzdách sa nemajú ako bubliny upratať pod nalievacie hrdlo, lebo cesta do nádržky je uzavretá. Inak vzduch neviazne v ABS ale len v zadnom valci či potrubí pri ňom - inak by duál nefungoval, ale funguje.
To je len teória. Predná brzda má nádržku vyššie ako ABS jednotka, takže mikrobubliny budú mať asi tendenciu sa zgrupovať tam na rozdiel od zadnej. A je to síce dual, ale není tam cirkulácia, ale iba chodí kvapalina tam a späť.....ale mikrobubliny sa pohybujú v kvapaline svojvoľne a vždy smerom hore. A ak zoberieme ako hlavný zdroj tepla (ktoré sa pridáva k tlaku) tak je to práve brzdový strmeň....čiže ak si rozkreslíš trasovanie vedenia, tak meeting point má predná v nádržke a zadná v ABS module, alebo nad strmeňom ak potom hadička klesá.... či?
Čiže ak viazne vzduch v zadnom valci, bude to asi samotnou konštrukciou vedenia. A pri stiahnutých brzdách ide o to, že stlačíš=vytvaraš mikrobubliny (ak ich má kvapalina ešte prebytok) a ak počkáš, tak hydrostatický vztlak zabezpečí ich putovanie smerom hore kde sa zlúčia do väčších bublín z ktorých sa už celé nevedia vratit pri opätovnom poklese a tam pred piestikom počkajú do rána a po uvoľnení páčky vyjdú pod veko. Teda takto to funguje v problematike ktorou sa ja zaoberám pracovne. A keďže fyzika platí všade rovnako, tak teoretizujeme ako sa to môže diať v brzdovým systéme na motorke.
Čo myslíš, prečo sa na aute nezavzdušňujú brzdy? (teda ak nemáš popraskané hadičky)...alebo prečo sa v panelákoch (vlastne aj rodinných domoch) zavzdušňujú iba (hlavne) horné radiátory?
Upravil patol dne 15.05.2024 22:18
Patol tiež všetko čo píšem je len môj názor, problém nevyriešilo, alebo kvôli nákladom nechce riešiť ani bmw. Okrem toho som nemal fyzicky rozmontovanú zadnú pumpu aby som si svoj názor aspoň "naoko" overil.
Problém vidím v čisto zadnej pumpe - jej konštrukcii a v jej nepoužívaní. To čo sa podľa mojej domnienky deje pri zavesení závažia na pedál je "regenerácia" Umanžety do pracovného tvaru aby ramená manžety boli tesnejšie na stenách valčeka. Lebo kým pri brzdení ramená málo používanej manžety prilahnú a zatesnia valček pedál prejde časť dráhy. Ďaľšia časť problému je či pri uvolnení pedálu nedochádza k prisatiu vzduchu z priestoru od piestnice cez sekundárnu manžetu /ani neviem či tam je/ No a k tomu možno majú čo povedať aj bežné motovibrácie a teplo od výfuku.
Ďalej spomeniem niektoré Tvoje výroky s ktorými nesúhlasím :
"Predná brzda má nádržku vyššie ako ABS jednotka, takže mikrobubliny budú mať asi tendenciu sa zgrupovať tam na rozdiel od zadnej."
Tu vôbec nejde o polohu ABS ale o polohu pumpy a nádržky vpredu ten problém nie je lebo nádržka je "vyššie" ako pumpa a vzduch má možnosť z pumpy vystúpať do nádržky cez jeden alebo dva /neviem/ sacie otvory pumpy.
Vzadu aj keby bola nádržka na prilbe jazdca sa to nemôže stať, lebo kedže pumpa je prakticky zvislo a jej sanie je na spodnej strane a výtlak na hornej - je jasné že bubliny pôjdu do výtlaku. Obrázok naschvál zo vzducháča, ale tam sa to nedialo - lebo ostané vplyvy? https://www.realo...Id=34_1827
"A pri stiahnutých brzdách ide o to, že stlačíš=vytvaraš mikrobubliny"
Možno som Ťa správne nepochopil, ale vidím to naopak stlačíš - bubliny sú ešte menšie, takže ich transportná schopnosť ešte poklesne. Predsa je neodškriepiteľným faktom, že ak sa chceš zbaviť plynov v kvapalinách, tak tlak znižuješ - vákuuješ. Aj to čo si spomínal predtým - zahriatie, vačšie výlučenie plynu je z veľkej časti o tom, že plyn sa teplom značne rozťahuje a tak sa zväčšia bubliny /ako pri vákuovaní/ a tým sa zväčší ich transportná schopnosť.
Ja len 2 pripomienky, keď púšťaš pedál, tak je ešte stále v kvapaline vyšší tlak ako atmosféra, čiže nemá prečo prisať vzduch z atmosférického tlaku.....a pri vakuovani vytiahneš zo sústavy vzduch, ktorý potom nahradíš kvapalinou po uvoľnení podtlakoveho ventilu, podobne ako keď plníš klímu a potrebuješ tam mať iba to chladivo bez vzduchu. Tu ale vzniká problém z kyslíkom, ktorý kvapalina prirodzene obsahuje, no a ten sa AŽ pri stlačení alebo zohriatí vylúči vo forme mikrobublín a keď tlak pominie a mikrobubliny sa nachádzajú cca na pôvodnom mieste tak sa prirodzene vráti späť- to sú tie parciálne tlaky...ale keď ich necháš dlhšie, tak postupne cestujú smerom hore (rovnako ako v sodovke ale pomalšie) a tam majú tendenciu sa zlučovať do väčších bublín a potom po pominutí tlaku už nemá kvapalina z kadial zobrať kyslík, lebo "už je ďaleko a proti hydrostatickemu vztlaku) a preto ak ich dostaneš von a máš kyslikovo tesný systém, tak už nedochádza k opätovnému zavzdušňovaniu
A pritom taková blbost
Upravil patol dne 16.05.2024 21:26
Ešte malá poznámka, brzdová kvapalina má tendenciu absorbovať vodu, aj preto je tento problém, na rozdiel napr od olejových sústav (spojka)
Upravil patol dne 16.05.2024 22:05
Patol: "teda ak nemáte staré spuchnute popraskané hadičky kade to môže opätovne prisávať kyslík"
nejak si protirečíš :
keď púšťaš pedál, tak je ešte stále v kvapaline vyšší tlak ako atmosféra, čiže nemá prečo prisať vzduch z atmosférického tlaku.
možno toto Ti to trochu vysvetlí www.znalec.tym.cz...dy%201.pdf
Upravil Tryskac dne 19.05.2024 15:25
Tryskac napsal:
Patol: "teda ak nemáte staré spuchnute popraskané hadičky kade to môže opätovne prisávať kyslík"
nejak si protirečíš :
keď púšťaš pedál, tak je ešte stále v kvapaline vyšší tlak ako atmosféra, čiže nemá prečo prisať vzduch z atmosférického tlaku.
možno toto Ti to trochu vysvetlí www.znalec.tym.cz...dy%201.pdf
Ale tady se bavíte o bmw a to nemá gumové hadice už 20 let...
Kupredu spatki ni krok...
Bohumile, nevieš čítať s pochopením? bavím sa Patolom - autorom gumených hadičiek o bublinkovej teórii ktorá sa týka IBA zadnej brzdy.
A pri tom taká blbosť
Tryskač fyziku mi nemusíš vysvetľovať (mám na to pár rokov školy navyše plus 25 rokov praxe), ale stále pletieš tlak v systéme s parcialnymi tlakmi.... stlačíš brzdu- zvýšiš tlak v kvapaline, čo má ale za následok vylúčenie mikrobublín ktoré obsahovala kvapalina. Akonáhle pustíš brzdu, tlak v kvapaline pominie a mikrobubliny sa vrátia do kvapaliny- to je princíp tých parcialnych tlakov a deje sa to rovnako pri zohrievani a chladnuti kvapalín, tie mikrobubliny sa tam pri bežnej teplote a tlaku volne nenachádzajú, preto ich pri prvom odvzdušňovaní nevieš dostať von. Predstav si to ako penu, ale ak tlak (teplota) pôsobí dostatočne dlho, vie sa pena pospájať do väčších bublín a tie keď navyše vystúpajú potrubím na úplne iné miesto, už sa potom po znížení tlaku nevedia vrátiť do kvapaliny a v nej vzniká tzv kyslíkový deficit. No a ak máš sústavu s kyslikovo netesného materiálu, tak ten deficit má tendenciu vyrovnať vnútorné tlaky a prisaje nový kyslík cez netesnosti, ak máš systém v poriadku, tak stačí ten kyslík niekam upratať alebo pustiť von a máš teoreticky pokoj až do ďalšej výmeny. Ono totižto molekula kyslíka má cca len 1/3 veľkosť oproti vode, takže keď to aj netečie, vie to "fučať". Typický príklad máš napr keď máš kúrenie spravené s PPR (Ekoplastik), tak takýto systém neustále koroduje z vnútornej strany na všetkých oceľových (radiátory, nádrže ) a medených (aj mosadz-má 58%Cu) lebo pri každom poklese teploty prisaje znovu rovnaké množstvo kyslíka, ktoré sa stihlo vylúčiť a naviazať na kovy ktorým šmakuje. Pri použití "hustejších" materiálov sa to nedeje.
Nechajme už túto technickú vložku na motorkarskom webe.....som len chcel osvetliť "záhadu" kde sa tam tie bubliny berú aj keď sme to dokonale (pri výmene čerstvej kvapaliny) odvzdušnili a čo by asi na je platilo
Alebo máš aj iné vysvetlenie?....a myslíš že nie je rozdiel medzi prednou brzdou s vertikálnym a zadnou s horizontálnym vedením?
Upravil patol dne 19.05.2024 22:35
patol napsal:
Bohumile: ja som na 11ke MY94 mal nejaké zúfalé hadičky čo vyzerali ako gumené....keď leteli do koša tak s opletanymi to brzdilo o dooosť lepšie
Sak ano,já psal že bmw nedává gumenne hadičky 20 let....to znamená asi od 2004....
Kupredu spatki ni krok...
Patol skúsim to po kúskoch rovno s otázkami:
"keď púšťaš pedál, tak je ešte stále v kvapaline vyšší tlak ako atmosféra, čiže nemá prečo prisať vzduch z atmosférického tlaku."
1,Tu hovoríš o akom tlaku parciálnom či hydrostatickom?
"Alebo máš aj iné vysvetlenie?"
už som písal, že sa domnievam, že na dlhom chode pedálu a postupnom zavzdušnení sa môže podielať stvrdnutá hlavná a sekundárna manžeta a vplyv tepla od výfuku.
2. Áno teplo sedí aj pre mikrobublinkovú teóriu, no po ochladení by podľa nej mala byť brzda ok, či?
"myslíš že nie je rozdiel medzi prednou brzdou s vertikálnym a zadnou s horizontálnym vedením?"
Tieto vedenia sa vôbec nedajú takto definovať obidve majú zvislé a vodorovné vedenia. No z toho vidno, že nepoznáš reálny problém na LC.
Fakt: pri zmačknutí prednej brzdy cez duál zadná brzda okamžite reaguje, z toho vyplýva, že vzduch je IBA pri zadnej pumpe prípadne najdalej vo vedení k abs no nie v abs alebo zadnom brzdiči.
Neodzvdušnoval som veľa motoriek, no pri odvzdušňovaní mi nikdy nešiel vzduch hned na začiatku - to by bol v brzdiči, ale až neskôr, ked som ho presunul od z.pumpy. No toto by ma zaujímali skúsenosti profiservisákov, čo toho odvzdušnili podstatne viac, či to majú rovnako alebo nie.
Už som nechcel, ale teda dobre, po kúskoch:
1: samozrejme hydrostatický, skúsime nazývať parciálne tlaky "zmena množstva kyslíku v kvapaline" aby sa ti to neplietlo
2: teoreticky ak sa nestihnú zgrupiť žiadne mikrobubliny, tak áno. Ale keďže napr pri jazde cez horský prechod je tam aj pomerne vysoká teplota hlavne vzadu, tak sa môže niečo stihnúť zgrupiť čo môže časom po opakovaniach viesť k zavzdušneniu. A áno, LC brzdy nepoznám, preto tu stále píšem "teoreticky". Ja vychádzam z mojej praxe, kde toto riešime pri hydraulických systémoch vody, kúrenia, soláru....a tam sa to deje a odlučovače to riešia, akurát máme k tomu ešte navyše rôznu chémiu kvapaliny, vodivosť, bludné prúdy a podobné maškrty čo to komplikujú. A možno je to LCčko choré práve na tie gumičky, veď skús ich vymeniť či to pomôže.
A boli tí amerikánci na mesiaci, či nie?
Upravil patol dne 20.05.2024 12:37
Patol takže na rovinu Tvoje tvrdenie že:
"keď púšťaš /prekladám ako uvolníš/pedál, tak je ešte stále v kvapaline vyšší hydrostatický tlak ako atmosféra"
je konina inak by brzdy stále pribrzďovali /mimo výšky nádržiek/
"pri jazde cez horský prechod je tam aj pomerne vysoká teplota hlavne vzadu"
je somarina, lebo aj tu v diskusii mnohí písali, že zadnú brzdu prakticky nepoužívajú a už vobec to nemá význam dole kopcom ked vačšinu váhy pri brzdení máš napredku.
Určite som fyziku študoval menej ako Ty, no stačí to na to aby som vedel, že aplikovať javy z kúrenárčiny kde teplota a tlak pôsobia prakticky celú sezónu na motorku kde tlak na kvapalinu počas celej sezóny pôsobí tak 1 až 2 hodiny aj to nie naraz dlhšie ako nech 15 sekúnd je ... capina
A len tak mimo misu, vážne sa z tej vody uvolňuje len kyslík? U Vás možno áno, no u nás ten kyslík niekedy aj horí
Bohumile : "Já už su z vás úplně blbé" vieš len toto, alebo vieš aj niečo viac. Však je to pri tom len taká blbosť ... tak skús tiež niečo k téme, či?
Ja sa nepovažujem za odborníka, stále som písal myslím si , domnievam sa okrem tohto príspevku, kde som si istý, že Patol prezentuje zveriny.
Upravil Tryskac dne 20.05.2024 13:52
[quote]patol napsal:
Už som nechcel, ale teda dobre, po kúskoch:
1: samozrejme hydrostatický, skúsime nazývať parciálne tlaky "zmena množstva kyslíku v kvapaline" aby sa ti to neplietlo
Nechcem rýpať, ale zákon o parcialnych tlakoch - Daltonov zákon - nehovorí nič o zmene množstva plynu v kvapaline :-)