[b]..... právě ta poslední věta je totální nesmysl. Spojka nedělá nic jinačího,než přerušení toku kroutícího momentu na převodovku,tudíž se kola v převodovce otáčejí volně a stejnýho stavu lze dosáhnout při ubrání plynu,kdy motor přestane táhnout,ale zároveň ještě nepřešel do fáze brždění motorem,kdy se opět dají kola do záběru...
samozrejme ubranim plynu nejde dosahnout stejneho stavu pro prevodovku jako pri rozepnute spojce, pokud nerozepnes spojku, tak logicky vsechny komponenty prevodovky pri razeni bez spojky museji skousnout veskerou pohybovou energii od tociciho se motoru, to ze zrovna nedochazi k prisunu paliva neznamena ze rotujici casti motoru nemaji nejakou energii, i kdyz samozrejme daleko nizsi .......
radit bez spojky (byt to jde) je tezka nouzovka, ende
zajimavejsi je podle me jina uvaha:
- kola prevodovek, i vidlicky atd. pro prevodovky, kde se radi bez spojky jen omezenim vstriku (tedy vicemene predpokladam ruzny zavodaky), jsou vyrobene trochu jinak, jinak tepelne zpracovane, atd.
- predpokladam ze ten QS opravdu jen presne omezuje vstriky, nic mechanickeho (krome vlastniho prerazeni) neresi
- v tom pripade by me zajimalo jestli je prevodovka (respektive hlavne kolecka a robustnost vidlicek/lozisek - vetsi axialni sily ?) na LC nejak vyrazne konstrukcne jinak udelana oproti vzduchaci, coz by podle me tedy byt mela
- no a ciste spekulace do placu - neni treba i (schavlane pisu "i" QS duvod proc je na LC jina spojka a treba i prohozenej kardan/vyfuk (kvuli konstrukci samozrejme) ??
Podle tvého klíče by motorka i po ubrání plynu nebrzdila motorem. Ta roztočená hmota by tě dle tebe dál hnala kupředu,ale ono to tak přece není,jakmile zaklapneš,začínáš brzdit motorem,tudíž motor zpomaluje převodovku/opačné působení sil oproti přidanému plynu a to v mžiku. Přesně v tom mžiku,kdy tam frkneš další kvalt...
Zhlídněte si to video ze začátku a musí vám to byt jasný. A když se podívám na ostatní videa autora,tak vidím,že to není jouda,kerej sedí na první motorce,narozdíl od poloviny lidí tady....
Netvrdím,že převodovka v BMW je na to se svou kolchozáckou přesností ideální,ale u normálních motorek,kde je krok řadičky poloviční a přesnost trochu někde jinde to jde uplně bezproblémů.
Ty nebereš v úvahu kinetiku a přenos sil v soukolích a td... pro jednoduchost si nakresli zub který za normálních okolností ženeš ( ve tvaru písmene V) a tento zub zasaď do zubové mezery hnacího kola(opět ve tvaru písmene V), výsledný obrázek bude jako dvě V na sobě...
Pak si představ směr otáčení a přenos síly při akceleraci ( dejmetomu, že se hnancí kolo ( spodní V) otáčí ve směru hodinových ručiček), z toho ti musí vyjít, že při akceleraci přenášíš sílu z hnancího kola na hnané kolo na levé straně tohoto zubového spoje, kdežto při deceleraci přenášíš sílu opačně z hnaného kola na hnací kolo na pravé straně....
síly, které přenášíš jsou úměrné výkonu při akceleraci (záměrně nezmiňujo ostatní proměnné kvúli jejich zanedbatelnému vlivu na vysvětlovaný jev) a hmotnosti a odporu kompresního poměru motoru při deceleraci...
Když se nad tím zamyslíš, tak pouze pokud vypneš spojku a tím vyřadíš proměnnou ve formě kompresního poměru motoru při deceleraci, tak snížíš síly, které působí na obě strany na velikost úměrnou tření v kuličkových, případně jehličkových ložiskách a mechanickému odporu vlastní převodovky - což je proti kompresnímu poměru NULA NULA NIC...
Aby jsi při stálém spojení spojky dosáhl stejného efektu, pak musíš vystihnout nejlépe okamžik, kdy máš eliminován vliv kompresního poměru na zatížení tohoto spoje na nejmenší (stejně ti tam vstupují další proměnné a zatížení ( alternátor, vnitřní tření motoru...) a oproti rozepnuté spojce je to namáháno působením větších sil) což je jen jednou za otáčku motoru...
Pokud budeme uvažovat, že řadíš ve 2000ot/min což je 33,3333 ot. za sekundu máš na to aby jsi vystihl ten přesný okamžik, kdy jednou za otáčku máš nejmenší odpor kolik času??? a jakou máš asi tak šanci na to se tam trefit???
Stačí si pak jen násobit otáčky motoru při řazení až do maximálních otáček motoru a tím se ti bude i zkracovat šance na to to přesně trefit...
Tím neříkám, že to nejde provést a zařadit bez vypnutí spojky.... jen je to horší pro veškeré mechanické věci, které mohou mít, či si mohou vytvořit nějakou vůli.... než když řadíš při vypnuté spojce... A tvojí převodovce a motoru se při tom musí zdát o čertech...
PS: a pak se tu může zase někdo ptát jak je to možný, že má na magnetu vypouštěcího šroubu kovový šupinky.....
Upravil AKHB dne 22.05.2018 13:39
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
Chápu to správně,že žiješ v domění,že se při řazení zasouvají kola navzájem do sebe zubama? Jestli jo,tak nemáme dál o čem debatovat. Kola v převodovce jsou stále v pohybu stejně,posouvají se jen lehce do boku a propojují kola sousedící na hřídeli s hřídelí samotnou,aby se nemohly volně na hřídeli protáčet. Takže zub ve tvaru V proti zubu ve tveru V do toho vůbec netahej. Doporučuju si napřed prohlídnout v reálu nějakou převodovku a zatočit si s ní. https://www.youtu...2CybLSrN5Q
Promiň...., ale přemýšlej o přenosu sil a né o technickém řešení...
Princip přenosu sil je stejný jak u zubového, tak u šnekového, nebo čepového spoje...
Vzhledem k vývoji této diskuze jsem zvolil formu, kterou si dokáže nakreslit i malé dítě...
Ovšem s pochopením je to horší jak vidím...
Upravil AKHB dne 22.05.2018 14:08
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
aby tedy nedocházelo k dalším dezinterpretacím, je možné si dosadit místo zubového spoje přímým ozubením, tak jak jsem to popisoval pro jednoduchost, jakýkoliv jiný spoj a pak se síly hledají na náběžné a sestupné hraně tohoto spoje...
Upravil AKHB dne 22.05.2018 14:41
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
Tady se popisuje proces podřazování a řízení plynu nějaký asistentem. https://www.keihi...ile12e.pdf
Otázka stále zní, zdali dokáže šoférova ruka udělat to samé co asistent? U 1150 jsou na zubových řadících segmentech dostatečné vůle, takže pokud dojde k uvolnění ze záběru (akcelerece či decelerace), tak lze kola volně mezi sebou přesouvat.
Rozdíl otáček na zubových segmentech mezi jednotlivými stupni je asi 25%. Pokud motor zvyšuje či snižuje otáčky během řazení bezespojky, tak by se těchto 25% mělo dorovnat právě tou vůlí na zubových řadících segmentech. Řadící segmenty o sebe vždycky 'ťuknou' jak se spojkou tak bez ní.
Podle mě na otázku, zda řezení bezespojky škodí převodovce nelze jednoznačně říci.
Horacio napsal:
Tady se popisuje proces podřazování a řízení plynu nějaký asistentem. https://www.keihi...ile12e.pdf
Otázka stále zní, zdali dokáže šoférova ruka udělat to samé co asistent? U 1150 jsou na zubových řadících segmentech dostatečné vůle, takže pokud dojde k uvolnění ze záběru (akcelerece či decelerace), tak lze kola volně mezi sebou přesouvat.
Rozdíl otáček na zubových segmentech mezi jednotlivými stupni je asi 25%. Pokud motor zvyšuje či snižuje otáčky během řazení bezespojky, tak by se těchto 25% mělo dorovnat právě tou vůlí na zubových řadících segmentech. Řadící segmenty o sebe vždycky 'ťuknou' jak se spojkou tak bez ní.
Podle mě na otázku, zda řezení bezespojky škodí převodovce nelze jednoznačně říci.
Co však lze jednoznačně říci je že se spojkou je to lepší než bez spojky (alespoň co se možného opotřebení vzniklého vlastním řazením týče)... už jen z logiky věci jak jsem psal výše.... o kolik to je??, to je otázka na někoho komu se s tím bude chtít počítat...
a nebo z jiného pohledu... pokud je někomu jedno jak moc to trpí pak je to jedno a tento člověk si nese tu svou zodpovědnost za rozhodnutí o tom používat to sám na svých bedrech... kdo chce aby to trpělo co nejmíň a tudíž to mělo předpoklady pro delší výdrž musí mít jasno jestli bude řadit se spojkou a nebo bez spojky......
odmítám možnou následnou diskuzi o možném zvýšeném opotřebení lamel spojky, pérek na přítlačném talíři a čepu páčky, kterou se to vypínání spojky provádí (jakož i dalších dílům celé této soustavy, které vykonávají při vypínání spojky jakoukoliv akci)... rovněž odmítám diskuzi o změnách molekul brzdové kapaliny (či jiné hydraulické kapliny), které budou vystaveny většímu počtu tlakových pulzů právě při používání páčky spojky oproti řazení bez použití spojky, kdy k těmto věcem nedochází..
Upravil AKHB dne 22.05.2018 15:27
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
Ok,ty si to odmítej,ale to že ta spojka pracuje a tím se opotřebovává stejně jako cokoliv jinýho na motorce popřít nemůžeš(a stojí taky balík). No a nevnucuj ostatním svůj subjektivní názor a pohled na věc. Evidentně to řazení bez spojky nemáš vyzkoušené/zažité,ale naprosto rozhodně víš,že je to špatně... Žij si dál v bláhové naivitě,že když to má samořazení,tak je to přímo kosmická technologie minimálně z NASA a že to na normální převodovce škodí. Já si zase budu myslet opak a obá budeme spokojení.
Tímto končím v tomhle tématu. Pá.
Horacio napsal:
Tady se popisuje proces podřazování a řízení plynu nějaký asistentem. https://www.keihi...ile12e.pdf
Otázka stále zní, zdali dokáže šoférova ruka udělat to samé co asistent? U 1150 jsou na zubových řadících segmentech dostatečné vůle, takže pokud dojde k uvolnění ze záběru (akcelerece či decelerace), tak lze kola volně mezi sebou přesouvat.
Rozdíl otáček na zubových segmentech mezi jednotlivými stupni je asi 25%. Pokud motor zvyšuje či snižuje otáčky během řazení bezespojky, tak by se těchto 25% mělo dorovnat právě tou vůlí na zubových řadících segmentech. Řadící segmenty o sebe vždycky 'ťuknou' jak se spojkou tak bez ní.
Podle mě na otázku, zda řezení bezespojky škodí převodovce nelze jednoznačně říci.
Co však lze jednoznačně říci je že se spojkou je to lepší než bez spojky (alespoň co se možného opotřebení vzniklého vlastním řazením týče)... už jen z logiky věci jak jsem psal výše.... o kolik to je??, to je otázka na někoho komu se s tím bude chtít počítat...
a nebo z jiného pohledu... pokud je někomu jedno jak moc to trpí pak je to jedno a tento člověk si nese tu svou zodpovědnost za rozhodnutí o tom používat to sám na svých bedrech... kdo chce aby to trpělo co nejmíň a tudíž to mělo předpoklady pro delší výdrž musí mít jasno jestli bude řadit se spojkou a nebo bez spojky......
odmítám možnou následnou diskuzi o možném zvýšeném opotřebení lamel spojky, pérek na přítlačném talíři a čepu páčky, kterou se to vypínání spojky provádí (jakož i dalších dílům celé této soustavy, které vykonávají při vypínání spojky jakoukoliv akci)... rovněž odmítám diskuzi o změnách molekul brzdové kapaliny (či jiné hydraulické kapliny), které budou vystaveny většímu počtu tlakových pulzů právě při používání páčky spojky oproti řazení bez použití spojky, kdy k těmto věcem nedochází..
Kdyby jsi raději víc jezdil a učil se jezdit než rozvíjel nesmyslný teorie, tak bys uměl řadit bez spojky a neplnil fora nesmyslama, kterých se pak nějaký začátečník zase chytne....
TomR1 napsal:
Kdyby jsi raději víc jezdil a učil se jezdit než rozvíjel nesmyslný teorie, tak bys uměl řadit bez spojky a neplnil fora nesmyslama, kterých se pak nějaký začátečník zase chytne....
Tom
...tve "zkusene" rady zacatecnikum jsou ovsem zde v jasnem kontrastu s tim, co rika Servisak nebo Tonda. Copak to?
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Kdyby jsi raději víc jezdil a učil se jezdit než rozvíjel nesmyslný teorie, tak bys uměl řadit bez spojky a neplnil fora nesmyslama, kterých se pak nějaký začátečník zase chytne....
Tom
Děkuji za radu... no pokud se nějaký začátečník toho chytne a bude řadit se spojkou, tak mu to asi neublíží... nebo se pletu???
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
2 dny jsem váhal jestli něco napsat do tématu a nebo ne :-)
Je to asi jako když jezdíš sportovněji a využíváš výkon motoru tak ano opotřebení je vyšší než někdo jiný kdo jen jezdí kochačky. Opotřebení je vyšší, ale těžko měřitelné , maximálně v dlouhodobém horizontu desítek tisíc km.
Stejně tak asi jako když budeš jezdit offroad - neznamená to že to nejde nebo se to neodporučuje/zakazuje, jen díly jsou namáhané o něco víc než když někdo ¨šudlᨠv suchu po silnici, kochačky.
To samé s tím řazením, když to děláš správně využíváš to ve správný moment tak to rozhodně neznamená, že Ti padnou převody za 5.000km....a vůbec to neznamená, že to nelze.
To, že se pak dělají převodovky nerozporuji, ale nikdo neví jak ty lidi s tím zacházeli.
TomR1 - a teda zmysel radenia bez spojky na GS je aký presne? Akú desatinu sekundy tým získaš a kde ju použiješ?
live fast, die young be wild, have fun
raptor napsal: TomR1 - a teda zmysel radenia bez spojky na GS je aký presne? Akú desatinu sekundy tým získaš a kde ju použiješ?
Zbytečný debaty...vyzkoušej a až Ti to půjde dej vědět(třeba Tě to neosloví), neříkám, že tak jezdím pořád, je to o stylu jízdy a není to o GS nebo nějakým jiným pekáči, když pak řadíš bez spojky dobře, je to plynulejší něž se spojkou bez prodlevy. Záleží kdo jak jezdí, zda ho to vůbec zajíma atd...
Tím to nikomu nevnucuji, každého hráče věc, jen není pravda, že to nejde nebo že to zákonitě musí zničit převodovku.
Kdyby jsi raději víc jezdil a učil se jezdit než rozvíjel nesmyslný teorie, tak bys uměl řadit bez spojky a neplnil fora nesmyslama, kterých se pak nějaký začátečník zase chytne....
Tom
Děkuji za radu... no pokud se nějaký začátečník toho chytne a bude řadit se spojkou, tak mu to asi neublíží... nebo se pletu???
Určitě mu to neublíží, jen potom bude všude chodit a říkat, že na GS se nesmí řadit bez spojky, proto že to přece četl na GS foru a to je svatý, přesto že je to hovadina napsána někým, kdo nemá ponětí a mudruje od PC.
Takže buď bude za blba nebo to bude další z lidí co mi pak stojí na servisu a v dobré výře se ptají na neuvěřitelný hovadiny a rady z různých for , který tam pověsili různý teoretici od klávesnice.
TomR1 - to nie je zbytocna debata, radit bez spojky samozrejme viem len neviem naco je to dobre.
Takze nie ze zbytocna debata ale tvoja zbytocna reakcia.
Radenie bez spojky prevodovke rozhodne neprospieva, uz ti to tu napisali borci co to maju odrozoberane. Nechapem co este riesis.
live fast, die young be wild, have fun
Určitě mu to neublíží, jen potom bude všude chodit a říkat, že na GS se nesmí řadit bez spojky, proto že to přece četl na GS foru a to je svatý, přesto že je to hovadina napsána někým, kdo nemá ponětí a mudruje od PC.
Takže buď bude za blba nebo to bude další z lidí co mi pak stojí na servisu a v dobré výře se ptají na neuvěřitelný hovadiny a rady z různých for , který tam pověsili různý teoretici od klávesnice.
Proto stojí to za to objasnit!
Tom
Nikdo tady neříká, že se na GS nebo jiných motorkách, či motorových vozidlech s manuální převodovkou obecně, nesmí řadit bez spojky...
Pokud čteš dobře a všechno, a chápeš smysl toho co je tu napsané, pak ti musí jasně vyjít, že se tu píše:
řadit bez spojky jde ale řazení se spojkou má meší vliv na opotřebení...
Alespoň tak to tu píšu já... řazení bez spojky já osobně nepoužívám, pokud nemám problém s vypínáním spojky... a tak zněl i prvotní dotaz... použití v krizovém stavu...
Co se týče méhu umu, nebo neumu řadit bez spojky, to nechť posoudí moje převodovka, se kterou jsem takhle musel dojet z FM zpět do HB protože mi přestala vypínat spojka... opět jedná se o krizovou situaci a tam jsem schopen pochopit, že se to použije.... ovšem za normálních okolností mi to prostě přijde jako zbytečné....
Upravil AKHB dne 23.05.2018 12:15
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
raptor napsal:
TomR1 - to nie je zbytocna debata, radit bez spojky samozrejme viem len neviem naco je to dobre.
Takze nie ze zbytocna debata ale tvoja zbytocna reakcia.
Radenie bez spojky prevodovke rozhodne neprospieva, uz ti to tu napisali borci co to maju odrozoberane. Nechapem co este riesis.
Kdo to napsal že to rozhodně neprospívá? Servisák chce někoho vidět jak řadí hned po ubrání plynu což pro mě není pořazování bez spojky a Tonda má doma vrakoviště s dílama z převodovek.
Věřím tomu, že když je někdo kopyto, tak může špatným řazením se spojkou dopadnout hůř než někdo kdo umí řadit bezespojky.
Sem tam zařadím bez spojky při předjíždění nebo když si upravuju větrání na bundě.
Sem tam tu věc na krku používám, GS není supersport, ale když má člověk cit, tak jde i to, co někomu může připadat jako nemyslitelné dogma.