tak jsem jeste doplnil serizeni dorazu klapek "dle Zlabka" a provedl dalsi drobne zmeny dle pripominek.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Tak som si bol omrknúť moje Báwo a ...ja tam origo modrá .
Akurát ma zarazila rozdielna vzdialenosť obtokových skrutiek. Ľavá je oproti pravej vytočená dvojnásobne . Podtlaky sú ale nastavené , otáčky tak isto. Tušíte niekto prečo je to tak ?
A dalšia vec, na Hrochiáde sa mi po zohriatí motora zvýšili otáčky pri voľnobehu až na 1500 Taktiež som mal pocit, že mi z motora vylezú ventily. Od posledného nastavenia mám najazdených cca 6000 km. ( aj keď je otázne, či ich skutočne mast. )
A nerád by som počul...nerieš a jazdi
Glock-plastik fantastik :-)
pokud mas rozjete obtokove srouby o vice nez 1/2 otacky tak mas rozjete a ) ventily b ) serizeni dorazu klapek c ) oboje d ) radeji nechtej vedet a zkus to nize
udelej PORADNE ventily, zkontroluj na merku dorazy klapek a serid podtlaky.
Upravil turby dne 15.04.2009 22:07
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Dobrá práce turby, musím chválit ten manuál na seřízení se mi moc líbí. Je to přehledný stručný a pro normálního člověka co se nebojí vzít nějaký klíč do ruky a pustit se podle mne do docela normální udržby motorky. Moc díky
Konečně jsem našel to co jsem hledal ...GS
turby - možnosť b ) je nepravdepodobná vzhľadom k továrenskemu nastaveniu = do toho babrať nebudem.
najskôr to budú tie ventily = olej, filter už mám takže budúci týždeň idem nato (s wingovou odbornou pomocou )
Glock-plastik fantastik :-)
tak tak, já byl v Carservisu na seřízení synchonizace a povoloval mi i lanovody kvůli cinkání a žádná věda, pěkně budíky jak z Pola nebo Louise, žádný Carbtune
potom když se tu píše o tom, jak všechno je třeba na počítači v servisu ...
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
...vy chytráci, už to nemůžu číst, kdo z vás pojede k Vevisovi, protože zvážím svou účast, poslouchat tyto bláboly opravdu nemohu, jste chytří, hned jste s tím hotoví. Gratuluji. Ivoš.
P.S. : U Honzy Žlábka jsem v Carservisu byl také, musím upozornit, že to je člověk, který ví co dělá a má moji plnou důvěru, a jestli dělal co dělal, tak jen proto, že více nebylo potřeba.
Upravil bmwivo dne 17.04.2009 06:45
bmwivo, to chce klid :-) me by ale opravdu zajimalo jak ze se serizuji dorazy klapek na "velke diagnostice". Zlabek mi rikal ze to serizuje merkou. Tudiz to serizuje jako ostatni uz od valky porad stejne. A me porad nenapada jak by to ta velka diagnostika mohla zmerit jinak nez pres snimac polohy klapky. Jine cidlo pology klapky tam proste neni. Ty jsi videl jak to ve znackovem servisu na te diagnostice delaji? Respektive videl to nekdy nekdo? zkousim volat do autecu servisakovi ale zatim to nebere. tak uvidime
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
takze jeden nejmenovany servisni technik mi rekl, ze pokud jsou dorazy rozhozene, vymenuji to komplet cele. nic neserizuji. tot ofiko pristup bmw. ale na druhou stranu mi rekl, ze pokud by to mel rozhozene na sve motorce, tak by si to seridil na merky. takze ted je v tom myslim jasno
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
....tak hochu, já zde nikde neuvedl, že se nenastavuje-základní nastavení dorazů) měrkami, samozřejmě, že měrkami na 0,05 mm. Ale tímto nastavením to nekončí, nýbrž začíná.
Ve zkratce:
Po základním nastavení měrkami výše uvedeného je potřeba nastavit snímač polohy škrtící klapky ( černá skříňka nalevo). Ta totiž inicijuje vše ostatní co je nutné mít přesně nastaveno a to je už zde výše zmiňované napětí potenciometru, čímž je ovládáno CDI - nastavování křivky zapalování. Můžu si nastavit, pokud mám dobře nastavené dorazy klapek, snímač podle uváděných voltů, ale to jen když jsem si pohnul pouze s ním, ale nemusí to vyjít přesně, musím počítat s opotřebením osy klapky, dá se na to dojet domů, ale tkzv. velká elektronika ladí vše od polohy hal. snímače ( předstih) po výslednou mapu zapalování.
Taky jsem to tu někde psal, mám v Autecu kamáráda, se kterým jsem absolvoval školení servisu motorek, mám na to živnosťák a ten mně pozval na velkou elektroniku z jednoho prostého důvodu a to jen proto, že jsem měl najeto 80tkm na svém GS a právě to základní nastavení z továrny už může být to tam, protože nám , dříve či později klapou klapky a to je právě tím opotřebením v uložení klapky a vše ostatní jde potom do prd....
Kupodivu mně sdělil, že na to nastavení nemusel sáhnout, protože cílová hodnota při velké diagnostice byla úplně v normě. Nyní mám na GS 100tkm a motorka jede jak z praku a to se spotřebou okolo 5 l /100km.
Jen si dobře pamatuji, že povídal, že když je klapka opotřebená více, tak se musí vyměnit celé těleso, protože z toho vychází další přesné nastavení.
Přijel ke mně kamarád po seřízení advenčra a bylo to takhle navečer a úplně mu svítily kolena výfuku do červena, no prostě chudá směs, to proto, že mu samouk sahl na základní nastavení, dorazy a úplně vše pokazil.
Fakt už nevím co na to říci, v Autecu, tam ti nikdo neporadí, mají to v náplni práce, je to to šeredné cizí slovo, nowhau, nebo tak nějak, oni ti řeknou přivez to a my to opravíme. Nečekej, že ti to budou vysvětlovat po telefonu, snad nejsi tak najivní.
takze to shrnme at se tu nedohadujeme :-) ja se s tebou nechci hadat, jen mi prijde ze pri spravnem postupu lze i bez znackove merici techniky dosahnout stejneho vysledku. to ze se v tom vrta nejaky nouma ktery nevi ktera bije a podela to je jen jeho chyba, s timhle rizikem se musime smirit, to by jsme sem nesmeli napsat ani jak vymenit gumu :-)))
ciste teoreticky: predpokladejme, ze nemame v hajzlu usazeni klapek, ale i to bych mikrometrem s prislusnym pripravkem zmeril. pokud mam nebo seridim klapky merkou nebo i lepe pokud sundam "difuzory" a upnu je do soustruhu a "uchylnym" mikrometrem si nastavim vychylku presneji nez na merky na 0.05. ve fabrice to museji take nejak seridit a presneji nez mikrometrem to asi nedeleji. pak musim nastavit pozici snimace klapky. ten rika ridici jednotce pozici klapky a ta dle toho upravuje smes tak aby bylo odpovidajici mnozstvi CO2 ve vyfukovych plynech. pokud ale vyjdu z presnosti toho potenciometru tak urcite neni vyssi nez 5% takze i kdyz nastavim polohu jak chci presne presto tam bude dynamicka odchylka cca 5%. tudiz nastavim hodnotu cca 0.37 a zajedu na emise kde to doladim na odpovidajici emisni hodnotu. samozrejme s tim, ze mam dobre ventily, volnobeh a serizeni synchra bowdenu. tim bych podle me mel dosahnout presne stejneho vysledku jako na diagnostice v BMW. a to proto, ze mam konecne mnozstvi promenych a jediny rozdil je v tom, ze je nemerim na jedne masine ale pouzivam k tomu jen vice nastroju. takze je to jen casove narocnejsi a pracnejsi. vysledek musi byt ale uplne identicky. nepredpokladal bych nejake dalsi "tajne" serizovaci prvky. BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
...a ještě si kup stroboskop a tabulky s hodnotami CO2 na daný typ motocyklu a najdi emisní stanici, která má v PC program na daný model a typ motocyklu, není toho trochu moc??
Jestli víš o některé stanici, která má SW na 1150 GS, tak mně napiš kde.
Oklikou se dostaneš zase před brány BMW servisu, no nic, asi budeš mít kliku a podaří se ti to, já jen chtěl v prvopočátku poznamenat, že na ty dorazy klapek je lepší nešahat, spárovou měrkou to nejde, jsou to speciální měrky a tak dále. Asi toho nechám, máš pravdu a já zase svou.
Upravil bmwivo dne 17.04.2009 13:43
Jo jo, cilem je dosahnout pokud mozno nerozhazovani hladin. Ale to prakticky nejde v celem rozsahu otacek. Vzdy budou pri zmene otacek nekam ujizdet. Zkus to pri jine teplote motoru a uvis jak se ti to rozjede. Ale s tim nic neudelas.
A kdyz se vratime k poloze klapek, tak Davleo si vlastne uplne odporuje. Nejdrive nam popisuje jak je spatna pro motor jakakoli zmena polohy klapky. Dale ze se poloha klapek v case prubezne meni i vlivem zmeny polohy dorazu a opotrebeni dorazu, to je logicke. A ja bych rekl ze na obou stranach stezi stejne. A na konec nam napise, ze je vlastne rad, ze po case ma klapky ujete, ale ze kdyz jsou zakapnute barvou od BMW tak to vlastne vubec nevadi. Ten prispevek je nadherna ukazka neuveritelne propracovane propagandy Ja to ale chapu. Kazdy chce svym strojum dat to nejlepsi a kazdy k tomu voli jinou cestu.
Panove, klapky jsou na tehlech karburatorech desikty let uplne stejne. Jedine co tam pribylo je strik misto trysky. A ty klapky se serizovali cela desetileti a motorum to nevadilo. Samozrejme se i cela desetileti rozjebavali rukama ruznych sikulu kterych je vzdy dost. Znam ale boxery stare destiky let ktere si majitele serizuji cele doma a na zadnou diagnostiku nejezdi neb zadna neexistuje a stale spolehlive jezdi. To ze by prevetivne vymenili cele karburatory za nove zakoupene v Autecu je z tohoto pohledu legracni. Muzete mi rici proc by se na to ted neco melo zmenit? Fyzikalne a mechanicky JE TO PORAD TO SAME.
Ale kazdemu jeho jest, at si nekteri vymenuji cele dily. Je to vzdy rozhodnuti majitele jak si svuj stroj opravi. Za par let az nebude diagnostika ve znackovem servisu na tyhle motorky tak je budou muset menit za nove jelikoz si s tim nedokazi poradit. A to je dobre, alespon zbydou tyhle stare poklady na nas
Upravil turby dne 18.04.2009 08:43
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
smazak, s tim ale nic neudelas. tak to dnes proste je :-) a nekdo podlehne a nekdo ne. bohuzel nastava doba kdy zacina byt diagnostika kodovana pres "ustredi" (zatim u nekterych aut) a uz nebude mozne nic diagnostikovat na alternativnich zarizenich. to bude ale taky znamenat, ze kdyz na ceste neco klekne, bude mit clovek smulu pokd zrovna nebude v dosahu znackoveho servisu. zacina se to uz rysovat na dvanactce a jsem zvedav jake to bude na dalsim modelu.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
o kolik se snizi prutok vzduchu pri jen castecnem zaneseni filtru? o kolik se zvysi prutok vzduchu pri osazeni otevreneho filtru ci osazeni jinych svodu ci vyfuku? ja myslim, ze to bude vzdy o vice nez jen 1%. a opotrebeni klapky a difuzoru je bezna zavada techto karuratoru a je velmi snadno detekovatelna. pokud budu mit jete klapky ci dosedaci plochy v difuzoru, nebudu je serizovat a rovnou je vymenim.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Jde o vůli v uložení klapky Bing totiž zapřemejšlel a mosaznou klapku uložil do hliníku takže při výše zminovaných rázech což je pravda změny proudu vzduchu (fyzika) dostává uložení klapky na pr... tím se nepatrně vyhrká a vonoběžná poloha klapky je rozhozená ty mosazný šruouby nejsou na štelování volnoběhu to je blbost ty tam jsou na jemný seřízení podtlaků protože když je brutálně vyšroubujete nebo zašroubujete motor se stále točí na volnoběh akorát to řádně hejbe z váhama což logicky nemá s fcí volnoběhu nic společnýho taky tady byl kámoš že mu to občas chcípne při dojezdu ke křižovatce a v BMW mu řekly že jsou opotřebovaný klapky a cely je musí vyměnit jen pro zajímavost jedna 12000 a druhá 15000 kč. Tak logicky na seřízení vonoběhu jsou právě ty dorazový šrouby když s tim pohnete moc tak to začne chcípat nebo obráceně zase ot lezou na horu .Nastavení volnoběhu a to mě připadá taky logický se podle návodu provádí vyšroubováním dorazu (klapka je uplně zavřená nastavení vých polohy pot což je nějakejch 0,075 tak to je tak odpor drátu co to s ním měříme takže i poteciometr je v nulový poloze hodnota O,35 -0,37 V je určitá změna napětí na potenciometru což se seřídí dorazem klapky a máme výchozí nastavení volnoběžný polohy klapky a přes váhu i druhej válec kam chcete strkat ty měrky?Tohle je nastavení na moto bez vyndávání vstřikovačů určitě speciální měrky jsou ale to v případě když to z moto vymontujete ven. Tak že pro mě když s tím spadnu kopnu si do potenciometru nebo tak tak to celý rozházím a je třeba to nastavit znova . ten poteciometr sleduje nastavení klapky a tuhle informaci odesílá do těch černejch krabic pod nádrží kde se to vyhodnotí spol. s hal snímačem a lamdou tyhle hodnoty musí sedět když né tak to elektronika nepobírá protože poslouchá rozdílný příkazy a ruzně to pak střílí do výfuku o nastavování bohaty nebo chudý směsi nemuže být řeč není to karbec tady se nastavit nic nedá mozek má v sobě nainstalovanou mapu podle který jede v závislosti na příkazech z 3 čidel tod vše.Jediný co se dá tady štelovat tak aby jeden válec netahal v určitých ot. zejména v nízkých ot. ten druhej aby se klapky otvírali obě dvě součastně což byl můj případ proto ve spodních ot.díra v křivce troubení do sání a výkon od spodu není ve vyšších ot. se to ztratí protože jak se roztočí setrvák tak už to nepoznáte.
Davleo, ta vule je stale stejna 0.05mm na vsech boxerech s dvema rovnotlakymi karburatory uz mnoho let. Myslim, ze jestli s tim nekdo experimentoval, tak to bylo jeste za valky Ta vule je doporucena vule vyrobce karburatoru aby nedochazelo ke kontaktu klapky s telesem difuzoru pri tlakovych razech. Na tom zadna elektronika nic za ta leta nezmenila. Jde v podstate o to aby byla 0.05mm a byla na obou stranach presne stejna. To jestli bude 0.045 nebo 0.055 neni az tak podstatne, po letech provozu to jak jsi psal stejne ujede oproti puvodnimu nastaveni. O nic jineho nejde. BMW to take neserizuje, pouze vyrobce karburatoru a ten tam nastavuje 0.05mm. Neni to opravdu zadna veda. Tedy krome toho ze to musi byt byt na obou stranach co nejvice stejne. Vzdyt i ventily musi byt na obou stranach stejne ale dokonale stejne serizene nikdy nemuzou byt, vzdy tam nejaky rozdil je. Je rozdil i v kompresi obou valcu, maly, ale je. Tohle vsechno vnasi do motoru nerovnovahu a podstatou serizeni je dosahnout co nejnizsi nerovnovahy. K tomu ale zadna diagnostika nepomuze, je to o peclive praci, sikovnosti a zkusenosti. Je to z tohoto pohledu jen a jen obycejny boxer s rovnotlakymi "karburatory" ktery funguje uz desitky let prakticky stejne. Doporucuji se zeptat jak se serizuje treba Ural nebo Moto Guzzi coz jsou v principu stejne nebo podobne motory, alespon z hlediska funkce "karburatoru".
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
smazak: mas a nemas pravdu. ta vule klapky ma dve zakladni funkce, to aby klapka nenarazela do steny difuzoru a zaroven je to prednastaveny hruby volnobeh. jemne nastaveni volnobehu se u bmw dela opravdu jen obtokovymi srouby soucasne se serizenim podtlaku. a to uz od dob karburatoru. je to ale podle me uzus, u jinych podobnych systemu se klidne pouziva nastaveni klapky na nastaveni volnobehu. nevim proc to tak bmw dela. asi pro zjednoduseni nastaveni - je zde mensi moznost to rozhodit kdyz servis nesaha na dorazy klapek, respektive tam mel drive defaultni hodnotu. u vstrikovani pak samozrejme proto aby byla spravne regulovatelna smes ridici jednotkou pri volnobehu.
v podstate jsi si take odpovedel, cim vice klapku uzaviras, tim mene se mohou vyrovnavat tlakove razy a tim vice dostava na prdel ulozeni klapky. no a co nam z toho plyne? pokud nekomu odeslo ulozeni klapek, mohl mit nastavenou malou mezeru klapky. staci si prejet prstem po difuzoru, ta drazka je tam citit pokud klapka klepe do difuzoru. samozrejme mohl mit i blbe serizene ventily.
Upravil turby dne 18.04.2009 13:32
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Ta klapka ani na stěnu narážet nesmí jinak ji uplně zavřeš a motor pak nemá vzduch a chcípne je to prostě výchozí nastavení klapky to je spočitaná hodnota poměr vzduchu a benzínu na voln. ot. ty šrouby jsou tam na to aby se daly uplně přesně nastavit hladiny na váze kvůli dalšímu postupu a taky vyrovnanosti sání obou válců stejně. já jsem s nima při seřizování otáčel tak z vých nast.o 1-3mm někdo tady psal že i o půl ot. což je naprosto nesmysl jinak to zase celí řádně rozhodí. Možná že tohle nazýváš jemnym seřízením volnoběhu ale to není nastavení vonoběhu hrubý ajemný nastavení volnoběhu jsem neslyšel volnoběh je jen jeden a ten je u 1100 a1150 1100 ot a mos. šroubama s tím rozhodně nehneš.
taky si myslim, ze je lespi klapky doladit jeste dle vahy... zadny motor nema kazdy valec vcetne ventilu uplne stejny a u dvouvalce to plati dvojnasob.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci