Hoši asi bych tu nekonečnou diskusi ukončil tím,že je dobré se držet toho co tam doporučují a dávají soudruzi v DDR aspon já tam na servis jezdím a funguje to
Bob přiložený následující obrázek:
Bob napsal:
Hoši asi bych tu nekonečnou diskusi ukončil tím,že je dobré se držet toho co tam doporučují a dávají soudruzi v DDR aspon já tam na servis jezdím a funguje to
ale toto iste, co si nam ukazal maju v servisnej knizke aj motorky s OHC motorom/2004-2009/a 99°percent ludi tam davalo 20W50.
dolezita je specifikacia oleja ktoru ma motorka predpisanu a tu napr.Castrol Actevo 20W50 splna
Mluvil jsem s p. Fraňkem z Renocaru, opravdu tam teď lijí castrol 10w40. Asi befehl z Deutschu...Nicméně mi řekl, že mají odzkoušeno, že motor s tímto olejem je hlučnější, neb se prý rychleji zahřeje atd. Takže říkal, že se zřejmě vrátí zpět k 20w50, já zůstávám i s dvouvačkou u minrálu 20w50, vyzkoušené léty. Dublovaný ventilový rozvod neovlivní teplotní třída jednotlivého oleje...u motorek do r. 2010 bych tento problém vůbec neřešil a lil tam to, co se tam lilo věky věků
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
Na tyto info z Berlínomnichova, zasílaných co 14 dnů zvysoka dlabu. Jak už tady trefně poznamenal jeden člen, není až tak důležité číslo před a za W, ale specifikace oleje. Takže, jestli BMW doporučuje minimální specifikace API SF nebo SG, a olej bude lepší např. SJ nebo SL, tak je to úplně buřt. Pro 95% jezdců, jezdících po Evropě...
Kdyby moje moč splňovala API, s radostí se tam vyprázdním.
Co se týče dolívání, u 20w50 cca 1,2-1,5 l/10 000 km, záleželo na stylu jízdy a kam jedeme.
Upravil kejda dne 02.04.2012 13:32
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
To Bob a serviska:
Z výroby mi motorka došla 4/2010, měla v sobě 20w50 kastról, při první garančce mi ho tam dali taky.
I když není napsán v servisce, to jen tak...
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
francuz napsal:
to kejda:
ved prave o tych specifikaciach pisem.
z vyroby je tam nejaky cudny zabehovy riedky olej,urcite to nie je castrol 20w 50
To je jasný, ale to mi řekli v servisu, věřit či nevěřit. Každopádně od 1000 km si vozím olej do servisu sám.
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
kejda napsal:
To Bob a serviska:
Z výroby mi motorka došla 4/2010, měla v sobě 20w50 kastról, při první garančce mi ho tam dali taky.
I když není napsán v servisce, to jen tak...
kejda napsal:
To Bob a serviska:
Z výroby mi motorka došla 4/2010, měla v sobě 20w50 kastról, při první garančce mi ho tam dali taky.
I když není napsán v servisce, to jen tak...
a jak jsi na to přišel?
přišel na co? asi mám delší vedení...jakože mi ho dali při první garančce?
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
To bych ještě pochopil, nejspíše ti to řekl ten co ti ho tam dal,ne?
Takže zbývá možnost 2, ,,Z výroby mi motorka došla 4/2010, měla v sobě 20w50 kastról,"
To je velmi.....zajímavé.
Ale netvrdím nemožné, jen mě zajímá kde to stojí.
Dík.
Waltr napsal:
To bych ještě pochopil, nejspíše ti to řekl ten co ti ho tam dal,ne?
Takže zbývá možnost 2, ,,Z výroby mi motorka došla 4/2010, měla v sobě 20w50 kastról,"
To je velmi.....zajímavé.
Ale netvrdím nemožné, jen mě zajímá kde to stojí.
Dík.
Tak znova, trošku pomaleji. Když mi došla motorka, logicky jsem se zeptal, co v ní je za olej. Odpověď byla 20W50 Castrol Actevo. Jestli technik kecal nebo ne, už nezjistím. Garančka po 1 000km, VEZU SI SVŮJ OLEJ, Castrol Actevo 20W50. Proto vím, že ho tam nalili. Garančka 10 000 km, VEZU SI SVŮJ OLEJ a to Valvoline V1 Racing 20W50. Teď mne čeká další, a bude to stejné.
Na garančku si vozím svoje oleje už 7 let...ne že bych nedůvěřoval servisu, ale platit BMW 350 Kč za litr mi přijde úlet...
Ale tohle jsem popsal o několik řádků výše...
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
Tak znova, třošilinku ještě pomaleji. Myslím, že zrovna do tvého motocyklu určitě nelili jiný něž do ostatních. Takže ti mechanik kecal. Podle mě prostě jede v kolejích, a změnu motoru moc nebere v potaz. Ale zase na druhou stranu, nemyslím že to má na něco vliv. A taky si myslím že nejdůležitější se specifikace, a tu splňuješ.
K ceně neví jak u vás ale v polsku jsem platil za litr něco kolem 600.
Dokupoval jsem si litr. A jak psali kluci výše do 10tisíc jsem nalil tak třčtvrtě litru, teď se mi zdá se to rošku usadilo a bere méně.....ale moc nejezdím.
Už jsem se servisními prohlídkami skončil mám po záruce, a dělám si servis sám, ale moc by mě zajímalo co by mi řekli v Ostravě kdybych si donesl svůj olej?
Je fajn že to u vás berou.
Waltr napsal:
Tak znova, třošilinku ještě pomaleji. Myslím, že zrovna do tvého motocyklu určitě nelili jiný něž do ostatních. Takže ti mechanik kecal. Podle mě prostě jede v kolejích, a změnu motoru moc nebere v potaz. Ale zase na druhou stranu, nemyslím že to má na něco vliv. A taky si myslím že nejdůležitější se specifikace, a tu splňuješ.
K ceně neví jak u vás ale v polsku jsem platil za litr něco kolem 600.
Dokupoval jsem si litr. A jak psali kluci výše do 10tisíc jsem nalil tak třčtvrtě litru, teď se mi zdá se to trošku usadilo a bere méně.....ale moc nejezdím.
Už jsem se servisními prohlídkami skončil mám po záruce, a dělám si servis sám, ale moc by mě zajímalo co by mi řekli v Ostravě kdybych si donesl svůj olej?
Je fajn že to u vás berou.
Tak tak, nebudem se přeci dohadovat...
S tím olejem je to docela smutné, protože co já vím, tak není problém v servise donést svůj vlastní olej, pokud je v souladu s předpisem výrobce. Vím, že v BMW teď prodávají Castrol Racing1 10W40, co momentálně lijou od ročníku 2010, litr za 500 Kč!!!
Každopádně např. do auta je to u mne to samé, v Mitsubishi mi nabídli "přátelskou" cenu za 5W30, litr za 550 Kč bez DPH. A to tam mám náplň 8 litrů. Takže si vozím svůj Castrol longlife, kterej kupuju za 150 Kč bez DPH. Rozdíl tři litry radši prochlastám s kámošama v knajpě...
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
Ahoj všem GSákům,
Ohledně olejů jsem aktuálně diskutoval s technickym poradcem Castrolu v ČR. Přikládám zajímavou diskusi a doporučení spol. Castrol na použití olejů pro R1200GS v plném znění (je to e-mail - tedy čtěte od zadu...:-):
------------------------
Dobrý den,
ano máte pravdu, olej SAE 20W-50 byl zprvu skutečně výrobcem předepisován z důvodů, který jste uvedl ve Vašem emailu. Dle našich informací, BMW rekvalifikovalo tento přístup k doporučení motorových olejů pro Boxery a nyní jsou již skutečně možné i jiné varianty, z nichž ty nejosvědčenější jsem uvedl v mém předcházejícím emailu.
Navíc budeme-li brát v potaz viskozitní klasifikaci motorových olejů SAE J300, aby olej byl zařazen do letního viskozitního stupně SAE 50 musí se jeho kinematická viskozita při 100 °C (teplota oleje při provozní teplotě motoru) vejít do určitých mezí, a to nehledě na zimní stupeň viskozity (20W-50 x 10W-50). Viskozitní třída SAE 10W-60 má kinematickou viskozitu při 100 °C ještě vyšší něž olej visk. třídy SAE 20W-50.
S pozdravem
Karel Kudrna
________________________________________
Sent: Monday, September 10, 2012 2:34 PM
To: Kudrna, Karel
Subject: RE: motocyklový olej
Dobrý den p. Kudrno,
Přiznám se, že mne Vaše odpověď překvapila. Olej 20W-50 byl pro BMW R1200GS(2007) doporučován výrobcem. Slyšel jsem, že vyšší viskozita oleje je pro tento stroj určena údajně právě pro vymezení vůlí motoru, které jsou zde záměrně vyšší.
Vámi uváděné lepší starty při nižších teplotách, termo-oxidační stálost syntetiky je nezpochybnitelná věc, nebude ale právě na škodu ona nižší viskozita (např. vyšší hlučnost motoru, netěsnost některých točivých součástí, apod.). Na druhou stranu chápu, že vývoj jde kupředu a to co doporučoval výrobce před 5-ti lety již nemusí zdaleka platit, jako optimální.
Děkuji předem za odpověď
________________________________________
From: Kudrna, Karel [mailto:karel.kudrna@castrol.com]
Sent: Monday, September 10, 2012 11:02 AM
To:
Subject: RE: motocyklový olej
Dobrý den ,
Název minerálního oleje SAE 20W-50, který zde v ČR naše společnost distribuje se aktuálně nazývá Castrol Act>Evo 4T 20W-50 (dříve Castrol Act>Evo GP 4T 20W-50), a opět se jedná o plně ekvivalentní produkt za starší označení.
Nicméně z našich zkušeností vyplývá vhodnější doporučení pro uvedený motocykl stran aplikace motorového oleje. Do vzduchem chlazených Boxerů od BMW se suchou spojkou doporučuji použít automobilový syntetický motorový olej Castrol EDGE 10W-60, popřípadě motocyklový produkt rovněž se syntetickým základovým olejem Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50. Výhodou těchto produktů jsou především výborné nízkoteplotní vlastnosti, pevnější mazací film a daleko vyšší termo-oxidační stálost v porovnání s minerálním olejem.
S pozdravem
Karel Kudrna
________________________________________
From:
Sent: Monday, September 10, 2012 10:41 AM
To: Kudrna, Karel
Subject: RE: motocyklový olej
Dobrý den P. Kudrno,
Mám prosím ještě jednu otázku: Pro níže uvedený motocykl používám jako motorový olej Castrol Act Evo 20w-50.
Na internetu má někde ještě přívlastek Act Evo GP 20w-50, někde pouze GP 20x-50. Design litrových balení je různý. Ceny se pohybují od 121,- Kč do cca 250 Kč/l. Je mezi těmito oleji nějaký rozdíl, nebo se jedná o jeden a týž výrobek?
Děkuji
________________________________________
From: Kudrna, Karel [mailto:karel.kudrna@castrol.com]
Sent: Monday, September 10, 2012 10:30 AM
To:
Subject: RE: motocyklový olej
Dobrý den pane inženýre,
přímou náhradou za produkt SAF-XO 75W-90 je produkt Castrol Syntrax Longlife 75W-90. Avšak pro převodovku a kardan zmiňovaného motocyklu doporučuji použít převodový olej Castrol MTX Synthetic 75W-140, který poskytuje pro dané aplikace vyšší viskozitní rezervu a tím tak vyšší užitné vlastnosti ve smyslu lepší ochrany vůči opotřebení.
S pozdravem
------------------------------------------------------------------------
Karel Kudrna
Technical Support Assistant
Castrol Lubricants (CR), s.r.o.
V Parku 2294/2, 148 00 Praha 4
takže je ultra jedno, jakou viskozitu použiješ, pokud má olej platnou a správnou API ČI ACEA specifikaci, ta je jediná podstatná
pokud bych to řešil u své motorky, pak bych na léto řešil spíš 20w-50, na zimu 10w-40, celoročně třeba 10w-60, protože pokryje čerpatelnost za studena a hustotu za horka > ALE SE SPRÁVNOU API ČI ACEA!!!
kousek výňatku:
...Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.
Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?...
takže je ultra jedno, jakou viskozitu použiješ, pokud má olej platnou a správnou API ČI ACEA specifikaci, ta je jediná podstatná
pokud bych to řešil u své motorky, pak bych na léto řešil spíš 20w-50, na zimu 10w-40, celoročně třeba 10w-60, protože pokryje čerpatelnost za studena a hustotu za horka > ALE SE SPRÁVNOU API ČI ACEA!!!
kousek výňatku:
...Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.
Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?...
no, tento odkaz se tady již objevil mockrát, lze s ním jen souhlasit. Nicméně článek je již staršího data, a konkrétně poslední věty viz " Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?" jsou samozřejmě hovadina, neboť jak Castrol, tak Repsol a jiní zvysoka prdí na "respektované instituce API, ACEA atd" a stále používají výrazy typu "voll sysntetisch" " totalmento syntético " na pixlách od olejů, protože to prostě hezky zní a kupec má přehled, co chce. Takže výraz syntetika, polo a minerál se ve světě používá i nadále, jen autor asi předběhl dobu anebo by si to přál.
Každopádně, nejsem si jistý, že by po přečtení tohodle článku někdo z nás pelášil, a zakoupil např. Mogul A2B2 specifikace, nebo pecku z Bauhausu, který tam taky může nalejt, a hrkl ho do své milované mašiny za 400 klacků...
Upravil kejda dne 12.09.2012 21:36
2004 - 2013 tyhlety super stroje:
R1150GSA '02, R1200ST '05, R1200GS '08, R1200GS '10
kejda napsal:
Každopádně, nejsem si jistý, že by po přečtení tohodle článku někdo z nás pelášil, a zakoupil např. Mogul A2B2 specifikace, nebo pecku z Bauhausu, který tam taky může nalejt, a hrkl ho do své milované mašiny za 400 klacků...
to je dle libosti každého soudruha, kdo chce, informace si najde i jinde/jinak, kdo chce být ovce, nechť bečí dál, nemám s tím problém, jen dávám šanci přestat bečet
ono je to trošku problematické i selským rozumem pobrat, právě pro bezmokrospojkové vzduchem chlazené boxery BMW, to není typický dnešní motocyklový ani automobilový motor! a teď dědku raď:
1) viskozitu si určuji podle stáří motoru v kombinaci s teplotou provozu, čím starší a větší teplo, tím hustší, pokud je na to stavěný, takže do 1100 leju na léto 20W-50, do 1200 bych lil nejraději to, co leju do kačeny, takže asi 10W-50 nebo 10W-60
2) pokud vím, že měním olej na "letní" a "zimní" provoz zvlášť, nebál bych se do novější motorky nalít 10W-40 či 5W-40 na zimu a 20W-50 na léto
3) snažím se hledat olej s lepší tepelnou vodivostí = pro motory vzduchem chlazené
4) do "stabiláku" BMW bez mokré spojky nemusím použít motocyklový olej, který má pro tento účel zbytečné vložky pro ochranu proti přepálení mokré spojky
nikdy nejde o výrobce či obchodní označení oleje, ale musím dodržet výkonnostní specifikaci určenou výrobcem motoru/vozidla API, JASO, VW či ACEA
jeden můj příklad:
do kačeny kluci na fórech doporučují olej Motorex Power Synt 4T 10W-50, který stojí od 415 Kčhttp://maziva.heu...e/#section a přitom má API SG, což je pro motory z let 1988-1993!
přitom já tedy leji do kačeny olej Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50, který stojí od 164 Kčhttp://maziva.heu...e/#section a má API SL, která je o 3 (slovy: tři) třídy výš, než 3x dražší starší specifikace!
protěžování Motorexu díky tomu, že distributor/výrobce napíše "voe, kup to, páč je to vyzkoušený na závodech" se zvrhlo v davovou psychózu a téměř všichni věří tomu, že to je jediný správný olej a nic jiného > je to absurdní, 3x dražší olej je o 3 třídy nižší výkonostní specifikace...
a není to jen v KTM, strejné olejové psychózy najdeš na fórech VW, Škoda, BMW a dalších
Buď cestu najdu, nebo si udělám vlastní.
VasekUzNeBohnice napsal:
...
přitom já tedy leji do kačeny olej Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50, který stojí od 164 Kčhttp://maziva.heu...e/#section a má API SL, která je o 3 (slovy: tři) třídy výš, než 3x dražší starší specifikace!
...
Teď si nejsem jist, to se chlubíš nebo si stěžuješ?
Přiznám se, nejsem zdaleka odborník, ale z toho co jsem pochytil mimo jiné vyplývá, že novější specifikace neznamená zákonitě lepší olej.
Proč?
Protože životní prostředí.
A tak oleje starších specifikací v některých ohledech výrazně překonávají díky dnes zakázaným přísadám nové specifikace...
Tedy jak říkám - bez záruky, nejsem odborník ale tohle mi uvízlo v závitech když jsem poslouchal o čem mluví odborníci.