Vyvážení u malého průměru a krátkého kardanu motorky nehraje roli.
Kardan po složení má být "plochý" = hnaná vidlička na vstupním kloubu u převodovky má být v jedné rovině s hnací vidličkou výstupního kloubu u kola.
Aha, takže to má být sesazeny jako je to na obrázku v manuálu, tedy kardan a hruška za sebou úplně stejně v jedné rovině.
Full gas a nebát se :-D
Moto : BMW R 1150 GS, Supertenere 750 a Tenere 660,
Kawasaki ER 5(vše stále ve službě)
vvalosek> asi jo, nevím. Kolo žádnou vůli nemělo a nemá, ještě minulý víkend bylo okolí náboje absolutně suchý, nic se z něj neozývalo a kdybych dnes po příjezdu do práce neviděl, jak z toho leje olej, ani bych si nevšiml, že je něco špatně...
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Jaký olej jsi jezdil a jak často ho měnil? To jen pro zajímavost. Smrt přichází často náhle a bez příznaků. Já ve 120tis měnil preventivně a ložisko bylo snad hezčí jak to nové. Bylo mi skoro líto vyhozených peněz, ale věř tomu po těch km.....
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Hrabe_X> hele mam tu motorku ctvrtej rok a najel jsem 22 tisic. Predtim helmuti najeli 98 tisic a co tam nechali davat buh sud.
Ja jsem do toho dal jednou 75W140 Motul hned po koupi a jednou neco jinyho ve stejny viskozite. Takze za me meneno po cca deseti tacech. Ale napln byla krasne cira bez zapachu.
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Moje ložisko dopadlo úplně stejně už v 75 tisících. A jak říkáš - žádná vůle, žádný únik oleje. Ale hučelo. Asi 1000km jsem najel od chvíle, kdy jsem poprvé zaznamenal hukot, do doby, než se vysypalo. Pak to bylo okamžitý.
Jak tu ctu Vase prispevky, rad bych znal Vas nazor.
Posledni dobou jsem si vsiml, ze kdyz jedu po rovne silnici a naklopim doprava, je zvuk od zadniho kola stale stejny, ale kdyz ho naklopim v zatacce doprava, zmeni se hluk od zadniho kola na takovy hrubsi a obcas jsou citit malinko i vibrace. Mam najeto 60tis a v kardanu byl olej pri vymene pred 4tis uplne cisty a bez supinek. Muze to byt odchazejici velke lozisko? Je teda pravda, ze pneumatiky maj tak posledni 2tis pred sebou...
Pokud můžu soudit dle své jedné zkušenosti, tak v tvém případě bych spíše tipnul na pneumatiku. Pokud jsou před smrtí, tak bych počkal, jestli se to po výměně nějak změní.
V mém případě hukot s náklonem nesouvisel. Zpočátku jsem to slyšel jen mezi cca 50-60 km/h. Při pomalejší jízdě bylo ticho, při rychlejší to přehlušil svist větru. Ale postupem času se ten hukot zvetšoval, že byl slyšet až do cca 90 km/h. A byl slyšet pořád - na rovině, v zatáčkách ...
Ale jak čteš, symptomy se liší, takže jiným lidem se to může projevovat jinak.
Já s tím měl v tu dobu osobně najeto 26 tisíc km. Olej jsem měnil pravidelně po 10 tisících km. Prvně to dělali v Inveltu, pak jsem to dvakrát měnil sám a dával tam syntetický Castrol 75W-90 API GL5 (to samé, co Invelt). A vždycky byl taky čistý, bez šupinek. Jen na magnetu na výpušťáku byl takový ten černý maz. Ne moc, řekněme kapka. A o tom jsem četl, že je to prý normální. Dneska si to už nemyslím, protože poté, co jsem vyměnil ložisko a znovu vymezil axiální vůli, tak se mi tam ten maz už neobjevuje. Najel jsem s tím od té doby přes 45 tisíc km, olej měnil 4x a teď mi z toho teče opravdu úplně čirá tekutina. Až si kolikrát říkám, že je zbytečné to měnit. Ale při těch nákladech ... Prostě měním všechny oleje po 10 tisících, resp. jednou ročně, protože těch +- 10 tisíc za rok najedu.
Kdyz o tom tady tak pisete, tak si vzpominam, ze od jara jsem slysel huceni odzadu, ale prikladal jsem to vzorku na pneumatice...
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Tonda napsal:
Na 99% tam necháš původní podložky. Párkrát jsem pouze musel vyměnit podložku pod kuželíkovým ložiskem (na hřídeli kola). Jinak jsem musel podložky měnit, když sem měnil v koncovém převodu "střeva", který měly vylámaný zuby.
Vytáhnul jsem si tento 9 let starý příspěvek od Tondy. Ten je na dovolené v Itálii a vrací se zítra. Co chci vědět - platí to co psal? Můžu nechat původní podložky, když rozměry ložiska co změřím budou na chlup stejný s původníma? Vzhledem k termínům ve všech servisech co jsem obvolal si ložiska v úhlovým převodu vyměním sám - respektive nechám si je vyndat a nalisovat. Ale jen pokud bych nemusel laborovat s vymezením vůle podložkama...
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Tonda napsal:
Na 99% tam necháš původní podložky. Párkrát jsem pouze musel vyměnit podložku pod kuželíkovým ložiskem (na hřídeli kola). Jinak jsem musel podložky měnit, když sem měnil v koncovém převodu "střeva", který měly vylámaný zuby.
Vytáhnul jsem si tento 9 let starý příspěvek od Tondy. Ten je na dovolené v Itálii a vrací se zítra. Co chci vědět - platí to co psal? Můžu nechat původní podložky, když rozměry ložiska co změřím budou na chlup stejný s původníma? Vzhledem k termínům ve všech servisech co jsem obvolal si ložiska v úhlovým převodu vyměním sám - respektive nechám si je vyndat a nalisovat. Ale jen pokud bych nemusel laborovat s vymezením vůle podložkama...
Samozřejmě, že to platí pořád. Ale neznamená to, že si to vše nezměříš, nezkontroluješ - zubovou vůli, otisk, předpětí ložisek
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Tonda> Díky, změřím to určitě, sice z rozkresů z manuálu není moc poznat co se vůči čemu měří, ale z hodnot to zkusím nějak odvodit. A omlouvám se, že jsem otravoval o dovolené...
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Pokud můžu opět přispět svojí zkušeností, tak opravdu doporučuji velmi pečlivě měřit a pak teprve skládat. Já patřím k tomu Tondovu 1% případů, kdy se musí vymezovací podložka velkého ložiska měnit. A já musel měnit dost výrazně - z původní tloušťky 0,7mm až na 0,5mm. Přitom šířka nového ložiska se lišila jen o 0,01mm.
Takže ve finále jsem dospěl k přesvědčení, že v mém případě to bylo poskládaný blbě a ložisko bylo axiálně přetížené. A to byl i důvod, proč mi odešlo tak brzo, protože necelých 75 tisíc km určitě není nájezd, kdy by mělo odcházet.
Tvých 120 tisíc km je lepších, ale stejně si to pořádně změř. I když to vlastní měření je dost alchymie.