Beemer7> předpokládám, že jsi měnil podložku pod velkým ložiskem. Pod malým ne. Z návodu měření v manuálu teda moc moudrej nejsem. Jak popsaným způsobem může někdo zjistit desetinu rozdílu, to mi fakt není jasný...
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Hele, tohle z videa mi připadá celkem jednoduché. Ale jak vymezit to malý ložisko po nalisování, to mi teda hlava nebere... YouTube Video ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
A když už to tady tapetuju, tak dám odkaz na docela pěknej popis koncovýho převodu, včetně vůlí. http://largiader....early.htmlex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Ano, měnil jsem pouze velkou podložku, která ovlivňuje axiální předpětí velkého ložiska. Ta malá podložka řeší vůli v ozubení, tu jsem měl dobrou a tak jsem jí nechal.
Jinak to měření je opravdu alchymie. Já jsem původně postupoval podle manuálu a měřil pomocí hloubkoměru. Změřit víko je ještě sranda, ale pak změřit ten rozměr ve vztahu k hraně vnější klece ložiska, která je volná, to je dost duchařina. Anebo jsem mamlas, to je taky možný. Každopádně z 10 měření jsem dostal 10 různých hodnot. Z průměru mi sice už začalo vycházet, že stará podložka je moc silná a že tam musím dát slabší. Ale o kolik, k tomu jsem nebyl schopen touto cestou dojít. Tedy alespoň ne s přesností, která by mě uspokojila.
To video jsem viděl taky a zkoušel jsem to podle toho. Ale problém této metody je v tom, že vždycky záleží na tom, jak moc těma pákama zabereš. Takže i tady dojdeš k různým hodnotám.
Pak jsem našel zajímavou metodu měření pomocí vložení měkkého, cínového drátu. Na 3 místech po 120 stupních jsem na místo podložky položil kousek drátu a smontoval. Pak jsem to zase rozebral a změřil, na kolik se ten drát zmáčknul. Průměr všech 3 hodnot dává hodnotu vůle. Tohle jsem zopakoval asi 3x a vycházelo to už poměrně konstantně. Začalo mi to vycházet na tloušťku podložky 0,5-0,55mm. Ovšem problém této metody je v tom, že jsem nevěděl, jestli je ten drát opravdu dostatečně měkký, nebo jestli při jeho mačkání už dochází k nějakému významnějšímu axiálnímu tlaku.
Takže nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem nakoupil podložky od 0,3mm do 0,6mm po 0,05mm a začal testovat. Po složení s 0,3mm tam byla vůle, tak jsem přidával po 0,05mm až na 0,45mm, kdy vůle zmizela. A protože předpětí má být 0,05-0,1mm, tak jsem ještě jednou 0,05 mm přidal na konečných 0,5mm a věřím v to, že je to dobře. Zatím to tak vypadá. Kolo se točí dobře, vůle v něm není, olej je krásně čistý bez toho černého "mazu" na výpušťáku.
Ale sraní s tím bylo neskutečné, celé jsem to dělal asi 14 dní .
Beemer7> hele s tím cínovým drátem to není blbej nápad Já tam teď mám 2 podložky na sobě - 0,8 a 0,2mm.
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
Ahoj všem, rozebírám zadní pohon a u ozubeného kola mám z rubu zářez jako od flexy. Je to běžné, např. vyvážení..?
uhlirek přiložený následující obrázek:
Někdo na to ložisko neměl stahovák, tak to zkusil bez něj. Výsledkem je ten zářez do ozub.kola. Ale na funkci to mít vliv nebude.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Zdravím pánové, prosím o radu zkušenějších.
Ponechat, koupit lehce jetý zachovalý nebo koupit nový?
(stav 90000 km)
M4tej přiložený následující obrázek:
Mam na ní zatim najeto 30 tisíc (z devadesáti) a protočení jsem právě nepozoroval. V tomhle stavu už to odjelo minimálně 15 tisíc (to jsem do toho poprvé koukal) a furt drží.
Máte někdo zkušenost s nákupem jetýho kardanu, kterej na první pohled vypadá "v pohodě"?
Jen pro informaci, třeba to někomu v budoucnu pomůže...
Nájezd 90000 km, kardan bez vůle na křížkách, guma s náznakem protočení - protočení jsem nepozoroval, mám ji od 60000. V 75000 bylo zjištěno, že guma leze ven. V 90ti to vypadá (aspoň z vnějšku) furt stejně. Bude se měnit až před větší cestou někdy v létě. Poté doplním, kolik to ještě najelo a jestli se pootočil + foto.
Styl jízdy: 90% asfalt, na kochačku, 10% terén, žádnej masakr.
M4tej napsal:
Zdravím pánové, prosím o radu zkušenějších.
Ponechat, koupit lehce jetý zachovalý nebo koupit nový?
(stav 90000 km)
nemam teda uplne to samy, mam totiz tu gumu vylezlou po vnejsim okraji, ne u vnitrku a kdyz jsem to pred asi 8 lety ukazoval u Žlábka, tak mi taky tvrdili, ze je to po smrti a ja na tom najel asi 40 tis a stale jezdim bez jedinyho problemu
Já koupil GS s 80500 km na tachometru. V cca 84000 km jsem zjistil že teče gufero na výstupu z převodovky. Odvezl jsem to k Tondovi a ten mě po tom co to rozdělal řekl, že je kardan před smrtí. Takže asi nic neobviklého při tom nájezdu. Motorka z Německa se serviskou. Jako u všeho ostatního záleží kdo na tom jezdil a jak se o to staral před tebou.
BMW R 1150 GS ... 218 000 km
BMW R 1200 R ... 80 000 km http://schrot.raj...
Kdysi jsem v nějakém manuálu viděl obrázek jak se má zjišťovat vůle v uložení zadního kola a přípustná hodnota tuším 1 mm na ráfku. Neví někdo v jakém manuálu (servisní / uživatelský) a u jakého modelu to je (850-1100-1150), (R, RS, S GS,RT)?
Nikde to teď nemůžu dohledat
Upravil Jirik dne 24.12.2020 10:33
Chytneš kolo na 9. a 3. hodině a zalomcuješ. To samý na 6. a 12. hodině. Sleduješ, jestli se hejbe jen kolo nebo kolo i s koncovým převodem (hruškou). Vůle může vznikat na více místech. Nejčastěji ve dvou axiálních ložiskách ve spojení hrušky a tubusu, ve kterém je kardan. Nebo pak v tom velkym ložisku v ose kola. Zkus zahejbat s kolem a uvidíš Podle toho se pak odvíjí další postup. Jinak o přesně definovaný vůli 1 mm na ráfku jsem nikde nenašel zmínku.