Kdyz porovnam tlumice s nadobkami tak je u TT predek Extreme za 31.000Kc a zadni HighEnd 32.000Kc coz je 63.000Kc a u W je to 631 + 641 za cenu 41.000Kc takze to predtim bylo trosku placnuti,omlouvam se ale usetrit dvacet je dobry
Juris napsal:
Kdyz porovnam tlumice s nadobkami tak je u TT predek Extreme za 31.000Kc a zadni HighEnd 32.000Kc coz je 63.000Kc a u W je to 631 + 641 za cenu 41.000Kc takze to predtim bylo trosku placnuti,omlouvam se ale usetrit dvacet je dobry
Nejde srovnávat Extreme. To je někde jinde. Uvnitř toho tlumiče je hydraulický doraz. Náš nejhorší Level 1 nabízí separační pístek a pravděpodobně podobný objem oleje jako jiné tlumiče, které to řeší pomocí externí nádobky ale s podobnou funkčností. Rozdíl by mohl být v tom, že na tlumiče s externí nádobkou se dává samostatný šroub (nebo dvojice šroubů) pro regulaci průtoku oleje při kompresi, kdežto u našeho L1 je to na jednom šroubu, který mění 100% rebound a 25-30% kompresi (podle modelu). Každopádně bych s 631+641 srovnával funkčně náš Level1+HighEnd nebo možná i jen L1+L2. Ta první varianta by vyšla na 48 tis, takže to je 8 tisíc rozdíl. resp. jen pět, protože 3 tisíce je klubová sleva. K polovině to má pořád dost daleko.
Ale jsem si jistý, že praktická funkčnost těch tlumičů bude srovnatelná s našimi L1+L2 za 39 tisíc klubová cena, takže tam žádný cenový rozdíl ani není.
Na fyzické konstrukci tlumiče až tak nezáleží - je celkem fuk, jestli tam je jedna nádobka, dvě nádobky, jedna nádobka na hadici nebo integrovaná nádobka uvnitř těla tlumiče (i takový máme teď v nabídce). Podstatná je tlumicí charakteristika, čas za jaký dojde ke změně při tlumemí rázů (po zahřátí oleje nebo po napěnění) a možnosti nastavení. Někteří výrobci u některých modelů osazují sice dva šrouby na piggytail ale ty šrouby nedělají téměř nic než regulaci průtoku. Rozeber si starší Wilbers (tuším to byl 642) pro WR450F nebo pro stejnou motorku "holandské" tlumiče korejské výroby YSS. Před 2-3 roky tam měly obě firmy šrouby s kuličkou a pružinou různé síly. Jedna měla být HS, druhá LS. Takhle se to nedělá ani na tlumiče na horská kola! Před pár příspěvky někdo dával odkaz na stránky Race Tech, kde je to docela podrobně popsané. Zavírací ventil regulovaný pružinou není totéž jako miniaturní planžetový ventil. To je fuk, každopádně nezáleží na tom, kde oddělovací píst je - jestli v těle tlumiče nebo v externí nádobce a tlumič co vypadá jako mnohem složitější nemusí být funkčně vůbec nijak lepší než ten, který na první pohled vypadá úplně obyčejně.
Podívej se třeba na tenhle tlumič - nemá externí nádobku, takže bys ho neporovnával s těmi, které jí mají? velký omyl, protože konstrukce má nejen oddělovací pístek uvnitř těla ale dokonce i regulační ventily rychlé a pomalé komprese (na bázi planžetového ventilu - ne jen obyčejná tryska (bladder) a to všechno uvnitř těla. Tady navíc s motorem hydrauliky a elektrickým hlavním ventilem. Ale to není důležitý - na těle žádný piggytail není a přesto je to tlumič nejvyšší řady.
Juris napsal:
Kdyz porovnam tlumice s nadobkami tak je u TT predek Extreme za 31.000Kc a zadni HighEnd 32.000Kc coz je 63.000Kc a u W je to 631 + 641 za cenu 41.000Kc takze to predtim bylo trosku placnuti,omlouvam se ale usetrit dvacet je dobry
Nejde srovnávat Extreme. To je někde jinde. Uvnitř toho tlumiče je hydraulický doraz. Náš nejhorší Level 1 nabízí separační pístek a pravděpodobně podobný objem oleje jako jiné tlumiče, které to řeší pomocí externí nádobky ale s podobnou funkčností. Rozdíl by mohl být v tom, že na tlumiče s externí nádobkou se dává samostatný šroub (nebo dvojice šroubů) pro regulaci průtoku oleje při kompresi, kdežto u našeho L1 je to na jednom šroubu, který mění 100% rebound a 25-30% kompresi (podle modelu). Každopádně bych s 631+641 srovnával funkčně náš Level1+HighEnd nebo možná i jen L1+L2. Ta první varianta by vyšla na 48 tis, takže to je 8 tisíc rozdíl. resp. jen pět, protože 3 tisíce je klubová sleva. K polovině to má pořád dost daleko.
Ale jsem si jistý, že praktická funkčnost těch tlumičů bude srovnatelná s našimi L1+L2 za 39 tisíc klubová cena, takže tam žádný cenový rozdíl ani není.
Na fyzické konstrukci tlumiče až tak nezáleží - je celkem fuk, jestli tam je jedna nádobka, dvě nádobky, jedna nádobka na hadici nebo integrovaná nádobka uvnitř těla tlumiče (i takový máme teď v nabídce). Podstatná je tlumicí charakteristika, čas za jaký dojde ke změně při tlumemí rázů (po zahřátí oleje nebo po napěnění) a možnosti nastavení. Někteří výrobci u některých modelů osazují sice dva šrouby na piggytail ale ty šrouby nedělají téměř nic než regulaci průtoku. Rozeber si starší Wilbers (tuším to byl 642) pro WR450F nebo pro stejnou motorku "holandské" tlumiče korejské výroby YSS. Před 2-3 roky tam měly obě firmy šrouby s kuličkou a pružinou různé síly. Jedna měla být HS, druhá LS. Takhle se to nedělá ani na tlumiče na horská kola! Před pár příspěvky někdo dával odkaz na stránky Race Tech, kde je to docela podrobně popsané. Zavírací ventil regulovaný pružinou není totéž jako miniaturní planžetový ventil. To je fuk, každopádně nezáleží na tom, kde oddělovací píst je - jestli v těle tlumiče nebo v externí nádobce a tlumič co vypadá jako mnohem složitější nemusí být funkčně vůbec nijak lepší než ten, který na první pohled vypadá úplně obyčejně.
Podívej se třeba na tenhle tlumič - nemá externí nádobku, takže bys ho neporovnával s těmi, které jí mají? velký omyl, protože konstrukce má nejen oddělovací pístek uvnitř těla ale dokonce i regulační ventily rychlé a pomalé komprese (na bázi planžetového ventilu - ne jen obyčejná tryska (bladder) a to všechno uvnitř těla. Tady navíc s motorem hydrauliky a elektrickým hlavním ventilem. Ale to není důležitý - na těle žádný piggytail není a přesto je to tlumič nejvyšší řady.
TomasTT napsal:
radovant: tak to jo, nicméně 200EUR na sadu je i na Německo fakt dobrá cena. Otázka taky je, co všechno v té ceně mění. Ale jestli to je certifikovaný servis, tak to musí dělat podle předpisu výrobce. My máme taky 5 tis. za sadu a němci docela skřípali zubama že to podrážíme atd. U tlumičů na cestovní endura jsou obvyklé ceny spíš 200EUR za jeden, zejména když se během servisu mění i kompletní ucpávka - nejen gufero. Každopádně Hyperpro vede s cenou 400EUR + doprava do/z NL. 12 tisíc je fakt při normálním používání motorky nevýhodné, protože nižší cena tlumiče se docela rychle setře tím drahým servisem. MX tlumiče se dělají někde za ceny kolem 1700Kč/tlumič - jen olej a pár součástek. WP na HP2 servis v Rakousku stál vloni v prosinci 240EUR bez dopravy.
píšeš, že obvyklé ceny jsou 200 eur za jeden a u Hyperpra 400 EUR- to jako za kus?
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Juris napsal:
Ahoj,
mám GSA1200/2010 s ESA (48000KM) a budu muset pořešit výměnu obou tlumičů (vadnej je zadní) ,ale nepotřebuju elektronickej podvozek.
Přikláním se spíš k výrobci Wilbers 630 a 640 strong hlavně kvůli ceně,máte někdo z Vás s ním zkušenosti? Dá se u nich ladit i útlum? Odskok podle mě snad mají.
Dík za informace
Juris, mam Wilbers 630/640 na R1100 GS - odskok se da nastavit. Hi/Lo je az u 641. 630/640 jsou emulzni tlumice, maji tedy plyn i olej spolecne, TT jsou oddelene. Takhle, zalezi co od toho cekas. Mi zatim wilbersy vyhovuje, na silnici bomba, v terenu nejsem zadny strelec, tak taky spokojeny.
Dnes kdybych sel do novych tak beru spis 641 do zadu, to ma oddelenou nadobku a je to pobecne o kus lepsi tlumic.
Bydlim v nemecku a servis mam za rohem. PRace bez pruziny je pokud se nepletu asi kilecko euraku za kazdy, takze ca 2700 za oba. Zatim jsem je ale neservisoval.
Copo, to je blazen do offroadu ma Hyperpro, taky emulzni, jsou hodne podobne ten vylbersum i co se tyce nastaveni a mozna i streva budou ne tolik odlisne a je dost spoko i v terenu.
Myslim ze wilbers neni spatna firma, jedine cemu bych se vyvaroval je ta "eco" verze - 530/540, tam nejde nastavit lautr nic...
Jo a k tlumicum pocitej i "625" coz je hydraulicke predpeti zadku, za dve kila euraku.
hrozně by mě zajímalo, jestli má někdo srovnání wilbers 630 a hyperpro (emulzní). Mě hyperpra připadají dobrý ale taky docela tvrdý-hlavně předek. Je fakt, že s naloženou motorkou a spolujezdcem je to super a bez starosti, že by to šlo na doraz, ale jak jedu sám, tak bych uvítal trošku víc měkoty.
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Juris: Hyperpro myslis repasovane origo tlumice a progres pruzina, nebo cely hyperpro tlumic?
Kazdopadne - hrozne tvrde - je to o tom jak si to nastavis. JA jsem na svem wilbersu oproti nastaveni co mi poslali "na me" jeste trochu povolil pruzinu. Dalsi vec je odskok - ten tady dela divy, protoze tim nastavujes, laicky receno, jak rychle se tlumic vraci a jak rychle se stlacuje - odskokem nastavujes prutok oleje.
Takze jak wilbers, tak pokud se nepletu i hyperpro muzes nastavit dost jemne na pruzine - maji tam zavit, ne jak originalni tlumic co ma jen 5 stupnu, tak na odskoku, je tam kolecko, myslim ze 22 kliku od dorazu k dorazu.
Myslim ze ani jednim neudelas chybu ale je potreba pocitat s tim, ze ikdyz ti pri vyrobe nastavi podle tebou zadanych parametru, porad to nemusi byt ono a bude to chtit laborovani. Ja jsem mel ten predni asi 5 krat venku nez jsem nasel predpeti pruziny co mi vyohovovalo.
Realita je takova ze ja ti doporucim wilbers, protoze jej mam a zatim jsem spokojeny. TT jsou poradne robustne ale ja jsem zatim na limit Wilbersu nedosel.
Copo ma zas hyperpro a je taky nadseny. Realne si myslim ze temer vsechny tlumice od renomovaneho vyrobce jsou proste lepsi nez original co jsem mel na jedenactce.
TomasTT napsal:
radovant, vevis: ne, zdaleka ne každý tlumič má plyn oddělený od oleje. Většina naopak nemá. Je to technická komplikace a docela to prodražuje výrobu.
Ale jestli se v tech pojmech alespon trochu orientuju tak oddeleny olej a plyn maji i 20 let stare tlumice na 1100gs a tusim i jeste starsi na 100 gs. Tak mi to trochu prijde zvlastni,ze dnes je to neco extra.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
radovant napsal:
Juris: Hyperpro myslis repasovane origo tlumice a progres pruzina, nebo cely hyperpro tlumic?
Kazdopadne - hrozne tvrde - je to o tom jak si to nastavis. JA jsem na svem wilbersu oproti nastaveni co mi poslali "na me" jeste trochu povolil pruzinu. Dalsi vec je odskok - ten tady dela divy, protoze tim nastavujes, laicky receno, jak rychle se tlumic vraci a jak rychle se stlacuje - odskokem nastavujes prutok oleje.
Takze jak wilbers, tak pokud se nepletu i hyperpro muzes nastavit dost jemne na pruzine - maji tam zavit, ne jak originalni tlumic co ma jen 5 stupnu, tak na odskoku, je tam kolecko, myslim ze 22 kliku od dorazu k dorazu.
Myslim ze ani jednim neudelas chybu ale je potreba pocitat s tim, ze ikdyz ti pri vyrobe nastavi podle tebou zadanych parametru, porad to nemusi byt ono a bude to chtit laborovani. Ja jsem mel ten predni asi 5 krat venku nez jsem nasel predpeti pruziny co mi vyohovovalo.
Realita je takova ze ja ti doporucim wilbers, protoze jej mam a zatim jsem spokojeny. TT jsou poradne robustne ale ja jsem zatim na limit Wilbersu nedosel.
Copo ma zas hyperpro a je taky nadseny. Realne si myslim ze temer vsechny tlumice od renomovaneho vyrobce jsou proste lepsi nez original co jsem mel na jedenactce.
tak teď nevím jestli to bylo myšleno na jurise nebo na mě?
Upravil Mardock dne 01.11.2014 16:54
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Všade čítam ako je hyperpro tvrdé... Tiež som si ich kupil na 1150GS a odvtedy ako som ich namontoval som cca 5 krát pritahoval pružinu lebo už len ako som dal motorku dole zo stojana tak mi na tlmičoch padla dole.Mám na nich okolo 15 t.km a predok je pritvrdený na závite od serioveho nastavenia cca 20mm. Jazdím teda vačšinou asfalt,sem tam polnačka a som zvyknutý na tvrdší podvozok z cestných moto. Ale seriové nastavenie ako boli vybalené tlmiče z krabice išli na doraz aj na asfalte. Z vlastnej skusenosti je hyperpro v serii nastavené na makko a tlmiče chodili na dorazy... zadok je jednoducho štelovatelný kolečkom s tým problem nebol.
Kosto napsal:
Všade čítam ako je hyperpro tvrdé... Tiež som si ich kupil na 1150GS a odvtedy ako som ich namontoval som cca 5 krát pritahoval pružinu lebo už len ako som dal motorku dole zo stojana tak mi na tlmičoch padla dole.Mám na nich okolo 15 t.km a predok je pritvrdený na závite od serioveho nastavenia cca 20mm. Jazdím teda vačšinou asfalt,sem tam polnačka a som zvyknutý na tvrdší podvozok z cestných moto. Ale seriové nastavenie ako boli vybalené tlmiče z krabice išli na doraz aj na asfalte. Z vlastnej skusenosti je hyperpro v serii nastavené na makko a tlmiče chodili na dorazy... zadok je jednoducho štelovatelný kolečkom s tým problem nebol.
já to myslel tak, že když jsem sedl třeba na kámošovu 1150 s ohlinsama i když je fakt, že tam má pružinu do 90 kg tak je to prostě jak na polštáři. Ale taky je to daný typem pružiny lineární vs. progresivní to je určitě bez debat. Jinak já teda na doraz u hyperpro (teda aspoň jsem to nepoznal) nešel s půl tunovou motorkou ani jednou a to jsem nějak extrémně pružinu neutahoval. Na hodně naloženou motorku jsou super, ale v sólo jízdě jsou krapek tvrdší a to mám pružinu povolenou asi už na maximum. Kolik vážíš?
Upravil Mardock dne 01.11.2014 18:56
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
TomasTT napsal:
radovant, vevis: ne, zdaleka ne každý tlumič má plyn oddělený od oleje. Většina naopak nemá. Je to technická komplikace a docela to prodražuje výrobu.
Ale jestli se v tech pojmech alespon trochu orientuju tak oddeleny olej a plyn maji i 20 let stare tlumice na 1100gs a tusim i jeste starsi na 100 gs. Tak mi to trochu prijde zvlastni,ze dnes je to neco extra.
Nene originál tlumiče jsou rozhodně emulzní. A myslím že se v té době ani nedělali tlumiče které by nebyly emulzní, pokud teda neměli externí nádobku.
Kosto napsal:
Všade čítam ako je hyperpro tvrdé... Tiež som si ich kupil na 1150GS a odvtedy ako som ich namontoval som cca 5 krát pritahoval pružinu lebo už len ako som dal motorku dole zo stojana tak mi na tlmičoch padla dole.Mám na nich okolo 15 t.km a predok je pritvrdený na závite od serioveho nastavenia cca 20mm. Jazdím teda vačšinou asfalt,sem tam polnačka a som zvyknutý na tvrdší podvozok z cestných moto. Ale seriové nastavenie ako boli vybalené tlmiče z krabice išli na doraz aj na asfalte. Z vlastnej skusenosti je hyperpro v serii nastavené na makko a tlmiče chodili na dorazy... zadok je jednoducho štelovatelný kolečkom s tým problem nebol.
no teda Kosto sa s tym vyhral hned ma dodrbal, ze mi to dako padlo ked na to sadol. Skusil som jeho moto a fajn to bolo. Tak som si to potom aj ja riadne utiahol, tiez mi chvilu trvalo kym som ten predok dal tak ako chcem. Mam to teraz tvrde konecne a ked chcem pohodlie tak odskok uvolnim a vybavene, uz ani neviem, ze je to take tvrde. Tiez som len pocul, ze kazdy nadava ze hyperpro je tvdrde, ale to tak na original bmw tlmici a zo strunou hyperpro. Ja mam na tych tlmicoch cez 20tisic a z toho hadam polka v terene. Zatial som nepostrehol ziadny rozdiel, stale drzia tak ako maju. Fajn kupa to bola
copo@centrum.sk
Jo.. trocha som sa s tým vyhral... Je tam kopec možností nastavenia a investíciu nelutujem. Podvozok ta drží na ceste. K tej váhe.. cca 100kg.
Ako tvrdé by som nazval povodne origo tlmiče v kombinácii s hyperpro strunou.Ako má Varan. Ale s mojimi kg v pohode.
takže pokud nastavím odskok na co největší průtok nebo jak to mám říct a pružinu povolím co nejvíc, tak by to mělo být měkký a uhoupaný?
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...