vím, že to je nežádoucí, ale v sólo jízdě jsem si ani při tomhle nastavení ničeho takovýho nevšiml. Pokud už ale jedu se spolujezdcem, tak je to samosebou jiný. Proto by mě zajímalo, jestli má někdo zkušenost jak s wilbersem tak s hyperpro.
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Mardock napsal:
vím, že to je nežádoucí, ale v sólo jízdě jsem si ani při tomhle nastavení ničeho takovýho nevšiml. Pokud už ale jedu se spolujezdcem, tak je to samosebou jiný. Proto by mě zajímalo, jestli má někdo zkušenost jak s wilbersem tak s hyperpro.
jencekgs napsal:
Tak já mám teda tu nejvíc nejhorší variantu. Origo+Hyperpro pružinu.
Jencku a ty když sedneš na Radovantovu motorku, tak určitě rozdíl poznáš ne?
Já jel na jeho motorce asi 20km a to po dálnici v rumunsku a jediný co jsem poznal, tak byla kosa za tím origo pleio:-)
Jeli jsme naložení, tak to je zase jiné. Ale v terénu Rado nadával, že by to potřeboval poštelovat a já byl spokojenej i s tím málem co mám. Abych řekl pravdu, mov mě to nastavování nebaví a vlastně jsem spokojenej jak to je a při těch cenách moc nehodlám testovat jinou motorku s lepším odpružením-)
Teď jsem porovnával 1150adv s origo podvozkem (71tkm) a moji (teda zatím jsou obě moje:-)) a adv je pohodlný jak gauč a přišlo mi to měkké. Po přesednu zpět byla Rabla hrozně tvrdá, tak jsem povolil předek i zadek na maximum a je to lepší, ale podvozek adv je jak létající talíř.
Ale Rado mi zakázal si nechad adv, tak zůstanu u 11tky a zapomenu na pohodlí ADV:-)
Ale jinak si na ty hyperpro pružiny ztěžovat nemůžu. Unavená zadní origo pružina na hrbech lítala nadoraz. S hyperpro jsem na dorazech nebyl ani jednou. Ale jezdím pomalu.
Kdybych si nechával adv, asi bych dal taky HP pružinu.
Splněný sen moje 1100GS
Mardock napsal:
vím, že to je nežádoucí, ale v sólo jízdě jsem si ani při tomhle nastavení ničeho takovýho nevšiml. Pokud už ale jedu se spolujezdcem, tak je to samosebou jiný. Proto by mě zajímalo, jestli má někdo zkušenost jak s wilbersem tak s hyperpro.
A taky porovnani s super tlumicema od TT
jo nejseš fanoušek TT - chápu, ale ty mají jinou konstrukci a proto o nich nemluvím.
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
jencekgs napsal:
Tak já mám teda tu nejvíc nejhorší variantu. Origo+Hyperpro pružinu.
Jencku a ty když sedneš na Radovantovu motorku, tak určitě rozdíl poznáš ne?
Já jel na jeho motorce asi 20km a to po dálnici v rumunsku a jediný co jsem poznal, tak byla kosa za tím origo pleio:-)
Jeli jsme naložení, tak to je zase jiné. Ale v terénu Rado nadával, že by to potřeboval poštelovat a já byl spokojenej i s tím málem co mám. Abych řekl pravdu, mov mě to nastavování nebaví a vlastně jsem spokojenej jak to je a při těch cenách moc nehodlám testovat jinou motorku s lepším odpružením-)
Teď jsem porovnával 1150adv s origo podvozkem (71tkm) a moji (teda zatím jsou obě moje:-)) a adv je pohodlný jak gauč a přišlo mi to měkké. Po přesednu zpět byla Rabla hrozně tvrdá, tak jsem povolil předek i zadek na maximum a je to lepší, ale podvozek adv je jak létající talíř.
Ale Rado mi zakázal si nechad adv, tak zůstanu u 11tky a zapomenu na pohodlí ADV:-)
Ale jinak si na ty hyperpro pružiny ztěžovat nemůžu. Unavená zadní origo pružina na hrbech lítala nadoraz. S hyperpro jsem na dorazech nebyl ani jednou. Ale jezdím pomalu.
Kdybych si nechával adv, asi bych dal taky HP pružinu.
no a čím to je, že advík je jak gauč? Je to snad tím o krapek větším zdvihem?
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Hele ten zdvih určitě bude hrát roli a hlavně origo pružina je měkčí jak ta HP.
Ale myslím, že to psalo více lidí že adv je díky těm dvěma cm zdvihu pohodlnější. Já na něm najel jen asi 500km po silnici, tak nemůžu říct jak se to chová v terénu.
Kuwa musím na to přestat myslet, nebo si budu chtít ADV nechat.
Splněný sen moje 1100GS
jencekgs napsal:
Hele ten zdvih určitě bude hrát roli a hlavně origo pružina je měkčí jak ta HP.
Ale myslím, že to psalo více lidí že adv je díky těm dvěma cm zdvihu pohodlnější. Já na něm najel jen asi 500km po silnici, tak nemůžu říct jak se to chová v terénu.
Kuwa musím na to přestat myslet, nebo si budu chtít ADV nechat.
jencekgs napsal:
Ale Rado mi zakázal si nechad adv, tak zůstanu u 11tky a zapomenu na pohodlí ADV:-)
))
Jojo jencek ma pravdu, nejak jsem na to nadaval v terenu, mel jsem to totiz nastaveno na solo bez bagaze a okolnosti pred odjezdem mi nedali moc sanci se nad tim zamyslet, az doma jsem se do toho pustil a ted je to uplna bomba. Dnes jem si dal 200km a i dokonce nejake ty nezpevnene cesty a jsem spokojen. Uz mam i vychytane na cestu s plnou nalozi. Tak pokud jencek bude sekat dobrotu a dostane opustak, pristi rok snad nebude psat ze jsem na to nadaval, ale ze uz koupil nove tlumice po tom co si dal jizdu na moji motorce. Ted uz to nebude plego, protoze mam stejne
Dobrou noc pratele, pro dnesek balim, zitra me ceka rozebirani motorky poste - prestalo mi to cpat stavu do Garmina, tak musim hledat kde je chybka. Ne ze bych se netesil Podezreni pada na levny cinsky konverter. ale to uz je off topic od tlumicu...
Juris napsal:
Kdyz porovnam tlumice s nadobkami tak je u TT predek Extreme za 31.000Kc a zadni HighEnd 32.000Kc coz je 63.000Kc a u W je to 631 + 641 za cenu 41.000Kc takze to predtim bylo trosku placnuti,omlouvam se ale usetrit dvacet je dobry
Nejde srovnávat Extreme. To je někde jinde. Uvnitř toho tlumiče je hydraulický doraz. Náš nejhorší Level 1 nabízí separační pístek a pravděpodobně podobný objem oleje jako jiné tlumiče, které to řeší pomocí externí nádobky ale s podobnou funkčností. Rozdíl by mohl být v tom, že na tlumiče s externí nádobkou se dává samostatný šroub (nebo dvojice šroubů) pro regulaci průtoku oleje při kompresi, kdežto u našeho L1 je to na jednom šroubu, který mění 100% rebound a 25-30% kompresi (podle modelu). Každopádně bych s 631+641 srovnával funkčně náš Level1+HighEnd nebo možná i jen L1+L2. Ta první varianta by vyšla na 48 tis, takže to je 8 tisíc rozdíl. resp. jen pět, protože 3 tisíce je klubová sleva. K polovině to má pořád dost daleko.
Ale jsem si jistý, že praktická funkčnost těch tlumičů bude srovnatelná s našimi L1+L2 za 39 tisíc klubová cena, takže tam žádný cenový rozdíl ani není.
Na fyzické konstrukci tlumiče až tak nezáleží - je celkem fuk, jestli tam je jedna nádobka, dvě nádobky, jedna nádobka na hadici nebo integrovaná nádobka uvnitř těla tlumiče (i takový máme teď v nabídce). Podstatná je tlumicí charakteristika, čas za jaký dojde ke změně při tlumemí rázů (po zahřátí oleje nebo po napěnění) a možnosti nastavení. Někteří výrobci u některých modelů osazují sice dva šrouby na piggytail ale ty šrouby nedělají téměř nic než regulaci průtoku. Rozeber si starší Wilbers (tuším to byl 642) pro WR450F nebo pro stejnou motorku "holandské" tlumiče korejské výroby YSS. Před 2-3 roky tam měly obě firmy šrouby s kuličkou a pružinou různé síly. Jedna měla být HS, druhá LS. Takhle se to nedělá ani na tlumiče na horská kola! Před pár příspěvky někdo dával odkaz na stránky Race Tech, kde je to docela podrobně popsané. Zavírací ventil regulovaný pružinou není totéž jako miniaturní planžetový ventil. To je fuk, každopádně nezáleží na tom, kde oddělovací píst je - jestli v těle tlumiče nebo v externí nádobce a tlumič co vypadá jako mnohem složitější nemusí být funkčně vůbec nijak lepší než ten, který na první pohled vypadá úplně obyčejně.
Podívej se třeba na tenhle tlumič - nemá externí nádobku, takže bys ho neporovnával s těmi, které jí mají? velký omyl, protože konstrukce má nejen oddělovací pístek uvnitř těla ale dokonce i regulační ventily rychlé a pomalé komprese (na bázi planžetového ventilu - ne jen obyčejná tryska (bladder) a to všechno uvnitř těla. Tady navíc s motorem hydrauliky a elektrickým hlavním ventilem. Ale to není důležitý - na těle žádný piggytail není a přesto je to tlumič nejvyšší řady.
Počkej ale ten na fotce externí nádobku má.
No jo, tenhle má. Dával jsem to z telefonu a namísto správné fotky tam dal špatnou. Tak moment.
Tady je ten správný typ:
radovant napsal:
TomasTT: A co je to vepredu, tam kde jsou ty dva stelovaky?
To je to, co jsem psal - že se nedá jen tak kouknout na tlumič a říct - tenhle má externí nádobku, tak ho budu srovnávat s jiným typem ale taky s externí nádobkou. Na té nádobce nezáleží, důležitá je konstrukce. Ty dva ventily nahoře jsou identické jako je máme na externí nádobce na těle nebo na hadici - jeden je ventilek HS a druhý je takový malý planžetový ventil LS.
HS je regulace komprese (funguje to jen při kompresi, zpětný pohyb oleje jde bypassem) při rychlém prudkém zvýšení tlaku, které by aktuální nastavení hlavního tlumiče nepobralo. Máš to nastavené správně jak ti to vyhovuje na ten vybraný charakter jízdy a najednou přeletíš hranu asfaltu nebo šutr nebo klacek napříč cesty apod. Ventil HS při takovém prudkém nárůstu tlaku povolí oleji zvýšení průtoku přes regulační ventil. Nastavením tomho ventilu si řídíš, jak moc to má povolit. Když se to utáhne úplně, tak to má vliv malý, když se to úplně povolí, tak tlumič v kompresi docela výrazně změkne. Prostě průtoku oleje planžetama pomáhá další ventilek umístěný mezi hlavní komorou a externí nádobkou.
LS je v principu podobná věc ale ventilek má jinou konstrukci a funguje jako regulátor komprese s nízkou inzenzitou zvýšení tlaku. Je to regulace, jak chceš vnímat odezvu silnice. Jestli chceš aby podvozek filtroval to, že jedeš po štěrkované cestě nebo po dlažbě a nebo naopak jestli chceš cítit v řídítkách doslova každý kamínek, každou nerovnost. To dělá LS. Opět jen při kompresi.
Dole je klasický rebound, který ale tady má funkci jen pro zpětný odskok, nikoliv pro kompresi.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
radovant: Jasně, obrázek byl blbej, správný obrázek je ten co jsem dával v opravě.
Já si nevšiml jak jsi to napsal a pochopil jsem to jako dotaz co jsou ty dva štelováky, kdežto tys upozorňoval na ten blbej obrázek. Jasný.
Jinak externí nádobka nemá na chlazení prakticky vliv (kdyby měla, dělala by se s chladicími žebry) ale zásadní vliv má větší objem oleje, který je 2-3x větší oproti klasické konstrukci. Jako chladič funguje celé tělo tlumiče.
Ještě poznámka k tomu lepšímu chlazení v případě externí nádobky. Běžná teplota oleje v tlumiči je klidně na hranici 120°C. Teplota, při které olej degraduje je od 140°C. To rozmezí je strašně malé. Zásadní ale absolutně zásadní vliv na teplotu oleje nemá ta nádobka ale materiál, z kterého je vyrobené tělo tlumiče. Všechny špičkové tlumiče používají dražší hliníkové tělo. Všechny lowendové ocelové. Je to nejsnadnější identifikace toho, do jaké kategorie ten který výrobek zařadit. Vliv materiálu těla na teplotu oleje je zásadní. To se nedá dohnat ani objemem oleje ani kdyby na piggytailu byl nějaký prstenec na chlazení. Nicméně na závodních autech se kupříkladu dělají ty externí nádobky zvětšené, právě z důvodu chlazení, obvykle se při testování zjistí, že teplota je hraniční a velká, opravdu extra velká nádobka může tu teplotu o pár stupňů srazit ale je to krajní možnost. Takže co se týká výdrže tlumiče resp. zachování určité nastavené tlumicí charakteristiky tak na stabilitu má zásadní vliv materiál, ze kterého je tlumič vyrobený a externí nádobka není až tak rozhodující. Takže je dobré zjistit, jestli člověk porovnává nějaké tlumiče X a Y, z jakého materiálu je tlumič vyrobený a pokud je to verze s externí nádobkou, tak jestli je uvnitř separační pístek nebo ne. Na první pohled nemusí být poznat, že se jedná o tlumič ocelový ani že mezi olejem a plynem není pístek a tlumič bude pěnit.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Prosím, nevzpomenete si někdo…
Kdysi sem někdo dával parametry takového toho základního nastavení podvozku BMWGS, myslím tím předpětí pružin.
Motorka s vyvěšenými koly vzdálenost XY, motorka na kolech bez jezdce délka XY. No, možná tam byl ještě jeden parametr. A myslím, že tam byl i odkaz na nějaký webky. Mařa & BMW R 1150 GS Adventure http://marags.raj... http://www.youtub...marekondra
Tak mám konečně oba tlumiče (origo, najeto přes 100k) po repasi a k tomu progresivní pružiny Hyperpro. Navíc v kombinaci s novejma touranckama je to najednou úplně jiná motorka. Přestala na příčných nerovnostech nakopávat, víc žehlí. A pokud už je nerovnost taková, že se se pode mnou motorka zhoupne, tak mám pocit že sedlo řidiče je bod kolem kterýho se pootočí dopředu a pak dozadu. Dřív to byla napřed rána do řídítek a pak nakopnutí zezadu. Na starý benešovský, kde pro mě předtím bylo pár úseků skoro off road jsem teď schválně najížděl do kanálů Ještě si chci trochu pohrát s nastavením zadku, když ty dvě štelovací věci najednou už fungujou.
Poděkování patří Servisákovi za zprostředkování a za večerní pomoc po telefonu... Ještě se příležitostně stavím na to synchro.
mara napsal:
Prosím, nevzpomenete si někdo…
Kdysi sem někdo dával parametry takového toho základního nastavení podvozku BMWGS, myslím tím předpětí pružin.
Motorka s vyvěšenými koly vzdálenost XY, motorka na kolech bez jezdce délka XY. No, možná tam byl ještě jeden parametr. A myslím, že tam byl i odkaz na nějaký webky.