Díky, na kardan jsem si už zvyknul, rány to dává na stojanu slušné....
Jde mi ale o axiální vůli na kole. Když za něj nahoře vezmu a rozkmitám ho do stran, tak to začne cvakat přesně v tom místě, kde jsou čepy a ložiska. (v místě, kde je o pár příspěvků výše na obr. červený kruh) Vypadá to na vůli mezi čepem a ložiskem (je to určitě ménší celková vůle na celém kole než 1mm, ale vadí mi to)- dělá to ale jen na stojanu. Pomohl by loctite mezi čep a ložisko? Ještě to rozeberu a zjistím přesnou vůli....
Mezi ložisko a čep jsem dal taky Loctite 2701 a je to perektně tuhý. Zatím sice ujeto 150 km ve dvou ale nic neklepe. Byla tam malá vůle, ale nechtělo se mi to ještě vyměnit...
Uvidím, jak dlouho to vydrží.
Já to taky pořád léčil, měl jsem vyměněný i ten pravý čep. Nakonec tam přišlo nové hlavní ložisko v hrušce kola, jedna vymezovací podložka navíc a je klid.
Pája
Po 3 tisících od opakované opravy ložisek (srpen 2009) držících hrušku byla na mém zadním kole cítit zase vůle. Nebyla nijak velká, ale byla tam. Rozhodl jsem se to dotáhnout jen tak bez rozebírání. Ten oficiální postup už kašlu, protože to nikam nevede. Já to dělal 1x, servis 2x a zase to bylo v prdeli.
Použil jsem tento postup
1. Pořádně zahřát hrušku nějakými 100 km pěkně ostře(já si udělal vyjížďku kolem komína).
2. Okamžitě po příjezdu do garáže povolit kontramatku a utáhnout o řekněme 10° šroub levého ložiska. Prostě jen malinko. Zakývat kolem a pokud je vůle stále tak zase utáhnout. (povolit kontra šlo hladce, utahovat šlo momentem do 8Nm). Takto postupovat až do vymezení vůle. Předpoklad je, že je v pořádku hlavní ložisko.
3. Pak už v klídečku dát nové lepidlo a znova dotáhnou kontramatku na moment 105Nm.
Udělal jsem si barvou značky na šroub, kontramatku i vidlici a budu hlídat, jestli se to pohne nebo ne a jestli kolo drží.
Pokud se šroub pohne tak příště upravím bod 2 tak, že ho vyšroubuji o 3-4 otáčky a dám na něj lepidlo. Pak zašroubuji do původní polohy a budu postupovat dále podle popisu výše.
Celá procedura trvala sotva 5 minut. Nemám ověřeno, jak dlouho to takhle vydrží. Zatím zadní kolo drží, takže uvidíme časem.
Pája
paja1 napsal(a):
Po 3 tisících od opakované opravy ložisek (srpen 2009) držících hrušku byla na mém zadním kole cítit zase vůle. Nebyla nijak velká, ale byla tam. Rozhodl jsem se to dotáhnout jen tak bez rozebírání. Ten oficiální postup už kašlu, protože to nikam nevede. Já to dělal 1x, servis 2x a zase to bylo v prdeli.
Použil jsem tento postup
1. Pořádně zahřát hrušku nějakými 100 km pěkně ostře(já si udělal vyjížďku kolem komína).
2. Okamžitě po příjezdu do garáže povolit kontramatku a utáhnout o řekněme 10° šroub levého ložiska. Prostě jen malinko. Zakývat kolem a pokud je vůle stále tak zase utáhnout. (povolit kontra šlo hladce, utahovat šlo momentem do 8Nm). Takto postupovat až do vymezení vůle. Předpoklad je, že je v pořádku hlavní ložisko.
3. Pak už v klídečku dát nové lepidlo a znova dotáhnou kontramatku na moment 105Nm.
Udělal jsem si barvou značky na šroub, kontramatku i vidlici a budu hlídat, jestli se to pohne nebo ne a jestli kolo drží.
Pokud se šroub pohne tak příště upravím bod 2 tak, že ho vyšroubuji o 3-4 otáčky a dám na něj lepidlo. Pak zašroubuji do původní polohy a budu postupovat dále podle popisu výše.
Celá procedura trvala sotva 5 minut. Nemám ověřeno, jak dlouho to takhle vydrží. Zatím zadní kolo drží, takže uvidíme časem.
to taky ale musíš předpokládat že je v pořádku kuželíkový ložisko a je správně vymezený, já už to během 2 měsíců měl 3x rozebraný a stále tam je vůle, je to holt takovej zajímavej stroj
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Vymezil bych případnou vůli hlavního ložiska provizorně násilím. Narval bych mezi kolo a hrušku 3 dřevěné špalíčky a šlo by to taky.
Já si tipnul, že mám ložisko OK, je nové před 10 tis. a seřízené perfektně. Navíc jsem to před popsanou opravou trochu testnul. Zmáčknul jsem brzdu, zdola tam vrazil kus dřeva a zahýbal kolem. Cvakalo to stejně a tak jsem to riskl. A vyšlo to, najel jsem sice necelý tisíc, ale zatím to drží.
Já byl dost naštvaný na ten celý systém, takže to byla taková zkouška ohněm pro to uložení a celou motorku.
Teď znovu věřím, že to bude držet.
Pája
paja1 napsal(a):
Vymezil bych případnou vůli hlavního ložiska provizorně násilím. Narval bych mezi kolo a hrušku 3 dřevěné špalíčky a šlo by to taky.
Já si tipnul, že mám ložisko OK, je nové před 10 tis. a seřízené perfektně. Navíc jsem to před popsanou opravou trochu testnul. Zmáčknul jsem brzdu, zdola tam vrazil kus dřeva a zahýbal kolem. Cvakalo to stejně a tak jsem to riskl. A vyšlo to, najel jsem sice necelý tisíc, ale zatím to drží.
Já byl dost naštvaný na ten celý systém, takže to byla taková zkouška ohněm pro to uložení a celou motorku.
Teď znovu věřím, že to bude držet.
no čoveče, já ty čepy nakonec utahoval zkusmo, pravej zalepit, levej jsem utahoval a povoloval až jsem trefil tu pozici bez vůle
ale zato mám i po 3 měsíčním vymezování vůli na zadní hřídeli i když jsou všechny ložiska nový a doma už mám asi 8 podložek, ten systém vymezování přes 2 podložky je fakt úžasnej *pissed*
už teď zadním nábojem(bez kola) jde pootočit jen oběma rukama a přesto má pořád vůli
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
už teď zadním nábojem(bez kola) jde pootočit jen oběma rukama a přesto má pořád vůli
To nebude OK. Jestli jde kolem špatně otáčet(pokud nemyslíš odpor kardanu a převodovky), tak jsou ložiska moc utažené. Ta vůle pak musí být jinde:
Uložení hrušky, nebo uložení celého ramene kardanu (to bych se ale divil).
Nbo nemáš někde opotřebené uložení nějakého ložiska?
Mi to zatím drží perfektně, šroub se taky ani nehnul.
Pája
už teď zadním nábojem(bez kola) jde pootočit jen oběma rukama a přesto má pořád vůli
To nebude OK. Jestli jde kolem špatně otáčet(pokud nemyslíš odpor kardanu a převodovky), tak jsou ložiska moc utažené. Ta vůle pak musí být jinde:
Uložení hrušky, nebo uložení celého ramene kardanu (to bych se ale divil).
Nbo nemáš někde opotřebené uložení nějakého ložiska?
Mi to zatím drží perfektně, šroub se taky ani nehnul.
no ty obě uložení jsem dotahoval minulej tejden tak, aby vůli neměly, navíc je cítit že se hejbe kotouč, čili to je ta zadní osa
problém je jak zjistit jestli to už jde moc ztuha nebo ne, protože to mám sestavený, čili točím přes ten náboj i převodovkou a navíc mám všude nový gufera a v převodovce olej 85W-140H což není olej ale vazelína
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
paja1 napsal(a):
Asi to chce sundat znovu hrušku a zase nastavit. Jiné řešení nevidím. Vůle musí pryč.
nastavit co? myslíš jako vyměnit podložky?
mám to v plánu, zkusit přihodit desetinu, ale až někdy bude nálada, po těch 3 měsících už mě to laborování zase tak moc nebaví jako předtím
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
nooooo já sem koupil gs1100 prěd 7 lety se 30 000km najeto (ověřeno) a kardan mi odešel do pryč v 50 000km a to i spojka,protože tomu pán předemnou dával asi kouř jinak sem jen cejtil když jsem zastavil jako by se pálila guma, a on to byl kardan jinak samotnej díl stál přad 6 lety asi 12 000kč
Na stojánku se zařazeným rychlostním stupněm nemá cenu zkoušet vůle v kardanu . To se vymezují všechny vůle tam a zpět v převodech a akorát se ti
psychicky přitíží .O technickém stavu ti to nic neřekne.
..tak v tom mám teď nějaký zmatek..uvádíte utahovací momenty "vnější čep 150 Nm..kontramatka 105 Nm"..a já v manuálu čtu pro obojí 160Nm...ostatní ale souhlasí...
jak to tedy vlastně je?
mirek napsal(a):
..tak v tom mám teď nějaký zmatek..uvádíte utahovací momenty "vnější čep 150 Nm..kontramatka 105 Nm"..a já v manuálu čtu pro obojí 160Nm...ostatní ale souhlasí...
jak to tedy vlastně je?
už v tom nemám zmatek..bylo mi vše vysvetleno...jedná se o momenty na 1100 GS
dík Tondo
plynu není nikdy dost.. servis motocyklů BMW