truk napsal:
Já jenom připomenu, že nastavením hydroštelu se nemění tuhost pružiny. Takže když např. hydroštel povolím, motorka víc klesnue- změní se geometrie všeho možnýho, ale pružina bude mít stále stejné vlastnosti... Určitě není správná představa, že když hydroštel dotáhnu, tak bude tvrdší pérování...
No to si nemyslím. Dle tvojí teorie, je hydroštel jen nástroj pro zvednutí/snížení motorky a to víme, že není. Dále by to znamenalo, že by si tuhost pérování dotahoval jen kolečkem pro odskok a to je nesmysl-tím nastavuješ trysku pro průtok oleje-tedy jak rychle má tlumič ztlumit a jak rychle se má taky vrátit do původní polohy. Pokud si utáhnu pružinu na max, tak sakra cejtím každej výmol. Jinými slovy čím je víc pružina stlačená, tak tím větší klade následný odpor při propružení
Upravil Mardock dne 10.12.2018 20:09
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Do L0 zadejte délku pružiny (300mm příklad)
Do L1 si zadejte libovolnou hodnotu stlačení pružiny. Napřed třeba 250, pak 200 a pak třeba 100, jako že ji ztlačujete.
Do tuhosti dejte pro zadní pružinu 250N/mm (pro tlustý lidi jsou ještě 260) pro přední můžete zadat 50-55-60
Výsledek je síla stlačené pružiny při délce L1. Velmi jednoduše zjistíte, že čím více pružinu stlačíme, tím větší silou působí opačným směrem. A hele najednou se bavíme o dvou veličinách. Vyskočila na nás základní tuhost pružiny a potom síla pružiny působící opačným směrem. Tuhost pružiny neovlivníme. Ta je daná z výroby. Sílu stlačené pružiny ovlivňujeme právě nastaveným předpětím. Proto když si předpětí špatně nastavíme a stlačíme pružinu neúměrně zatížení, tak působí větší silou než je nutné a máme pocit že kolo odskakuje.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Do L0 zadejte délku pružiny (300mm příklad)
Do L1 si zadejte libovolnou hodnotu stlačení pružiny. Napřed třeba 250, pak 200 a pak třeba 100, jako že ji ztlačujete.
Do tuhosti dejte pro zadní pružinu 250N/mm (pro tlustý lidi jsou ještě 260) pro přední můžete zadat 50-55-60
Výsledek je síla stlačené pružiny při délce L1. Velmi jednoduše zjistíte, že čím více pružinu stlačíme, tím větší silou působí opačným směrem. A hele najednou se bavíme o dvou veličinách. Vyskočila na nás základní tuhost pružiny a potom síla pružiny působící opačným směrem. Tuhost pružiny neovlivníme. Ta je daná z výroby. Sílu stlačené pružiny ovlivňujeme právě nastaveným předpětím. Proto když si předpětí špatně nastavíme a stlačíme pružinu neúměrně zatížení, tak působí větší silou než je nutné a máme pocit že kolo odskakuje.
takže to co jsem napsal Já, jen si to popsal pro lidi s vyšším IQ
KOCHAČ AMATÉR http://mardock.ra...
Nezlobte se, ale nemáte pravdu, řešilo se to už leckde jinde. Ano, když stlačujete pružinu hydroštelem a máte motorku na stojanu- skutečně se pružina stlačuje a tím pádem vyvíjí větší sílu, která je eliminována reakcí v dorazech. Ale pokud na motorce reálně sedíte (tj. už pružinu nedrží dorazy) a točíte hydroštelem- jenom se vám zvedá zadek motorky- pružina je totiž stlačena vaší váhou (resp. celkovou vahou která na ni působí). A ta se zatočením hydroštelu nemění (maximálně se ty síly změní právě kvůli změněné geometrii). Samozřejmě celkové jízdní vlastnosti se mohou z různých důvodů měnit- mění se geometrie všeho, více předpružená pružina může dřív narazit při odlehčení kola na doraz a podobně.
Omlouvám se, že už k tomu víc nebudu psát, napsalo se o tom dost a nic nového v té debatě už nepadne...
Chtěl jsem být v životě šoustár. Splnilo se mi to na 50%. Jsem stár...
Každý si z debaty vezměte co potřebujete, museli bychom si všichni sednou do lavic a na tabuli si prosvištět pár vzorečků. Nicméně pořád si myslím, že pokud člověk nejezdí na motorce sám, ale občas vyveze rodinku nebo vyrazí s bagáží, tak hydroštel se hodí. Když mi pustilo těsnění hydroštelu a měl jsem jet jenom sám s kuframa, rozhodně to nebyla zrovna zážitková jízda. K tomu se přidala unavená pružina, takže motorka sedlá na zadku a žádný extra potěšení to nebylo. Teď s wilbersem jsem sice přišel o drahocenné milimetry zdvihu, ale to jak se motorka zvedla a jak funguje je neskutečný. Ten wooow efekt je teda podmíněný tím, jak se z mrtvé motorky stala zase mladice, která chce jezdit.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Je to přesně , jak píše truk. Uvědomte si, že hydroštel mění základní předpětí pružiny při maximálním roztažení tlumiče. Tedy např. na stojanu. Ale jakmile motorku shodíte ze stojanu a sednete na ní, tak se toto základní předpětí překoná a motorka klesne. Při menším základním předpětí stačí menší zatížení na překonání předpětí a motorka klesne víc, než při větším základním předpětí, kdy je k jeho překonání potřeba větší zatížení. Ale vždy se konečné stlačení pružiny ustálí na hodnotě, která odpovídá aktuálnímu zatížení a hydroštel v ten okamžik skutečně ovlivňuje pouze výšku motorky a tedy základní pozici tlumiče v jeho pracovní dráze - SAG.
Charakteristika a nastavení vlastního tlumiče, vzdálenost k dorazům, geometrie atd. jsou už jiné věci, které samozřejmě ovlivňují celkové chování motorky za jízdy. Ale pro vztah hydroštěl vs. tuhost pružiny/pérování platí výše uvedené.
Bohumil napsal:
Jaa su stej vasej debaty uplne blbeee...ja si dycky myslel ze dyz tocim doprava tak to stvrdne a dyz doleva tak zmekne...
Já nastavil tlumiče natvrdo, pak trošku ubral a pak si zvykl a přízpůsobil se motorce. Že bych kvůli tomu byl někde pomalejší jsem nezaregistroval, spíš mě v zatáčkách brzděj ostatní motorky.
Dneska každej potřebuje ladit, laborovat a mít superkomponenty a asistentů víc jak postižený dítě a pak na tom jedou jak dědek na ryby a jsou po 300km unavený.
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Fyzikálně je pružina popsána jasně a vlastnosti jsou jasně definované. Pocit z jízdy je jen subjektivní pocit každého jezdce.
Takže když jezdec řekne že má tvrdý podvozek, tak to není totéž jako tvrdá pružina.
Nemontujme to dohromady definici pružiny a pocit z nastavení podvozku
ja teda s hyrostelem hejbu furt.. na stojanku mam nejmensi predpeti, kdyz jedu nakupovat davam stredni polohu a ROZHODNE se pri vetsim predpeti snizuje sance jit na doraz.
Jak na LC, tak na osmikile, tak vsude.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Hydroštel je na základní nastavení geometrie podle zatížení. Mám nastavenej podvozek na svoji váhu,sedlo je v určitý výšce, OK. Naložím bábu, stroj klesne, přitáhnu hydroštel, sedlo je zase ve stejný vejšce, OK. Zároveň je péro více stlačeno, má větší odpor, ale větší hmotnost v sedle (bába) s tím víc cvičí, jsem tedy ve "stejném" konfortu jako sólo. Je to základní přestavení. Nemluvím o doprovodných jevech jako větší hmotnost, pomalejší odskok, menší útlum atd. To hydroštel neovlivnit fakt neumí.
No jo, ono je základ vybrat správnou pružinu. Se špatnou pružinou nenastavíš komfort ničím. Hydroštel má smysl a to vždy když se mění zatížení motorky nebo profil jízdy. To ničím jiným operativně - jednoduše nenahradíš. Viz. Hicks..
Upravil tomtom dne 11.12.2018 12:44
[quote]hicks napsal:
... ROZHODNE se pri vetsim predpeti snizuje sance jit na doraz....
JJ, asi jde o nedorozumění- dorazy jsou dva (jeden při kompresi a druhý naopak při odlehčení kola). Když máš hodně zatíženou motorku a povolíš hydroštel- jdeš snadno do dorazu při kompresi- motorku máš prostě moc dole. Když motorku odlehčíš a hydroštel dotáhneš, tak naopak při odlehčení motorky jde tlumič na opačný doraz- kolo nestíhá kopírovat terén - a to je taky špatně. Takže základní a nesmírně užitečná funkce hydroštelu (nastavení předpětí) spočívá v nastavení výchozí pozice (podle aktuálního zatížení) -SAG viz výše. A samozřejmě ideálně bychom chtěli, abychom uměli měnit tuhost pružiny podle zatížení. Ale to bez kompromisů vyřešit neumíme (ani třeba progresivní pružinou).
Upravil truk dne 12.12.2018 00:06
Chtěl jsem být v životě šoustár. Splnilo se mi to na 50%. Jsem stár...
edy napsal:
... Naložím bábu, stroj klesne, přitáhnu hydroštel, sedlo je zase ve stejný vejšce, OK. Zároveň je péro více stlačeno, má větší odpor, ale větší hmotnost v sedle (bába) s tím víc cvičí, jsem tedy ve "stejném" konfortu jako sólo.
Bohužel nejseš ve stejném komfortu. Na optimální odpružení větší hmotnosti bys právě potřeboval pružinu s větší tuhostí. Hydroštel ti jenom staticky srovná motorku do použitelné geometrie. Jakmile tu samou díru vymeteš kilo v jednom a pak ve dvou i s dotaženým hydroštelem- rozdíl bude zásadní. Abys to trochu eliminoval, tak ve dvou kromě dotáhnutí hydroštelu ještě můžeš trochu pomoci nastavením tlumiče. Ale baba je na tý motorce prostě navíc...
Chtěl jsem být v životě šoustár. Splnilo se mi to na 50%. Jsem stár...
edy napsal:
... Naložím bábu, stroj klesne, přitáhnu hydroštel, sedlo je zase ve stejný vejšce, OK. Zároveň je péro více stlačeno, má větší odpor, ale větší hmotnost v sedle (bába) s tím víc cvičí, jsem tedy ve "stejném" konfortu jako sólo.
Bohužel nejseš ve stejném komfortu. Na optimální odpružení větší hmotnosti bys právě potřeboval pružinu s větší tuhostí. Hydroštel ti jenom staticky srovná motorku do použitelné geometrie. Jakmile tu samou díru vymeteš kilo v jednom a pak ve dvou i s dotaženým hydroštelem- rozdíl bude zásadní. Abys to trochu eliminoval, tak ve dvou kromě dotáhnutí hydroštelu ještě můžeš trochu pomoci nastavením tlumiče. Ale baba je na tý motorce prostě navíc...
Jasný, proto mám stejném v uvozovkách. Je to jem na tu změnu výšky podle zatížení. Když to vezmeš obráceně, tedy jedeš sólo a točíš hydroštelem, tak se jen zvedá nebo klesá zadek stroje. Délka stlačené pružiny a tedy její odpor je stále stejný (povyjede pístnice z těla tlumiče). To si ale nastavíš v základu a hydroštel použiješ, když vezeš zavazadla nebo spolujezdce, nebo obojí. Vůbec nemluvím o doladění odskoku a útlumu, pokud ho mám.
Upravil Edy dne 12.12.2018 05:20
hicks napsal:
ja teda s hyrostelem hejbu furt.. na stojanku mam nejmensi predpeti, kdyz jedu nakupovat davam stredni polohu a ROZHODNE se pri vetsim predpeti snizuje sance jit na doraz.
Jak na LC, tak na osmikile, tak vsude.
Kubo já myslel, že přitvrzuješ po obědě.
Testovací jezdec f. Mitas Když asfalt nedrží, Mitas tě podrží
Bohumil napsal:
Jaa su stej vasej debaty uplne blbeee...ja si dycky myslel ze dyz tocim doprava tak to stvrdne a dyz doleva tak zmekne...
Zdendo to je jasný jak facka. Když chceš jet pilu máš péro tvrdý a pokud jedeš na kochačku, tak jedině s měkkým
Testovací jezdec f. Mitas Když asfalt nedrží, Mitas tě podrží
Bohumil napsal:
Jaa su stej vasej debaty uplne blbeee...ja si dycky myslel ze dyz tocim doprava tak to stvrdne a dyz doleva tak zmekne...
Zdendo to je jasný jak facka. Když chceš jet pilu máš péro tvrdý a pokud jedeš na kochačku, tak jedině s měkkým
tak konecne mi to nekdo polopaticki visvjetlil.zato mas u me darek na vanoce abys nemel stvrdly ruky na stofce tak tu mam kryty ruk.ja je nescu, jezdim enom v lete...
Kupredu spatki ni krok...