Nemám teď čas to hledat ale ve starém počítači jsem měl odkaz na tu vyhlášku. Určitě tam jsou povolená dvě přídavná světla a jedno dálkové přídavné. Najdu to ale musím zprovoznit disk ze starého počítače kde mám odkazy. Zapomněl jsem si je překopírovat.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
xbenkju napsal:
Jdu zkusit zavolat známému, který pomáhá a chrání Snad mi řekne k tomu více
Věřil někdo tomu, že mi poradí ??? No odkázal mně dál ... tak jsem volal dalšímu z týmu ochranářů a pomocníků ... a výsledek - žádný ..... jsem tak kde jsem byl
No tak jsme si nakonec zavolal odbornou pomoc do autoškoly a tam mi bylo sděleno, že krom originálních světlometů by veškeré další světla a výbava použitelná na typ techniky měly být zapsány ve velkém TP. Tak jak když tam máte dopsáno použití jiného rozměru pneu ... *pissed*
Vyhláška č. 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
Este mne napada, ze to muze upravovat nejaka vyhlaska Evropske unie ale to by melo byt nejak promitnuto do ceskeho prava. Chtelo by to pravnika...
Upravil btomec dne 07.03.2011 16:18
Tak dobře, tak dávejte pozor. Na motorce můžete mít max. 2 přídavná světla, a to jedno dálkové a jedno mlhové ( potkávací ). Přídavné dálkové světlo může a nemusí mít samostatný vypínač, ale může svítit vždy jen s dálkovým světlem, při přepnutí na potkávací, musí zhasnout. S přídavným mlhovým světlem je to obdobné. To ale musí mít samostatný vypínač, neboť mlhovka může svítit pouze za určitých podmínek ( mlha, sněžení, déšť ). A zase může svítit pouze se světlem potkávacím, při přepnutí na dálková, musí zhasnout. Je to takhle srozumitelné? Z toho samozřejmě vyplývá, že to zapojení, máme úplně všichni špatně. Prostě jedno dálkový a druhý mlha.
Taky mi to tak vychazi ale to by znamenalo, ze original pridavni svetla co prodava BMW na novych motocyklech nejsou taky v poradku. Leda, ze by byly urceny pouze na off-road a teda je to "mimo silnice" a z pohledu zakona je to OK.
Upravil btomec dne 07.03.2011 16:24
Ivo Bohuslav napsal:
Tak dobře, tak dávejte pozor. Na motorce můžete mít max. 2 přídavná světla, a to jedno dálkové a jedno mlhové ( potkávací ). Přídavné dálkové světlo může a nemusí mít samostatný vypínač, ale může svítit vždy jen s dálkovým světlem, při přepnutí na potkávací, musí zhasnout. S přídavným mlhovým světlem je to obdobné. To ale musí mít samostatný vypínač, neboť mlhovka může svítit pouze za určitých podmínek ( mlha, sněžení, déšť ). A zase může svítit pouze se světlem potkávacím, při přepnutí na dálková, musí zhasnout. Je to takhle srozumitelné? Z toho samozřejmě vyplývá, že to zapojení, máme úplně všichni špatně. Prostě jedno dálkový a druhý mlha.
Už se to tu několikrát řešilo, a vždy vyřešilo, akorát nemohu najít ta vlákna. Ale výsledek byl vždy takový, jak píše Ivo
btomec: pokud je ten zákon 102/1995 platný, tak je to jasný:
paragraf 57 odst 3: motorky do šířky 1.3m musí být vybaveny jedním nebo dvěma světlomety s potkávacím světlem a jedním nebo dvěma světlomety s dálkovým světlem. Oboje musí mít vztažné osy v podélné střední rovině vozidla. Pokud je tam dvojice stejných světlometů, musí být umístěny symetricky k této rovině... a podle odst 5 - přepínání potkávacích a dálkových světel musí být provedeno tak, že nesmí dojít k jejich současnému vypnutí. Dálková světla mohou být zapnutá buď všechna současně nebo po dvojicích. Všechna dálková se při přepnutí na potkávací musí vypnout. Motorky mohou být vybavené jedním předním světlem do mlhy podle odst. 2 par 63.
Takže - nevidím tam nikde pokyn o tom, že by mlhovka nešla používat současně s dálkovým světlem ale je tam psané, že se nesmí používat bez současně svítících obrysových světel a osvětlení SPZ. Xenon se skutečně může nebo nemusí zapínat samostatně ale vždy jen když svítí dálkové hlavní světlo.
Dvě mlhovky jsou podle toho zákona asi fakt ilegální kombinace ale pokud by jedno světlo bylo jako mlhovka a druhé jako přídavné tlumené, tak by to mělo být OK. Přídavné tlumené světlo i mlhovka se mohou používat současně s dálkovým, takže teoreticky to na jednom vypínači být může ale mohl by být problém v případě, kdy by to člověk použil a nepršelo nebo nebyla mlha - protože jedno z těch dvou je přece světlo do snížené viditelnosti. To je sporný. Každopádně kombinace xenon a mĺhovka je OK a ani nepamatuju, že by vůbec někdy někdo chtěl dva halogeny. Ovšem u BMW to je trošku podivný, zavolal jsem známému a řekl mi, že podle něj jsou světla na Adventure psaná jako "auxilary" takže prostě přídavná a v papírech to nikde není. Zajímalo by mě, co je napsané ve velkém TP - majitelé Adventure, koukněte se někdo, jestli to tam máte nebo ne. Osobně o tom pochybuju.
Na druhou stranu - na Yamaze jsem měl dvě přídavná světla léta a kontrolovali mě několikrát v cizině a bezproblémů. Na 1150 mi zmíněný rakouský policajt kontroloval jestli mám xenon (tenkrát xenony tak běžné nebyly) a jestli je jen jeden a jestli se vypne když přepnu na tlumené světlo. Nechal si nastartovat, zapnul dálkové, já mu zapnul xenon vypínačem a on přepnul na tlumené a když xenon zhasnul, tak byl spokojený. Na místě jsem musel odmontovat přední mřížku na hlavním světle a bez pokuty jsem odjel.
tak to teda vypadá,že budu muset jednu dálkovou asi odmontovat... Hm,spíš na to hodim káko.
Každou stresovou situaci řeším jako pes: když to nemůžu sežrat nebo ošukat, tak to pochčiju a odejdu od toho.
TomasTT napsal:
Na místě jsem musel odmontovat přední mřížku na hlavním světle a bez pokuty jsem odjel.
Proč si ji musel odmontovat? Já myslel, že všechny doplňky od TT maj homologaci
To jsi myslel špatně. Touratech vyrábí a prodává spoustu věcí na cestování v zemích třetího světa nebo na offroad nebo racing použití, které jsou v různých zemích pro silniční provoz nepovolené. Mřížka na světla je tuším ilegální ve všech evropských zemích a to platí i o kovové mřížce dodávané jako originální doplněk na Adventure 1150 od BMW. Ale když jedeš třeba do Maroka, tak bez ochrany světla (pokud nejezdíš jako první) nevydržíš dlouho a pro takové použití je to nutnost. Ale na silnici to opravdu v Evropě mít nesmíš, protože kovová mřížka omezuje světelný tok (i když nepatrně) a prostě to mít na motorce nemůžeš. Ono to samé prakticky platí třeba i o svodech bez katalyzátoru, otevřených koncovkách výfuku apod. Opět to samé - můžeš mít katalyzátor ale když jedeš do země, kde prostě bezolovnatý benzín není, tak jseš v háji. Správně bys měl přes Evropu takhle upravenou motorku převážet na vozíku za autem - jako se vozí racingové motorky..
Upravil TomasTT dne 08.03.2011 12:17
Takže jestli jsem to správně pochopil tak si můžu namontovat světla tak abych měl pouze dvě potkávací, dvě dálkový a jedno až dvě do mlhy ... Montáž světel microflooter tím pádem nedpovídá a taky odrazky v zadu na kufrech neodpovídají povolenému provedení ...