Máte za úkol ujet určitou trasu průměrnou rychlostí dejme tomu 100 km/h. Jak rychle musíte jet druhou polovinu trasy, jestliže jste první polovinu trasy jel rychlostí 50 km/h? Dost lidí Vám rychle odpoví, že je potřeba ten zbytek trasy jet rychlostí 150 km/h.
Ovšem to je chybná odpověď - nestačila by Vám totiž už ani rychlost světla.
S "extrémnym" prípadom nesúhlasím alebo sa tiež mýlím
: ak za 30 min pri rýchlosti 50km/h prejdem 25 km
a
za 30 min pri rýchlosti 150 km/h prejdem 75 km
nedáva to do kopy 100 km/h ???
Ahoj Tryskáči,
Tvůj příklad je sice taky v pořádku, jenže Ty jsi ten původní příklad dost pozměnil.
Jedeš totiž pomaleji pouze jednu malou část té stokolometrové trasy (jedeš pomalu pouze jednu její čtvrtinu). Ale velmi rychle, stopadesátkou, pak musíš jet většinu celé trasy (její tři čtvrtiny)...
Pointa té záludnosti dodržení vysoké průměrné rychlosti spočívá v tom, že když dodržíš zadání a pojedeš pomaleji polovinu trasy (čili když pojedeš padesátkou těch 50 km), tak veškerý čas, který máš na tu trasu k dispozici, jsi už vlastně vyčerpal tou pomalejší jízdou...
A zbylou polovnu trasy bys pak už musel jet nekonečně velkou rychlostí, abys dodržel tu průměrnou rychlost 100 km/h.
Na tomto extrémním příkladě lze tedy dobře dokumentovat, co to obnáší jet za běžného provozu průměrnou rychlostí 130 km/h (skutečnou, nikoliv tachometrovou).
A jet takto delší trasu na jednobuchu typu na F 650 GS, a ještě v plné náloži, se třemi kufry a spolujezdcem, je na tento stroj už extrémní výkon. Ale je to výkon za určitých okolností realizovatelný, uvěřitelný.
Ovšem když pak ještě někdo navíc tvrdí, že při tomto způsobu jízdy měl spotřebu 3.8 l/100 km, je to už jenom k smíchu (nebo k pláči).
Dovi omlouvám se ti, s tou průměrnou rychlostí jsem to napsal asi špatně. Napíšu ti jak to bylo a nevím proč bych měl "kecat". Jel jsem na Senec za Bratislavu a na poslední pumpě u nás jsem vzal plnou nádrž. Na dálnici, což byla skoro celá cesta a nechytej mě prosím tě za slovo, že jsem projížděl Bratislavu atp. jsem si držel 130 km/h. Někdy když jsem předjížděl, tak jsem jel i 140 km/h a samozřejmě i míň (třeba v té Bratislavě). Druhý den jsem se vracel a na první benzině u nás jsem vzal znovu do plna. A vyšla mi spotřeba 3,8 l /100 km, toť vše. Kufry jsem měl origo bmw a asi nebyly úplně nahybaný...
Dovi, tak to bylo a za tím si stojím. A jestli máš potřebu to dále řešit, tak mi napiš PM, ať to tady těm ostatním lidem neznechutíme.
Šinťa
sinta77 napsal(a):
s tou průměrnou rychlostí jsem to napsal asi špatně[...]
Jel jsem na Senec za Bratislavu a na poslední pumpě u nás jsem vzal plnou nádrž. Na dálnici, což byla skoro celá cesta a nechytej mě prosím tě za slovo, že jsem projížděl Bratislavu atp. jsem si držel 130 km/h. Někdy když jsem předjížděl, tak jsem jel i 140 km/h a samozřejmě i míň (třeba v té Bratislavě). Druhý den jsem se vracel a na první benzině u nás jsem vzal znovu do plna. A vyšla mi spotřeba 3,8 l /100 km, toť vše. Kufry jsem měl origo bmw a asi nebyly úplně nahybaný...
OK, to je něco jiného. Tvému nynějšímu popisu situace už se dá věřit a už se konečně dostáváme k reálnějšímu obrazu.
Takže ať to celé uzavřeme:
1.
Při ustálené rychlosti (bez výrazných akcelerací a brždění) má největší vliv na spotřebu rychlost jízdy. Stručně řečeno, při jinak stejných podmínkách jízdy odpor roste s druhou mocninou rychlosti.
A Ty jsi tedy nejel průměrnou rychlostí 130 km/h, jak jsi původně uváděl, ale ve skutečnosti jsi jel průměrnou rychlostí o dost nižší.
2.
Jak jsem Ti psal již v první reakci, a jak Ti potvrdí každý zkušenejší motorista, je rozdíl "plná nádrž" a plná nádrž. Nikdy to není stejné. Já do každé ze svých tří motorek jsem schopen nacvakat ještě i více než půldruhého litru poté, co je nádrž zdánlivě plná a poté, co několikrát vypne pistole.
Čili jak jsem Ti už taky hned v té první reakci psal, problém s výpočtem spotřeby po ujetí relativně krátké vzdálenosti je právě v tom přesném stanovení čitatele ve zlomku "množství spotřebovaného paliva / ujetá vzdálenost"...
Když uvážíš, že vzdálenost od hranice ČR-SR do Sence je cca 70 km, tak pokud jsi ujel od pumpy k pumpě cca 140 km, tak po ujetí tak krátké vzdálenosti opravdu není problém dospět k různým spotřebám...
Stačí tam třeba poprvé nacvakat jen o pouhý jeden litřík víc než podruhé, a už máš na těch 140 km místo skutečné spotřeby 4.5 l/100 km (kdy bylo spotřebováno 6.3l) těch svých papírových pouhých 3.8 l/100 km (zdánlivě spotřebováno pouze 5.3l).
A člověk to může dělat i systematicky podvědomně - např. když jedeš do ciziny a tankuješ u nás ještě před přejetím hranice "za levno", tak toho tam máš logicky snahu nacpat co možná nejvíc, to je normální a dělá to tak prakticky každý, kdo se rozhodne natankovat "plnou ještě za levno".
A snad douška na závěr - nebylo to nic osobního, nic proti Tobě osobně nemám a nikdy jsem neměl. Šlo mi jenom o to uvést trošku do relace tu nesmyslnou spotřebu 3.8l/100 km při údajné enormě vysoké průměrné rychlosti 130 km/h u motorky naložené dvěma osobami a osazené třemi kufry...
Takže vše vysvětleno - ve skutečnosti ta rychlost byla nade vší pochybnost nižší a spotřeba pravděpodobně vyšší.
Měl jsem Dakara 04. Na nádrž do rozsvícení rezervy jsem najížděl téměř přesně 300 km a opakovaně jsem do plné nádrže tankoval cca 12 litrů (plus minus 1-2 dcl). Pokud jsem byl v terénu nebo jsem ji popohnal někde na dálnici, najel jsem na těch 12 litrů třeba o 20 až 30 km míň (nejméně to bylo asi 260 km). Když jsme se courali s partou po jižních Čechách (dva lidi na moto, něco z toho s kuframa, průměrná rychlost odhaduji okolo 40 km/h), dostal jsem se na potřebu cca 3,6 l/100 km, méně to nikdy nebylo.
Po těch cca 16000 km s Dakarem myslím mohu tvrdit, že jsem jezdil za 4l. Většinou sám, okresky, kochačky, občas nějaký lehký terén.
PS: mám 100 kg ve slipech, kdybych byl o 40 kg lehčí,třeba bych jezdil za 3,5
BMW GS = stroj na radost
Pekna lekce, Dovi. Byt to na zakladce, dostanu z te Vasi slovni ulohy basu jak remen. Pripomenuti toho, co mi souska ucka tloukla do hlavy: dvakrat si precti zadani .
L.
Dratew napsal(a):
Pekna lekce, Dovi. Byt to na zakladce, dostanu z te Vasi slovni ulohy basu jak remen. Pripomenuti toho, co mi souska ucka tloukla do hlavy: dvakrat si precti zadani .
L.
Ahoj Lukáši,
OK, nic se nestalo, nejde o život
Ten dávný příklad se mi vybavil z dětství, kdy nám ho dal pro poučení náš fyzikář. Tehdy se ale všeobecně jezdilo pomaleji, a tak on nám říká:
Ujeli jste polovinu cesty průměrnou rychlostí 30 km/h.
Jak rychle misíte jet tu druhou polovinu cesty, když celou cestu chcete ujet průměrnou rychlostí 60 km/h?
No a okamžitá zbrklá odpověď spolužáků samozřejmě byla: 90...
Omlouvám se všem za osvětovou vložku, ale ty rychlosti opravdu nelze sčítat respektive takto jednoduše zprůměrovat. Musí se na to jít skrze "převrácenou hodnotu", přes potřebný čas na danou ujetou vzdálenost...
To je "vědeckým" zdůvodněním, proč je tak obtížné (a v provozu až nereálné) dosahovat na delších trasách velmi vysokých průměrných rychlostí.
Stačí jenom malé zdržení nebo zpomalení a dohonit tu časovou ztrátu je pak možné pouze za cenu rychlostí vysoce překračujících celkovou průměrnou rychlost. A často už je pak vůbec nemožné tu původně plánovanou vysokou průměrnou rychlost dosáhnout, i kdyby už pak člověk jel celý zbytek cesty stylem "co to dá" a bez ohledu na dopravní předpisy, opotřebení motoru, spotřebu paliva atd.
Ještě jednou omluva za ty moje delší příspěvky, ale snad to alespoň někomu něco dalo.