Mno..asi vám to vyfotim zblízka. Je to únavový lom, materiál je ze sebe vytrhaný, struktura lomu jako houba, žádné bubliny v tom odlitku nejsou. Prostě se to nejspíš načalo při některém z předchozích klepnutí o doraz, bych si tipnul, moc jich se mnou tlumič nezažil, snad max 3 za celou dobu? Pamatuju namátkou na dovolené při přejezdu příčných koryt na odvod vody, (Toli a Pertla zažili tu cestu také), konkrétně při výjezdu z Tende lesem odzadu k Fort Central, s hodně naloženou motorkou, jsem si nečekaně při průjezdu korytem klepnul o doraz, odlehčil zhoupnutí nohama, ale prostě už jsem jel moc rychle... Myslím, že v případě dorazu se násobí síla proti běžnému pružení hodně dramaticky. Samozřejmě jsem nepředpokládal, že se něco stane, nemít výztuhy, bál bych se o převodovku. Tlumič ale praskl více než měsíc po tomto dorazu, při silném, ale stále jen běžném propružení... Chtěl jsem tím říci, že si myslím, že při silničním ježdění by se to nemohlo stát, stejně jako si myslím, že to nebyla vada jednoho kusu, ale způsob mého užití vedl k destruktivnímu přetížení materiálu a následnému ulomení. Je to spekulace, ale prostě už vím, že se k tomu nesmím chovat jako k enduru, ale prostě fakt slušně...
Upravil Melizoy dne 10.09.2013 12:36
Wer später bremst, fährt länger schnell.
jestli jsi sel jenom parkrat na dorazy, tak bych se teda dost divil.
navic pred vylozenym koncem tlumice mas jeste ten elastomer, ne?
Upravil hicks dne 10.09.2013 12:39
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Mě se to nestalo, takže jsem to nemusel řešit ale určitě bych to minimálně zkusil u dovozce, třeba by to vyměnili.
Každopádně když pak jiný (jiní) výrobce (výrobci) proklamují zesílení těla, průměrů, tlouštěk, tak je to asi proto, že chtějí zdůraznit, že ty jejich tlumiče jsou robustnější. Ale to neznamená, že se nikdy nemůže zlomit nebo něco ohnout apod. Zničit se dá cokoliv, je to jen otázka času a intenzity těch ran. Rozhodně to ale není tak, že by se lámaly tlumiče desítkám lidí. To samé ty bituba - vím jen o jednom člověku, kterému to někde v uchycení oka praskalo a ten s tím jezdil víceméně jako motokros. Jestli ten konkrétní výrobce s takovou zátěží počítal nebo ne, to netuším ale je evidentní, že v případě Ohlinsu s tím nedělali nic i když se to stalo majiteli tehdy jednoho z největších světových prodejců téhle kategorie doplňků. Proto si myslím, že nevyvíjeli trubky na míru ale použili jeden typ, který se na to hodil z řady a nedělali na GS něco extra zesíleného a že to na GS vůbec není vyvíjené ale jen modifikované aby to pasovalo. Je rozdíl mezi tím, když něco pasuje a když se to vyvíjí od začátku jako výrobek s určitými parametry na určitý jízdní styl. Zátěž při ježdění offroad je vyšší než na silnici a jak znám řadu výrobců, velká endura jsou pro ně něco jako pomalejší "silnice" a čumí jak puci, když vidí, jak se s tím dá jezdit v terénu, jak rychle, jak zatížené a jaké trasy. Jednali jsme třeba s jedním italským výrobcem kol o možnosti dodávek na GS a na dotaz, jestli to testují a navrhují na offroad ježdění z nich vylezlo, že test spočíval v tom, že se na motorce obuté na víceméně silničním vzorku někdo projel na trati ale prý s velkým GS nejde skákat. Představa, že tu motorku někdo vezme na pistu a jede s tím několik dnů celodenní offroady v kamení maximální rychlostí byla asi tak stejná, že by s GS někdo závodil na okruhu. V tomhle jsme asi tak trošku odlišní od světa (s vyjímkou USA). V německu není moc reálné, že by majitel 1150 nebo 1200GS jezdil vůbec nějaký offroady. Lidi, který jsme potkali třeba letos na jaře v Maroku byli zkušení cestovatelé ale nikdy by s GS nejeli to, co jsme jeli my. Nebyli schopní projet ani 10km relativně bezpečné pískové pisty do bivaku. Fotky z našeho TravelEventu oběhly svět a vzbudily fakt pozornost, protože takhle nikdo na světě motorky "neničí". Až na pár vyjímek. Ale pro desetitisíce majitelů to je fakt utopie. A tomu asi odpovídá i ten "vývoj" u většiny výrobců. Offroad = dojet k chatě po lesní nebo polní cestě. To je asi tak všechno.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Aha.Takže na chatu,hmm,ale v prospektu to nepíšou.Stejně jako propagační fotky u velkých endur zvou na dobrodružné cesty do pustiny,ale běda jak se tam s tím vydáš.Když budeš uplatňovat záruku tak se vsadím že Ti řeknou něco o nepřiměřeném užívání.Já už to mám dlouho po záruce,tak občas na chatu zajedu.
sadilek: já taky občas na chatu jezdím, takže si rozumíme
Ale není to specialita jen u motorek, stačí se podívat na auta a doplňky na "4x4" a je to hodně podobný. Tlumiče, které nevydrží ani 1000km jízdy na pistě a jsou od známých výrobců včetně tuzemských. Pak v Zagoře v garáži koupíš sadu OME a dojedeš na nich do Senegalu. Je to v principu to samé. A neřekl bych, že se snaží ušetřit na designu nebo na materiálu, prostě to navrhují a vůbec netuší, jak moc ty věci dostávají do těla. Nemají s tím zkušenosti.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Melizoy: jestli ti tlumič netlumil (byl v dorazu) tak to je fakt kritický, protože ta síla co jde do motorky je obrovská a může prasknout něco dražšího. Vždycky je lepší, když se ta energie mění na teplo v pružině a tlumiči než když to jde někam do deformací nebo pruží celá konstrukce. Já jsem s Ohlinsem na dorazech býval taky, obvykle to byl signál pro to, že je tlumič přehřátý a chce to zastavit a nechat ho vychladnout. Pak se to vždycky zlepšilo. Ono to jde pak rychle ale čekal bych spíš, že vyteče než že se takhle zlomí.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
sadilek: já taky občas na chatu jezdím, takže si rozumíme
Ale není to specialita jen u motorek, stačí se podívat na auta a doplňky na "4x4" a je to hodně podobný. Tlumiče, které nevydrží ani 1000km jízdy na pistě a jsou od známých výrobců včetně tuzemských. Pak v Zagoře v garáži koupíš sadu OME a dojedeš na nich do Senegalu. Je to v principu to samé. A neřekl bych, že se snaží ušetřit na designu nebo na materiálu, prostě to navrhují a vůbec netuší, jak moc ty věci dostávají do těla. Nemají s tím zkušenosti.
hm... to je fakt na pytel.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
TomasTT napsal:
Melizoy: jestli ti tlumič netlumil (byl v dorazu) tak to je fakt kritický, protože ta síla co jde do motorky je obrovská a může prasknout něco dražšího. Vždycky je lepší, když se ta energie mění na teplo v pružině a tlumiči než když to jde někam do deformací nebo pruží celá konstrukce. Já jsem s Ohlinsem na dorazech býval taky, obvykle to byl signál pro to, že je tlumič přehřátý a chce to zastavit a nechat ho vychladnout. Pak se to vždycky zlepšilo. Ono to jde pak rychle ale čekal bych spíš, že vyteče než že se takhle zlomí.
ja mam z dorazu neuveritelnou hruzu.
NICMENE... poradne nevim, jak jim jinak, nez s tim Tractive vychytana-edition tlumicem, uplne zamezit.
I kdyz mas pruzinu celkem OK, tak naklad (nemusi bejt prelozeni) + hoodne hnusny skoky (klidne na silnici), ktery proste obcas prehlidnes na dorazy proste JDOU
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
ja jsem s osmikilem sel na dorazy Xkrat i s nakladem... A SROUB U TLUMICE JSEM NEMEL OHLEJ.
vs.
vicemene vsichni, co jezdi off, ten sroub ohlej maji.
tj. je opravdu ta sila, co jde do ramu pri lehkym flirtovani s dorazem TOLIKRAT HORSI, nez standardni masakrovani v offu?
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Nám to vysvětlovali na nějakém workshopu ale přesně si to nepamatuju - vím že když jde tlumič na tvrdý doraz, tak se celá váha motorky a jezdce stává neodpruženou hmotou s vysokou dynamikou a ta naráží například na ráfek, ložiska kol apod. Ta energie se neztratí a působí tam, kde je nějaké slabé místo. Pochopitelně slabým místem jsou u vlastního tlumiče právě ty oka a v případě tlumičů se šroubem nastavení délky to je i ta konstrukce kde jde dřík šroubu do těla. Opotřebovávají se i futra v oku tlumiče (dost často se dělají hliníková, někdo to dělá ocelové - to jsou drobnosti, které ukazují jak moc to ta která firma myslí vážně s offroadem). Pochopitelně že při trvrdém dorazu zapůsobí i ta pryž o které mluvil hicks ale ten vliv má minimální. Nám vychcaly české tlumiče u upraveného Hummeru v Tunisu, tak jsme na polovinu pístnice navlíkli gumový kola vyřezaný flexou ze staré traktorové pneumatiky. Vydržely asi půl dne - ten tlak při nárazu je doslova rozmašíroval na kaši. Síla i při malém skoku je fakt obrovská. Určitě bych nepodceňoval chod tlumiče na tvrdý doraz.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
no hele na LCcku jsem sel na "doraz" uz nekolikrat, ale ani jednou jsem nemel dojem, ze to bylo tak "tvrdy", jako treba na osmikile.
mam dojem, ze ten nastup toho gumodorazu je jasne citelnej a celkem radikalni.
Nebo nevim.. dojem vylozeny "rany" jsem zatim mel jen jednou.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
no hele na LCcku jsem sel na "doraz" uz nekolikrat, ale ani jednou jsem nemel dojem, ze to bylo tak "tvrdy", jako treba na osmikile.
mam dojem, ze ten nastup toho gumodorazu je jasne citelnej a celkem radikalni.
Nebo nevim.. dojem vylozeny "rany" jsem zatim mel jen jednou.
Hele to nevím, tuším že LC má aktivní vnitřek tlumiče, tak tam třeba je progrese udělaná elektricky. Ten systém ví, v jaké poloze tlumič je a třeba mu zavře trysku když se blíží konec dráhy. Takhle fungoval ten prototyp elektriky co jsem zkoušel vloni na podzim v Holandsku. Jestli to mají v LC podobně, to netuším. Ale mělo by to logiku.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
no hele na LCcku jsem sel na "doraz" uz nekolikrat, ale ani jednou jsem nemel dojem, ze to bylo tak "tvrdy", jako treba na osmikile.
mam dojem, ze ten nastup toho gumodorazu je jasne citelnej a celkem radikalni.
Nebo nevim.. dojem vylozeny "rany" jsem zatim mel jen jednou.
Hele to nevím, tuším že LC má aktivní vnitřek tlumiče, tak tam třeba je progrese udělaná elektricky. Ten systém ví, v jaké poloze tlumič je a třeba mu zavře trysku když se blíží konec dráhy. Takhle fungoval ten prototyp elektriky co jsem zkoušel vloni na podzim v Holandsku. Jestli to mají v LC podobně, to netuším. Ale mělo by to logiku.
to mne taky uz napadlo.
ale zas tak moc tomu neverim... chova se to prazvlastne.
FAKT je, ze mam dojem.. ze OBCAS se to pri stejnem predpeti i uzivatelem nastaveneho utlumu (na ESA) chova JINAK, nez jindy. Myslim hlavne co se tyce dorazu.
Kazdopadne system VI, jak je ponorenej tlumic. Je tam na to specialni bazmek.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
ale zas tak moc tomu neverim... chova se to prazvlastne.
FAKT je, ze mam dojem.. ze OBCAS se to pri stejnem predpeti i uzivatelem nastaveneho utlumu (na ESA) chova JINAK, nez jindy. Myslim hlavne co se tyce dorazu.
Kazdopadne system VI, jak je ponorenej tlumic. Je tam na to specialni bazmek.
Jasně že ten tlumič ví, v jaký je poloze. Na začátku když zapneš motorku tak dělá kalibraci polohy. Ale jestli zvyšuje progresi ke konci dráhy, to netuším. Teoreticky tomu nic nebrání, ten tlumič to umí (technicky) ale je otázka, jestli je na to dost rychlej. Ta nová generace (ACE) elektrodynamické trysky má rychlost změny 10x za vteřinu ale v LC je starší systém.
Dneska ti to zjistím.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
Jasně že ten tlumič ví, v jaký je poloze. Na začátku když zapneš motorku tak dělá kalibraci polohy. Ale jestli zvyšuje progresi ke konci dráhy, to netuším. Teoreticky tomu nic nebrání, ten tlumič to umí (technicky) ale je otázka, jestli je na to dost rychlej. Ta nová generace (ACE) elektrodynamické trysky má rychlost změny 10x za vteřinu ale v LC je starší systém.
Dneska ti to zjistím.
budes to teda zjistovat, at to nepoptavame zaroven?
uprimne.. ZAJIMA MNE TO.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
OK
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
hicks: odpověď zní ANO! BMW R1200GS model 2013 mění (zvyšuje) kompresi zadního tlumiče na konci pracovní dráhy. Navíc je to závislé i na rychlosti - rychlejší náraz = větší zvýšení tlumení ve stejném okamžiku (poloze) oproti pomalejšímu nárazu. Takže nejen tlumení na základě polohy ale také rychlosti nárazu. Myslím, že tím se vysvětluje to chování co popisuješ. Funguje to v principu jako systém PDS v některých našich tlumičích ale s tím, že tohle je elektrické a ne mechanické resp. hydraulické. Nicméně u 1200GS 2013 to není tlumení v takovém rozsahu, aby to zabránilo nárazu jako u PDS, neodstraní to 100% tvrdý doraz ale je tak výrazně utlumený, že "většina jezdců nikdy opravdu tvrdý doraz nezaznamená". Ta věta (přímý překlad) asi vysvětluje to, že pro jezdce kteří jedou "na chatu po polní cestě" to je víc než dostatečné a ti ostatní (asi 1%) si mají pořídit něco lepšího na jejich blbnutí v terénu. Každopádně progrese tam je. Stačí to tak?
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
ale zas tak moc tomu neverim... chova se to prazvlastne.
FAKT je, ze mam dojem.. ze OBCAS se to pri stejnem predpeti i uzivatelem nastaveneho utlumu (na ESA) chova JINAK, nez jindy. Myslim hlavne co se tyce dorazu.
Kazdopadne system VI, jak je ponorenej tlumic. Je tam na to specialni bazmek.
Hlavně co se týče dorazu? Kubo neblázni..
Ale tentokrát měl hicks pravdu. Jen asi myslel, že cítí nástup toho gumového dorazu ale ve skutečnosti vnímal progresivní chování toho tlumiče jako takového (viz ta odpověď v předchozím příspěvku). Takže on vnímal ke konci dráhy různé chování tlumiče a neuměl si to vysvětlit a ono to je tím, že tlumič se skutečně chová různě podle toho, jak rychle na něj působí nárazy ke konci pracovní dráhy. Jen to není "dorazem" tedy tou gumou ale elektrickým nastavením průtoku oleje v tlumiči, který řídí jednotka, která ví v jaké poloze (stlačení) tlumič je a jak rychle na něj působí konkrétní náraz. Podle toho změní tlumení víc nebo míň. Přijde mi to jako skvělá věc. Pochopitelně to je asi voda na mlýn těm, kdo nemají rádi cokoliv elektronického a teoreticky kdyby se poškodil třeba ten senzor polohy, je to celé v pytli. Ale je to vývoj, jednoznačně to jde směrem k elektrice - alespon pro pro běžné použití. Já bych to hrozně rád vyzkoušel příští jaro v Maroku, už jsem to měl zkoušet letos ale výrobce se nějak nedohodl s Touratechem a ten elektrický tlumič pro hard enduro mi na testování nedali a prodloužili vlastní testování až do konce léta. Tak snad příští rok. Ono je rozdíl jet jedno odpoledne někde na trati a jet pár tisíc kilometrů po kamení. Ale určitě do toho chci jít, celý princip elektrického tlumiče mi přijde geniální - stačí změnit křivku v řídící jednotce a máš během vteřiny naprosto jiný tlumiče - něco jako kdybys měl po ruce servismana, který by ti přestavěl tlumič podle trati (jak se to dělá na GP...). Rozhodně se toho nebojím i když se na to dívám čistě z pohledu ježdění offroad.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...