skoda,ze nepises,jakou mas motorku,bylo by to pro predstavu lepsi ... btw, proc lidi ,co maji tisice prispevku nemaji na foru vyplnene zadne udaje, jen Morava :-)
a dale, Budapest - Bamako neni rally ... etapy, ktere jezdi Polske fiaty a myslim, ze to jel predloni i Ikarus asi opravdu das lehce :-) hledat kameny s pismenkama vesnice kde je cil, je spis geocashing ...
Nevim co jezdis, ale jak jedes treba etapu 1000km v pousti bez benzinu,vody,ubytka atd?? jak to delate??
ale ok, urcite to jde i bez doprovodneho auta ... proc ne ...
party
3X napsal:
Radek_GS napsal:
No asi takto, je to asi tim, ze s kamionem v zadech lidi jezdi vice sportovne,ale jeste jsem nezazil akci,abych nejakou motorku nevezl v aute ... ale je pravda, ze asfaltovy okruh cestovatelskym zpusobem takova nebezpeci eliminuje .... nastesti :-)
naposledy jsme jeli v Maroku off z pár etap rallye Budapešť-Bamako a představ si, že to bylo bez poruchy a zničení motorek
V jiných zemích taky jezdíme i dost náročný offroad a NIKDY netaháme za sebou kamion Asi se budeme muset nad sebou zamyslet
Myslím že tohle téma už je mimo rámec té původní myšlenky a dotazu - zvrhlo se to v diskuzi o tom, jestli je lepší jezdit tak nebo tak, jestli je vůbec morálně možné najmout si doprovodný auto nebo jestli tam člověk může jet bez plných kufrů jídla s tím, že si všechno někde koupí atd.
Přiznám se, že jsem nikdy nejel do Maroka po ose z ČR a ani mě to nikdy nelákalo. Stačila mi cesta na španělské hranice před asi 10 lety a dodnes na to nezvpomínám v dobrém. Pokud ovšem člověk nemá dva týdny navíc aby mohl jet nějakou zajímavou cestou přes Evropu. Já tolik času neměl nikdy.
Několikrát jsme jeli dodávkou - střídali jsme se v řízení, jeli nonostop. Na úplně první cestě nás jelo pět - jeden vždycky řídil, jeden navigoval. Jeden spal na lavici vzadu a další dva pod motorkou (vlevo a vpravo) která byla přivázaná uvnitř v dodávce. Čtyři motorky na vleku. Dalo se to udělat za asi 40 hodin nebo tak nějak. Přijeli jsme do Španěĺska vyřízení ale těšili se na cestu, takže OK. Cesta zpátky stejným způsobem totální hnus. Trajekt je další možnost ale zase ta cesta zpátky - ne zrovna z Maroka ale povedlo se nám jednou jet z Tunisu oklikou přes Maltu a se špatným počasím, kdy nás 12h nechtěli pustit do přístavu a dalších 10h čekání na vjezd do Janova to byly čtyři dny na moři a opět zážitek na celý život - nikdy víc. Trojúhelníček pizzy za 10EUR? Na začátku jsme se smáli, ke konci cesty se lidi hádali kdo ho koupí protože nic jiného nebylo a k věcem u motorek nás nepustili. Poslat motorky na jih španělska a letět tam nejlevnější možnou leteckou linkou nebo charterem - zatím nepřekonané. Odpoledne je člověk v Malaze a ráno vyráží. Je to jen prostě dražší za to, že mu tam někdo ty motorky odveze. Může to být klidně nějaká běžná doprava ale když to je na přívěsu, tak bych chtěl aby to měl pojištěné a to ne každý má. Navíc když řidič spí někde ve španělsku na parkovišti, může se celkem snadno stát, že mu někdo motorky na přívěsu vykrade, že zmizí věci, které by docela chyběly - všechno co jde odmontovat. Těch případů je taky celkem dost a stačí jim k tomu 30 minut co si řidič šel na WC a na snídani na benzínce. Takže bych to chtěl poslat s někým, kde jsou motorky zavřené na korbě nebo kdo ví, kde spát kde je přívěs pod zámkem a nenechá to bez dozoru na parkovišti.
Doprovod tam ano nebo ne - to je věc názoru. Záleží jak se jede. Když má člověk za sebou někde auto nebo ví, že auto bude někde večer čekat, tak může jet mnohem rychleji a víc riskovat. To samé, když ví, že má v kamionu náhradní pneumatiky nebo dvoje náhradní pneumatiky, případně celá kola, náhradní kardan apod. Bohužel ty zkušenosti, když to bylo bez doprovodného auta a něco se stalo, máme taky. Náš dobrý kamarád měl rozsypaný kříž na 1200GS asi 50km od MHamidu směrem na západ a odtah do Zagory ho vyšel na asi tu částku, kterou Vlastimil zmiňuje na celou dovolenou. Jistě - mohl smlouvat, obcházet různé jiné lidi v MHamidu a zkoušet, jestli tam nezajede někdo levněji ale v takové situaci prostě hledal nejrychlejší řešení. Stane se. Já jsem letos rozbil po pádu u TanTanu pravý domeček a především plastový mechanismus plynu. Co s tím? Před pár lety s "umělci" spálená spojka na F800GS. Jak tu motorku dopravit ze Zagory do Španělska? Vloni jeden člověk, který si po pádu zlomil žebra a motorka zůstala zase na úseku Mhamid-Chegaga-Iriki. Mohli jsme se nějak pro ní vracet a postupně jí převážet ale v tom písku ve dvou by to asi nešlo, takže tam jít pěšky... Vyřešil to skládací vozík za autem. A letos zlomená noha na pláži La Blanche. Jen asi 1000km vzdušnou čarou od Tangeru. Tam je problém sehnat vůbec odtahovku která vám to odveze z vesnice do vesnice ale na průjezd támhletím městem už nemá papíry, takže se to složí a čeká, až dorazí někdo kdo má papíry na to město a pak zase další atd. Jen se platí a platí a můžete chtít smlouvat - nezájem. Není konkurence tak není o čem smlouvat. Ber nebo nech být. Z Maroka úplně první příklad taky bývalý člen zdejší komunity Jordy - byli tam na výletě s nějakou slečnou, která si na M5 vyjela do svahu, motorka spadla zpátky na skálu a prorazila vanu. Stálo je to tuším 20 tisíc (tenkrát) a byl to konec dovolené pro celou partičku.
Tím chci jen říct, že se takové věci stávají a je celkem pochopitelné, že jsou lidi, kteří chtějí mít jistotu, že když se stane něco jim nebo motorce, tak se o ně někdo postará a nepokazí dovolenou ostatním. A pochopitelně je i fajn jen jen tak, bez nikoho, případně úplně sólo jen jedna motorka. A všechno mezi tím - dva lidi, dva lidi a najmuté auto na nejtěžší úseky atd.
Cestovky jako takové to dělají trošku jinak. Myslím tím fakt cestovku jako motoadvetours, pro které jezdí mimochodem další (asi bývalý) člen fóra LakiLukSK. Tam to je prostě jak na běžícím pásu - jede se jednoduchá trasa, žádné písky, doprovodné auto nebo dvě a všechno organizované. Parta za partou, týden co týden. To je fakt cestovka která to dělá profesionálně - vč. náhradní motorky když se něco pokazí apod. Minimální prostor pro nějaký problém. Tam se nehlasuje, jestli se dneska bude spát na poušti nebo v aubergu a jestli zkusíme jet dunama nebo údolím vedle atd.
Každopádně - když člověk párkrát jede s nějakým zajištěním, tak začne plánovat že by třeba příště jel úplně jinak - zase postaru s věcma a pomalu. A když jede s věcma a pomalu, tak přemýšlí jak by bylo fajn projet se v té poušti sportovně, protože to tam k tomu doslova vybízí a jinde takové terény v takovém rozsahu nenajde. Ale jet sportovně (myšleno celkem rychle a relativně na hranici možností) je hazard pokud tam není to zajištění - hazard i s penězma resp. dovolenou kamarádů, kteří tam jedou taky. Když se rozsekám, tak ztratíme několik dnů nebo budeme možná muset ukončit cestu úplně. Tak pojedu asi opatrně. Ale asi takhle neujedeme 200km a nezvádneme 2500km za 10 dnů. Kamarádi tady od nás z celkem velmi slušného enduro týmu, který jezdí pravidelně romaniacs a erzberg, jeli měsíc po nás prakticky stejnou trasu co jsme jeli letos v březnu. Jeli naložení s věcma převážně na KTM s jednou vyjímkou (GS). Kasali se, že tu trasu projedou za poloviční čas než jsme jeli my. Dojeli do poloviny naprosto za stejný počet dnů ale dál to už nedali a před nejhorším pískem to otočili na sever. Takže to jde jet i s věcma ale podle slov účastníka to byl s kufry doslova mega opruz a někde na trase se pokoušeli naložit kufry nějakému projíždějícímu pickupu aby jim to odvezl někam dál atd. Ti lidi jezdí proti nám jako bozi. Nesrovnatelná třída. Snad s vyjímkou jednoho rallye jezdce, který tam byl letos s námi taky. Ten by to asi dal jako oni. My ostatní 100% ne a určitě ne na velkých GS.
Tím jsem chtěl jen říct, že se můžou stát i nepředvídané situace a stojí to docela hodně času a peněz je vyřešit. O zranění vůbec nemluvím - když jsme letos měli zmíněnou zlomeninu, tak jsme dotyčného naložili na korbu mezi věci, odvezli ho do nejbližšího města (pěkná cesta offroadem což s vřetenovou zlomeninou holeně je cítit na každém drncnutí, natož když auto projíždí tankodrom u pobřeží). Kdyby tam auto nebylo, tak by někdo musel jet někam sehnat auto kam by si mohl lehnout, odvézt ho těch asi 70km a pak zase zpátky někoho aby odvezl tu jeho motorku k nemocnici a takhle až do španělska. Stát se to prostě může a je dobré mít nějakou rezervu kdyby se něco stalo. A něco tam vyjde neskutečně levno (třeba ta oprava kříže v Zagoře vyšla doslova na pár korun) ale něco je fakt drahý (třeba ty odtahovky nebo sanitka apod).
Když se jede pohodově "cestovatelsky" tak jsou rizika asi tak stejný jako jet do Alp. Ale jen je potřeba počítat s tím, že je člověk třeba 1500 km od "civilizace" kde má přívěs nebo odkud jede trajekt domů a překonat tu vzdálenost s nepojízdnou motorkou může stát raketu.
Ještě k těm denním výdajům - letos jsem téměř každý den tankoval 20l a dost často jsem si kupoval nějakou další rezervu do kanystru v autě. Radek píše na webu že částka na den je cca 1000Kč na jídlo, ubytování a benzín a celkem to tak je, protože jen podle poznámek z části cesty mě benzín stál denně kolem 750Kč. Při sportovní jízdě v poušti a zejména v pískových úsecích jsem měl spotřebu přes 8l/100km. Jasně - takhle člověk nepojede když bude chtít šetřit a jet ekonomicky. Každopádně na útratu by zbývalo cca 250Kč, což je asi 10EUR aby se člověk vešel do té tisícovky. A to relativně stačí ale ne, když se spí za 200DH a k večeři si chci dát kolu nebo pivo, protože pití nikdy nebylo v ceně večeře. Takže ta částka zas tak nadnesená není.
Takže asi tak. Myslím, že téma už je docela vyčerpané ale že i původní zakladatel si tady najde pár praktických informací. Minimálně o tom, co zaplatí za benzín.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
skoda,ze nepises,jakou mas motorku,bylo by to pro predstavu lepsi ... btw, proc lidi ,co maji tisice prispevku nemaji na foru vyplnene zadne udaje, jen Morava :-)
a dale, Budapest - Bamako neni rally ... etapy, ktere jezdi Polske fiaty a myslim, ze to jel predloni i Ikarus asi opravdu das lehce :-) hledat kameny s pismenkama vesnice kde je cil, je spis geocashing ...
Nevim co jezdis, ale jak jedes treba etapu 1000km v pousti bez benzinu,vody,ubytka atd?? jak to delate??
ale ok, urcite to jde i bez doprovodneho auta ... proc ne ...
party
už jen ve zkratce. Když píšu do bmwgs fóra, tak asi nejezdím na jawě. Jezdíme to všechno na GSA, takže na těžkých. O rallye asi mluvíme každý o jiné nebo jsi neviděl etapy v Africe. Po Evropě je to samozřejmě asfaltová projížďka se sbíráním bodů za nesmysly. Organizátoři nikoho nenutí do offroadu a "závodníci", o kterých píšeš jedou lehké kontrolní body po asfaltu. Marocká část v horách je zajímavá a kolikrát se neobešli bez navijáků. Měl jsem zavodní itineráře a záznam stop od kluků, kteří to dávali právě offroadem, ale to je jedno. Nepotřebuji se ti svěřovat a dále plevelit toto vlákno.
Na druhou stranu chápu, že čím více "neznalých" tady vystrašíš, že při poruše motorky jsou v Maroku vyřízení, tím budeš mít více zákazníku tvé cestovky.
pokud to chápu dobře, Vlastimil tady nepíše, že celé Maroko jde udělat za 400E, ale 275 + 400 + benzín do Janova a nazpět, takže dohromady +/- za 1000E, ale bude to hodně "skromný" výlet.
Ano, to je pravda ale já zpochybňuju těch 400EUR na benzín a pobyt v Maroku, když uvádí, že ujeli 4000km. O nic jiného mi nešlo než zdůraznit, že benzín tam už dávno nestojí 10Kč/l a dokonce ani 1EUR/l jako ještě před pár roky - aby se pak někdo nedivil, jak je to tam drahé a že plánovanou cestu s tímhle rozpočtem neujedou. A prostě 400EUR na 4000km cestu marokem je málo i když člověk většinou spí v bivaku mimo kempy, kupuje si jídlo jen minimálně a vůbec neutrácí za pivo.
jj, to máš Tome pravdu, jak jsem psal, bude hodně skromný výlet. Benzín tam běžně vychází na 30Kč a více. Z roku na rok se zvyšuje cena ubytování a místní začínají turistům přirážet i na jídle a pití.
Teda kam se tohle posunulo?? Každý a´t si jezdí jak chce a za kolik chce a nikdy se neshodneme na spoustě věcí. Ale to je přece normální. Každýma jiné chutě a vidění světa. Taky nejsem pro cestování na motorce přes cestovku. Ale nebráním aby tak jeli druzí. Vlastika trošku znám a ví že je pohodář, ale je jinej a to je v pořádku. Jirku 3X znám a vím co jezdí a že nemá vyplněne info o sobě ještě neznamená že jezdí na JAWE:-)))) (jinak jsi mě Jirko tímto velmi pobavil) Nehledě na to že má sjetej svět. Ale to jsem odbočil. Všichni jezdíme a je na každém z nás jak se rozhodneme. Pro někoho je tolik dost pro někoho to je málo.Je pravda že je to dražší než jsem měl info a opravdu je to asi rok od roku dražší. Ale pointa dle mne je: Každý ma jiné priority a ty by chom měli respektovat. Někdo pojede za tolik jiný za tolik ale VŠICHNI JEZDÍME NA MOTO A O TO JDE http://czunici.ra...
Tak pani poviem Vám to naprosto presne koľko co stoji budem to písať v eurách. Myšlienka ze za 400 EUR si vystačis tu si pusti s hlavi. Tu su ceny
Cesta loďou cca 350
Benzín v Maroku za litr od 1,20 a visie
Ubytko cca 3a4 hviezdy heheh cca 20 az 30 EUR aj s ranajkami
Jedlo ceny ako u nas cca
Alkohol sa da nájsť v speci obchodoch fľaša vina cca 15 EUR
Za kemp podľa toho kde od 5 az 20 EUR
100 dirham je cca 10 EUR
Urcite ti nebude stačiť 400 EUR tam to je nereálne . Bol som tam uz niekoľko krát .
no trosku ty etapy znam,obcas tam tudy jezdim ... a myslim,ze GSA s kuframa a vsema vecma tam bude mit skoro neresitelne problemy ... at uz to jsou duny u Merzougy,nebo fešfeš reka u Ramlie a nebo pisek za Mhamidem ... ale jestli to davate, klobouk dolu ...
no asi takhle,nestrasim lidi, aby jeli se mnou.Mame akce, ktere jsou bez asistence,ale i takove, na kterych to auto mame,abychom predesli problemum.Preci jenom nejede parta kamaradu,ale individualni osoby,ktere ocekavaji,ze se o ne pripadne postarame ...
jsem rad,ze tady to vlakno je, bude mene neznalych o kterych pises a budou se moci svobodne a na zaklade informaci od ostatnich spravne rozhodnout,jak takovy vylet pojmout ...
Prikladam jednu fotku,pro hezke rano ...
plaz La Blanche,Maroko
3X napsal:
Radek_GS napsal:
OK, musim :-)
skoda,ze nepises,jakou mas motorku,bylo by to pro predstavu lepsi ... btw, proc lidi ,co maji tisice prispevku nemaji na foru vyplnene zadne udaje, jen Morava :-)
a dale, Budapest - Bamako neni rally ... etapy, ktere jezdi Polske fiaty a myslim, ze to jel predloni i Ikarus asi opravdu das lehce :-) hledat kameny s pismenkama vesnice kde je cil, je spis geocashing ...
Nevim co jezdis, ale jak jedes treba etapu 1000km v pousti bez benzinu,vody,ubytka atd?? jak to delate??
ale ok, urcite to jde i bez doprovodneho auta ... proc ne ...
party
už jen ve zkratce. Když píšu do bmwgs fóra, tak asi nejezdím na jawě. Jezdíme to všechno na GSA, takže na těžkých. O rallye asi mluvíme každý o jiné nebo jsi neviděl etapy v Africe. Po Evropě je to samozřejmě asfaltová projížďka se sbíráním bodů za nesmysly. Organizátoři nikoho nenutí do offroadu a "závodníci", o kterých píšeš jedou lehké kontrolní body po asfaltu. Marocká část v horách je zajímavá a kolikrát se neobešli bez navijáků. Měl jsem zavodní itineráře a záznam stop od kluků, kteří to dávali právě offroadem, ale to je jedno. Nepotřebuji se ti svěřovat a dále plevelit toto vlákno.
Na druhou stranu chápu, že čím více "neznalých" tady vystrašíš, že při poruše motorky jsou v Maroku vyřízení, tím budeš mít více zákazníku tvé cestovky.
skoda,ze nepises,jakou mas motorku,bylo by to pro predstavu lepsi ... btw, proc lidi ,co maji tisice prispevku nemaji na foru vyplnene zadne udaje, jen Morava :-)
a dale, Budapest - Bamako neni rally ... etapy, ktere jezdi Polske fiaty a myslim, ze to jel predloni i Ikarus asi opravdu das lehce :-) hledat kameny s pismenkama vesnice kde je cil, je spis geocashing ...
Nevim co jezdis, ale jak jedes treba etapu 1000km v pousti bez benzinu,vody,ubytka atd?? jak to delate??
ale ok, urcite to jde i bez doprovodneho auta ... proc ne ...
party
už jen ve zkratce. Když píšu do bmwgs fóra, tak asi nejezdím na jawě. Jezdíme to všechno na GSA, takže na těžkých. O rallye asi mluvíme každý o jiné nebo jsi neviděl etapy v Africe. Po Evropě je to samozřejmě asfaltová projížďka se sbíráním bodů za nesmysly. Organizátoři nikoho nenutí do offroadu a "závodníci", o kterých píšeš jedou lehké kontrolní body po asfaltu. Marocká část v horách je zajímavá a kolikrát se neobešli bez navijáků. Měl jsem zavodní itineráře a záznam stop od kluků, kteří to dávali právě offroadem, ale to je jedno. Nepotřebuji se ti svěřovat a dále plevelit toto vlákno.
Na druhou stranu chápu, že čím více "neznalých" tady vystrašíš, že při poruše motorky jsou v Maroku vyřízení, tím budeš mít více zákazníku tvé cestovky.
skoda,ze nepises,jakou mas motorku,bylo by to pro predstavu lepsi ... btw, proc lidi ,co maji tisice prispevku nemaji na foru vyplnene zadne udaje, jen Morava :-)
a dale, Budapest - Bamako neni rally ... etapy, ktere jezdi Polske fiaty a myslim, ze to jel predloni i Ikarus asi opravdu das lehce :-) hledat kameny s pismenkama vesnice kde je cil, je spis geocashing ...
Nevim co jezdis, ale jak jedes treba etapu 1000km v pousti bez benzinu,vody,ubytka atd?? jak to delate??
ale ok, urcite to jde i bez doprovodneho auta ... proc ne ...
party
už jen ve zkratce. Když píšu do bmwgs fóra, tak asi nejezdím na jawě. Jezdíme to všechno na GSA, takže na těžkých. O rallye asi mluvíme každý o jiné nebo jsi neviděl etapy v Africe. Po Evropě je to samozřejmě asfaltová projížďka se sbíráním bodů za nesmysly. Organizátoři nikoho nenutí do offroadu a "závodníci", o kterých píšeš jedou lehké kontrolní body po asfaltu. Marocká část v horách je zajímavá a kolikrát se neobešli bez navijáků. Měl jsem zavodní itineráře a záznam stop od kluků, kteří to dávali právě offroadem, ale to je jedno. Nepotřebuji se ti svěřovat a dále plevelit toto vlákno.
Na druhou stranu chápu, že čím více "neznalých" tady vystrašíš, že při poruše motorky jsou v Maroku vyřízení, tím budeš mít více zákazníku tvé cestovky.
jezdim tam cca 5x do roka a je jasne, ze vidim vic technickych problemu,nez normalní človek, co tam jede jednou a nebo dvakrat ...
uz dopredu vidim problemy co s nepojizdnou motorkou aby ostatni jeli dal,co s clovekem,který odleti s urazem a jeho motorka zustane v Maroku a je napsana na nej ... atd ...
Mozna to nevypada,ale obdivuji cestovatele co vyrazi do nezname zeme sami,projedou Afriku od severu k jihu absolutne bez zkusenosti,prodaji vse,aby mohli projet celou ameriku atd
Ale samozrejme i obycejne kluky co v Maroku,ale i jinde potkavam na starych motorkach at jsou odkudkoliv a plni si svuj sen ...
tim končím svojí diskuzní účast ... treba se v Maroku potkáme a probereme to tam ... budu tam jak v září tak i v říjnu ...
Cus
Radek
czunik napsal:
Radek_GS napsal:
ja fakt nechapu,co ti na mě vadí ... první můj příspěvek byl o cenách v Maroku a mém názoru na cestu tam a zpět ...
a vznika z toho hon na čarodejnice.. tedy na jak pišete "cestovku"
co Vás na tom štve?? každý děláme něco, ne?
ach jo ...
vlastimil napsal:
[quote]Radek_GS napsal:
škoda,ze tu neni smajlík plácání po zádech ...
Nebo plácání po hubě,viď
řekl bych že nejde o ceny a ale primárně jak to podáváš víš...:-(
V Maroku jsem byl 2x. 1x autem, 1x na motorce. Jel bych i potřetí a právě s cestovkou a sice pěkně "nalehko" s druhou sadou kol přesně, jak píše ve svých příspěvcích TomasTT.
Už bych se nechtěl ploužit krajinou s naloženou motorkou a pálit nové Deserty na asfaltu.