Tomáš TT:
Čerpadlo na volnoběh dává tlak okolo 1,5 bar s přibývajícími otáčkami tlak stoupa až na 5-6 bar.Maximální tlak určuje přepouštěcí ventil.
Tyto hodnoty určuje jak píšeš:viskozita oleje a jeho teplota,opotřebení čerpadla a motoru,zejména uložení klikové hřídele a ojnic.
Těžko porovnat vaše stroje,to že jsou stejného stáří a nájezdu nemusí znamenat stejné opotřebení.Ty rozdíly budou však minimální a právě proto si myslím,že ztrátu tlaku má na svědomí právě ten minerál.
Pokud jste jeli 10 km s přehřátým motorem a bez tlaku tak to je tedy velký(nerozum).To už se na motoru mohlo podepsat.Pokud by jste ho náhodou rozebírali docela rád bych viděl stav uložení kliky a šálů na ojničních čepech.Je vidět že se toho nebojíte a tak to má asi být
Kusala napsal:
Tomáš TT:
Čerpadlo na volnoběh dává tlak okolo 1,5 bar s přibývajícími otáčkami tlak stoupa až na 5-6 bar.Maximální tlak určuje přepouštěcí ventil.
Tyto hodnoty určuje jak píšeš:viskozita oleje a jeho teplota,opotřebení čerpadla a motoru,zejména uložení klikové hřídele a ojnic.
Těžko porovnat vaše stroje,to že jsou stejného stáří a nájezdu nemusí znamenat stejné opotřebení.Ty rozdíly budou však minimální a právě proto si myslím,že ztrátu tlaku má na svědomí právě ten minerál.
Pokud jste jeli 10 km s přehřátým motorem a bez tlaku tak to je tedy velký(nerozum).To už se na motoru mohlo podepsat.Pokud by jste ho náhodou rozebírali docela rád bych viděl stav uložení kliky a šálů na ojničních čepech.Je vidět že se toho nebojíte a tak to má asi být
Pozor to jsou dvě různé situace. Když to svítilo Milanovi v Merzouze, tak okamžitě zastavil a čekali jsme až to vychladne. Ty případy, kdy to lidem svítí někde cestou, jsou prostě z výprav, kde jede 10 lidí a pochopitelně nevidím, co jim to dělá nebo nedělá. Ale někde zastavíme a on tě zavolá že má nějaký problém a vidím, že to svítí. Tak se počká a jede se dál, nejde s tím nic dělat než počkat. Ale jemu to třeba svítilo bůhvíjak dlouho a neviděl to. Jak říkám, lidi jedou na hranici toho, co dávají fyzicky a jsou rádi, že jedou a padají jen třeba každou minutu. Ale pokaždé tam je někdo, kdo používá nějaký "obyčejný" olej, protože mu to doporučili někde v servisu. BMW tuším pro 1200GS fakt doporučuje nějaký minerální castrol - tak s tím jedou. Já nevím, jestli kdyby tam dali syntetiku 10W60, jestli by to svítilo nebo ne ale věřím tomu, že ne tak brzo jako ta 20W50. A pokud motorka nemaže, když to svítí, tak si fakt ničí motory.
Teď jsem volal kolegu co ty výpravy pořádá, jestli si nepamatuje komu to svítilo předminule (minule tam byli všichni "závodníci" a zkusíme zjistit, co tam měl za olej ale na 99% to bude něco, co standardně dává BMW servis kam ten člověk jezdí. Byla to 1200GSA.
Upravil TomasTT dne 29.01.2015 13:08
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Kusala napsal:
Tomáš TT:
Čerpadlo na volnoběh dává tlak okolo 1,5 bar s přibývajícími otáčkami tlak stoupa až na 5-6 bar.Maximální tlak určuje přepouštěcí ventil.
Tyto hodnoty určuje jak píšeš:viskozita oleje a jeho teplota,opotřebení čerpadla a motoru,zejména uložení klikové hřídele a ojnic.
Těžko porovnat vaše stroje,to že jsou stejného stáří a nájezdu nemusí znamenat stejné opotřebení.Ty rozdíly budou však minimální a právě proto si myslím,že ztrátu tlaku má na svědomí právě ten minerál.
Pokud jste jeli 10 km s přehřátým motorem a bez tlaku tak to je tedy velký(nerozum).To už se na motoru mohlo podepsat.Pokud by jste ho náhodou rozebírali docela rád bych viděl stav uložení kliky a šálů na ojničních čepech.Je vidět že se toho nebojíte a tak to má asi být
Pozor to jsou dvě různé situace. Když to svítilo Milanovi v Merzouze, tak okamžitě zastavil a čekali jsme až to vychladne. Ty případy, kdy to lidem svítí někde cestou, jsou prostě z výprav, kde jede 10 lidí a pochopitelně nevidím, co jim to dělá nebo nedělá. Ale někde zastavíme a on tě zavolá že má nějaký problém a vidím, že to svítí. Tak se počká a jede se dál, nejde s tím nic dělat než počkat. Ale jemu to třeba svítilo bůhvíjak dlouho a neviděl to. Jak říkám, lidi jedou na hranici toho, co dávají fyzicky a jsou rádi, že jedou a padají jen třeba každou minutu. Ale pokaždé tam je někdo, kdo používá nějaký "obyčejný" olej, protože mu to doporučili někde v servisu. BMW tuším pro 1200GS fakt doporučuje nějaký minerální castrol - tak s tím jedou. Já nevím, jestli kdyby tam dali syntetiku 10W60, jestli by to svítilo nebo ne ale věřím tomu, že ne tak brzo jako ta 20W50. A pokud motorka nemaže, když to svítí, tak si fakt ničí motory.
Teď jsem volal kolegu co ty výpravy pořádá, jestli si nepamatuje komu to svítilo předminule (minule tam byli všichni "závodníci" a zkusíme zjistit, co tam měl za olej ale na 99% to bude něco, co standardně dává BMW servis kam ten člověk jezdí. Byla to 1200GSA.
Ano olej je to jediné čím tomu můžete zabránit,nebo alespoň oddálit.Ty oleje zjisti,zajímá mě to.Dovolím si tipnout,že budou všichni na minerálech a nebo 20W40 syntetika.
Zjistí mi to večer, má doma asi litr na dolévání. Na 99% to bude ten samý co tam dává BMW - takže minerál 20W50.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Věř mi, že lidi když jedou půl dne v písku, tak vůbec nekoukají na kontrolky, většinou je mají přikryté takovou vrstvou prachu, že stejně není vidět, že svítí. Jsou rádi, že nějak jedou a že když zastaví, tak je bude stát hrozně moc energie to zase rozjet.
Tak až jim motorka zakuká,bude jim určitě líp ...a snad bude pořád po ruce doprovodný kamion,kde si odpočinou
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Před chvilkou jsem dostal kus servisní dokumentace k 1150GS/GSA a je tam psané, že:
- olejové čidlo spíná při tlaku 0.3BAR a nižším
- pracovní rozsah při teplotě 80°C je 3.5 - 6.0BAR *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Jen pro zajímavost - odesílal jsem knížky "Závod do Dakaru" jako ceny do soutěží a naprosto náhodou jsem otevřel jednu někde ke konci a první co mi padlo do oka byla věta s "červenou kontrolkou". Myslím, že to je docela k tématu. Text je z roku 2006...
Labus01 napsal:
Nevím, podle mě je ta myšlenka s hustotou blbost. Voda má hustotu 1g/cm3, olej kolem 0,85g/cm3 při 15stC. Tzn olej má menší hustotu než voda...
Ovšem stejně si myslím, že čidlo tlaku oleje nepozná rozdíl ve vlastnostech oleje. To spíš díky vysoké teplotě se olej začne trhat a kavitovat a díky tomu nevzniká dostatečný tlak v systému.
Hustota -stav oleje se může v provozu měnit a to z důvodu konstrukce stroje nebo třeba i nevhodného výběru oleje -vlivem teplot atp stává se to zejména u hydraulických systémů-u motorů to nepředpokládám i když ani zcela nevylučuji -zkrátka ten olej zpění-viděl jsem to nejednou-čerpadla logicky ztratí tlak zrovna jako čidla
Podle mě je to celkem šumák, jestli to je značka X nebo Y nebo Z, pokud to je plná syntetika 10W50, tak se bude chovat asi stejně u všech výrobců, 10W60 bude pochopitelně trošku jinak atd. Rozdíl bude v aditivech. Těžko něco nějak porovná chování dvou nebo tří olejů stejné kategorie, myslím, že tak na hraně se nepohybujeme, aby se to projevilo.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Bel-Ray jezdim už dlouho a naprostá spokojenost.. sice na KTM .. ale to asi nebude problém.. KTM doporučuje, nebo aspon doporučovalo Motorex.. ale tyhle doporučení považuji za čistě komerční otázku....
Kompletní výbava motocestovatele www.rockway.cz výrobce www.klim-cz.com-oficiální dealer www.twalcom-czech... - výhradní dovozce http://www.facebo...ockwayShop Revitshop.cz
Pardal napsal:
Bel-Ray jezdim už dlouho a naprostá spokojenost.. sice na KTM .. ale to asi nebude problém.. KTM doporučuje, nebo aspon doporučovalo Motorex.. ale tyhle doporučení považuji za čistě komerční otázku....
BMW někde doporučuje Castrol ale někde Shell. Takže bych taky na to nebral moc zřetel u žádného výrobce.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Protože někteří tady v diskuzi (třeba TomR1) mysleli, že ten laboratorní test, který udělal Motorex ve své laboratoři ve Švýcarsku je podvod, tak jsme se domluvili s Pavlem Novákem z AM Profi, což je dovozce Motorexu, tady kolega Čízák zajel do nezávislé laborky SGS, vyzvednul tam příslušnou nádobku, vypustil z mé motorky další čtvrtlitr oleje a odvezl ho tam na test, který byl zadaný pod jménem Novák - soukromou osobu a bez uvedení o jaký olej se jedná, jen že jde o použitý motorový olej.
Výsledek dopadl tak, jak jsem očekával - hodnoty jsou téměř identické s hodnotami ze Švýcarska. Rozbor je v češtině a mnohem podrobnější (taky za 6 tisíc co to stálo by to mělo být víc než list papíru s pár čísly) a můžete si to prostudovat sami.
Pokud se vám to nechce prohlížet, tak z toho závěru rozboru vyplývá, že jde o olej 10W60 mírně mechanicky znečištěný. Alkalická rezerva je dostatečná ale je mírně tepelně degradovaný (oxidace). Analýza ukázala že je to syntetický olej na bázi esterů a PAO a jen mírně degradovaný se stále dostatečným množstvím aditiv. Otěr železa a mědi je těsně nad měřitelnou hodnotou. Z provozního pohledu je možné ten olej normálně dál používat - nic mu není.
My jsme Tome vozili oleje po dlouhodobých zkouškách motorů na rozbory do Kolína, do laboratoří Parama...
Další velmi důležitou informací je podíl paliva v oleji, to ovlivňuje jak mazací schopnosti tak degradaci oleje.
KTM 1190 Adventure R
Nám bylo úplně fuk, kde se to bude dělat - hlavně aby zase někdo netvrdil, že to je podvod protože laboratoř napíše přece to, co chce ten, kdo rozbor platí
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Jasně Tome, já to vůbec nemyslel tak, že bych tomu výsledku nevěřil. Spíš jsem jen doplňoval to, co jsi napsal...
Ono se toho testuje poměrně mnoho, podíl pevných částic v oleji, poměr paliva v oleji, tuším bod vzplanutí a spousta dalších, už přesně nevím co všechno, je to deset let, co jsem tam ty oleje vozil...
Možná bych ještě někde dohledal rozbory, které jsem přivezl z Kolína, nebo určitě bývalý kolegové mají aktuální nové rozbory, které se při vývoji motorů neustále provádějí...
Jen jsem chtěl potvrdit, že rozbory opravdu neprobíhají stylem, napište tam to a to...
KTM 1190 Adventure R
No ty reakce na prvních stránkách tohodle vlákna byly právě v tom stylu - platil to motorex, tak nemá smysl to číst, je to jen reklama a napsali co si řekli atd... I když jsem vysvětloval, že mě to jen zajímalo a proto jsem to zadal já, nikoliv Motorex ale ten se nabídl, že rozbor může udělat v jejich laborce... takže teď to je za 6 tisíc a snad i ti, kdo tomu nevěřili, uvěří
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tome, já myslím, že i kdyby jsi sem postnul video, které zachyceje celý ten proces od A do Z, že někteří to tu stejně neuznají jako relevantní důkaz...
Ale to Ty myslím sám dobře víš... KTM 1190 Adventure R
Zrovna když to Ćízák nabíral tak jsem mu říkal, jestli to nenatáčet aby lidi věřili, že to není rozbor nového oleje z lahve
Máš pravdu...
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...