Test & charge podla manualu dokaze testovat napatie baterky, nabijacie napatie a pokles napatie pri starte. Mne osobne prislo vhodnejsie mat v nabijacke cidlo automatickej kompenzacie teploty. Ale keby robili ten test & charge aj s tym cidlom, asi by som ho tiez zobral
salem - to máš pravdu, ale nakonec jsem zvolil Test&Charge, protože jak už jsem psal, porovnáním parametrů nabíjení v různých režimech jsem pojal podezření, že u verze s kompenzací teploty nejde o plynulou změnu napětí podle teploty, ale dvoustupňovou, na kterou nabíječka automaticky reaguje zvýšením/snížením napětí mezi 14,4 V a 14,7 V. Což u verze Test&Charge udělám manuálně volbou režimu "vločka". Ta se doporučuje při teplotách -20 až +5 °C, což se dá celkem dobře odhadnout a jak jsem psal, nabíjecí napětí se liší pouze o 0,3 V. Určitě to má určitý vliv, ale vzhledem k tomu, že desítky let jsem nabíjel mnohem horšími nabíječkami bez kompenzace teploty a pokud jsem měl někdy s baterkou problém, tak jen proto že jsem na ni delší dobu kašlal. Co se týká baterek AGM, to asi využiju minimálně, možná v extrémních mrazech a speciální AGM režim v podstatě odpovídá zimnímu režimu "vločka" u Test&Charge, což mi potvrdil i dovozce nabíječek - jde zase jen o mírné zvýšení napětí z běžných o 0,3 V, ze 14,4 V na 14,7 V. I v obou manuálech je stejný text týkající se druhu baterií, jak u režimu AGM, tak u režimu "vločka".
Odvážná, ale tolik zhruba stojí i CTEK a podle parametrů to vypadá dobře. Píšou i "Startovací Li-On baterky", ony takové existují (pokud neberu ty co třeba používají motoroví paraglidisté)? Daly by se s tím nabíjet třeba i elektrokola, Segway, elektroskůtr atd.?
Nabil jsem baterku do Gorilly, ta je mrňavá (3 Ah) a teď láduje baterku do BMW C1, chybělo dost elektrolytu a měla 11,5 V, tak jsem ji dolil a uvidíme, co s ní CTEK provede...
CTEK sice nemá klasický displej, ale systém osmi v řadě seřazených kontrolek, pod nimi graf proudu a nad nimi napětí, mi přijde vtipný a přehledný. V každé chvíli je jasné, ve které fázi nabíjení je a co se děje s proudem a napěním. Ověřoval jsem to multimetrem a sedí to.
Jaká je výhoda téhle nabíječky oproti té Powersport, co má Hicks? Myslím fyzikálně, ne displej...
Jinak ta origo BMW by měla sloužit i jako udržovačka. To je pravděpodobně jediná její výhoda ( na tu dobu ), protože ta nabíjí tak pomale, ža pořádně vybitou baterku s tím budeš nabíjet i několik dní Děsnej krám za ty prachy... ale když už to máš doma, tak co s tím...
Každopádně i vývoj udržovaček od doby téhle kostky pokročil, takže do jaký míry je vhodný nebo nevhodný mít to trvale připojený k baterce je otázka.
Všobecně si myslím, že i mnoholetý zkušenosti jednoho člověka s udržovačkou nejsou schopny objektivně posoudit vliv na životnost baterky. Ty rozdíly jsou tak nepatrný, že to smaže rozdílná životnost jednotlivých kusů baterií.
Já osobně nikdy nenechávám baterku celou zimu napojenou a Mařa vždycky... oba po mnohaletých zkušenostech s tímto jednáním jsme dospěli ke stejnému závěru (neškodí) a stejné životnosti našich baterek (+/- 6 let) ...takže to neřeším a nemyslím si, že má smysl si s tím lámat hlavu.
Když má někdo motorku mimo domov, tak ji prostě připojit a neřešit a když kolem ní denně chodí, tak zase nemá smysl celou zimu zakopávat o kabely
Upravil Mr GS dne 22.01.2018 13:21
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Prosím tě, ten rozdíl mezi tvoji novou nabíječkou a tou Powersport nevíš?
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Tenhle adaptér jsem si k CTEKu koupil hlavně proto, abych mohl nabíjet auta a motorky ze zásuvek. Ale má v sobě i jednoduchou diagnostiku, no, spíš voltmetr se 3 kontrolkami. Existují lepší voltmetry (i do zásuvek), ale na ty se nenapojí nabíječka. Nebo multimetry, ale přes ty také nic nenabiju, musím otevřít kapotu nebo šmátrat kontakty v zásuvce a určitě při tom nemohu startovat nebo dokonce jet. Navíc pro orientační zkoušku baterky a dobíjení tohle stačí. Zkusil jsem to včera v autě - zastrčil jsem do zásuvky, zhasnutý motor - svítila žlutá. Začnu startovat - červená signalizuje pokles napětí. Nastartováno - a je tu zelená, což znamená, že alternátor dobíjí. Jedu do práce, rozsvítím a pustím co se dá, stále zelená. Takže asi dobrý. Blbůstka, ale mám z ní radost...:-)
Ivan přiložený následující obrázek:
Ivan napsal:
t - červená signalizuje pokles napětí. Nastartováno - a je tu zelená, což znamená, že alternátor dobíjí. Jedu do práce, rozsvítím a pustím co se dá, stále zelená. Takže asi dobrý. Blbůstka, ale mám z ní radost...:-)
jj moc dobre blikajici hracky! Dobre my tu poradit, coz? B|
budu si ted kupovat do trakturku taky blikajici se svorkama na baterku.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Když jsem si před pár lety kupoval C-TEK, tak toho v příslušenství ještě moc nebylo. Ale cca před rokem jsem viděl, že mají i kablík, který trvale připojíš na baterii a tuším že přes BT jsi přes appku na mobilu viděl aktuální napětí...
YouTube Video
Upravil Dejvidek dne 24.01.2018 09:08
hicks - díky Kubo. Já CTEK preferoval, protože už jeden mám, ale tady mi to pomohlo celou věc ujasnit... Ještě si musím pár věcí vyzkoušet, ale vypadá to fakt skvěle.
Dejvidek napsal:
Když jsem si před pár lety kupoval C-TEK, tak toho v příslušenství ještě moc nebylo. Ale cca před rokem jsem viděl, že mají i kablík, který trvale připojíš na baterii a tuším že přes BT jsi přes appku na mobilu viděl aktuální napětí...
to se mi desne libi , bohuzel LC ma integrovany voltmetr v kktpitu...
Upravil hicks dne 24.01.2018 17:07
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Ivan napsal:
hicks - díky Kubo. Já CTEK preferoval, protože už jeden mám, ale tady mi to pomohlo celou věc ujasnit... Ještě si musím pár věcí vyzkoušet, ale vypadá to fakt skvěle.
hehe... nz... neni nic lepsiho nez delat nakupniho advisora v hrackarstvi pro prerostly samecky
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Ctek je doost dobrej... májich pár od 0,8A verze po 24Vverze.... dle zkušeností nic nenabije baterku líp... co se týče udržovacího režimu, tak nechávám motorku napíchnutou furt a nabíječka si dělá co chce.... aby se aktivoval udržovací režim, musí být nabíječka připojená klidně i týden nebo dva a pak teprve přejde do režinu udržovacího provozu ( poslední ledka)... super je to, že při odběru nemusím znovu nastartovávat nabíječku a ona zčne sama dobíjet jak je potřeba....
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
AKHB - pokud jsem to dobře pochopil, v návodu CTEK je uvedeno, že k poslednímu, 8. kroku, tj. cyklickému udržovacímu režimu, dojde po 10 dnech trvání kroku 7, který udržuje baterku na maximální úrovni trvalým nabíjecím napětím 13,6 V. Pokud během této doby dojde z nějakého důvodu k poklesu napětí baterie, nabíjecí cyklus, nejspíš celý, se obnoví. Pokud k poklesu nedojde, po zmíněných 10 dnech se nabíječka přepne do udržovacího režimu, kdy se cyklicky střídá napětí v rozmezí 12,7 - 14,4 V (u AGM baterií 14,7 V). Pokud dojde k poklesu napětí baterky v tomto režimu, rovněž se obnoví nabíjecí cyklus.
To co píšou v návodu netuším... V reálu to trvá asi déle než týden než se poslední led rozsvítí (nikdy jsem to nehlídal přesně prostě jsem to jen chodil kontrolovat a někdy to fakt dlouho trvalo).... podle mne se nemusí rozsvítit pokud bude baterka natolik špatná, že nedovolí přejít nabíječce do poslední udržovací fáze ( předpokládám, že charakteristika smovybíjení je odlišná od té, kterou očekává čip v nabíječce..) kdykoliv v průběhu nabíjení, když bude odběr z baterie, který udělá pokles kapacity (měřeno asi na napětí bez napájení) se nabíječka rozhodne o kolik kroků skočí zpět ( myslím že vždy skočila na druhou nebo třetí ledku) a začíná nabíjecí proces znovu ( rychlost přechodu na další fázi pak záleží na rychlosti splnění požadavků - charakteristika poklesu napětí bez napaájení).
Můžeš si to vyzkoušet v autě nebo motorce, že při svítící předposlední ledce zapneš světla... uvidíš jak to bude fungovat... a kam až to skočí.... tohle je právě super vlatnost proti např. BOSCH nabíječkám, kde udržovací režim nabíječka sama neukončí a Ty musíš nabíječku vypnout a znovu zapnout.... Tohle sasmozřejmě platí i pro poslední cyklus... ale na tom to asi nebudeš hned zkoušet protože se na něj dostaneš až za X dní....
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
AKHB - já návody čtu:-)! Určitě to trvá déle než týden. V optimálním případě 10 dnů, v nejhorším nikdy a nabíječka se bude vracet do nabíjecího režimu. Co se týká zkoušky se světly či startováním, k tomu má verze Test&Charge právě tu diagnostiku. Test probíhá při vypnutém motoru, při startování i běžícím motoru včetně zvýšených otáček. Je jasné, že při startování napětí na baterce poklesne a když bude připojená nabíječka, začne hned nabíjet. To samé při zapnutí spotřebičů jako světla či klima. Ale to by bylo zavádějící, protože baterka samotná bude třeba v naprostém pořádku. Proto se mj. test provádí, když nabíječka NENÍ připojená k síti! Výsledky jsou celkem primitivní, prostě se rozsvítí jedna ze tří kontrolek, červená je blbě, žlutá jakž takž a zelená bezva. Ale klidový test baterky, zátěžový i test alternátoru se dělá odděleně a při zátěžovém testu při startování bude svítit zelená i ve chvíli, kdy napětí poklesne myslím i pod 10 V, zatímco při klidovém se červená bude moci zbláznit už kolem 12 V.
Celkem mne to zkoumání začíná bavit...:-).
ne ne já nemluvím o žádném testu spotřebičů ale o testu chování, kam až skočí ta nabíječka při odběru, když už je jako nabito (svítí předposlední dioda)... ... je asi jasné, že se ta s testem bude chovat jinak než moje "primitivní" bez testu...
Jo a já návody čtu jen v sebeobraně, když už je nejhůř...
BMW R1150GSA - nejlepší pohled na svět je ze hřbetu hrocha...
Mydlo52 - díky za info o kontinuální změně napětí. Já jsem o to ochuzen, ale vzhledem k tomu, že napětí se podle teploty mění v rozsahu 14,4-14,7 V, tak to neřeším a když bude pod cca 5°C, zvolím vločku, tedy 14,7 V, jinak nechám 14,4 V. Ono to rozpětí není tak dramatické, desítky let nabíjím bez kompenzace a ani dál nebudu vždy nabíjet při hraničních teplotách, kdy k teplotní kompenzaci dochází. Ale určitě to je zajímavé zlepšení...