A stále jsme si vzadu vezli všechno co potřebujeme. Z postele jsme ani lavici každý den nedělali, byli jsme sami a mohli jsme kdykoliv zabivakovat.
Ivan přiložený následující obrázek:
GSSG napsal:
Týý brďo, skvělý...pořád svadim vnitřní boj jestli bydlik bo karavan, ale tady zase vede suverene bydlik
čeče, já s tím kuwa hodně bojuji. Letos jsem měl na Gardě v Rivě obytné auto s kapacitou pro 6 kousků a v Bad Goisernu na Salkammerguttrophy obytný přívěs, též s kapacitou 6 kusů.
Ještě potřebuji vyzkoušet něco co má Ivan, tzn. Multivan California, Mercedes MarcoPolo, tzn. větší MPVčko se zástavbou. to si myslím, že asi bude kompromis, tedy pro dva lidi. Pak je tu ještě něco jako Ducato s vestavbou, ale to už je velký, ne jako zmíněný VW/Mercedes.
Oboje má něco a myslím, že každé je vhodné na úplně jiné cestování a do jiných destinací. Každopádně, po x letech a pár procestovaných zemí/destinací se stanem, je toto neuvěřitelná pohoda a sakra mohu doporučit ;o)
Takže Ti přesně rozumím a tápu ..... co bych chtěl/potřeboval/musel mít ;o)
www.jantruhlar.cz
GSSG napsal:
Týý brďo, skvělý...pořád svadim vnitřní boj jestli bydlik bo karavan, ale tady zase vede suverene bydlik
čeče, já s tím kuwa hodně bojuji. .....
...to je odvěký boj, co je lepší...záleží, k čemu to člověk chce...
Pokud jezdit, z místa na místo, je lepší na jízdu auto, ale potom si člověk musí říct, jak často v tom bude, kolik času bude na cestě a jestli za to dá násobně více...
Nebo jestli chce chatu, od které potom vyráží někam do okolí a má běžné auto, co to utáhne...atd.
Teď jsme byli víkend v Hejnici na Single Treku, víkend před tím na Branžeži, před tím Hejnice, před tím Slezská Harta....a tak...
Vjetrnik přiložený následující obrázek:
[231.65Kb]
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
Když jsme odjížděli, měli jsme za sebou 5 víkendů v Důře, ale až tahle dovolená měla prověřit, jestli jsme volili dobře a já odjížděl s tím, že budu hledat chyby a jestli se náhodou neobjeví nějaká zásadní. V Holandsku fouká, je tam zima, dost prší, takže se nedá pokaždé roztáhnout markýza ani jíst venku. Ale mohu říct, že každý den jsme měli to auto víc rádi. Výkon dostatečný, rozhodně jsme nejezdili pomaleji než jiná obytná auta. Komfort Důry nemá chybu a poté, co jsme jeli trajektem na ostrov Ameland, jsem si uvědomil, jaká je Důra jachta - když jsem na parkovišti zařadil zpátečku, auto se rozjelo tak plavně, že jsem vůbec nevěděl že jede, nebýt posouvající se krajiny, úplně stejné to bylo na lodi. Od té doby jsme vždycky při nastupování říkali "tak popoplujem". V tomhle je Důra o dost dál než ostatní obytná auta - komfort, kultivovaný motor, hluk, vibrace. Spolehlivost bude srovnatelná s čímkoliv jiným, během necelých 3000 km jsme neměli nejmenší problém. Cestou domů jsme se stavili v Německu na srazu amerik se zaměřením na vany, mnozí majitelé je mají i desítky let, často auta vypadají hodně omšele ale když jsem se ptal, jestli se s tím už nebojí jezdit dál, koukali na mne jako bych spadl z višně - "Amerika a zastavit se? Porucha, kvůli které bych nedojel? Nikdy!".
Co se týká velikosti, nám stačí. Možná za pár let budeme jezdit jinak, budeme zůstávat na jednom místě déle a budeme shánět něco většího, ale pro náš současný způsob ježdění (přes den se jede, zastavuje na zajímavých místech, večer se zabivakuje, ráno se jede dál), ve dvou lidech + pes, je to super. V autě se převlékneme, uvaříme, najíme, vyhneme. Vlastně bych ani nechtěl širší a podstatněji delší auto, protože s Důrou jsme manévrovali skrz úzké uličky historických měst a celkem bez problémů zaparkovali, ale s větším autem bychom se nechytali. Ani nouzové WC a venkovní sprcha nevadí, za ten týden jsme je stejně nevyužili (sprchu jen dřív na Sázavě). Nádrž na 50 litrů vody stačila a ani jsme ji nevypotřebovali, pokud jsme spali v kempech, chodili jsme provádět hygienu do místních prostor, na stellplatzech jsme si pak vystačili s autem - vyčistit zuby, opláchnout, víc nebylo potřeba. Vlastně jediná věc, ke které máme zásadní výhradu, je vnitřní výška na vzpřímené stání a druhá věc je, že bychom přivítali kola nebo koloběžky, nejlépe elektro. Na ty věci se zaměříme, ale jinak velikost vyhovuje, koneckonců, desítky, možná stovky malých dodávek, které jsme potkávali, byly menší než Důra.
Jestli jsem dřív psal, že v Alpách jsme potkávali spoustu bydlíků, tak to je prd proti Holandsku - před každým druhým barákem karavan nebo obytka, další tisíce jsme jich potkali na cestách, Poměrně velký podíl tvoří starší, udržovaná auta, toho jsem si všiml i v Alpách, prostě dokud to jezdí, proč to měnit. Holanďané (i Němci atd.) jezdí buď obytnými auty typu alkovna, polointegrál, integrál, různých velikostí, spíš menšími a středními, v takových autech jezdí vždy početnější posádka. A nebo pak mají menší dodávky s vestavbou, třeba v Transporterech nebo Transitech, což jsou auta ještě menší než Důra, často v nich jezdí jen dva lidi, ale občas i 3 nebo 4! Velké dodávky s vestavbou (Ducato, Sprinter, Crafter...) byly zastoupeny mnohem méně a když, tak ne v nejdelších a nejvyšších verzích. Přijde mi, že oni jezdí s tím, co potřebují, nejsou zdegenerováni českým velikášstvím, dvougeneračními vilami, velkými bazény, prostě honosnějšími, většími a ještě většími, než má soused. Každý centimetr uvnitř auta je dobrý, ale každý takový centimetr zvenku může přidělat problémy - proto často volí nejmenší auta, která vyhovují jejich potřebám.
Mám 4.rok polointegrála 7x2,3m, najeto 30tkm a nejen s uličkami v historických centrech v Holandsku jsem neměl problémy. V Haarlemu jsem při hledání parkoviště zabloudil do bočních uliček a vzdal jsem to při šířce 2,5m. A to jsem měl vzadu ještě 2 kola. Ale u nás převažují již nároky na pohodlí, sice jsem chtěl původně vestavbu, ale ted´můžu konstatovat, že mě to auto v ničem svými rozměry neomezuje a uvnitř se dá vegetovat i ve více osobách. Jen někdy hledám déle místo na parkování. Navíc objem auta budí na silnicích respekt, nadhled shora je jedinečný, na dálnicích 120-130km/h. Pokud´někdo tvrdí, že tento rozměr je jen na stání, tak neumí řídit. My jsme za 14dní byli jen jednou na jednom místě 2noci, jezdili jsme od města do města za atrakcemi a historickými části měst. To Korsika, Italská městečka na Gargánu nebo kaňony a serpentiny ve Francii byly daleko náročnější.
Co se týče dalších výhod obytných aut, je již vybudována rozsáhlá síť stellplatzů, kde je možno někdy zadarmo nebo za poplatek 8-15EUR přenocovat, někde i vylít odpad a načerpat vodu. Tyto místa s přívěsem nelze využívat.
Měl jsem přívěs, menší obytné auto a dle mého názoru obytné auto je nejlepší řešení. Je to ale samozřejmě otázka peněz a vlastních nároku každé rodiny.
https://www.zonerama.com/rop1
rop - není nad osobní zkušenost, já ji s velkým autem nemám, jen jsme v uličkách a při parkování s Drákulou vždycky hádali, jestli bychom se vešli i s velkým autem.
2x jsme spali na odpočivadle. Stojí tam kamiony, proč ne my a zadarmo. Stellplatz jsme využili jednou, poblíž Edamu, tam se osvědčila mobilní aplikace, bez ní by nás nenapadlo v té zóně hledat. Stál 14 Euro vč. vody, eletriky a výlevny chemických toalet. Zbytek byly klidné kempy, často rodinné, kde je areál rozdělen živými ploty nebo stromy na útulné sekce. Stály 12-18 Euro (jednou ulítlých 29), i se servisem pro obytná auta. Celkově vyšlo ubytování, strava a pohonné hmoty dost levně a to bychom mohli ještě ušetřit, nadivoko stálo i ve městech dost aut. Jídlo jsme nakoupili v surovinách, párkrát zašli do hospody nebo na kafe a dortík, ale snídaně a večeře většinou dělala Drákula.
rop - díky za názor. Korsiku, Gargáno, Vieste, RodiGarganico jsme projeli v kombíku a MPV. S přívěsem si to neumím představit a s obytným autem to bylo na opatrně. Některá místa/silnice na Korsice jsou omezena š.2m a délkou 5,0m, bez přívěsu a tam jsem skoro u Tourana sklápěl zrcátka. Na Gardě jsem byli s autem co má snad 7m s alkovnou a je pravda, že manévrovatelnost mě příjemně překvapila, rejd auta je neskutečný (byl zadní pohon) a pro mě překvapivý. jezdilo se s tíjm dobře, ale dvoumontáž, alkovna, rychlost 130-140 = spotřeba cca 14-15 litrů. Je ovšem pravda, že pro více lidí ideální/super/paráda, můžeš se tam hýbat.
Pro dva lidi mě hrozně láká VW California, Mercedes Marco Polo, kde se dva lidi vejdou přiměřeně na pohodu, vyspí se v suchu a "nějak" se omejou. Ano, určo to nebude na pohodu jako v obytce, příp. karavanu, ale asi se dá.
No pánové, vidím, že se s vámi (Ivan, Roman) budu muset potkat ;o)). Kuwa drát, to zase bude peněz ;o(
Ještě pár fotek - nikdy bych neřekl, že můj první sraz amerik bude minulý týden v německém Tecklenburgu a sraz Dinotreffen bude zaměřen na vany. Pochopitelně každý něakým způsobem obytný, i když jako Důra nebyl žádný...
Ivan přiložený následující obrázek:
Druhou víkendovou akcí byl motosraz BMW v Ratajích nad Sázavou, kam jela Drákula na motorce už v pátek a já se Skoťákem a Důrou v sobotu.
Ivan přiložený následující obrázek: