Aby sme to tu trochu oživili, pridávam nákres dištančnej platne pre zníženie olejovej vane a teda zvačšenie množstva olejovej náplne, čo by malo umožniť udržať nižšiu teplotu oleja najmä pri pomale j jazde a trapeni v teréne.Týka sa to modelu R 80, ktorý nemá olejový chladič.
Na trhu je viacero typov dištančných platní pre zvacšenie olejovej náplne o 1 až 1,3l, často mávajú dve priečne rebrá, ale tie sú myslím technologicé kedže to vizerá na odliatky.Cenovo sa pohybujú 85 až 260 e.
Objem olejovej náplne R 80 GS je asi 2.25l, R 100 GS vybavený olejovým chladičom by mal mať cca 2,5l. Cestné R 80 RT majú olejovú vaňu väčšiu, doplnenú chladiacimi rebrami a pojme 2,75l.
V prílohe je nákres dištančnej platne pre olejovú vaňu, hrúbku neuvádzam nakoľko si ju každý može určiť o koľko zníži svetlú výšku a zvýši objem oleja.Výška 30mm je cca 1,1l oleja naviac.Platňa od Wudo by mala mať 36mm.
Nesmieme zabudnúť aj na zníženie sacieho koša olekového čerpadla o rovnakú výšku ako dištančná platňa.
Malakh přiložený následující obrázek:
Tohle jsem koupil před pěknými pár lety na R100GSPD od Wunderlicha.Myslel jsem bůhví jak dobře neudělám.protože R100 ná origo malou olejovou náplň.Pokud se s tím jezdilo jen po slušných cestách i lehoučký off tak to bylo dobré.Ale v horším terénu a na velmi špatných cestách to velmi često chytalo břichem o zem,a to mám vzadu Wilbers a vpředu tužší pružiny Wilbers.Po dvou letech jsem to nevydržel a mezikus vymontoval.Myslím si že na R80GS je mnohem vhodnější namontovat olej.chladič,eventuelně s termostatem (pokud se často jezdí kátké jízdy).Ten mezikus vychází podstatně levněji než chladič s hadicema ale na enduro není ideální....
Taky jsem o tom přemýšlel, ale díky ježdění v terénu jsem od toho opustil, existuje zvětšení kde dno je zároveň kryt motoru, ale já už mám na origo krytu tolik rýh, že bych se bal deformace a následného úniku oleje. Za mě na silnici a šotoliny dobrý počin do težšího terénu bych to nedával. Bez zvětšení náplně mám najeto 34tis a to jak po dálnici kdy jsem jel 700 km konstantě 160 podle tachometru, nebo celodenní ježdění v terénu kdy člověk jede krokem a zatím jsem neměl potřebu tento doplněk montovat.
Servis motocyklů BMW včetně originální diagnostiky BMW Motorrad
Máme s kamarádama větší "enduro vanu" (nesníží světlou výšku motorky) spolu s termostatem a pro mě je to ideální řešení. Obavu z proražení nebo zdeformování spodku (dna) vany bych se nebál - je to fakt festovní plát a párkrát jsem o nějaký kámen zavadil a nespočetně odlétnuvších kamenů spodek vany schytal a OK. U "dvouventilu" je podle mě při častějším svižnějším ježdění v dnešním provozu a naopak při pomalejší jízdě v terénu každé deci oleje navíc ku prospěchu.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
To jako soudruzi z Dojčlandu nenavrhli motor jak měli nebo za to může globální oteplování?
Určitě počítali s jízdou v terénu i v jižních zemích, kde teplo bylo vždycky....
Není to jen o pocitu a možnosti utratit kačky než o skutečné potřebě?
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Hrabe_X napsal:
To jako soudruzi z Dojčlandu nenavrhli motor jak měli nebo za to může globální oteplování?
Určitě počítali s jízdou v terénu i v jižních zemích, kde teplo bylo vždycky....
Není to jen o pocitu a možnosti utratit kačky než o skutečné potřebě?
1. Termostat - na jaře a na podzim jsem měl problém ohřát motor na provozní teplotu. Běžně jsem byl na 60-70st.C (což je málo). Teď s termostatem ve stejném období 95-105st.C - termostat má trochu hysterezi cca +- 5-7st.C.
2. Větší vana - s originální vanou jsem se dostával v létě při pomalejší jízdě v terénu nebo při popojíždění po městě i na 160st.C. S větším množstvím oleje jsem se zatím i při vedrech v Itálii v červnu nedostal přes 140st.C.
Za mně to smysl má - jak termostat, tak větší olejová náplň (větší ol.vana).
Upravil Tonda dne 02.11.2018 23:16
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Zajimave tema.
Priznam se ze me nenapada jak pouhe zvyseni mnozstvi oleje v motoru muze zvysit odvod tepla z motoru a tim snizit jeho maximalni ustalenou teplotu. Nicmene Tondovo pozorovani to doklada.
Mnozstvi vyzarene energie zavisi na teplote a plose povrchu telesa. Opomijim barvu telesa a vnejsi podminky. Vetsi vana ma vetsi povrch ale rozdíl mi prijde zanedbatelný. Vic oleje ve vane dostane vic tepla do chladne casti motoru a tim ji vic ohrehe a vyzari se vic tepla. To by mohlo byt ono pokud by se teplota motoru merila jinde nez ve vane.
Tondo
V kterem miste motoru se meri teplota oleje kterou popisujes?
Upravil paja1 dne 03.11.2018 21:41
Pája
Olejová měrka s teploměrem - takže ve vaně. Určitě to není přesné (myslím, že +- 5-6st.C - možná i 10st.) u těchto teploměrů není "žádná míra" ), ale vypovídající hodnotu o změně teploty v původním stavu a po osazení termostatu a vany to má.
Upravil Tonda dne 03.11.2018 09:38
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Termostat smysl má.
Ne že by studenější olej a motor ovlivňoval životnost samotného motoru, (pracovní části budou teplejší, než olej a takřka v ideálních teplotách), ale asi to není dobré z hlediska rosného bodu v odvětrávání a na stěnách motoru a mohou se zde tvořit kondenzace vody, které budou stékat do oleje. Je dobré motor v teple prohřát a vysušit nebo měnit olej častěji, když se tak provozuje trvale. (Mám 1100GS bez termostatu a jak je venku pod +10st.C, už to ohřeju tak na max. 3-4čárky FIDu,což je již provozní teplota, ale není to na točení do omezovače.)
Větší vanu bych viděl jako hlavní plus kvůli nižší degradaci oleje během intervalu, protože je ho víc. Samozřejmě asi olej bude studenější, ale nepodstatně, aby to ovlivnilo cokoliv jiného, než na pocit majitele.
Takže obojí výše uvedené smysl rozhodně má, ale dá se bez toho jezdit a nemusíš mít pocit že něčemu ubližuješ.
Jinak my starší pamatujeme na příručku k motocyklu kde se psalo, že druh oleje a jeho viskozita se má používat právě dle provozních podmínek, aby starý motor správně fungoval i bez těchto vifiku*dací. Každá motorka měla tabulku, co do toho lejt, když jezdíš trvale v jakých teplotách.
Zda to existuje i dnes nevím, moje nejnovější motorka má 22let.
Upravil Hrabe_X dne 03.11.2018 10:39
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Taky mám standartní vanu a zatím jsem například v Rumunsku problémy s teplotou nezaznamenal.
Je ale pravda, že nemám teploměr
Já bych viděl možnou výhodu většího oběmu vany leda, že by sis možná prodloužil lhůtu na výměnu oleje ze 7,5 tis třeba na 10 tis.
To je ale sporné vzhledem k použitému filtru na 100GS.
teď spátky k teplotě, Tonda měří ve vaně
Takže podle mě větší oběm oleje zvětší tepelnou kapacitu náplně a tím při špičkovém zatížení a malém chlazení prodlouží čas k stabilizaci teploty.
Neboli se motor déle prohřívá na maximální teplotu, takže se tak neprohřeje pokud je špička krátká.
čěkal bych ale, že pokud budeš popojíždět po městě ve vedru hodinu tak bude výsledná teplota stejná. Její náběh ale bude pomalejší, takže při krátkém přetížení bude nižší teplota.
Budu srovnávat jablka s hruškama, ale třeba HD doporučuje při jízdě ve městě nebo horkých podmínkách naopak objem oleje snížit vypuštěním na spodní hladinu nebo instalaci přídavného chladiče. Důvodem je právě setrvačnost teploty horkého oleje, kdy se poměrně rychle ohřeje, ale hůř vychladí. A není blbější konstrukce, takže vědí o čem hovoří.
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Hrabe_X napsal:
To jako soudruzi z Dojčlandu nenavrhli motor jak měli nebo za to může globální oteplování?
Určitě počítali s jízdou v terénu i v jižních zemích, kde teplo bylo vždycky....
Není to jen o pocitu a možnosti utratit kačky než o skutečné potřebě?
Soudruzi navrhovali motor dle tehdejší doby a jak doba pokračuje, tak sis možná všiml, že nic není dost blbuvzdorný.
Dřív se milně domnívali, že když si člověk pořídí takový stroj, tak není úplnej ignorant a v zimě pojede pomaleji na vyšší otáčky, aby to ohřál a v létě v terénu nebo ve městě hold občas zastaví, aby to nepřehřál... ovšem historie a stav motorek dokazuje, že lidi jsou nepoučitelně blbí.
V dnešní době je tisíc asistentů a kontrolek a dokud se motor sám nehodí do nozového režimu, tak je to hov.no platný, tak nevím, čemu se divíš?
Podle mě jsou ty motorky nesmrtelný, ale každá druhá, která se toho vůbec dožila , má totální generálku už ve 100tis km... čím to asi je?
Kolik lidí ví o tom, že když se olej přehřeje, tak je to nevratný jev, kterým olej zdegraduje a už je z toho spíš taková chladící emulze, než něco, co má držet souvislý film?
Se podívej na "odbornici" Ptáčkovou, která v moto cestou necestou jede do zastavení motoru na 12ce DOHC. Čím myslíš, že se motor zastavil? Že má kontrolku přehřátí a pak se zastaví, jak někteří naivkové?
Normálně to přidřela a nemohla to nastartovat, dokud se vůle ochlazením zase nezvětšili, protože je to hňu.pka a nějaká stupnice teploty ji nezajímá a stejně, jako většina lidí si myslí, že to je tam jen tak, aby tam na tom displeji něco bylo
Na starých dvouventilech žádný teploměry ani nebyly, ale rozumnej člověk, kterej chce, aby mu motor vydržel si ho tam prostě dodá a věnuje mu pozornost, protože to má smysl... viz Tonda a jeho zjištění.
Na LC od r 2018 je dokonce proměnná stupnice červeného pole na otáčkoměru. Po nastartování za studena je červené pole už v 5tis ot. a postupně s narůstající teplotou se vzdaluje... by mě zajímalo, kolik lidí si toho vůbec všimlo a jak to pomůže životnosti motoru? Asistentů nebude nikdy dost a dokud to nebude jezdit úplně samo, tak je to jen rukojmí lidský blbosti.
Upravil Mr GS dne 04.11.2018 10:45
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA