Jako příklad mohu uvést: Při dopravní nehodě, kdy si škrtnete motorkou o chodce který Vám (z jeho viny) vyběhl do jízdní dráhy a kufrem mu zlomíte nohu.. Může se stát, že policie nebude tuto skutečnost na místě zkoumat, ale chytrý právník chodce, který si je vědom, že hlavní příčina nehody je jeho vinou bude hledat všechny možné skutečnosti, které by jeho klienta vyvinili.. a toto je dostatečně pádná skutečnost..
ježku, máš sice pravdu, ale homologovaných věcí na motorku je jako šafránu.
A pokud bude mít chodec, kterému zlomíš nohu homologovaným origo BMW kufrem, tak tě právník dostane na to, že máš na světle nehomologovanou ochrannou mřížku třeba od TT a chodec tě přehlídl, protože mřížka ovlivní svítivost světla a bude se to táhnout a spousta soudních znalců,...
Ježek: nezapomeň na to, že typicky i většina doplňků BMW nemá samostatnou českou homologaci a to z toho důvodu, že prováděcí předpisy resp. direktiva EU, kterou jsme vstupem do EU přijali také, řeší některé z těch předpisů globálně pro celou EU a všechny členské státy. To znamená, že pokud výrobce získá pro své doplňky (nikoliv zmíněné náhradní díly resp. konstrukční části) od homologační autority kteréhokoliv členského státu EU konfirmaci s konkrétní direktivou EU, nemusí zákazníci v kterékoliv členské zemi řešit individuální holomologace, protože ta direktiva je nadřazená. Konkrétně v případě doplňků na motocykly se jedná o direktivu 2002/24/EC. Podle této direktivy mají na většinu doplňků konfirmace jak BMW, tak KTM, tak třeba i Touratech AG. Protože je to kšeft za poměrně velké peníze, tak ty homologační autority chtějí pochopitelně potvrzovat co nejvíc věcí - pokud by to šlo, tak by byli rádi, kdyby mohli vystavovat potvrzení na shodu na každý šroubek. Nicméně nejmenší část, která se dá udělat v rámci jedné sady papírů je třeba kufry, rámy kufrů a doplňky těchto kufrů. K tomu potvrzení musí výrobce dodat konstrukční dokumentaci a specifické vyjádření a zvýraznění, že požadované konstrukční prvky jsou v souladu s paragrafy té direktivy, která sama o sobě je docela obsáhlá. Takže třeba že radiusy kufrů odpovídají kapitole 97/24/Chap.3 a kapitole 93/93/ECC apod. Každá věc tam je popsaná docela obecně a pokud výrobce ty věci dodrží, tak mu to příslušná zkušebna vystaví. Ty papíry stačí v kopii. Typicky se najdou třeba u nástavců řídítek, kde je požadovaná materiálová zkouška apod. My je máme na rámy, kufry, padací rámy apod. Co papír, to tuším 300EUR.
BMW a KTM to dělají stejně ale nevím, jestli to dávají i na vyžádání zákazníkům. Nikdy jsem to od BMW nedostal.
Každopádně by mělo stačit mít dvě kopie od každé té kategorie doplňků - kopii potvrzení že daná zkušebna která vystavuje potvrzení o shodě s direktivou je certifikovanou zkušebnou podle příslušných norem a má platnou akreditaci. A to druhé je vlastní potvrzení že dané výrobky vyjmenované v potvrzení splňují požadavky (resp. jsou vyrobené ve shodě) s direktivou EU viz výše. Nicméně v některých zemích EU se tohle potvrzení nedá prakticky získat (třeba Holandsko nebo Portugalsko a v některých zkušebny nechtějí takové potvrzení vydávat protože podle výkladu směrnice v té dané zemi, to není opodstatněné.
Upravil TomasTT dne 28.12.2013 23:58
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
ADV ONE napsal:
Ja jsem se ale neptal jestli v pohodě kdyz te zastavili policajti, ale jestli tvoje kufry maji atest..
no, je mi jasný že nemají a čekal jsem vyhybavou odpověď.. ale mohl jsi to napsat narovinu, ale schválně jsi to neudělal..
nejses posledni dobou nejak hadavej?
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
ADV ONE napsal:
Ja jsem se ale neptal jestli v pohodě kdyz te zastavili policajti, ale jestli tvoje kufry maji atest..
no, je mi jasný že nemají a čekal jsem vyhybavou odpověď.. ale mohl jsi to napsat narovinu, ale schválně jsi to neudělal..
nejses posledni dobou nejak hadavej?
a vubec.. to mi rikas zrovna ty??????? Tys nikdy nepřestal byt.....
ja jsem holubica miru, posel klidu a roznasec dobry nalady
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Chlapi, nezasírejte to tu, celkem mě toto téma zajímá a rád bych aby tu byli pouze příspěvky k tématu a ne spekulace, chvástání "mě to v pohodě prošlo", "problém jsem neměl"... atd...
No a jak pan policajt při silniční kontrole pozná že moje Touratech Zega a Touratech rám na připevnění kufrů má homologaci, když na ničem není žádná homologační značka? To při koupi novejch kufrů dostanu nějakej certifikát?
ADV ONE napsal:
Presne proto čekáme napriklad na jasne vyjádření bystrickeho.. a ostatnich..
no co.. bystra je proste takova SEDA zona. Ja mam samo homokufry, ale predstav si ostravaka co si navesi na moto symbol nemeckoprazske kavarenske sebranky
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Saturnin: pro tyto případy budeš mít v jednom kufru kartotéku atestů, schválení a dalších dokumentů k doplňkům na motorce, k použitým ponožkám a z restaurace si povezeš certifikát o nezávadnosti jídla a chemického složení...
V běžném životě je nereálné aby kvalitně vyrobený a upevněný výrobek vzbudil jakoukoliv pozornost policisty. jinak by tomu bylo v případě nehody, ale i tak to není jasné, že díky neschválenému doplňku by byl řidič 100% viník..
Když jedu ven, vozim TUV papíry co jsem dostal k výfuku. Mám to nalepený zespoda na víku kufru. Je to v němčině, tak snad bych s tím nějakého horlivého říšského policistu uchlácholil Mám totiž ještě v živé paměti, kdy nám dost zkomplikovali dovolenou, když vrátili kamaráda z hranic (to ještě nebyl Schengen) v Železné Rudě právě kvúli vejfuku Ani nemrkl a už se vracel zpátky do Čech a ještě byl šťastnej, že mu to prošlo bez pokuty. Je fakt, že jeho "laďák" byl opravdu dílem všech múz
Dneska už to nebude tak horký a pokud narazíš na blba co tě chce prostě sejmout, tak to bude nervák vždycky a můžeš klidně sebou vozit šanony s atestama. Bohužel, doba už je taková, nechtěl bych se dožít doby, kdy na dovolenou budeme jezdit v doprovodu právníků...
GS 1200 R Adventure
Jenom diky tomuhle tematu jsem se ptal dneska svyho svagra, jak to podle nej je. On dela sefa likvidaci u pojistovny a tak me zajimalo co na to on. Z jeho pohledu, je pomerne nerealny, aby se nejaky policista pidil u kazde motorky po papirech o zpusobilosti kufru tasek a kapotaze, pokud za tim vsak neni samozrejme nejaka mala domu, jako napr. na Ukrajine atd. Riziko tu vsak vidi a to na strane pojistoven, ktery jsou prisny a budou jeste prisnejsi. Protoze i u nich jsou pry lidi, ktery samy od sebe jsou prisnejsi nez pojistovna sama a napriklad kufr, ktery ulitne z motorky neco poskodi, tak muze nastat pekna mela. Sam doporucoval si radeji ten arch vzit i do ciziny sebou a to hlavne u doplnku, na kterych neni atestace jednoznacne patrna a to napr. z duvodu vyvraceni pochyb o zpusobene skode neatestovanym doplnkem. Je to asi hranicni, ale pokud spadnete a neatestovany kufr neco poskodi a nebo vam ublizi, tak muze bejt maler za nemaly penize. Ono je v tom i trochu loby vyrobcu, kteri do atestaci venuji nemaly penize a perou se s levnejsi konkurenci, ktera je levnejsi, protoze na to dlabe. Zazil i pripad cca pul roku stary. Nejakyho kluka na GS srazilo auto, ktery mu nedalo prednost, nikomu se nic nestalo a na GS krom plastu, byl hlavne hnuty ram a o obrubnik praskla hlava. Pojistovna odmitla plneni a to z duvodu samodomo vyrobenych kufru bez atestace. Policie pry vsde hlane u motorek resi osvetleni, vejfuky a kola nebo dalsi do oci bijici upravy, mezi ktery kufr na Endurech nepatri. Ano narazite na polocistu, ktery se zabyval nejakym pripadem s tim spojenym a mate smulu.
Tak to je je tak par informaci do placu co sem ziskal, sam sem jeste podobny problemy neresil a to sem jezdil na stavbe choppera s 240tkou vzadu. Vse samozrejme bez atestu, krom brzd, svetel a vyfuku . Taky sem, ale nebyl v klidu a dal sem to pryc.
Nora napsal:
Srovnávat homemade otevřený výfuk s kufrem nelze. Výfuk ''škodí'' i když se jen jede, ne při nehodě...
Jasně, ale principielně to až zas tak rozdíl není. Samozřejmě, že za homemade kufry tě nejspíš nikdo stavět nebude, ale to bych chtěl právě oddělit. Jedna věc je právě nějaká běžná kontrola a druhá nehoda. Pokud se nehoda stane (mluvím o nehodě v zahraničí), tak na právníky dojde skoro jistě a jak tu píše kolega, hlavně to budou řešit pojišťovny. A tam už je to jiná liga, hledá se každej chlup jak se vyvlíct z plnění.
Jistě jste si taky všimli, co se dá někdy potkat v DE/AT za kusy, laďáky co jsou slyšet do sousedního údolí, homemade úpravy kde jedno oko nezůstane suchý, a taky jezdí a evidentně to neřeší. Je otázka co řeší v momentu nějaký rány...Letos jsem třeba viděl v GaPa nabídku nejrůznějších úprav, kdy jsem jen čuměl co se dá z původního Báwa udělat, a moc by mne zajímalo, jestli to ty firmy mají homologovaný, protože někdy jsou to fakt brutální zásahy i do konstrukce stroje. Ve srovnání s tím jsou nějaký kufry naprosto marginální záležitost.
GS 1200 R Adventure
Spíše je otázkou to, na co má pojišťovna vůbec právo a co si dovolí. Slyšel jsem dostatek příběhů z nehod, kdy se pojišťovna chtěla vyvléknout a po zásahu právníka vyplatili 100%. A bylo jedno, zda to bylo D.A.S. nebo právník jednotlivec
Nora napsal:
Spíše je otázkou to, na co má pojišťovna vůbec právo a co si dovolí. Slyšel jsem dostatek příběhů z nehod, kdy se pojišťovna chtěla vyvléknout a po zásahu právníka vyplatili 100%. A bylo jedno, zda to bylo D.A.S. nebo právník jednotlivec
Presne tak, me pred peti lety ukradli auto a bez pravnika bych dostal tak 50% toho co sem nakonec po pul roce vymen dopisu dostal. A vemte si kolik lidi to proste neresi a nebo se zo boji resit.
ADV ONE napsal:
Zatim se všichni vymlouvate na " oni s tim jezdi a nicemu to nevadí". A co budete rikat u soudu az to potka vas? Budete se vymlouvat na rakusaka v ga-pa?? Zacal bych setrit.. prituhuje..
bohuzel "homemade" jsou vsechny kufry bez atestu..
Mi to připadá už jako Šíření poplašné zprávy § 199, sazba až 5 let...
Homologace na trenky, v kterých jezdíš na moto, máš také u sebe????
Jen takové zamyšlení ke kufrům homemade: a co když ty naše hliníkový kufry jsou jen vlastně "obyčejný nosiče zavazadel", tedy totéž co zahrádka na střechu auta, nebo reklamní cedule (hodně nás na tom má samolepky), ty přece do homologace nespadají nebo se mýlim, ano je daný zakřivení takové věci, že nesmí mít ostré hrany, nesmí přesahovat rozměr vozidla, musí odolat brzdné síle atd., atd., ale homologaci mít prostě nemusí, musí splňovat jen náležitosti dané vyhláškou...
Ano jsou kufry, které jsou homologované, protože byly od výrobce motorky součástí /volitelnou/ při schválení tech. způsobilosti, pak stejně jako každý samostatně vyrobený díl mají homologační číslo a třeba rychlost a nosnost (je to stejný jako když si půjde člověk koupit zahrádku na lyže od Škodovky za 10t a nebo od Neumana za 1t a nebo si udělá vlastní příčníky zadarmo se stejnými vlastnostmi - které jsou dané vyhláškou.
- je to tak nebo ne??
Život je krátkej, je potřeba si ho užít naplno! - tak proto BMW GS