Dovolím si zde nabídnout účast na legendárním vytrvalostním závodu 24 hodin Le Mans. Podívat se tam je mým celoživotním snem, vypadá to, že letos se splní, mám domluveno že se přidám k partě lidí, co tam jezdí už dlouho. Plánuji jet autem, ale zatím jsem v něm sám a pokud by se chtěl někdo přidat, může mi napsat na ivanlelak@volny.cz. Je to téměř na týden, odjezd v úterý 10.6., návrat v pondělí 16.6.2014. Mám zamluveno místo v kempu uprostřed okruhu, vztahuje se na auto i všechny lidi v něm.
Tak jsem zpět. Akce to byla neskutečná, rozhodně můj nejsilnější motoristický zážitek, který zřejmě nebude překonán. Dramatický závod, návrat Porsche se bohužel nekonal díky závadám v závěru závodu, triumf slavilo opět Audi, ale nutno říci, že zasloužený díky vyrovnanosti a spolehlivosti. Toyota byla sice nejrychlejší, ale nevydržela do konce.
Úžasná atmosféra, viděli jsme nejnovější speciály, staré placky skupiny C, Porsche GT3 Cup, projeli se vlastním autem po okruhu, viděli závod ve dne i v noci, viděli současné i minulé závodnické legendy motorsportu (Jacky Ickx, Derek Bell, Fernando Alonso, Bruno Senna atd.) i legendární auta minulá i současná (Porsche 908, 917, 935, 962, GT1, Ferrari 512S, Fordy GT 40 atd. atd.).
K rozsahu akce mohu říci jen to, že sraz BMW v Ga-Pa je proti tomu jako kolotoč na návsi proti Matějské pouti...
Vřele doporučuji.
Ivan přiložený následující soubor: obloukdunlop.jpg
Letos jsem poměrně poctivě sledoval a musím říct, že mě láká víc a víc se tam zajet podívat. Mohl by jsi se prosím rozepsat na kolik vás to cca vyšlo, jak jste řešili cestu, ubytování a celkově nějaký tipy? Díky
Díky, atmosféra je opravdu výjimečná, nebyl jsem tam asi naposledy.
Jeli jsme autem, 4 lidi. Od nás je to do LM 1400 km, 90% po dálnici, takže náklady se rozpočetly na posádku stejně jako dálniční poplatky ve Francii, které dělaly cca 950,- na osobu. Cestu jsme zvládli během jednoho dne. Vstupenka na celou akci stála 73 Euro, kemp uprostřed okruhu za auto + všechny lidi v něm + 2 stany stál 53 Euro, v našem případě cca 13 Euro na osobu. To jsou slušné ceny a pokud si povezete jídlo a pití a odoláte svodům stovek stánků, nic jiného to nestojí. Já neodolal a přivezl si čepici, triko, nějaké šňůry na krk a pro mne vzácnou knihu Steve McQueena "Francouzký polibek smrti" (volný překlad, nevím jestli správný) o jeho životě a natáčení filmu Le Mans.
Vstupenka nezahrnuje tribuny, ale během tréninků a kvalifikací na ně pouští kohokoliv.
Ve středu večer jsme šli na kvalifikace Porsche GT3 Cup a vozů co pojedou Le Mans, ve čtvrtek muzeum závodu na okruhu, zase tréninky a kvalifikace (navíc byl trénink starých placek skupiny C), v pátek dopoledne volně přístupné depo a odpoledne tramvají do města na průvod jezdců (+ nejrůznějších aut, alegorických vozů, kapel apod. - 3-hodinová akce, ale perfektní). Večer jsme se jeli projet po části trati, která je i v tu dobu otevřena pro běžný provoz. V sobotu ráno závod Porsche GT3 Cup, pak skupina C a pak už slavnostní program před závodem. V 15.00 start, večer jsme jeli autem na vzdálenější části trati, tj. zatáčku a následnou rovinku Mulsanne, zatáčky Indianopolis a Arnage, bylo úžasné, jak v noci auta brzdila a měla rozpálené kotouče nebo jak se kolem nás hnala 300 kilometrovou rychlostí. Rychlost mi přišla až komicky absurdní, bylo to jako ve zrychleném filmu, ale byla to skutečnost. Auta navíc v noci svítí jako vánoční stromečky. Zajímavé byly zvuky motorů, paradoxně nejtišší byly diesely Audi, obvykle byl slyšet jen aerodynamický hluk, druhé nejtišší byly Porsche 919, naopak nejvíc řvaly Corvetty a Aston Martiny.
Po startu byla jasná rychlostní převaha Toyoty, ale asi po hodině a půl přišly 2 přeháňky, bouralo se a začínalo od nuly. Nad ránem skončila pro závadu vedoucí Toyota č. 7, druhá, č.8 po nehodě v dešti, jela stíhací závod a na vítězství to nebylo, skončila myslím třetí. Obě Porsche nebyly nejrychlejší, ale jely vyrovnaně a spolehlivě, pár hodin před koncem č.20 dokonce vedlo, spolehlivé a rychlejší Audi ho ale stahovaly. Nakonec obě Porsche odstoupila cca 1,5 hodiny před koncem závodu, myslím že pro podobnou závadu, ale netuším jakou, jedno z nich pak těsně před koncem vyjelo na poslední kolo..
Bylo toho ale mnohem víc, dala by se o tom napsat dost dlouhá reportáž...:-).
Ivan přiložený následující soubor: 2014/u/cilovarovinka.jpg
Upravil Ivan dne 18.06.2014 14:34
Tohle je večer ze zatáčky Arnage, pak jsme našli ještě lepší místo s méně diváky. Pokud jste viděli film Le Mans, v tomhle místě se auta dostávala na prašnou krajnici a pěkně se smýkala, to už je v době elektroniky bohužel minulost. Úžasný byl ale rozdíl rychlostí, když v zatáčce vůz LMP1 dojel pomalejší GT a už ve výjezdu ze zatáčky to vypadalo, jako když GT stojí a LMP1 letí dopředu...
Ivan přiložený následující soubor: arnage.jpg
Jé, a ještě jedna motorkářská fotka. V muzeu v Sinsheimu je věrná replika rekordního Indianu Burta Munrooa, byl o něm nádherný film s A.Hopkinsem v hlavní roli...
Ivan přiložený následující obrázek: