Protože jsem dneska odpovídal na další dotaz jak to je těmi udávanými váhami trilaminátů a proč jedna firma inzeruje že má mnohem nižší hmotnost než jiní atd... tak pár informací na tohle téma:
Trilaminát (správně 3-vrstvý laminovaný textilní kompozit) je už jak napovídá název trojice materiálů, které jsou za tepla laminované do jedné vrstvy. Vezme se tedy vnější látka, obvykle nějaká membrána a spodní krycí podšívková látka a spojí se to tlakem do jedné vrstvy, která se chová jako by to byla jedna.
Trilaminát nemusí mít nutně prostřední vrstvu s membránou Gore-Tex, laminují se klidně i membrány SympaTex, eVent a další. Jen někteří výrobci membrán neumožňují laminaci, protože tlak a teplo tu membránu poškozuje.
U GoreTexu se trojvrstvý laminát určený pro použití na motorkách jmenuje ProShell a jeho hmotnost je pevně daná. Dvouvrstvé si mohou výrobci objednávat s různými vnějšími vrstvami, trilaminát se dělá v případě GoreTexu jen v provedení Cordura nebo Armacor. Armacor je pevnější a odolnější proti prodření a roztržení, protože má vetkávaná extrémně pevná kevlarová vlákna do čtvercové sítě, která je poměrně hustá. Pokud se vezme m2 jedné nebo druhé látky, tak bude mít stejnou hmotnost bez ohledu na to, jestli je to bunda výrobce X nebo Y nebo Z. Látka je vždy stejná. Od roku 2014 se mění Armacor - nová verze bude mít trošku vyšší hmotnost, bude tužší a téměř 2x pevnější než předchozí ale bohužel bude méně komfortní. Zásoby staré verze u výrobců stačí tak maximálně na jednu sezónu, u některých ani to ne.
Co se tedy dál týká laminátů, tak je celkem jasné, že jediná možnost, jak snížit hmotnost je změnit vnější vrstvu za nějakou, která je lehčí. Obvykle u stejného typu materiálu platí přímá úměra: lehčí = méně odolnější. těžší = více odolnější. Pochopitelně pokud by se srovnávala např. kevlarová látka s obyčejnou, tak to nemusí být úplně stejné a pevnost by se dala získat i použitím jiných vláken při stejné měrné hmotnosti.
Nicméně - důležité je, z jakého materiálu je vyroběný daný laminát. A jak to tak bývá, hodně se v tom čachruje, protože zákazníci (a často i prodejci) se v tom moc nevyznají a někdo si může myslet, že má na sobě cordurové oblečení - až do momentu, kdy se mu připeče na tělo po pádu.
Takže - pokud je jako materiál napsáno GoreTex Pro Shell laminate, jde VŽDY o dvouvrstvý nebo třívrstvý laminát s Cordurou na vnější vrstvě nebo s Cordurou vyztuženou kevlarem (pak se používá název Armacor Pro Shell). Jiná možnost u tohoto označení neexistuje a to jsou také jediné lamináty určené pro motocyklový trh v současné nabídce GoreTex pro všechny továrny které šijí moto oblečení. GoreTex nabízel ještě verzi s perforovanou kůží ale ta byla od letošního roku vyřazená z nabídky materiálů. Ještě před 4 roky se prodávaly výrobcům dvě verze ProShellu - 319 a 320, teď už je jen jedna - měrná hmotnost 104g/m2, RET<5.5, vodní sloupec 28000mm.
Pokud je označení High resistance Polyamid fabric and Cordura® ripstop reinforcements, tak to znamená, že materiál vnější vrstvy je převážně obyčejný (lehký) polyamid a z opravdové Cordury jsou jen vyztužení na některých místech (třeba ramena nebo lokty). Navíc Cordura ripstop je jedna z nejtenčích a nejméně odolných verzí Cordury určená pro outdoor použití - ne pro motocyklový trh.
Tudíž pokud v inzerci narazíte na zázračně lehký trilaminát GoreTex, tak si musíte ověřit, z čeho je to opravdu vyrobené a kolik částí (jaká plocha) je fakt z Cordury a jaká plocha z polyamidu. Není to to samé jako opravdu motocyklový trilaminát. Když by se to bralo takhle, tak třeba Klim má v nabídce bundu Stow Away, která je vyrobená z 2-vrstvého goretex laminátu (právě z toho ripstopu) a váží jen 0.8kg. Ale srovnávat to s 2 nebo 3-lamináty s cordurou - to fakt nejde.
Takže pokud jde o hmotnost oblečení, srovnávejte fakt srovnatelné materiály. Cordura a levný/lehký polyamid, to je hodně velký rozdíl. Ventilace - čím víc ventilačních otvorů, tím je ta bunda těžší. Zipy a légy kolem nich s páskami ze strany goretexu váží víc než samotná látka. Kapsy - je rozdíl když má bunda dvě kapsy nebo 8 kapes. Opět čím víc kapes, tím větší hmotnost.
V případě kalhot je kromě těch věcí třeba rozdíl, jestli tam jsou nebo nejsou chrániče kyčlí (někteří výrobci kteří jdou po nejnižší váze je nepoužívají) nebo kožené zesílení na vnitřní straně kalhot (kdo používá zubaté stupačky tak ví proč se hodí).
Nechci tím rozpoutat nějaký flame, úmyslně nepíšu žádné konkrétní srovnání ani neuvádím žádné značky a modely, jen pokud na krámě slyším argumentaci o tom, že se "teď" nabízí lehké trilamináty... tak mě napadlo něco na to téma napsat obecně.
Jak je to s hmotností a vlastnostmi trilaminátů, GoreTex rozdíly apod...
Přidané 15.10.2014 15:00
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
Tak další doplnění k předchozímu článku...
Tady je příklad technického popisu textilního výrobku nějaké značky.
Reklama pochopitelně říká, že se jedná o "goretexový trilaminát" a je to pravda ale ne úplně. Třívrstvého laminátu tam je totiž jen děsně málo...
Tak nejdříve laminát na vnější vrstvě netvoří Cordura ale nylon. Je to pořád lepší varianta než polyester ale Cordura má 2-3x vyšší odolnost proti prodření proti Nylonu stejné gramáže.. ale taky je dražší. Když se podíváte do popisu, zjistíte, že většina bundy je dvouvrstvá a jen zesílení na loktech a ramenou je třívrstvé. Takže nazývat to "trilaminátovou bundou" je dost přehnané.
Evidentně se jedná o kombinaci levnějšího polyamidu na vnější vrstvě membrány (2L = dvou vrstvý) a někde zesíleného (na loktech..) kvalitnější strečovou verzí a někde dokonce keramikou na kevlarovém základu (SuperFabric). SuperFabric je poměrně drahý, takže ho tam bude fakt málo (což se dá zjistit pohledem na konkrétní výrobek). Ty zesílený místa jsou třívrstvý, protože strečový goretex se jiný ani nedělá stejně jako Superfabric.
Takže krásný příklad dokonale zvládnutého marketingu - podobně jako u inzerátů jedné firmy, která nabízí "cestovatelskou bundu z Cordury AFT" a zjistíte, že té prodyšné AFT Cordury jsou tam dva proužky asi 10cm široké a zbytek je z obyčejné látky. Tady je to přibližně to samé - taková bunda není "trilaminátová. Je to dvouvrstvý laminát v kombinaci polyamid+membrána. Protože výrobce nazval tu vnější látku "Pro nylon 600D", tak to vypadá v označení téměř jako GoreTex řady ProShell - pokud to je napsané jako 3L GORE-TEX Pro nylon 600D. Ale pochopitelně membrána není z té nejvyšší motocyklové řady ProShell ale jen Performance Shell a také na bundě chybí označení ProShell, které výrobci musí (a chtějí) použít pokud je tam ta lepší membrána. Ale napsané to mají naprosto profesionálně, takže jen mírně poučeného zákazníka to lehce může splést. Bude si totiž myslet, že si kupuje 3-vrstvou (trilaminátovou) bundu ale ona je dvouvrstvá a ještě k tomu ne z Cordury ale z nylonu s nižší odolností proti roztržení a prodření při pádu.
Všímejte si toho, i poměrně dobré značky se snaží prodávat výrobky, na kterých se buď víc vydělává nebo jsou levnější a využívají toho, že lidi tomu moc nerozumí a nikdo jim to nevysvětlí, protože v mnoha případech i prodejci nemají vůbec potuchu o rozdílech jednotlivých materiálů, nemají vzorky těch materiálů aby to ukázali a vysvětlili.
Slovníček:
2L = dvouvrstvý
3L = trojvrstvý
polyamide = polyamid (v tomto případě Nylon)
Cordura = je specificky vyráběná látka také z řady polyamidů ale s 2-3x vyšší pevností oproti stejné gramáži obyčejného nylonu. Musí se tkát předepsaným způsobem (pod určitým specifickým tahem) atd. Cordur je minimálně 10 různých typů, každá má jiné určení a jiné vlastnosti a také odolnost. Gramáž 600 u tohoto konkrétního příkladu Nylonu je někde blízko dnes používané řadě Cordury 500 (Denier 620), která je sice pevnější a odolnější ale z pohledu výrobce prostě především dražší.
Takže zcela jistě se v tomto případě nejedná o špatný výrobek ale jeho marketing je dost zavádějící a minimálně nepřesné označení trilaminát by se používat rozhodně nemělo.
TomasTT přiložený následující obrázek:
Jak je to s hmotností a vlastnostmi trilaminátů, GoreTex rozdíly apod...
Přidané 15.10.2014 15:09
Příspěvků: 650 Registrace: 06.11.07
Čekal jsem Tome, jestli si té reklamy všimneš... Mně to trklo hned, jak to zde na fóru naskočilo. Přečetl jsem si složení toho kompletu bundy a kalhot, ale nechtěl jsem na to reagovat a zasírat vlákno nejmenovanému prodejci toho kompletu... Ale přijde mi to také jako trochu klamání zákazníka... Pro mne je to jasné hned, ale lidé, kteří materiálům nerozumí by se mohli nechat tím úvodem zmást a považovat ji za komplet trilaminát, což samo rozhodně není...
KTM 1190 Adventure R
Jak je to s hmotností a vlastnostmi trilaminátů, GoreTex rozdíly apod...
Přidané 15.10.2014 15:57
Příspěvků: 416 Registrace: 10.04.10
Ale material Performance Shell má stejnou gtx membránu (co se týče voděodolnosti a prodyšnosti) jako ProShell, jen není zalaminovaný mezi vrchní a spodní vrstvu. To by se musela pro mat. Performance Shell používat první generace membrán gtx, aby jsi mohl napsat, že je horší, ty měly větší propustnost a byly méně prodyšné.
nemít GS, stojím tam ještě dnes https://www.motor...uid=344094
Jak je to s hmotností a vlastnostmi trilaminátů, GoreTex rozdíly apod...
Přidané 15.10.2014 17:00
Příspěvků: 650 Registrace: 06.11.07
walda> GTX Performance Shell je méně odolný materiál než řada Pro Shell.
Pro Shell je to nejodolnější, co Gore teď používá u outdorového a motocyklového oblečení.
Ono je to právě hlavně o tom spojení svrchní materiál vs. membrána vs. třeba ještě podšívka (volná/3L). To pak dělá ten výsledný materiál tím, čím je...
KTM 1190 Adventure R
Jak je to s hmotností a vlastnostmi trilaminátů, GoreTex rozdíly apod...
Přidané 15.10.2014 19:12
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
walda: v prvním příspěvku je obrázek kde je vlevo laminát s membránou Performance shell a vpravo nový ProShell. Je tam rozdíl. A taky je dost značný rozdíl v nákupní ceně těch materiálů.
xHackerM: hele já nevím skoro nic o Sympatexu. Nebyl jsem nikdy na žádném školení, fakt o Sympatexu nevím skoro nic. Cordura by bylo samostatné téma, Outlast asi taky ale to je snadný. Něco vymyslím...
Hlavně teď bude zásadní změna sortimentu Gore, bude nový Armacor, mám tady první CD s technickými informacemi pro výrobce (získané od Stadleru) a máme jet na školení kam nás pozval právě Stadler, takže to bude asi docela aktuálnější...
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...