Ahoj - je tu někdo kdo ovlada teoretické znalosti o podvozku tj. o tom co ovlivnuje co :-) sklon / riditka / zavlek atd. potrebuju u jedne motorky (XF650) "otupit" reakci na podklad aby se nechala udrzet i na sypkym nebo kopajicim povrchu slabsima rukama - moje teorie zni sirsi a vic otevreny riditka + predkopnout polohu riditek oproti brejlim o kousek dopredu - je to spravna úvaha nebo o tom premejslim blbe ?
nejsem motorkar - ja motorky miluju :-)
Ale řešíš dva faktory, které jdou trošku proti sobě.
Menší sílu potřebnou na zatočení získáš pochopitelně strmějším úhlem vidlí ale o to bude kolo nervóznější a nestabilnější a tím pádem to bude pro jezdce horší, protože se bude muset s motorku prát. Bude zatáčet prostě příliš brzo - při sebemenším pohybu řídítek. Kompenzovat se to dá třeba předsazením přední osy dopředu od vidlí (mají to tak typicky některé KTM). Naopak předkopnutý vidle přidají stabilitu zejména při vyšší rychlosti ale zatáčení je obtížnější ale síla potřebná na ovládání motorky je menší. Takže co má být efektem? Síla co musíš vykonat aby se řídítkem pohlo nebo síla kterou motorka sama o sobě drží rovnou stopu? Obvykle když z nějakého důvodu stavíš rám, který má vidli strmou, tak se to kompenzuje předstazením osy - aby tam byl nějaký závlek. Závlek je obecně vzdálenost (měřená na silnici) mezi osou a osou otáčení vidle - měřeno jako průsečíky na silnici. Ono se to někde uvádí všelijak.
Závlek (trail) je vzdálenost protnuté osa otáčení brejlí (což nutně nemusí být osa vidlí, protože tam může být ofset) v místě průsečíku se silnicí od průsečíku kolmice od přední osy kola.
Rake je úhel sklonu osy otáčení přední vidle (resp. brejlí) ale někdo udává rake jako ten ofset odsazení přední osy od osy vidlí. Já to znám ale jako úhel přední vidle ale mockrát jsem to viděl jako označení toho odsazení. A někdy se jako rake označuje rozdíl úhlu vidlí od osy otáčení brejlí - což ne vždy a u všech motorek je souosé. Některé motorky (a typicky stavby) mají osu otáčení jinou než kam míří vidle. Sklon vidlí je jiný než osa otáčení brejlí. Nevím jak to napsat aby to bylo jasný. Prostě osa skrz krk řízení míří jinam (myšleno v jiném úhlu k zemi) než osa vidle. Normálně by to mělo být ve stejném úhlu ale nemusí být.
Ofset brejlí je odsazení osy vidlí od osy otáčení brejlí v rámu.
A faktory který tě zajímají - to odsazení osy vidlí od osy otáčení brejlí je důležitější než úhel vidlí. Ten ofset mění výrazně závlek (stejně jako předsazení přední osy) a dělá to ten efekt, kdy se motorka začne do zatáček sama otáčet. Jakmile zmenšíš ten ofset resp. závlek, tak se změní zatížení předního kola (zvětší se) a tím pádem se zvětší i síla potřebná k řízení. Při zatočení řídítky se mění i stopa a posouvá se blíž k motorce (zkracuje se závlek). To je citelný efekt překlápění u některých motorek - přetáčí se do zatáček skoro samy a má to i celkem dobrý vliv na stabilitu kola během nárazů - kolo se samo centruje. Ale síla kterou musí jezdec do řízení dávat je většinou spojená se stabilitou. Něco za něco. A další vliv má brždění (vidle se při brždění nechová jako tyč ale mění geometrii) a nastavení tlumiče ve vidlích obecně.
Poloha řídítek obecně je v tomhle ohledu druhořadá. Jde fakt o polohu vidlí oproti ose řízení, úhel vidle a předsazení osy kola. Šířka řídítek je pochopitelně zásadní - čím širší, tím menší síla je potřebná ale zase v plném zatočení už musíš měnit polohu těla, protože nebudeš mít tak dlouhou ruku aby dosáhla na konec.
Navíc kdybys předsadil řídítka před vidle (například), nebudou se při zatáčení otáčet ale budou se pohybovat v půlkruhu, což je docela nepříjemný a může se stát, že na konec už nedosáhneš vůbec. Já mám na jedné motorce posunutý řídítka o asi 3cm dozadu a je to fakt cítít. Na vlastní řízení to vůbec vliv nemá (nebo já to necítím).
Přemýšlím nad tím a doplňuju další věci...
Další vliv má zadek - snížení zadního tlumiče taky zvětší závlek. Kratší přední vidle zmenší jak rake, tak závlek. A podobný vliv jako třeba zmenšení zadního kola má i menší šířka pneumatiky (zvětší oboje), naopak menší přední kolo oboje zvětší.
Fakt vycházej z toho, že strmější rake znamená ostřejší zatáčení ale motorka nebude tak stabilní při jízdě rovně a naopak předkopnutý vidle budou znamenat stabilnější motorku při jízdě rovně ale nebude obratná a zatočit jí bude chtít víc se s ní prát. Větší rake je větší závlek a to má zásadní vliv na ten klopivý efekt. Představ si to jako kolečko u kancelářské židle. To má taky obrovský "závlek". Posuneš židli nějakým směrem a kolečko se ochotně otočí do směru kam židli posouváš. Takže zvětšení závleku (jakkoliv) znamená zvýšení stability (motorka se sama stabilizuje).
Každopádně širší řídítka jsou dobrý krok ale jejich posouváním asi nic nevyřešíš.
Ještě nad tím budu přemýšlet co by se dalo udělat, abys nemusel řešit brejle, protože to je pochopitelně zásadní modifikace. Co zkusit snížit zadní tlumič o kousek? Změní se úhel řízení a mohlo by to mít ten efekt, co čekáš.
Já třeba na své 1150 jsem to řešil docela hodně, protože jsem měl rám, kde byl úhel daný (nechtěl jsem to předělávat)
Vidíš, že je docela velký.
Takže bylo potřeba brejle, kde nebude velký ofset vidlí
No jo, to byla první. Od té doby jich už bylo víc
Takhle moje má vidle Ohlins (330mm stáhnutý podložkama na 300mm), brejle a spodky vidlí jsou zakázková výroba. Kolo je klasika - přepletené z 1150 s původními brzdiči. Původně jsem tam měl nachystaný vidle z LC8 a brejle z HP2 ale ono to takhle nejde - vidle jsou konický a brejle válcový, nešlo to zrovna nebyly k sehnání vidle z HP2, tak jsem to nechal udělat takhle.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Dik ale zatím jsem to nepobral :-) nevadi napsal sem to moc obecne - zkusim to napsat ještě trochu jinak , ještě aby bylo jasny jaka to je moto: suzuki XF650 je to "cestovni" derivat DRka ma to i stejny vidle jen kratsi trubky (zdvihy) a i ram je hodne podobnej, kolo ma to predsunuty před osu vidle jak si rikal , další věc je ze ta motorka je snizena o cca 5cm vepředu i vzadu - ted to chovani: na asfalte je VELMI obratna do zatáček jde sama ovladatelnost jak koloběžka :-) , v terenu to ma samozrejme opacny ucinek a kolo na sypkym hodne "kope" do riditek a ma tendenci "trhat" riditka z ruk a riditka klopit vic nez je zdravo , hlavne v prudkych zatáčkách + nerovny povrch , riditka jsou geometrii hodne zavreny - ještě vic nez ma třeba transalp , když na tom jedu ja mam je hodne "u bricha" a jasne citim ze se ta motorka blbejc ovlada nez bawo :-D, baba je mensi takze ma lepsi trojuhelnik rukou/tela ale zase slabsi ruce, proste se v terenu nadre zkousel sem to jestli neneca a fakt je to fuska, chtel bych to teda "otupit" jak pisu a trosku sebrat obratnosti který to ma na rozdavani a pridat "autostability" aby se ty bezny sotolinky dali jezdit tak nejak vic na klid co se tyce uprav - rozhodne nehodlam varit ram :-) v mych sillach je vyměnit riditka + event. udelat mezikus ulozeni riditek teda pokud premisteni riditek muze nejak pomoct
nejsem motorkar - ja motorky miluju :-)
milanek: jasně...
Širší řídítka jsou rozhodně nejmenší možná komplikace a přispějí ke zlepšení stability.
Jejich posouváním dopředu a dozadu ale ničeho nedosáhneš.
Teoreticky by ještě mohl mít vliv nastavení podvozku ale jestli se to přetáčí, tak ti ani progresivní péra apod. nepomůžou. Zkusil bych se podívat i na pneumatiky (mají špunty do strany?) protože takové ty univerzály moc stability nepřináší. Zásadní změnou by bylo dát tam 21", čímž sice zvedneš trošku výšku ale ne moc zásadně ale stabilita se zlepší taky a hodně.
Předpokládám že snížení jste udělali posunutím ve vidlích vpředu a co vzadu? Jsou tam jiný "kosti" nebo jak je to udělaný? Možná to je moc měkký.
Jinak tu nervozitu geometrie bez nějakých dalších úprav asi nezměníš. Myslím tím ofsety nebo změnu úhlu vidle atd. Tak se podívej na to, co jsou celkem dostupné úpravy - širší řídítka ano, změna předního obutí určitě ano. Pokud bys změnil průměr předního kola, tak se tím změní i ta geometrie a docela hodně.
jezdime 07ky , ono je to tezky za letosnich 13000 bylo po sotoline jesti 500 tak moc a z toho bylo v "extremu" par kilaku - ale zase jak ten extrem nedas, nemuzes pokracovat :-) zacnu teda riditkama a uvidíme - ještě slovo do pranice :-) - JAKY riditka jsou "enduro" ?:-) myslim geometrii uchopu - dost spatne se mi to meri - v porovnani s riditkama na 800ce jsou jen o 2cm uzsi ale proste blbejc tvarovany - moc zavreny (jako ten transalp ale ještě o něco vic )
co se tyce toho snizeni - freewind ma snizeni uz z fabriky - na oku tlumice jsou 2 diry a ve vidlich 5cm mezikus - zadek jsme udelal "fabricky" akorát vepředu mi bylo lito zdvihu a tak jsem to místo toho spustil v brejlich - cil není udelat z toho brutal enduro to s trpaslíkem v sedle ani nejde ale v ramci zimni udrzby chci aspoň zkusit co to udela se v tom podloubat a nechci rovnou z fleku koupit třeba ty riditka blbe kdyz uz se to bude kupovat
je mi jasny ze ta 21ka by pomohla asi nejvic ale jakykoliv zvysovani nepripada v úvahu uz ted je to na hrane :-) http://rybkabohun...050984.jpgnejsem motorkar - ja motorky miluju :-)
Je mi to jasný.
Tak ty řídítka to je naprosto individuální. Já mám oblíbený Magura SX, http://www.magura...emein.html
Jsou rovnější, což mi vyhovuje (nemám vykroucený zápěstí) ale nižší než většina sériových, takže se musí dávat na vyšší nástavce.
Ono to s těmi řídítky taky nebude snadný, protože předpokládám že v sérii tam jsou 22mm a většina kónických bude mít 28mm uprostřed a 22mm na konci a ty do standardních "nástavců" na brejlích nedáš.
Upravil TomasTT dne 02.12.2014 12:38
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
tech 22jek jsem nasel kopec i na motoretezech :-) http://www.motore...ditek.html otazka je jaky by měli mit miry - no nic budu muset odstrojit ty co tam ted jsou a nejak je premerit
nejsem motorkar - ja motorky miluju :-)
No právě..
Já jsem 22mm zkoušel najít naposledy před 10 lety, pak už jsem měl vždycky kónický. Dneska bude nabídka větší, určitě něco najdeš.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Obecná rada na řídítka myslím neexistuje.
Každý je jiný.
Já mám rád, když stojím ve stupačkách, tak abych měl zápěstí rovně (v ose ruky) a ne vytočené - jinak jsem míval problémy se zápěstím po nějaké době (několika dnech). Proto jsem ty řídítka tak řešil - mám je užší a rovnější (z pohledu směrem dolů). Určitě vyberete něco, co bude OK jak na silnici, tak do terénu.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Neviem či mám pravdu, ale mám vsugerované, že pre off je najlepšie ak ruky - riadítka sú v osi teleskopov. Ak sú viac vpredu, tak to viac kope.
Koľko si pustil dole predné tlmiče? Možno je to moc a vyrobil si moc strmú vidlu - hravú na ceste . Ale v teréne pri malom kolese je už "horizontálna zložka" sily ktorú netlmia tlmiče moc veľká a motorka "chce" prekážku obísť a tým berie riadítka z ruky + veľká ovládacia sila.
No jo, jenže on psal že nemůže pohnout výškou ani o centimetr. Takže vidli dát výš nemůže, kolo vyměnit za větší taky ne... *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...