Dnes jsme nainstalovali a vyzkoušeli první sadu tlumičů TracTive pro starší motorky s původním podvozkem ESA (oem výroba WP nebo později Showa).
Tady na fóru se trošku míchají dvě značky - Touratech Suspension a TracTive.
TracTive je holandský výrobce, který vyvíjí a vyrábí tlumiče pro Touratech, který je prodává pod názvem Touratech Suspension by TracTive. Není to ale to samé, co se vyrábí přímo se značkou TracTive nebo případně pro další OEM výrobce. Touratech Suspension prodává tlumiče navržené pro cestovní endura - s hliníkovým tělem (o 30% lepší odvod tepla), největším průměrem pístu, největším objemem oleje atd. Od příštího roku představí novou řadu tlumičů, které budou mít jiný název (Black-T) právě proto, aby se odlišily od těch pro adventure ježdění.
Elektricky ovládané tlumiče Touratech Suspension používají ve všech případech solenoid umístěný za hlavním pístem, který mění průtok oleje v závislosti na proudu v cívce přibližně jednou za 2ms. To jsou tlumiče jak řady ACE (s vlastním ovládáním na řídítkách) tak napojené na ovládání původní ESA v palubním systému BMW (řada Plug and Travel ESA).
Řada tlumičů, které prodává TracTive přímo, má trošku levnější konstrukci (ocel místo hliníku atd..) a hlavně - uvnitř na pístnici není našroubovaný solenoid ale krokový motor s enkodérem, který mění průtok oleje pomocí vysouvání jehly. Změna trvá několik sekund a jde přibližně o to samé, jako v principu původního systému ESA, kde byly ale motorky umístěné tak, že trpěly oxidací a odcházejí. Takže to jsou konstrukčně naprosto odlišné systémy - ale pro většinu lidí to je stejné, protože do toho vede drát. To je ale tak asi všechno, co to má společného.
Nicméně - to řešení TracTive, které je nazvané ESA REPLACEMENT, funguje jako náhrada původních ESA tlumičů velmi dobře, prodává se to už víc než dvě sezóny a je to vychytané - takže jsme to zařadili do nabídky a první právě dnes nainstalovali.
Musím upozornit, že to nejsou tlumiče určené pro náročné offroad použití - ocelové tělo neodvádí teplo tak dobře jako hliník a tlumiče nejsou konstrukčně řešené pro takové adventure použití jako ty, které prodává Touratech Suspension. Minulý týden jsme na školení viděli na dynu, jak se tlumiče chovají pod plnou zátěží a jak rychle roste teplota při simulované jízdě po "valše" a je to obrovský rozdíl. Ale pro cestování převážně po silnicích a občasné šotoliny to je určitě lepší řešení než kupovat znovu originály - už z důvodu ceny a také proto, že jsou plně servisovatelné, což originály nejsou. Pochopitelně není problém vybrat si silnější nebo slabší pružiny.
Řešení TracTive používá buď původní motor předpětí pružiny (v případě dnešního RT byl jen vzadu) který je slabé místo. pro RT nemáme náhradu. Pro GS jde lehce použít stejný hydromotor jaký používají výše zmíněné tlumiče ACE nebo P&T. Pochopitelně pokud se člověk vzdá předpětí, tak tam nemusí být vůbec (pokud nekdo nemění zátěž) a může regulovat jen tlumení a odskok (komfort, sport...) nebo použít hydrauliku s manuálním kolečkem.
Tlumiče mají lepší pracovní charakteristiku a díky výběru pružin se dá snadno řešit situace, která nejde řešit se sériovým podvozkem v případě, kdy člověk potřebuje předpětí někde mezi třeba jednou helmou se zavazadly a dvěma helmičkami.
Tlumiče postupně přidáme na náš e-shop: www.touratech.cz/eshop
Takže pokud máte starší ESA podvozek a najeto 50 a více tisíc a uvažujete co s tím, zejména pokud už necítíte rozdíl v chování nastavení útlumu nebo máte tlumiče vyteklé a přemýšlíte jestli je rozumné nechat to někde "repasovat", tak tohle je alternativa.
Není to žádné zkoušení odhadem - tlumiče jsou spočítané, vyvíjeli je lidi, kteří stáli u vývoje všech systémů ESA ve WP a o ESA vědí všechno. Vědí, jak jsou konstrukčně řešené jak WP tak Showy, na kolik hodin provozu jsou navržené, jak se chovají... Pokud si myslíte, že když vám někdo ty původní tlumiče navrtá nebo rozřízne, vyleje starý olej, nalije tam nový a nějak natlakuje, že to je stejné jako nový originál, tak to je fakt omyl. Ty tlumiče nejsou navržené na delší provoz a nikdo do nich nemá nové těsnící sestavy ani nová stírátka pístů a dokonce ani nikdo neví, jaký tlak se má použít pro ten který tlumič. Ale na druhou stranu - je to nejlevnější řešení a pokud se motorka prodává, tak je to asi běžné.
Pokud nechcete, abyste skončili jako někteří cestovatelé na doslova životní cestě - a museli jet tisíce kilometrů na vyteklém tlumiči, který někdo "repasoval" a vydržel 3000km, tak to stojí za úvahu.
Pochopitelně tohle taky není zadarmo - ta sestava na RT vyjde na necelých 50 tisíc vč. práce a DPH ale je to tlumič, který se dá pravidelně servisovat (výrobce doporučuje po 30-40 tis,) a motory nejsou vůbec v kontaktu s vnějším prostředím, takže nemohou oxidovat.
Tady jsou původní originál tlumiče které v tomto případě mají 110 tisíc km a motorka na dálnici nebyla udržitelná. Tlumiče byly částečně vyteklé a naprosto netlumily.