Máte konkrétní zkušenosti s GEL a AGM popřípadě LITHIUM bateriemi u svých strojů?
Jedná se mi o srovnání kapacity, velikost startovacího respektive vybíjecího proudu, životnosti a samozřejmě údržby.
Zkušenosti s:
- Exide Bike GEL 12V, 19Ah, 170A, GEL12-19 (51913-BMW) - motobaterie
- Banner BIKE BULL GEL 52101 GT20H-3 12V 19Ah 375A = 51913 BMW - motobaterie
- Leaftron LTL12-18, 12V - 18Ah, 270A (záložní akumulátor)
Případně jakou máte baterku v 1100 GS a 1150 GS a jak dlouho vám vydržela.
Upravil doly gsa dne 29.05.2020 20:01
Já myslím že už tady teho bylo tolik napsanyho že nemám ani náladu otem diskutovat....
A taky je rozdíl jesli najedeš prez léto 3000 v září to odstavis a v dubnu se divíš že nenastartujes.
Kupredu spatki ni krok...
u těchto motorek je problém nízké dobíjecí napětí na alternátoru - 14V a se zapnutými světly 13,7. Tímto napětím nikdy lithiovou baterii nenabiješ do 100%. Ani AGM. Ta třeba v bulk režimu potřebuje klidně až 14,8V a v udržovacím 13,8V, což je tak na hranici. já používám AGM, ale kdyby se měla dobíjecí soustava o ni starat na 100%, museli bychom zvednout napětí alespoň na 14,5 - 14,6V. (což jde a návod je na advrider.com) Nicméně i tak dokážou AGM v těchto motorkách žít po docela dlouhou dobu.
Upravil Spitfire dne 30.05.2020 08:16
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Spitfire napsal:
u těchto motorek je problém nízké dobíjecí napětí na alternátoru - 14V a se zapnutými světly 13,7. Tímto napětím nikdy lithiovou baterii nenabiješ do 100%. Ani AGM. Ta třeba v bulk režimu potřebuje klidně až 14,8V a v udržovacím 13,8V, což je tak na hranici. já používám AGM, ale kdyby se měla dobíjecí soustava o ni starat na 100%, museli bychom zvednout napětí alespoň na 14,5 - 14,6V. (což jde a návod je na advrider.com) Nicméně i tak dokážou AGM v těchto motorkách žít po docela dlouhou dobu.
to je zaujimavej post.. to jsem nevedel.
Nicmene AGM jsou radove beznejsi (a levnejsi, ne?).
mmch lithiove baterce by myslim NEMELO vadit, ze ji nenabijes na full.. spis naopak. Ty vadi mraz.
Upravil hicks dne 30.05.2020 08:32
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
taky řešim baterku. Našel sem v garaži jednu starou baterku, kterou sem kdysi v 1150 měl. Tato- https://www.batte...IcQAvD_BwE
a určitě vydržela dýl, než slavnej, předraženej Motobatt, kterej je po necelých dvou letech v pr..
Tyhle typy baterek jsou třikrát levnější, takže přemejšlim, jestli nebude lepší si každý jaro, nebo po dvou koupit novou za 700 a mít na sezonu klid hlavně, že je pivo ftlamě
To se tedy přiznám, že ten graf je pro mě podivnej. Ještě nedávno se tvrdilo a učilo, že kyselinová Pb aku se nesmí nabíjet nad 14.4V protože pak plynuje. A ejhle najednou je 14,6V fajn. Chápu, pro specifické použití určitě, dlouhodobě nevím.
A rozdíl AGM vs. GEL. Většina nabíječek co jsem viděl mají společný režim pro AGM/Gel. Takže buď nedobíjí dost AGM nebo destruktivně přebíjí GEL.
Používat do motorky Li-Ion je takový hobby bastlení, ta nabíjecí soustava je dělaná na úplně jinej typ aku, má jinou charakteristiku nabíjení. Navíc Li-Ion potřebuje ochraný obvody (který může mít v sobě, ale pak je o to dražší). Celkově Li-Ion by byl fajn, pokud by se dal koupit regulátor nabíjení přímo na Li-Ion. A pokud člověk nejezdí v zimě.
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
MotoPaja napsal:
To se tedy přiznám, že ten graf je pro mě podivnej. Ještě nedávno se tvrdilo a učilo, že kyselinová Pb aku se nesmí nabíjet nad 14.4V protože pak plynuje. A ejhle najednou je 14,6V fajn. Chápu, pro specifické použití určitě, dlouhodobě nevím.
A rozdíl AGM vs. GEL. Většina nabíječek co jsem viděl mají společný režim pro AGM/Gel. Takže buď nedobíjí dost AGM nebo destruktivně přebíjí GEL.
Na Ctecu nabíječce mám oddělené režimy AGM/GEL.
Teď nevím přesně hodnoty ale AGM nabíjí vyššíma voltama.
Snažím se jet tak, abych dojel domů.
doly gsa napsal:
Máte konkrétní zkušenosti s GEL a AGM popřípadě LITHIUM bateriemi u svých strojů?
Jedná se mi o srovnání kapacity, velikost startovacího respektive vybíjecího proudu, životnosti a samozřejmě údržby.
Zkušenosti s:
- Exide Bike GEL 12V, 19Ah, 170A, GEL12-19 (51913-BMW) - motobaterie
- Banner BIKE BULL GEL 52101 GT20H-3 12V 19Ah 375A = 51913 BMW - motobaterie
- Leaftron LTL12-18, 12V - 18Ah, 270A (záložní akumulátor)
Případně jakou máte baterku v 1100 GS a 1150 GS a jak dlouho vám vydržela.
zkusil jsem Lithiovku a blbý... viz kopie mýho článku na motorkari.cz níže:
---
Edit 19. 5. 2020
Baterka dík vstřícnosti prodejce vrácena. Doplatil jsem cca 800,- a koupil bezúdržbovou Yuasa YT19BL-BS 12V 17,7Ah, 170A. Lithiovka startovala, ale o trochu hůř, než baterka, která se se mnou původně loučila. Kontrolka dobíjení zhasínala až po přidání plynu, ABS naskočilo až po zahřáti motoru. Pán v prodejně řekl, že u lithiovky by to chtělo vzhledem k ostatním parametrům startovací proud 400A a mělo by to fungovat. Ale bylo by to za cca 5000,-. Yuasa funguje "jako nová", snad vydrží dýl, než moje původní, která byla údajně něco málo přes rok stará.
Rozhodl jsem se řešit loučící se baterku nákupem nové a rovnou jsem zvolil experiment. Lithiová baterie 12V, 36 Wh, startovací proud 180A. Cena 2000,- Je fascinující, jak hodně je znát na stabilitě stroje rozdíl 6 kg. Lithiová baterka váží 0,7 Kg, moje původní Exide gel 12-19 vážila 6,8 kg.
Další rozdíl je obrácené umístění pólů, klasika je plus vpravo, lithiovka má plus vlevo. Vzhledem k rozměrům nový baterky (15 x 6,5 x 9,2 oproti původní 17 x 18,5 x 8 cm) nebyl problém s připojením, protože kabely jsou rázem dlouhé. Baterku jsem otočil, takže kabely vedou přes. Problem byl jen s upevněním baterky, v tomhle případě je velikost naopak trochu problém a s izolací plusu. Izolace možná nebyla tak úplně nutná, baterka je hodně zapuštěná a pravděpodobnost zkratu není vysoká, ale..! Neznamená, že když jsem amatér, budu rovnou i diletant. Baterku jsem nakonec fixnul plastovými pásky na kabely. Ale protože v chladu občas prasknou, budu to řešit nejspíš textilním popruhem se stahovací sponou, nebo nějak podobně.
S nastartováním není problém. Je relativně teplo. Ale problém je s naskočením ABS. Nechce se chytit ani po opakovaném vypnutí motoru po zahřátí. Zatím jsem se dál nedostal, zítra dělám řidičák, takže další postřehy dám k hodnocení zboží, až ji trochu zajezdím.
---
Baworák, boxer. Fakt není co řešit...
Gelovku od Banneru mám od roku 2015 a zatím běhá bez problému.. Motorka je v nevytápěné garáži, akumulátor zůstává přes zimu v ní, tak 2-3x za zimu ji připojím na nabíječku a nechám je přes noc na udržování, přes sezónu jezdím.. Moje GS má ten silnější alternátor, ten má výkonu na rozdávání.. Nabíječka je řízená z Tipa.cz za asi pětibábu, akumulátorům je to stejně defakto jedno dokud je nepotřebuješ nějak oživovat z mrtvých.. Altík se jich taky neptá..
Jinak z obecné elektroniky.. Nabíjecí napětí autoakumulátoru je 14,4V.. Ale musí snášet až 14,8V.. 13,7V na dobíjení je poměrně málo, pokud je dobíjení a aku ok, tak by mělo být bez problému možné se dostat na 14V.. Ale záleží na stavu a podmínkách no..
Nejvíc akumulátoru prospívá když se hlouběji nevybíjí a nevystavuje prudším změnám teplot (např. v zimě se jedu za hezkého dne projet, tak aku vezmu z obýváku ven do chladna a po jízdě zas zpátky)..
foto z cest: www.facebook.com/...
o moto: http://www.motork...mid=103612
BMW R1150GS (2001, bez ABS)
KMZ K-750 (1962, se zpátečkou, tzv. "Dněpr" )
Možnost základního servisu boxerů série 850/1100/1150/1200(vzduch)..
Možnost diagnostiky Jeep WJ/WG..