Ahoj prosím o radu. Snad popíši srozumitelně. Když jedu například do kopce pod plynem a podřazuji dám meziplyn otáčky okamžitě vyskočí, ale při jízdě z kopce bez plynu když chci dát meziplyn otáčky nevyskočí tak vysoko. Při stejném otočení plynu jsou o dost nižší a otáčky jdou nahoru pomaleji. Na co se mám zaměřit nebo co vyčistit? Děkuji za rady Mydlil ahoj BMW f 800 gs adventure 2013
Upravil Mydlil dne 20.03.2021 19:21
Tak asi když jedeš do kopce jak píšeš pod plynem tak jsou otáčky vyšší než když jedeš z kopce na méně otáček .v prvním případě po vymáčknutí spojky se to snadněji posbírá a otáčky při meziplynu snáž a výš vyběhnou . Pokud vše funguje jak má tak bych neřešil
Jen se zeptám , protože f800 neznám. To máš mezi každým kvaltem neutrál a převodovka nemá synchrony? Protože pokud vím, tak meziplyn se používá při podřazování. Například z 5ky vyřadím na neutrál pustím spojku přidám plyn abych dorovnal otáčky hřídele nebo kolečka 4tého kvaltu a pak mačkám spojku a podřazuji. (Takže meziplyn v neutrálu). To má f800 takovou předpotopní převodovku? a nebo je ten “ MEZIPLYN” zbytečný. Ale možná se pletu a opravte mě.
Synchrony u motorky? Když to vyžaduje situace tak vrknu plynem při řazení dolů abych zvýšil otáčky motoru a to při vymáčknutí spojky a podřazování bez hledání neutrálu -aby se otáčky motoru srovnaly s rychlostí jízdy na daný převod.stupeň
F800 má převodovku stejnou jako kterákoliv motorka. Zrovna meziplyn dolů(při podřazování) je vždycky užitečný, ale ne ani tak pro převodovku jako pro spojku. Srovnají se otáčky motoru s točícím se kolem a spojka ten rozdíl nemusí dohánět třením a není takové nebezpečí zablokování kola. Jinak jsem si pouštěl borce na R nineT, co jel serpentiny a při podřazování nedával meziplyny. U každýho kvaltu dolů šlo kolo do smyku a to kvičení gum se fakt nedalo poslouchat. Se divím, že mu to nepřišlo blbý. YouTube Video
Upravil Spitfire dne 21.03.2021 08:16
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Když brzdíš motorem, máš zavřenou škrticí klapku, nevstřikuje se žádné palivo (nebo jen zanedbatelné množství), proud plynů ve výfuku je pomalý. Když vymáčneš spojku a brnkneš po plynu, řídicí jednotka se musí jako první popasovat s tím, že z čidel má sice informace o nízkém zatížení motoru, ale od tebe dostane požadavek, že chceš prudce zvýšit výkon. Motor v ten moment sice dostane trochu vzduchu a paliva, jenže musí překonat svoje vlastní zpomalování a taky setrvačnost plynů, které do teď výfukem proudily o poznání pomaleji. Takže jak psal Kim, trvá mu dýl, než se "posbírá". No a v momentě kdy se posbírá, tak ty podřadíš a tu škrticí klapku mu zase zavřeš. Takže se nemůžeš divit, že otáčky nevystřelí tak vysoko jako když to dlábíš do kopce, motor je v zátěži, řídicí jednotka tam rve kvanta benzínu, ty vymáčkneš spoku, takže vlastně zátěž snížíš a ještě to zároveň přikrmíš.
Čili... není to závada, je to úplně normální.
To nedáva info o zaťažení, ale len info o tom aké hodnoty z mapy sa majú použiť /doba vstreku a predzápal/ . Ak potom následne dôjde k stabilnejším otáčkam bez výraznej zmeny polohy škrtiacej klapky, tak potom ešte do toho začne gibicovať lambdasonda.
Že by se na slovensku "zatížení" nazývalo nějak jinak? Volnoběh - bez zatížení, málo otevřená škrticí klapka - nízké zatížení, zcela otevřená škrticí klapka - vysoké zatížení. Stechiometrická regulace se v tomhle případě nepoužije, protože při tom brnknutí po plynu na to 1. není čas a 2. dotaz zněl, že když jede do kopce pod plynem, tzn. režim otevřené smyčky (vstřikuje se podle mapy), nebo z kopca bez plynu (nevstřikuje se vůbec).
Mame doma jak 12tku tak 8vku. Kdyz se kochame ,jak na tom videu,tak nahoru radim se spojkou rychleji a meziplyn nedaveme. Kdyz jedu ostreji tak nahoru radim bez spojky(se spojkou to zbytecne rozhodi motorku a hlavne se ztraci cas) ale nepatrne/uplne minimalne uberu(simulace quickshifteru - odlehci to prevodovce a rychlost tam padne sama,chce to cit) a delam to na obou motorkach(kdyz mi 800vku pujci :-D). Ono to jde na vsech motorkach ale chce to cvyk a cit. Kdyz podrazuji tak lehce pridavam aby to tam padlo samo, uz to tu bylo zmineno proc se to dela. Boxer ma daleko vetsi kompresu nez 800vka takze tam je meziplyn citelnejsi.
Upravil karlospv dne 22.03.2021 18:40
Počúvaj ogare, keby si sa nevolal Rýpal, tak by som Ti na Tvoje narážky aj niečo napísal, ale vidím, že nechceš robiť hanbu svojmu nicku, no nauč sa aspoň, že Slovensko sa píše s veľkým S.
No k veci: napísal si : "řídicí jednotka se musí jako první popasovat s tím, že z čidel má sice informace o nízkém zatížení motoru" na základe tejto Tvojej perly som sa nepýtal na to čo je zaťaženie, ale na to, kde je "zakopané" to čidlo informujúce o zaťažení motora. Takže ešte raz, na F800 nie je nič čo by reagovalo na zaťaženie a všetko sa deje tak ako si nakoniec napísal sám :" (vstřikuje se podle mapy)"
Odchýlka v reakcii na plyn ktorú popisuje autor témy je pravdepodobne spôsobená SASom o ktorom asi tiež veľa nevieš kedže si napísal toto: "nebo z kopca bez plynu (nevstřikuje se vůbec)."
Tryskac napsal:
Odchýlka v reakcii na plyn ktorú popisuje autor témy je pravdepodobne spôsobená SASom o ktorom asi tiež veľa nevieš kedže si napísal toto: "nebo z kopca bez plynu (nevstřikuje se vůbec)."
Za s ve Slovensku sorry, to byl překlep, nemusíš hned kvůli tomu svolávat národní grammar domobranu... O SAS nevím veľa, nejsem v tomto oboru žádný inženýr, nicméně když jsi to načnul, tak mě napadlo, že v tom prvotním dotazu vlastně nebylo zmíněno, při jakém převodovém stupni k tomu problému dochází. A vzhledem k tomu, že ventil sekundárního vzduchu pracuje jen při zařazeném N,1,2,3 a při 4,5,6 už se neotevírá, tak vlastně můžeš mít pravdu, ale taky nemusíš. Při nízkém převodovém stupni se samozřejmě ventil při určitých podmínkách otevírá a pustí trochu vzduchu za výfukové ventily. Což má zejména snižovat emise dopalováním oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků na oxid uhličitý a vodu, paradoxně to má ale za následek taky to, že lambda v ten moment zaznamená nadbytek kyslíku, ŘJ to tím pádem vyhodnotí jako chudší směs a přidá trochu paliva. Myslím, že i proto bude motor v tomhle případě ochotněji reagovat na to brnknutí po plynu. Od čtyřky nahoru je ale SAS ventil trvale zavřený. Určitě by se to dalo všechno změřit a vynést do nějakého grafu, je možné, že mi uniká nějaká souvislost. Pokud ano, rád se dozvím něco nového.
Upravil janrypal dne 08.04.2021 01:30
Janrypal, to vieš moja reakcia, je bežný syndróm "vlastenca z malej krajiny" to by si ako Moravan či Valach mohol poznať. Čo sa týka SAS diagram kedy a ako je presne pustený v BMW samozrejme nepoznám. Čo mám vypozorované je že: ak pri vyšších otáčkach zavrieš plyn, tak sa SAS otvorí a je otvorený kým otáčky neklesnú pod cca 3300 ot. /asi, nepamätám si presne/ kým je SAS otvorený je nulová spotreba, ked ho zavrie začne vstrekovať benzín/asi volnobežná dávka/. Toto by malo slúžiť ako "regeneračné dopalovanie - okysličovanie zbytkov v kate. Predpokladám, že tesne po studenom štarte je otvorený tiež pokiaľ motor pýta viac benzínu kvôli držaniu volnobežných otáčok. Ja som rozdiel medzi činnosťou SAS na jednotlivé kvalty nespozoroval, ale vylúčiť si to netrúfam. No lambdu to určite noblbuje, lebo RJ vie , že ak je otvorený SAS, tak info z lambdy je nerelevantné. No pri tom čo si napísal ma napadlo, že ak by nebola tesná hadica medzi SAS a vekom ventilov, mohlo by dochádzať k prisávaniu vzduchu do výfuku na čo by RJ mohla reagovať zvýšenou vstrekovacou dávkou.