Protože nemám s ESA žádné zkušenosti a v historii jsem nic nenašel, tak mám prosím otázku.
Jak poznám funkční ESA? Na displeji mohu přepínat, vše se krásně zobrazuje, ale neregistruji změnu v chování tlumičů. Nastaven mám Comfort, ale na "rozbitém" asfaltu je motorka značně neklidná, jako by byly tlumiče nastaveny na tvrdo. Ať přepnu na cokoli, včetně "kopečků", tak žádná změna. Je to v pořádku?
Má 1150gs byla měkčí a na rozbitém povrchu jistější.
Když máš motorku na bočáku a změníš nastavení, tak je vidět jak se motorka zvedá / klesá. Při jízdě změníš komfort/sport/normal , tak cítíš tuhnutí / měknutí pérování.
Předpokládám, že se ptáš na tlumení, nikoliv na předpětí. Změna předpětí je vidět...
Nevím, na jaký ESA systém se ptáš konkrétně, ale u ESA první generace (konkrétně rok 2007) jsou 3 režimy tlumení - COMFORT, NORMAL, SPORT. Změnu mezi úrovněmi zajišťují krokové motorky, které jsou slyšet. Zapneš zapalování, necháš proběhnout autodiagnostiku a můžeš přepínat mezi režimy. Krokové motorky pokaždé krátce zabzučí.
Ale stává se, že se do nich dostane vlhkost, zareznou a pak to nefunguje.
Upravil Beemer7 dne 01.11.2021 13:41
Skús to na mieste v garáži prepínať comf, norm, sport, pri každom nastavení preperuj nohou moto a rozdiel v spatnom chode tlmičov musí byť rozoznateľný. Ak to tak nie je, problém može byt v skorodovaní krokových motorov v oku tlmiča (stepper motor), ktoré zabezpečujú spatný chod tlmiča (rebound). Ďalší problém može byť v zaseknutej tyčke v piestnici, takže aj keď krokový motor pracuje, rebound sa nemení. Vačšinou sa to zvykne zaseknút v polohe sport. Tretí problém može byť v tom, že tlmiče sú po smrti. Vo všetkých prípadoch pomože len rozborka tlmiča a oka tlmiča. Nič zložité to však nie je. A ešte, aké tam máš tlmiče, Showa alebo WP ??
Battul: tak to máš stejné jak já. Mám také dvojvačku s ESA najeto okolo 50 tisíc km. A ruku na srdce, tlumiče jsou již po takovém nájezdu KO a nechodí tak jak by měli. Přesto se možná vyskytne pár jedinců, kteří budou tvrdit opak, že pokud tlumič nevytekl, tak je dobrý. Když ale člověk použije hlavu, dojde k jasnému výsledku. Na každé motorce se tlumiče pravidelně servisují jen BMW je má kus za kus. Mě řešení čeká tuto zimu. Problém těchto tlumičů je, že nejsou servisovatelné. Jak jsem z fóra vyčetl, tak jsou tři možnosti:
1) Koupit elektronické tlumiče Ohlins nebo jiné za dardu a vyměnit kus za kus.
2) Nechat je repasovat s nejistým výsledkem. Tím, že tlumiče nejsou oficiálně servisovatelné, při této repasi dojde na nějakému narušení - ?musí jej násilím otevřít. Dělá to myslím procházka..?
3) Dát tam značkové tlumiče bez ESA
Nemůžu uplně souhlasit,mám 2010 gsa ještě se starší esou,na 36 tis.km zrepasováno u Procházky a max spokojenost teď najeto 54 tis a super.Jezdím min 50 % ve dvou s plnou polní a maká to skvěle.Tak ještě + - 10 tis. a nechám je zas udělat.Určitě sou lepší tlumiče,ale ty repase originálů bych se fakt nebál a vyšlo to na necelejch 7 tis.
Filo napsal:
Skús to na mieste v garáži prepínať comf, norm, sport, pri každom nastavení preperuj nohou moto a rozdiel v spatnom chode tlmičov musí byť rozoznateľný. Ak to tak nie je, problém može byt v skorodovaní krokových motorov v oku tlmiča (stepper motor), ktoré zabezpečujú spatný chod tlmiča (rebound). Ďalší problém može byť v zaseknutej tyčke v piestnici, takže aj keď krokový motor pracuje, rebound sa nemení. Vačšinou sa to zvykne zaseknút v polohe sport. Tretí problém može byť v tom, že tlmiče sú po smrti. Vo všetkých prípadoch pomože len rozborka tlmiča a oka tlmiča. Nič zložité to však nie je. A ešte, aké tam máš tlmiče, Showa alebo WP ??
Na 2013 tam máš WP. Sú to dobré tlmiče. Procházkov repas v zásade funguje. Ak to nechceš repasovať, rak potom Ohlins kit ASA alebo MUPO kit Mesa, prípadne Wilbers. Ja som dal Touratech Tractive, ale to bola paľba 2700€.
Tygr napsal:
Nemůžu uplně souhlasit,mám 2010 gsa ještě se starší esou,na 36 tis.km zrepasováno u Procházky a max spokojenost teď najeto 54 tis a super.Jezdím min 50 % ve dvou s plnou polní a maká to skvěle.Tak ještě + - 10 tis. a nechám je zas udělat.Určitě sou lepší tlumiče,ale ty repase originálů bych se fakt nebál a vyšlo to na necelejch 7 tis.
Hele, já ji šoupnu do Inveltu, mají teď akci 20%na díly a práci a dignostiku s případnou opravou chyb - ještě mi kecá ukazatel paliva - při dojezdu cca 15km tankuji do plna max. 12l??????? a uvidím, co mi řeknou.
battul napsal:
Hele, já ji šoupnu do Inveltu, mají teď akci 20%na díly a práci a dignostiku s případnou opravou chyb - ještě mi kecá ukazatel paliva - při dojezdu cca 15km tankuji do plna max. 12l??????? a uvidím, co mi řeknou.
V Bmw ti k tlmičom nepovedia nič. Navrhnú ti výmenu za nové. Zadok cca 1700€, predok cca 1300€.
battul napsal:
Hele, já ji šoupnu do Inveltu, mají teď akci 20%na díly a práci a dignostiku s případnou opravou chyb - ještě mi kecá ukazatel paliva - při dojezdu cca 15km tankuji do plna max. 12l??????? a uvidím, co mi řeknou.
V Bmw ti k tlmičom nepovedia nič. Navrhnú ti výmenu za nové. Zadok cca 1700€, predok cca 1300€.
To asi ano, ale nemusí to být jen tlumiči, ne? Můžou být zarezlé motorky nebo třeba něco jiného. Opravovat to nemusí???????
battul napsal:
Hele, já ji šoupnu do Inveltu, mají teď akci 20%na díly a práci a dignostiku s případnou opravou chyb - ještě mi kecá ukazatel paliva - při dojezdu cca 15km tankuji do plna max. 12l??????? a uvidím, co mi řeknou.
V Bmw ti k tlmičom nepovedia nič. Navrhnú ti výmenu za nové. Zadok cca 1700€, predok cca 1300€.
To asi ano, ale nemusí to být jen tlumiči, ne? Můžou být zarezlé motorky nebo třeba něco jiného. Opravovat to nemusí???????
V BMW tlmič, pružina, hydraulika a už vobec nie krokový motor ako náhradný diel neexistujú. Pre nich je náhradný diel celá pružiaca a tlmiaca jednotka ako celok.
Zdravím..????. Ideální vlákno pro můj dotaz...???? Někde jsem vyčetl , že základní tovární nastavení tlumičů (asi všeobecně) je na cca 80 kg.....jak tedy vlastně nastavit ESA když jezdec váží například 120 kg...?????? Nebo ESA umí vyhodnotit aktuální váhu..??
Přijde mi zvláštní že by jezdec 120kg měl mít stejné nastavení (jedna helma)jako jezdec například 65kg ...????
Díky za případnou osvětu....