Zdravím borci.
Potřebuji tip na někoho kdo dokáže repasovat kardan, a diferenciál.
Je to z BMW Z3 diferák je samosvorný.
Kardan má mírné vůle v křížícch a diferák nejspíše v planetových kolech.
Ale upřímně netuším jak to u samosvoru je.
Nebo pokud by někdo měl možnost sehnat manuál na diferák....
Moc děkuji za tipy.
Pokud diferák nehučí, neřeš, vyměň olej (Castrol 75W-140 pro LSD) a jezdi.
Kříže v kardanu vymění ve Velké Bíteši.
Upravil Francis dne 12.02.2022 22:30
Vůle v ozubení jsou "normální" a neopravitelné. Opotřebené zuby neopravíš a zmenšením vůle změníš geometrii dotyku zubů a významně zkrátíš životnost soukolí. Nějaké zkušenosti s tím mám, vlastním E36 323ti, servisuju sám. Najeto s auty BMW mám statisíce km, rukama mi prošly E34 a E30. Pokud neodejde ložisko, doporučuju vyměnit olej a jezdit. Pokud sákne, vyměnit gufero a do ložisek nesahat. Několik mých diferáků prošlo konverzí z open na LSD, to a repase svorné vložky je jediné, co se dá "beztrestně" a bez následků na životnost provést.
Upravil Francis dne 13.02.2022 12:43
Nezlob se, ale to je takové zvláštní řešení, já nejsem specialista na diferenciály a samosvor jsem vlastně nikdy nevidě. Co tak vím, ten origo je údajně šnekový.
Rozhodně nenechám jezdit diferák s vůlí, která se časem bude zase přenášet dál, a zase půjdou kříže, hardy spojka, silentbloky ramen....nene.
A s tím že se změní geometrie zubů...to mi vysvětli..proč?
Snad zuby otiskneš, vidíš stopu, posuneš. Já teda kom diferáku na Destě nic jiného neseřizoval. Ale tam se mění, seřizuje, nové podložky pod planetové kola...
Prostě nechápu a do ložisek nesahat? Mě se kiklá příruba pro poloosu a to tak mám nechat?
Asi jsem přecitlivělý. ale rád takový zůstanu. Nicméně děkuji za pohled z druhé strany a tvůj čas.
Upravil Waltr dne 14.02.2022 17:47
Každý svého štěstí strůjcem ;-) Zaregistruj se na forum.e30.cz a poptej se tam, když mi nevěříš. Z3 má skříň diffu shodnou s E30, a to buď "malou" typ 168 nebo střední typ 188. Střední typ 188 měl shodnou skříň s některými E34, E28, E24, ... a pro použití v Z3/E30/E36 Compact stačí vyměnit zadní víko.
V komunitě majitelů servisovatelných aut BMW (max E46, do které LSD fabrika nedávala krom M3, v E90 je dokonce talíř svařený s klecí a nelze snadno konvertovat otevřený diff na LSD) se vyskytuju desítky let a složil si nejeden diferák, mám sady podložek na vymezování vůle, několik skříní a soukolí. Jediná větší oprava, co dlouhodobě přežije, je výměna otevřené klece za LSD (s tím případná výměna velkých ložisek uložení talíře) a nastavení vůle v zubech přibližně tak, jak byla původně. Jak sáhneš na uložení hrušky a vyměníš její ložiska, nikdy to neastavíš tak, aby to po několika tisících km nezačalo hučet, neměl jsi špony v oleji a ozubení nešlo do kopru. Mí kamarádi jsou na tom podobně, v Česku není firma, na kterou by nebyly reklamace po repasi diferenciálu. Pravděpodobnost neúspěšné repase je víc než 20%, doby, kdy jsi koupil tichý open-diff za 500 nebo LSD "z dvojku" jsou dávno pryč. Mám z Cartecu v Praze koupenou poslední svornou klec, běžná cena byla 22k Kč a už 6 nebo 7 je to neobjednatelné, nedodatelné.
Je to na tobě. Z3 asi nemáš na denní použití a nenajedeš na ní desítky tisíc km ročně, proto znovu opakuju: pokud nehučí, jen vyměň olej a jezdi. Pokud sákne, vyměň s olejem i sáknoucí gufero.
Možná máš pravdu, ale myslím že jen z toho důvodu, že se věci nedělají jak mají. Na kolik se dotahuje hruška? Víš to? A uložení klece. Já to někde dohledal, i když ne v origo dokumentaci. Na difer jsem manuál nenašel.
Jinak o tom určitě něco víš, nepopírám. Ano můj je 188 se samosvorem, šnekovým.
VojtechPolicky napsal:
V třebíči? Na spojovaci? Mytyska?
MY-AUTO
Spojovací 1329
67401 Třebíč
(Areál ČS Shell) ale stejný inzerát jsem našel na bazoši na slovensku...aby to nebylo přeposílání z polska...
Jop. Tak to je ono, to patří klukovi od nás ze vsi.
On je- pokud vím - jen majitel. Sám se v tom nehrabe. Má tam techniky.
Zkus mu napsat. Popravdě, nemohu říct jestli to je či není dobrý servis.
On je - býval- tak trochu pohádkář.
Nebyli jsme stvořeni proto, abychom poznávali svět pomocí strojů...
Šnekový LSD je ve světě BMW rarita, montovali to jen do Z3 a snad i nějaký E36 Compact to měl. Nejběžnější je lamelový a E30 325iX měla vzadu a v mezinápravovém viskozní.
Píšeš, že se viklá unašeč pro polosu. Pokud se je to jen na jedné straně, rozhodně to není chyba ložisek uložení talíře s klecí do těla diffu a už vůbec ne uložení hrušky. Klec diffu, ať otevřeného nebo jakéhokoli LSD má zvenku velká ložiska a jimi je uložena do skříně. Uvnitř je mechanismus diferenciace, dvě planety s vnitřní drážkovou dírou pro zasunutí výstupního unašeče hnacího hřídele kola a uvnitř, napříč mezi planetami hřídelka s dvěma kuželovými satelity zabírajícími do obou planet. Kývání unašeče by bylo zapříčiněno nejspíš opotřebením uložení planety do klece LSD.
Analogicky k RepROM pro motorky existuje TIS pro auta. V něm najdeš detailní návod na rozložení a složení diffu, včetně postupu nastavení vůlí, p/n vymezovacích podložek, p/n potřebného nářadí, utahovací momenty, prostě vše. Býval kdysi online, ale BMW A.G. se postaralo o vypnutí ? Existuje alternativa https://workshop-manuals.com/bmw/ ale tam je plno reklam a nehledá se v tom dobře.
Postup složení diffu opravdu není snadný, např. při dotahování matice na vstupním hřídeli od kardanu se nedělá na utahovací moment, ale na třecí moment při otáčení hruškou na volno. Mezi maticí a ložiskem je rozpěrný deformační člen na jedno použití, jehož pružnost vytváří předpětí ložisek hrušky. Třecí moment se liší podle výrobce použitého ložiska, viz tabulka.
Číslo na můj telefon najdeš v mém profilu, vysvětlím ti detailně, proč se do výměny ložisek pouštět jen v případě nejvyšší nouze ;-)
Francis přiložený následující obrázek:
klobouk dolů, i podle výrobce. Na ten třecí moment jsem se ptal. Hele vůle je vysloveně v tom vnitřním dílu a tam opravdu není moc co vymezovat, jedině dát nová samosvot... a jelikož už jsem hrušku sundal a mám sadu Koyo ložisek...tak už mi nezbyde než do toho jít
No přemýšlel jsem..na hrušce talíř vůle+-0 krása. Pozdě bycha honit.
Vidím to takhle...pokud máš co říci, rád si poslechnu.
Nejprve si vyměním ložiska v uložení koše a smontuju. budu měřit třecí moment (mimochodem nemáš hodnotu?) a pak už budu pracovat s daným rozměrem, jen podle otisku budu přesouvat hodnoty zleva do prava.
Dám hrušku, stáhnu na daný třecí moment a začnu pracovat s otiskem zubů a vůli hruška talíř.
No, člověče, při vší úctě, nechci zpochybňovat Tvoje technické možnosti a dovednosti, nicméně mám pocit, že jsi si, lidově řečeno, “naběhnul na vidle”. Mám jednu radu (jak jak jsem k ní došel, vysvětlím níže): zabal to do mastných hadrů a ulož na půdu pro případ nouze, vezmi 15k Kč a hledej na bazarech jiný difer. Ušetříš peníze kupu času a nervy :-)
Podle Z3 a Torsen vnitřku odhaduju, že jde o typ 188, střední BMW velikost, 3,07 byl v E36 323ti a 3,15 v E30 M3. Pokud by ti nevadil kratší a dravější 4,25, můžeš použít něco z E30 bez úprav nebo z některých E34, E28, E24, E23, … po výměně zadního víka. Pozor, většina E34 měla jiný typ skříně (do Z3 nepoužitelný) a rozhodně nepoužiješ cokoli z E36 s výjimkou Compactu.
Proč sis naběhnul? Na čele hrušky jsou čísla, jak nastavit vzájemnou pozici hrušky a talíře.
Zde je první zádrhel: vztažný bod měření je OSA hlavních ložisek klece, to bez speciálního přípravku nebo drahé 3D stolice nezměříš.
Druhý zádrhel: distanční podložky pod hrušku a pod boční příruby hlavních velkých ložisek se prodávají v sadách, vždy dva rozsahy, osm a osm kusů, odstupňovaných po 0,03 mm, jednotlivou podložku nekoupíš.
Třetí zádrhel: Lisování vnitřního kroužku ložiska u zubů hrušky jde velmi velmi ztuha, pomůže vychlazení hrušky v mrazáku a ohřev vnitřního kroužku ložiska na plotýnce elektrického vařiče těsně před montáží. I tak musíš být rychlý, mít nachystaný list s přípravky, kroužek ložiska na hrušce je tenký a rychle vyrovná teplotu. Na sucho to drhne, po namazání olejem se vytvoří tenký film na zmražené hrušce a může dojít k nedolisování na správnou pozici vinou oleje mezi čelem ložiska a zadním čelem ozubení hrušky. Použij WD40 nebo něco jiného s tenkým filmem za nízkých teplot. I tak se může stát, že nedolisuješ o 0,01-0,03, vidět to nebude a až někde prudce přidáš a ubereš plyn, síly v diffu posunou ložisko k hrušce, vznikne vůle a po 30-40 km lehké jízdy je ozubení K.O., zralé do šrotu.
Zádrhel čtvrtý: Souvislost s prvním, změříš to pomocí bastleného přípravku nepřesně, na barvu otisk zubů nebude sedět, budeš muset hrušku vyndat, vylisovat ložisko ze skříně, vyměnit podložku za jinou tloušťku a toto několikrát opakovat.
Zádrhel pátý: Měření třecího momentu hrušky na volno, budeš potřebovat buď speciální přípravek nebo drahý digitální momentový klíč s rozsahem do 3 max 5 Nm. Větší nepoužiješ, i když měří na desetiny Nm, tak přesnost jsou procenta z maximálního rozsahu, tzn. řádově jednotky Nm a ty potřebuješ přesnost 100x lepší.
Nezapomeň nejprve do prázdné skříně dát po výměně ložisek samotnou smontovanou klec s talíře a nastavit si předpětí ložisek, po vložení hrušky půjde točit s talířem jen v mezích zubové vůle a „lehkost“ otáčení či vůli nerozeznáš. Pak to vytáhneš, nastavíš do výchozího stavu hrušku, a podle požadované vůle ubereš tloušťku podložky na jedné straně a o to samé přidáš na druhé.
Zádrhel šestý: Před rozložením pravděpodobně nezměřil jsi vůli v zubech. Mnou a lidmi kolem je odpozorováno, že nejlepší životnosti a hlučnosti soukolí po výměně ložisek dosáhneš s natavení stejné vůle jako před rozložením. Zuby jsou opotřebené a nastavení továrně předepsané vůle mívý za následek minimálně hluk při přechodu akcelerace-decelerace a naopak, většinou se po ujetí několika tisíc km zuby doopotřebí aktuálním vzájemným postavením a pak už to tiché nebude, už to nepůjde nastavit.
Mimochodem, nechci se chlubit, svůj první diff jsem skládal ze dvou v roce 1984 před maturitou coby student, praskly šroub klece u Škody 440 Spartak po ladění motoru a difer ze Škody 1201 měl jinde úchyty na skříni. Po škole jsem 11 let pracoval jako technik kvality, analytik, OTS technik, ... ve Škodovce ve Vrchlabí, takže krom praktických zkušeností i nějaké to vzdělání a firemní praxi mám ;-)
Upravil Francis dne 20.02.2022 12:07
Mám 3:15
Pod hruškou žádné vymezováky nebyly. Nalisovat jsem ji zvládl a kupodivu tak nějak jak jsi doporučil aniž bych to četl...asi projevuje mé vzdělání.
Jinak popisuješ postup tak jak jsem psal. Až tedy na tu hrušku.
Koš mi s původními podložkami připadá OK, bohužel jsem odsouzen na pocitové měření...ano vím ujedu 40km. Zkusím malý momenáták, ještě mě napadla tahová váha..
No co už. Asi si ve volném času projdu bazary a zkusím se předzásobit.
Děkuji za vyčerpávající informace.
Vymezovací podložka je pod vnějším kroužkem kuželíkového zadního (po směru jízdy) ložiska, toho, co je blíž k ozubení hrušky. Kroužek narážíš dovnitř skříně odzadu, od velkého víka, vymezovací podložka je mezi kroužkem a skříní, určuje polohu hrušky v axiálním směru.
Na schematu položka č. 9
Na stejném schematu díl č. 8 musíš dát nový po každém rozebrání, deformuje se utažením a jeho pružnost vytváří sílu bna předpětí ložisek hrušky.
Upravil Francis dne 22.02.2022 15:24
Je mi to jsné, z druhé strany by byla na prd.
Buď tam nebyla, nebo byla s přesahem a zůstala tam.
Vše naprosto přesně sedělo, hrušku jsem utáhla na 2,6 -2.,8 Nm
Dostažení přírub zhruba stejně.
Vůle talíř-hruška 0.005
Děj se vůle boží.
Vůle v zubech hruška-talíř, měřeno těsně u obvodu tangenciálně opřenými hodinkami o zub talíře, bývá po provozu větší. Kouknu do TISu na předpis výrobce ...
Opravdu máš vůli 5 tisícin? Není to málo, Antone Pavloviči? :-)
TIS píše 0,06 až 0,14. Změna podložek pod bočními víky (vnější kroužky velkých ložisek) o nejbližší tenčí/tlustší (odstupňované po 0,03 mm) změní vůli v zubech soukolí o 0,0228
Je, našel jsem nějaké info. Vím...
Here are some important specs for E36 188mm differentials (others similar):
Ring and Pinion Backlash = 0.06mm to 0.14mm (0.0024in to 0.0055in - Metric Mechanic believes ideal backlash is 0.003in to 0.0035in, which falls well within the BMW TIS limits)
Pinion Preload = ~12in-lbs to 23in-lbs according to TIS (Metric Mechanic claims 14in-lbs to 16in-lbs)
Carrier Preload = ~11in-lbs to 23in-lbs according to TIS (Metric Mechanic claims 9in-lbs to 11in-lbs)
Axle Cap Bolts = 10ft-lbs + 40 degrees angle torque (with Loctite 242)
Rear Cover Bolts = 34ft-lbs
Limited Slip Carrier Cover Bolts = 25ft-lbs
Ring Gear Bolts = 110ft-lbs (with Loctite 271)
Ještě to trošku proliju olejem, změřím znova. Kouknu na otisk a popřemýšlím. Možná tomu ještě dám.
Rčení "méně znamená více" v tomto případě neplatí. Menší než předepsaná vůle může zapříčinit otěr obou boků zubu a tím zvýšené opotřebení, v tahu dochází k pružným deformacím, které na ponku v klidném otáčení bez zatížení nevidíš.
Měří se za sucha, ne po prolití olejem. Olej vymezí některé vůle a při seřizování ztratíš pocit přechodu u "má to vůli v ložiskách" do "má to předpětí". No a za druhé, po prolití olejem nebude správný otisk barvy na zubech, nebudeš mít správně nastavenou vzájemnou pozici hrušky a talíře.