Mám R1200 ST, vyrobená 2006/02, s ESA1 (zadní preload nemá HALL sensor ale třídrátový odporový dělič bez potřeby kalibrace), s integral ABS I. gen s posilovačem). V době koupě nefungovala ESA, krkokové motorky byly vyrezlé a preload zaseklý v nízkém stavu. ESA byla na budíkách, šla přepínat, ale bez odezvy. Po výměně krokových motorků a "odseknutí" hydromechaniky preloadu to nějaký čas fungovalo. Jednoho dne ESA zmizela z menu. Diagnostika Motoscan v živých datech ukazovala klikání na tlačítko ESA, deaktivace a aktivace nepomohla. Přehrání sw v autorizáku nepomohlo. Konec dlouhého úvodu.
Dnes proběhla výměna ZFE za novější z R1200 GSA 2010/09 (dvouvačka 30 jahre). Po opsání všech hodnot z původní ZFE, po změně hodnot v "nové" ZFE podle původní a podle podobnosti některých názvů se zdálo, že vše bude OK. ESA funguje, resp. je vidět na budíkách co mačkám na připojený Öhlins TTX EC "mechatronic" reaguje podle očekávání. Zmateně-skokově ukazuje palivoměr, původě tam byl nakonfigurovaný plovák a já mám páasek, tak udělám kalibraci a uvidí se.
Co nefunguje, je hlídání předních žárovek. STéčko má dvojitou lampu s dvěma H4, mám tam LED CSP, se kterými původní ZFE v klidu žila - po zapnutí zapalování LEDky mžikově blikly a po nastartování normálně svítly. Novější ZFE po zapnutí zapalování hlásí LAPMF, po nastartování svítí 3-4 minuty a pak obě tlumená zhasnou. Po restartu se vše opakuje.
Proč to sem píšu? Nepodařilo se mi najít spolehlivou informaci o možnosti záměny ZFE, kupovat novou za 13k Kč s nejistým výsledkem oživení ESA systému se mi nechtělo, tak došlo na pokus s použitou ZFE.
V přiloženém sešitu jsou v levém sloupci hodnoty původní ZFE, v pravém novější z dvouvačky. Snad to někomu někdy pomůže s oživením motorky. Kdyby někdo věděl, jak vypnout hlídání předních žárovek, pomohl by mi.
Francis přiložený následující soubor: ZFE.xlsx
ahoj, tak:
1) ten soubor co jsi přiložil rozhodně není soubor ve formátu xlsx ale automaticky se to chce uložit ve formátu PHP. Docela bych se podíval na konfigurace ale tohle neumím otevřít..
2) problém nebude v ZFE jako takovém, ale v její verzi. Od počátku prodeje je do současnosti již 11tá verze jednotky a pokud přepisuješ pouze VIN motorky a výbavu tak je velmi pravděpodobné, že toto bude dělat, jelikož se během let zároveň měnil i SW..
3) podle mě by bylo řešením, zkopírovat kompletně původní EEPROM abys v nové ZFE měl kopii té své. Otázka ale je jestli to bude vzhledem k SW vybavenosti a patřičné verzi možné. Je totiž klidně možné, že vnitřek, včetně kompletního SW bude jiný, dokonce si dovolim tvrdit, že když koukám do historie změn tak se v průběhu možná změnil i výrobce. Pak by opravdu byla možná jen změna nakonfigurováním výbavy a přepsáním VIN na příslušném řádku a hotovo.
4) já bych asi vyřešil problém následujícíma dvouma způsobama - 1) naučil se s problémem žít, 2) pokud by mne to hodně štvalo, vyměnil bych stávající led za nové OSRAM LED, které umí s jednotkami spolupracovat jako žárovky a chybová hlášení nevyhazují..
jinak použití jednotky ZFE z dvouvačky je správné. Tato jednotka v nejnovější verzi jde použít na tyto modelyi starší modely R 1200 řady K25, 26, 27 a 28 a to i na čtyřválcové modely K40, 43 a 44 a taktéž na eFkové motorky typu F650/700/800.. vřadách K 70, 71, 72, 73 a 75 - je to opravdu jen o nahrané výbavě. Výstupy a zapojení, napájení atd.. jsou všude stejné. Podle mne fakt bude problém ve verzi HW. kdybys použil asi starší jednotku z nedvouvačkového modelu z nějaké její první verze, problém by v tom nebyla asi by to šlo a fungovalo.
Dokonce jsou jednotky ZFE tak univerzální a všestranné, že stejná jednotka je v policejních a jiných "úředních" verzích a jdou přes ně ovládat přídavné majáky, sirény, ovládání radiostanic a další nestandartní výbavy.. Chtěl jsem na RT zadní mlhovku, využil jsem výbavy z policejní verze, nahrál výbavu X573 (zadní mlhové světlo) a využil výstupu jednotky, zapojil mlhovku, doplnil vypínač a je.. takže prostě co se týče výbavy, tak přes ty jednotky tam nasypeš všechno protože to umí..
Upravil bmwgsa dne 16.04.2023 08:24
Dík za info.
1) Soubor jsem jen nahrál na web, co s tím portál provedl, za to neručím :-) Přidávám odkaz pro stažení.
3) Nechci riskovat vzhledem k "zmizení" ESA nabídky z původní jednotky.
4a) nová OSRAM LED by se mi asi nevešla do horní lampy, víčko pro montáž žárovky je jen několik milimetrů od patice s bočně vyvedenými kabely.
4b) Moje LED CSP jsou bez aktivního chladiče a "netopí", měřeno infrateploměrem zezadu jsou po čtvrthodině svícení o 10°C chladnější než halogen.
4c) Moje LED CSP mají vyšší svítivost, 4000 lm, jen nevím, jestli každá nebo pár, na krabičce to není jednoznačně uvedeno.
4d) Dočasně to vyřeším vrácením halogenů, den už je dlouhý a noc zatím studená :-D
5) "Nová" ZFE má volbu XENON present, ani aktivace tohoto nezabrala.
6) Načtení a kompletní přehrání by u mě bylo na delší bádání, tohle je jen MotoScan diagnostikou přepsané hodnoty, takže VIN a další údaje zůstaly jak byly z dárcovské motorky.
Upravil Francis dne 16.04.2023 10:58
1) klikni na šedý text vlevo dole "Stáhnout bez VIP", je to špatně vidět, aby lidi platili :-)
5) Xenonův ballast má menší odběr proudu a jiný vnitřní odpor než halogen, za pokus to stálo.
6) Mám na test objednaný rovnák na vohejbák. Nechci dávat sprostý odpor a řešit chlazení, tohle údajně je jen 6,5W.
Upravil Francis dne 16.04.2023 11:40