Ahoj začínam sa zoznamovať s týmto "dinosaurom" a tak mám pár otázok.
Ertéčko je r.v. 1991 s nájazdom cca 60 kkm, čiže verzia s nízkym kompr. pomerom 8,45 a karby d32, výkon 60 koní. Spravil som na tom len cca 100 km, no výkon motora si myslím, že je ok, potiahol som ju skúšobne na 170 tachometrových, spotreba cca 5,5 l. Štartuje asi normálne, len pri týchto teplotách na začiatku ani s plným sytičom nedrží volnobeh a treba jej chvíľu pomôcť plynom. No pri meraní kompresie nafúka iba 3-3,5 atm. Pár kvapiek oleja do valca nič nezmenilo a nezbadal som ani syčanie - únik tlaku cez ventily pri tlakovaní vzduchom cez otvor sviečky. Jedine z odvetrania kluky ide slabý vánok pri dlhšom tlakovaní - cez krúžky musí čosi predsa preliezť.
Tak prečo to má takú slabú kompresiu, alebo zle meriam?
Ak ste niekto merali vaše motory aké kompresie Vám vyšli?
A kafe s rumem je kde? Ja som sa nepýtal ako odmerať kompresiu, tým som si prešiel už za Brežneva, ale či niekto v reále kompresiu na r100 meral a čo mu vyšlo.
Tryskac napsal:
A kafe s rumem je kde? Ja som sa nepýtal ako odmerať kompresiu, tým som si prešiel už za Brežneva, ale či niekto v reále kompresiu na r100 meral a čo mu vyšlo.
Ale já neříkal že neumíš změřit tlak.ja ti radil ať se mrknes co jim ty budíky ukazujou..tak a teď du nato kafezrumem...
Kupredu spatki ni krok...
Bohumile, "jútub" som sa naučil používať už za Klausa a zvládam aj prevody medzi "psami" barmi či pascalmi, takže by som tu neotravoval, keby som nenameral nezmysel.
Pája dakujem za opoved, meral si za tepla či aj za studena? Ak áno bol medzi meraniami rozdiel?
Kedže tu "machrujem" že zvládam premeny jednotiek, tak musím opraviť Tvoj pravdepodobný preklep.
Správna hodnota je 850 - 1000 kPa to je 8,5 -10 bar a prakticky aj 8,5-10 at a asi to si chcel napísať.
Inak babičku som nakoniec kvôli skúške vydráždil na 184 km/h tachometrových čo bolo 176 kmh satelitných, takže nie je možné aby mala kompresiu 3,5 at - to by ani nemala naštartovať. Samozrejme ma ako prvé napadlo, že mám zlý tlakomer, tak som ho skúšobne nakrútil do vyhoneného fichtla čo má iba jeden krúžok a na ňom som nakopal 6 at. takže tlakomer by mal byť ok, no ten nízky tlak nechápem a nechce sa mi pravdepodone zbytočne otvárať motor
Tryskac napsal:
Správna hodnota je 850 - 1000 kPa to je 8,5 -10 bar a prakticky aj 8,5-10 at a asi to si chcel napísať.
Pravdu mas mají to byt BÁRY.
Nevim kde jsem ráno přišel na kPa.
Měřil jsem studený i teply motor s otevřeným plynem.
Studený. L 8,3 BAR. P 8,2 BAR
TEPLY L9, 3 BAR, P 9,1 BAR.
V jiném. Návodu píšou že normální tlak je 7,5-9bar.
Pája
V jiném. Návodu píšou že normální tlak je 7,5-9bar.
To je kludne možné, lebo v priebehu rokov klesol kompresný pomer z 9,5 na 8,2 , takže to samozrejme ovplyvní aj kompresiu.
Dá sa to odlíšiť /aspoň teoreticky/ podľa kodu čo je vyrazený na motore vpredu vľavo.
V jiném. Návodu píšou že normální tlak je 7,5-9bar.
To je kludne možné, lebo v priebehu rokov klesol kompresný pomer z 9,5 na 8,2 , takže to samozrejme ovplyvní aj kompresiu.
Dá sa to odlíšiť /aspoň teoreticky/ podľa kodu čo je vyrazený na motore vpredu vľavo.
U 100gs je v prirucce co mam uvedený od 1988 kompresní poměr 8,5/1.
Pája
To sedí mal by si mať motor 10 2V D.
Karburátory 40 mm a pri tom rovnaký výkon /čo trochu nechápen/ ako 10 2V C s karbecmi 32 mm, teda 60 koní. Predchádzajúce motory so 40 mm krmítkami a kompresným pomerom 9,5 mali 70 koní.
Na druhé motorce ukazují měřáky dobře? Často mi lidi dovezou motorku protože mají nějaké Noname měřáky naměří prd a pak chtějí opravit něco kde chyba vůbec není jen jsou vadné měřáky.
Servis motocyklů BMW včetně originální diagnostiky BMW Motorrad
DAGR napsal:
Na druhé motorce ukazují měřáky dobře? ... jen jsou vadné měřáky.
Druhým merákom som to zatiaľ nekontroloval, ale ked bude na kolesách je to v pláne. No s týmto merákom som na jednokrúžkovom pionieri nakopal 6 at, takže R100 by mohlo aj pred GO dať viac.
Neviem, možno to všetci poznáte, ale možno to niekomu pomôže :
skopírované tu : https://largiader...ister.html
Biely O-krúžok
Neslávne známy O-krúžok v hodnote 2000 dolárov utesňuje stlačený olej vo vnútri nádoby z vonkajšej strany motora a tiež z vane motora. Termín bol vytvorený koncom 80-tych alebo začiatkom 90-tych rokov po potenciálnom peňažnom dôsledku pokazenia tejto časti výmeny oleja (strata tlaku oleja, zničený kľukový hriadeľ a ojnice atď.). V súčasnosti sa samotný O-krúžok predáva za menej ako 3 doláre, takže jeho správne vybavenie je oveľa lacnejšie.
Nasledujúca schéma v skutočnej mierke ukazuje usporiadanie tesnenia krytu modelu s chladičom, ale princíp je rovnaký bez chladiča. Kryt nie je utiahnutý úplne nadol, takže keď sa tak stane, môžete si predstaviť ďalšie stlačenie bieleho O-krúžku. V nasledujúcom diagrame venujte veľkú pozornosť konkrétnym bodom:
Malý - Stredný - Veľký
Nefiltrovaný olej sa privádza do nádoby pod tlakom mimo filtra. To je na kryte blokované čiernym O-krúžkom štvorcového prierezu, čo núti olej prechádzať cez filter. Okrem toho je blokovaný bielym O-krúžkom, ktorý utesňuje medzeru medzi okrajom nádoby a krytom. Biely O-krúžok zároveň utesňuje kryt k puzdru. Na chladnejších modeloch je olej vytláčaný bočným otvorom v kryte a vracia sa cez stredový otvor, ktorý napája motor cez stredovú rúrku.
Biely O-krúžok má hrúbku 4 mm, ale radiálna medzera medzi krycou prírubou a puzdrom je iba 3,5 mm, takže ako je znázornené, je už stlačený, keď je na svojom mieste. Pri utiahnutí krytu sa dodatočne stlačí.
Podložka zabraňuje zarezaniu okraja nádoby do O-krúžku. Niektoré modely majú hladké okraje nádoby, ktoré neprerežú O-krúžok a podložka nie je potrebná na ochranu. Stále môže byť potrebné zabezpečiť dostatočnú kompresiu O-krúžku.
Áno, vidíte to správne; ak použijete podložku, je tu tesnenie kov na kov tlaku oleja z vnútra kanistra späť do vane. K tomu dochádza medzi podložkou a okrajom nádoby, ako je znázornené. Práve v tomto bode (s podložkou alebo bez nej) môže prerezaný alebo nedostatočne stlačený O-krúžok uniknúť tlaku oleja späť do vane. Ak nemáte na svojom mieste tesnenie krytu, môže z krytu vytekať olej, čo je skvelé varovné znamenie. Krycie tesnenia to môžu maskovať, preto sa snažím zaobísť sa bez nich.
Ako zistím, čo mám robiť?
Pre krátku verziu preskočte celú túto časť. Je to len pre tých, ktorí chcú vedieť, odkiaľ čísla pochádzajú.
Keď hovorím „Hĺbka nádoby“, myslím tým hĺbku okraja nádoby pod povrchom puzdra, a keď hovorím „Hĺbka drážky“, myslím tým priestor, do ktorého sa O-krúžok stlačí po utiahnutí krytu, berúc do úvahy prítomnosť podložky alebo dvoch podložiek a/alebo tesnenia krytu. Tu je nejaká teória, ktorú môžete preskočiť, ak chcete:
Základné rozmery
O-krúžok má vonkajší priemer 4,0 x 52 mm, R = 24 mm, r = 2 mm Podložka
má hrúbku 0,3 mm Tesnenie má hrúbku
0,45 mm
Otvor v puzdre je 52,0 mm, R = 26 mm
Krycia stena je 45,0 mm, R = 22,5 mm
Odvodené rozmery:
Plocha podlahy drážky O-krúžku je pi((26 mm)?-(22,5 mm)?) = 533,3 mm?
Objem O-krúžku = 2pi?Rr? = 1895 mm 3
Drážka vyplnená (objemovo) pri 1895 mm 3 /533,3 mm 2 = hĺbka drážky 3,55 mm .
Šírka dna drážky O-krúžku (52 mm-45 mm)/2 = 3,5 mm
Plocha prierezu O-krúžku pi(2 mm)? = 12,56 mm 2
Drážka vyplnená (podľa prierezu) pri 12,56 mm 2 /3,5 mm = 3,6 mm hĺbka drážky
Tieto dva výpočty dávajú teoretický kompresný bod, pri ktorom sa O-krúžok stane štvorcovým a úplne vyplní priestor, určený dvoma rôznymi spôsobmi. Očividne ani jedno nehovorí celý príbeh, pretože O-krúžky sa bežne stláčajú do priestorov malých ako 3,0 mm. Môžete vidieť skosenie na kryte a puzdre, kam môže O-krúžok ísť, plus podložka sa ohýba, aby umožnila O-krúžok presahovať ďalej do skrine motora. Spoločnosť HPN však odporúča 3,5 až 3,8 ako normálnu hĺbku drážky, takže jednoznačne majú pozitívne skúsenosti s rozmermi, ktoré úplne nestlačia O-krúžok, zatiaľ čo iní mechanici BMW sa zameriavajú na menšie hĺbky drážky. V konečnom dôsledku sa dôveryhodné zdroje zameriavajú na hĺbky drážky 3,2 až 3,8 mm, zjavne bez problémov. Uprostred toho nič nepokazíte. BMW špecifikuje 3,1 až 3,8 v servisnom bulletine z roku 1983.
Lemovanie krytu
Dôvod, prečo o tom vôbec diskutujeme, je ten, že hĺbka nádoby sa enormne líši (v relatívnom vyjadrení) od 2,6 mm do 4,2 mm alebo ešte viac. Jedna konfigurácia tesnenia krytu si nemôže poradiť s takým širokým rozsahom, takže bohužiaľ musíte prevziať svoje vlastníctvo.
Zjednodušene povedané, najprv zmeriate hĺbku nádoby a potom si vyberiete súbor komponentov, ktorý vám poskytne správnu mieru kompresie O-krúžku. Pridaním kovovej podložky sa kompresia zvýši o 0,3 mm a použitím tesnenia krytu sa zníži o 0,45 mm. Pamätajte, že staršie bicykle s kanistrom s ostrými hranami musia mať podložku na ochranu O-krúžku. Ak napríklad hľadáte drážku s priemerom 3,3 mm :
Hĺbka nádoby
(mm) Podložka voliteľná (okrúhly okraj) Vyžaduje sa podložka (ostrá hrana)
Tesnenie
(pridáva 0,45 mm) Podložky
(odstráni 0,3 mm) Výsledná
hĺbka drážky Tesnenie Shims Hĺbka
2.9 áno 0 3.35 áno 1 3.05
3.0 áno 0 3.45 áno 1 3.15
3.1 Nie 0 3.1 áno 1 3.25
3.2 Nie 0 3.2 áno 1 3.35
3.3 Nie 0 3.3 áno 1 3.45
3.4 Nie 0 3.4 Nie 1 3.1
3.5 Nie 1 3.2 <- To isté
3.6 Nie 1 3.3
3.7 Nie 1 3.4
3.8 Nie 2 3.2
3.9 Nie 2 3.3
Toto je len príklad, úzko zameraný na konkrétnu dimenziu! Urobte si vlastný výpočet tak, aby vyhovoval vašej situácii. V praxi O-krúžok pracuje v pomerne širokom rozsahu rozmerov, takže je naozaj zbytočné aplikovať túto úroveň presnosti. O-krúžok treba stlačiť, ale nie je to žiadna veda.
Na staršom motore s ostrou nádobou (kde musíte použiť podložku) možno budete musieť zdvojnásobiť tesnenie krytu, ak máte veľmi malú hĺbku nádoby. Našťastie veľmi plytké kanistre sú zriedkavé. Najnižšia hodnota, ktorú som nameral, je 2,72 mm na motore z roku 1978.
Staré vs. nové kanistre
Staré kanistre boli jednoduché oceľové rúry, 50 mm OD, 1,5 mm hrúbka steny, asi 139 mm dlhé. To predstavovalo 1,5 mm ostrú hranu na utesnenie, čo si vyžadovalo, aby kovová vložka zväčšila povrch a chránila gumový O-krúžok pred prerezaním. Na vnútornom konci, kde je vtlačený do bloku, je vonkajší priemer otočený nadol na približne 49,75 mm.
Nový kanister (zobrazený vľavo) sa začal používať koncom 80. rokov a je vyrobený z 1 mm hrubej rúrky, ale koniec je rozšírený a potom zrolovaný dovnútra, čím poskytuje hladký 3,2 mm povrch na obchodnej strane. Keďže podložka mala približne rovnakú šírku, nová nádobka sama o sebe poskytuje rovnakú povrchovú plochu a podložka je skutočne potrebná len na extra kompresiu.
Tento nový kanister má hĺbku 137,53 ~ 137,60 mm. Inštalovaný v puzdre s 142 mm hlbokou dutinou filtra, nesmie byť zasunutý úplne. Začal som používať vlastné podložky, ako je znázornené vpravo, na kontrolu hĺbky vloženia nádoby. Týmto spôsobom sa nádoba v budúcnosti nemôže zasunúť hlbšie do puzdra. Nastavil som ich na 3,5 mm.