V průvodním dopisu byla rozepsána částka, kdy auto nebylo údajně pojištěno a úhrada 50,- Kč za den v období od-do za rok 2009 ve výši viz výše. Úhradu a vyplnění dotazníku, včetně kopií příslušných dokladů za platbu ( jako doklad neberou výpis z účtu, ale přímo doklad o platbě! - zřejmě útržek složenky či jiný „papírek“, jež se snadno ztratí), kopii TP apod., doklady nutně a ve vlastním zájmu k dotazníku připojit a odeslat do 30 dnů – pokud byla pojistka zaplacena a pokud doklady chybí? Provést raději úhradu příslušné částky do 30 dnů!?
Cit.: „…pokud ve stanovené lhůtě neobdržíme platbu zákonného příspěvku nepojištěných nebo nám neprokážete neexistenci své povinnosti k jeho úhradě, bude se dlužná částka v souladu s § 24 c odst.2 zákona dále navyšovat o náklady vymáhání a o úroky z prodlení dle nařízení vlády č. 142/1994 Sb.“
Poté, co jsem dohledala veškeré platby, smlouvy, upomínky apod. na auto, které je rok a půl ve šrotu - naštěstí – za chvíli si budeme raději schovávat i použitý toaleťák, zavolala jsem na zmiňovanou ČKP. Jsem ráda, že hovory nahrávají – snad! Protože to, co mi bylo sděleno, je nejen unikát nových podnikatelských praktik krytých zákonem, ale rovnou opravdová grázlovina!
Dotyčný úředník chtěl na mne pouze číslo pojistné smlouvy a název pojišťovny, u které bylo auto pojištěno a číslo výzvy, pod kterou jsem u ČKP vedena. S naivitou jsem mu začala předčítat data a částky zaplacené za období, které bylo uvedeno na výzvě k zaplacení za údajné nepojištění vozidla. Přerušil mne se slovy, že žádné platby a jejich úhrada je nezajímá, pokud se nespojí s pojišťovnou. Najednou? Na to jsem se zeptala, jak je možné, že mi poslali vyúčtovanou částku a nezajímá je, zda je částka uhrazena a ani neví, zda bylo auto řádně přihlášeno k povinnému ručení. Pokud je nezajímají platby a úhrada, z čeho tedy vycházejí a kde berou podklady, protože před půlrokem se obdobná situace v naší rodině již s touto kanceláří řešila, jen s tím rozdílem, že jsem byla odkázána rovnou na příslušnou pojišťovnu, kde se zjistilo, že dokonce máme přeplatek, nikoli dluh a vše bylo vyřešeno dvěma telefony. Jednalo se o údajný dluh u pojišťovny, nikoli nepojištěné vozidlo.
Hladina adrenalinu mně začala stoupat při zjištění, že ČKP nemá žádné podklady a neznají ani pojišťovnu, u které jsem byla pojištěna a teprve po nahlášení čísla smlouvy a názvu pojišťovny zjistí, zda je vše uhrazeno! Na otázku, z čeho tedy vycházela jimi předepsaná výše za určité období ve výši 50,- Kč za den údajného nepojištění, mi bylo sděleno, že vychází ze zákona! Na to jsem odpověděla, že zákon mne v této chvíli nezajímá tolik, jako to, na jakém základě a z jakých podkladů Česká kancelář pojistitelů při určení výše údajného dluhu a období údajného nepojištění vychází ? Že mně to vysvětlí dle zákona a málem začal úředník místo konkrétní odpovědi, citovat zákon. Zde jsem jej přerušila se slovy - pokud nemáte žádné podklady k uvedené částce od příslušné pojišťovny, tak je suma „vycucaná z prstu“, což skutečně je. Tato stať rozhovoru se opakovala třikrát a já byla ráda, že se rozhovor nahrává.
Rozhovor byl nakonec ukončen – zřejmě si dotyčný úředník i oddychl. Žádný dotazník ani příslušné podklady na mne již nebyly vymáhány, protože – „vše si již zjistí sami u příslušné pojišťovny a dají mně písemně vědět“. Jako perličku uvádím, že příslušný dotazník, mimo jiné , slouží skrytě i k udání předchozího majitele vozidla. Ke sdělení, že žádný dotazník jim určitě vyplňovat nebudu, jsem se nedostala, k tomu jsem zaujala vlastní postoj, protože nebudu donášet a ani makat za druhé a pomáhat jim vytvořit jejich databázi, kde mohou dále od boku střílet nahodile údajné částky za údajně nepojištěné vozidlo v částce 50,- Kč za den a poškozovat další lidi, na kterých se mohou svévolně obohacovat.
Chápala bych, kdybych obdržela kupř. slušný dopis ve znění: „Vážená paní, prosím Vás, sdělte nám laskavě, u které pojišťovny bylo Vaše vozidlo od - do pojištěno, abychom Vás nezařadili mezi nepojištěnce“, nebo něco podobného, zkrátka slušný dopis, kdy nevědí co a jak a tak zjišťují.
Napsat však bez jakýchkoli dokladů a podkladů, bez znalosti jména pojišťovny a jejích podkladů rovnou a svévolně, samotnou Českou kanceláří pojistitelů - vypočítaný a jen z „prstu vycucaný údajný dluh“ a zkoušet, zda se dotyčný dostatečně lekne ve lhůtě 30 dnů, počítat se strašením exekucí a s tím, že mnozí si nejen nepamatují, zda platili nebo mají někde dluh a raději zaplatí, ale nemusí již mít žádné doklady, pokud auto během tří let dotyčný prodal či zlikvidoval – protože, nač schovávat zbytečné papíry, když ani pojišťovna během tří let nevymáhala žádný dluh, je pro mnohé zbytečné – a s tím vším ČKP počítá.
Takže opravdu nové české podnikání, kryté zákonem (to jsem se dověděla při výše uvedeném rozhovoru), využívající a zneužívající situace, kdy si ČKP sama určuje výši dluhu a čeká „kdo se chytí a zaplatí“ a ještě v dotazníku udá předchozího majitele, který také možná vystrašen nebo bez dokladů, raději zaplatí a navíc úředníkům ČKP pomůže rozšířit a vybudovat její „dokonalou“ databázi potencionálních dlužníků !! Zda jde již o možný podvod nebo nejde, to nechám na úvaze jiných, rozhodně nejde o korektní, čisté, průhledné a zejména slušné jednání – to minimálně. A co ohledně „udavačského“ dotazníku a akce, která se, dle sdělení listonošky, celkem plošně rozjela? Česká kancelář pojistitelů bude mít opravdu štědré Vánoce!