Po dlhom čase čakania na aspoň mierne prijateľné počasie v Rumunsku sa s Karčim vyberáme v ústrety dobrodružstvu. Kamoš vzhľadom k pracovný povinnostiam prichádza namiesto večer až pred poludním. Po ceste v Krompachoch musíme vyzdvihnúť kamove veci. V čase v ktorom som už chcel prekročiť rumunské hranice začína typické Karčiho organizovanie. Najprv sa zastavíme pre kľúče, s nimi navštevujeme garáž so zistením že nič z nej nepotrebujeme. Potom pokračujeme pre handry, odtiaľ do vedľajšej dediny pre papiere od motorky, do ďalšej dediny pre motorku a naspäť do garáže zaniesť niečo z motorky. Napokon o polnoci vybaľujeme v horskom stredisku Izvoare.
Trasy
Dážď, potoky na inak suchých horských cestách a miestami bezodné blato počas nasledujúcich dní preverili našu výdrž. Ale som rád že takto pršalo, pretože sme mohli posúdiť vhodnosť určitých úsekov pri nadmernom množstve vody. Ale prejazd na Sapantu, prípadne diabolský výjazd zo Sugau s prevýšením rovných 1000m sa v trati neobjaví. Väčšina trasy sa odohrá na známych terénoch, nejaké pribudli a všetko sa inak skombinuje.
Malý okruh vedúci okolo hotela poznáte spred dvoch rokov, cesty sú viac menej bez zmeny. Dlhý kamenný výjazd kde Klasika sediačky obehla Krtka je v lepšom stave ako pred dvomi rokmi. Ostatné zostalo. Našťastie ťažba dreva mierne ustala a preto by nemalo zavadzať veľa nákladiakov.
Veľký okruh má rozbitejšie vypaľováky na Poiane Stefan a jedno prekvapenie pred klesaním na Dumitru. Tým je prekopaná cesta hlbokým jarkom pre znemožnenie prejazdu, ale Karči našiel obchádzku lesom. Tento úsek absolvovaný za prietrže mračien je zjazdný všetkými kategóriami aj za mokra.
K veľkému okruhu som pripojil krásny objazd cez hlinený a neskôr trávny hrebeň s kamenným trialom ku koncu. Vyskytnú sa aj brody.
Pretek
Pretekanie je rozdelené na tri dni 12.9.-14.9.2013, kategórie znovu na Race a Turist s obvyklými objemovými triedami jednovalce nad 600ccm, dvojvalce 600-800ccm a dvojvalce nad 800ccm. Malé objemy pustíme v obmedzenom počte MIMO kategórie.
RACE trieda je určená pre skúsených amatérskych paličov s dobrou kondíciou a rýchlou jazdou. Naopak TURIST skôr pre jazdcov so základnými skúsenosťami z terénu, pre začiatočníkov a pohodových off motorkárov.
Vo štvrtok po rannej registrácii prebehne popoludňajší prológ na malom okruhu. Piatok s najväčšou nádielkou kilometrov povedie po trase veľkého okruhu s pridaným objazdom. Novinkou bude štart v údolí pri okruhu. Po skončení je na poobedie naplánovaný povinný nemeraný výjazd všetkých účastníkov na Ignis, slúžiaci aj ako tréning na šprint. Sobota je mierne kratšia, popretekáme na veľkom okruhu bez vsuvky a potom nasleduje dobrovoľný šprint na Ignis bez kategórií. Večer vyhlásime výsledky s povinným chľastaním. Nedeľa je klasicky zameraná na vytriezvenie a odjazd domov.
Triedy Race a Turist so budú odlišovať za sucha iba rozdielom počtu kôl po horách. V prípade dažďa Turistom vypustíme kritický úsek. Všetky úseky tratí sú zjazdné aj pre ťažké GS-ká či Varaderá s 19 palcovým kolesom vpredu.
Značenie
Trasy Baja tentoraz označíme tak, aby ich nejaký chytrolín nezmenil počas noci pred etapou. Preto budú jednotlivé okruhy a spojovačky farebne striekané signálnymi sprejmi priamo na cestu. Tie dobre vidieť a po troch mesiacoch samy zmiznú. Zároveň poskytnem GPS súradnice strategických bodov aby nedochádzalo k zbytočnému blúdeniu.
Tým že orientáciu zjednoznačníme a uľahčíme, zápolenie posúvame smerom k rýchlosti a nebezpečnosti. Z tohto dôvodu viac ako kedykoľvek pred tým budeme kontrolovať nosenie lekárničiek, telefónov a ochrannej výstroje. A poistenie by malo patriť k samozrejmostiam.
Registrácia, ubytovanie a ceny
Na prihlasovanie slúžia registračné tabuľky, v poznámke vypíšte či patríte do veteránov ned 45r. (Dedo) alebo vlastníte moooc ťažkú motorku (Hroch). Zatiaľ registrácia prebehne bez akontácie, peniaze budete posielať až po naplnení štartovej listiny na minimálne 60 účastníkov. To je nevyhnutný počet na spustenie podniku, naplnenie čísiel potrebujeme dosiahnuť mesiac pred pretekom. Inak nestihneme organizáciu, kto má vážny záujem registráciu neodkladajte. Až potom potvrdím pretek, vydám oficiálny článok a začneme si posielať peňáze.
Cena za ubytovanie v hoteli v dvojlôžkovej izbe s kúpelňou od štvrtka do nedele je stanovená na 100€ za osobu. V tom sú 3x raňajky a 2x guláš, parkovanie, konferenčná miestnosť a turistická taxa. Zatiaľ to vypadá že odpadne poplatok za jazdenie po horách vo vysokom stupni ochrany.
Kapacita hotela je obmedzená, tak je nachystaná aj alternatíva na stanovanie s taxou 50€ za osobu a so stravou ako v hoteli. Ubytovanie si objednávajú, platia a zabezpečujú účastníci sami. Pokiaľ sa niekto ubytuje mimo areálu, nemá nárok na stravovanie obsiahnuté v ubytovacom poplatku.
Samotný trojdňový pretek má jednotný poplatok 80€ za účastníka bez rozdielu kategórií a tried. Cena obsahuje účasť na preteku po vopred vyznačených trasách počas troch dní, dobrovoľnú účasť v šprinte na Ignis, časomieru a záchrannú službu (jeden zdravoťácky džíp zo Slovenska a jeden z Rumunska z nemocnice, jedna-dve záchranné štvorkolky s vlekom a lekár na motorke). A samozrejme množstvo cien pre najlepších.
Počet účastníkov zatiaľ nelimitujeme. Pokúsime sa zabezpečiť dôstojný foto a video záznam.
Ktokoľvek má možnosť dobrovoľne prispieť k organizácii, záchrane aj k časomiere. Veď dva roky nazad ma práve naše ochotné dobrovoľníčky obväzovali po bližšom zoznámení sa s kamenivom Rumunska. Akýkoľvek sponzoring je tiež vítaný, všetky ceny rozdáme vám pretekárom.
Haro
Romania Baja 2013 pre nezáujem odvolaná
S ľútosťou oznamujem, že pre malý počet predbežne zaregistrovaných účastníkov Romania Baja 2013 odvolávam. Každé podobné podujatie nemôže jestvovať ako zbožné prianie tvorcov a organizátorov. Život jej vdýchnu až samotní účastníci a pretekári. To sa nestalo a tak Baja Romania z dôvodov malého záujmu zomiera. Bohužiaľ už navždy. Po porade so spoluorganizátormi to považujeme za jediné možné riešenie.
Na konci leta 2012 som uprednostnil pochybné sľuby MO SR o možnosti usporiadania pieskovej Baja na Záhorí na úkor Romania Baja. Dodnes rozhodnutie ľutujem, pretože inak stretnutiu v Rumunsku nič nebránilo. Zrejme je ťažké po dvojročnej odmlke nadviazať na úspešný premiérový ročník. Možno je chyba inde, no to nebudem skúmať. Nezvyknem sa ohliadať dozadu a aj preto týmto považujem rumunskú organizačnú story za minulosť. Bez pokusu v budúcnosti o vzkriesenie. Nemôžem dobrú vôľu Rumunov, ochotu sponzorov a obetavosť pomocníkov ťahať za nos donekonečna. Ešte sa pokúsim o jarnú Sand Baja v Maďarsku, kde nechcem zahodiť už povybavované záležitosti.
Týmto sa ospravedlňujem prihláseným jazdcom, sponzorom, spolu organizátorom a fanúšikom za neusporiadanie preteku. Nikomu sa nechce zrušiť dielo z ? vybudované, ale úsilie vystrelené do prázdna a mínusová ekonomika hovoria jasné nie.
Samozrejme do oblasti sa budem rád vracať na tréning a relax naďalej, napríklad aj v termíne zrušeného preteku. Asi to tak malo byť, rešpektujem riadenie osudu a budem viac úsilia venovať pretekaniu vlastnému.