Touratech CZ nabízí radikálně vylepšený podvozek pro starší BMW 1200GS/GSA
Touratech CZ jako jeden z prvních prodejců na světě nabízí možnost radikálního zlepšení jízdních vlastností pro všechny modely BMW 1200GS a Adventure do roku výroby 2012 včetně.
Začátkem podzimu loňského roku jsme během setkání distributorů Touratech s pracovníky dvorního dodavatele tlumičů řady Touratech Suspension by TracTive dohodli a potvrdili zájem o vývoj nové generace tlumičů pro BMW GS, které budou založené na tradičním řešení TracTive (nikoliv tedy s elektrickou tryskou ale klasické, s odděleným olejem od plynu) ale dokáží vyřešit nejslabší místo v koncepci BMW GS - poměrně špatné tlumicí vlastnosti teleleveru ve srovnání s klasickými vidlemi - a to nejen při ježdění offroad.
Do tohoto okamžiku žádný výrobce na světě nenabídl speciální řešení kombinace tlumičů pro BMW GS řady 1200, které by zcela odstranilo tento problém - nabídlo nejvyšší rozsah tlumení, nejvyšší možný rozsah pracovní charakteristiky se snadným nastavením požadovaného chování tlumiče (útlum, předpětí podle statické zátěže motocyklu pro konkrétní jízdu, nastavení odezvy povrchu do řídítek (žehlení) ale především řešení zabraňující tzv. tvrdému dorazu při extrémním nárazu (retardéry, ostré hrany výmolů v silnici, kanálů, kamenů a nerovností na cestě při jízdě offroad apod). Odborníci v TracTive vyvinuli novou řadu tlumičů exkluzivně pro Touratech a alespoň pro začátek také exkluzivně pro ty, kdo tento požadavek vznesli a byli ochotní se finančně podílet na řešení - včetně naší firmy.
Momentálně jsme jedním ze dvou prodejců na světě, kteří nejen nabízí toto řešení ale mají výrobky okamžitě k dispozici, protože jsme využili možnost investovat do předobjednávky a získat tak exkluzivní dostupnost pro zákazníky z ČR oproti jiným zemím.
Jak radikálně zlepšit jízdní vlastnosti BMW 1200GS/GSA?
Telelever je úžasné řešení podvozku zejména při ježdění po kvalitní silnici. Stabilita v zatáčkách je neporovnatelná s čímkoliv na trhu. Ovšem pro cestovní endura, které jsou velmi často využívaná pro ježdění na dobrodružných cestách (adventure) nebo čistě offroad na pistách a polních či jiných nezpevněných cestách nebo na silnicích s nekvalitním povrchem a výmoly - je telever mnohem méně komfortní než použití klasických vidlí. Zákazníci mají možnost dramaticky vylepšit zadní tlumič řešením řady výrobců včetně Touratech Suspension v několika úrovních (od základního řešení přes hydraulicky nebo elektrohydraulicky nastavitelný přes špičkový tlumič s paralelními ventily a externím nádobkou na olej a širokým rozsahem tlumicí charakteristiky až po extrémní variantu, která zabraňuje dorazu "natvrdo" např. po skoku při jízdě vysokou rychlostí na pistě apod. Ovšem ekvivaletní řešení předního tlumiče neexistovalo.
Nyní máme k dispozici řešení nejvyšší třídy i pro telelever!
Nově vyvinutý tlumič perfektně doplňuje zadní tlumiče řady Touratech Suspension řady "High-end" nebo "Extreme" a nabízí nejvyšší možný tlumicí rozsah, jaký jde získat na motocykl se systémem telelever. Zkrátka - při zachování teleleveru a jeho úžasné stability při silničním ježdění je naše řešení předního tlumiče to nejlepší, co se v tomto okamžiku dá pro BMW 1200GS/GSA pořídit pro zlepšení vlastností i pro méně kvalitní povrchy.
Technické řešení vychází přímo z konstrukce patentovaného tlumiče TracTive řady Extreme - tedy hliníkového a skvěle chlazeného tlumiče s předimenzovaným tělem, které využívá konstrukci oddělující tlumičový olej od dusíku pomocí separačního pístu s externí nádobkou na olej a dvojicí ventilů s bypassy, kterými je možné ve značném rozsahu nastavovat vlastnosti podvozku a chování při pomalých a rychlých nárazech (žehlení silnice, chování při přejetí větších nerovností). Díky integraci patentovaného "dorazu" PDS2 ve vnitřní konstrukci tlumiče, která zabraňuje ráně při překročení pracovního rozsahu tlumiče (tzv. tvrdý doraz) a namísto nepříjemné a nebezpečné ráně do řídítek plynule zvýší tlumení teleleveru progresivním způsobem tak, že k tvrdému dorazu nikdy nedojde. Jde tedy o ekvivalent zadního tlumiče Extreme pro předek. Během nekonečných testů v uplynulých 9 měsíců bylo se čtveřicí testovacích motocyků najeto více než sto tisíc kilometrů po cestách i necestách v Evropě i Africe a výrobce přišel s řešení, které je 100% funkční v nejvyšším možném rozsahu pracovních charakteristik jak pro běžné 1200GS, tak pro model Adventure - při všech myslitelných kombinacích zátěže (sólo sportovní jízda, cestování s kufry a plnou výbavou, zátěž velmi těžkým jezdcem s i bez zavazadel, jízda ve dvou sportovně bez výbavy, jízda ve dvou s plnou výbavou na několikatýdenní cestu, extrémní zátěž posádkou s nadměrnou hmotností a plnou výbavou apod). Testovalo a nastavovalo se chování a konfigurace tlumičů pro silniční, převážně silniční, převážně adventure i čistě offroad použití. Tlumič je možné nastavovat v širokém rozsahu pomocí mimořádně jemné regulace útlumu v kombinaci s plynulým nastaveném předpětí pružiny (podle statické zátěže na konkrétní cestu) a především pomocí zmíněné dvojice ventilů, kterými se dá naladit odezva vozovky (žehlení) od doslova odfiltrování povrchu z řízení (dojem kdy motocykl letí nad silnicí a řidič nevnímá po čem jede - extrémní komfort typický pro cruisery a dálkový touring) až po maximální přenos povrchu silnice do řízení, kdy jezdec naprosto přesně vnímá, po jakém povrchu jede. Druhým ventilem se řídí bypass který pomáhá překonávat nečekané "rány" do podvozku - přejezdy hranatých nerovností typu kraje odfrézovaného asfaltu, výmoly a díry, zapuštěné poklopy kanálů, kameny a pochopitelně všechny nástrahy čekající při jízdě offroad - od kořenů stromů po kamení na cestách. Pracovní zdvih tlumiče je daný konstrukcí BMW GS ale při nárazech, které jdou za hranici tohoto rozsahu, pomáhá dramaticky patentované řešení integrovaného druhého tlumiče, který se zapojuje do činnosti automaticky při dosažení přibližně 80% délky pracovního chodu tlumiče.
Toto řešení se jmenuje PDS2 (PDS je zkratka pro Position Dependent dampening System - tedy v překladu tlumicí systém se závislostí na poloze). Tento pomocný tlumič (s jednosměrným pístem čistě v olejové lázni) přináší plynulé a radikální zvýšení tlumicího efektu při doražení konce pracovní délky tlumiče - v takovém rozsahu a efektu, který není možné dosáhnout žádnou progresivní pružinou. Efekt PDS přichází zcela plynule a dokonale zabrání tvrdému nárazu těla tlumiče do pryže na ose tlumiče a následné "ráně" do řízení, která v mnoha případech bývá tak silná, že doslova vytrhne řízení z ruky a je často následovaná pádem nebo přinejmenším nervy drásajícím vyrovnávacím manévrem. PDS2 nemůže prodloužit pracovní zdvih tlumiče pracujícím na rameni teleleveru, tento pracovní rozsah je daný konstrukcí motocyklu ale rozhodně zlepší chování stroje při extrémním zatížení.
V tomto okamžiku se jedná o nejlepší řešení na světovém trhu - nikdy na světě nenabídne nic lepšího při zachování konstrukce televeru, co by mělo větší pracovní rozsah, komfort a životnost - a bylo spolehlivé jak pro veškeré silniční ježdění (včetně extrémně sportovní jízdy), tak pro ježdění adventure a offroad (opět včetně sportovního využití). Pro opravdu dokonalé využití potenciálu tohoto předního tlumiče je vysoce doporučovaná instalace ekvivalentního zadního tlumiče Touratech Suspension řady Extreme (tedy také s PDS systémem).
Další technické detaily:
Nový přední tlumič má určité další charakteristiky, které ho odlišují od konkurence:
- konstrukce těla tlumiče je lehčí než u konkurence a přitom odvádí výrazně více tepla. To je mimořádně důležité pro chlazení olejové náplně a zachování pracovních vlastností tlumiče při dlouhodobé zátěži např. při jízdě po nekonečných afrických pistách (valcha).
- tlumiče používají gufera s mimořádně malým třením - to znamená menší opotřebení a prodloužení servisních intervalů
- masivní ocelová kluzná ložiska (futra) jako vložka upevňovacího oka tlumiče zabraňují vzniku vůlí i při maximální zátěži
- konstrukce tlumiče byla od základu navržena pro velká a těžká cestovní endura, nejedná se o modifikaci tlumičů sportovních motocyklů nebo cesťáků apod.
- pracovní charakteristiky tlumičů byly nastavené a naladěné přesně podle požadavků Touratechu - podle zkušeností a přání testovacích jezdců včetně cestovatelů a s přihlédnutím ke zkušenostem a požadavkům členů racing týmu Touratech, kteří se podíleli na testování a vývoji tlumičů.
- zcela oddělené řešení tlumení pro rychlé a pomalé nárazy. Díky tomu je možné perfektně nastavit chování tlumiče při odskoku i kompresi bez ohledu na to, jestli se jedná o terénní vlny nebo ostré hrany.
- externí nádobka na olej s řešením bypass ventilů pro extrémní zátěž jednak zlepšuje chlazení oleje zvýšením jeho objemu a také umožňuje prodloužit servisní intervaly. Ventily regulující tlak oleje pro rychlé a pomalé rázy mají zpětné bypass kanály, takže odskok je vždy rychlý a ventil při zpětném odskoku nemá vliv.
- design s pohyblivým oddělovacím pístem - oddělení oleje a dusíku, což zlepšuje odezvu tlumiče (napěněný tzv. emulzní tlumič nefunguje zdaleka tak dobře) a zejména umožňuje delší jízdu po náročném povrchu (nekvalitní cesty, offroad, pisty..) kde jiné tlumiče nepracují z důvodu přehřátí nebo zkrátka vytečou. Touratech Suspension by TracTive tlumiče jsou testované na více než milion rázů v maximálním rozsahu (což odpovídá několika dnům souvislé jízdy) bez nutnosti zastavení na ochlazení tlumiče. To je zásadní rozdíl oproti tlumičům, které vyžadují např. zastávku každou hodinu na 15-20 minut z důvodu přehřátí a rizika poškození tlumiče souvislou jízdou v horku např. po africké "valše". Integrované řešení navíc umožňuje snadnější montáž na motocykly, kde je v horní části málo místa ve srovnání s tlumiči, kde je olej s pístem v externím válečku.
- patentovaný systém PDS (detailně popsaný v předchozím textu) zabraňující tvrdému dorazu při extrémní ráně a zabraňující následným škodám vlivem mechanického přetížení
- tento typ tlumiče je konstrukčně řešený tak, že se dá instalovat i do omezeného prostoru na předku BMW R1200GS bez omezení funkce teleleveru apod.
- každý tlumič obsahuje samolepku s QR kódem, který umožňuje zobrazit konkrétní tovární hodnoty nastavení toho kterého konkrétního tlumiče, tak jak byl v továrně navržený a vyrobený podle objednávky. Pokud máte tlumič, o kterém si nejste jistí, jak je nastavený a jestli ho někdo nenastavil špatně, vždy máte možnost podívat se na tovární hodnoty nastavení vašeho konkrétního tlumiče - potřebuje jen telefon s funkcí čtečky QR kódů
- v případě požadavku na tlumič se silnější pružinou (výrazně těžší posádka, instalace zvětšené palivové nádrže, přídavná zavazadla např. v přední části motocyklu pro dálkové cesty apod), je možné dodat tlumič s individuálním nastavením pro požadavky konkrétního zákazníka.
Závěrem:
Pokud máte starší BMW 1200GS nebo GSA jakéhokoliv typu (ESA, ESA2, klasické tlumiče) a z jakéhokoliv důvodu vám nevyhovuje chování podvozku vašeho motocyklu - např. z důvodu že jezdíte po méně kvalitních cestách nebo offroad apod, Touratech CZ vám zaručí, že instalací dvojice tlumičů řady Touratech Suspension by TracTive řady Extreme dosáhnete maximálního tlumicího rozsahu, komfortu, stability a odolnosti na současném trhu - s využitím klasických tlumičů. Nová generace elektrických tlumičů se senzory pohybu a elektromagnetickou tryskou bude nabízet plnou automatizaci ale za nepoměrně vyšší ceny a rozhodně nebude vhodná pro adventure cestování, kde je na prvním místě parametr spolehlivosti a odolnosti. V současné době nabízíme nejlepší možné řešení bez nutnosti výměny teleleveru i pro náročné offroad/adventure cestování.
Objednávací kódy a ceny:
Nové přední tlumiče pro R1200GS a R1200GSA je možné objednávat okamžitě, verze pro GS je skladem, model pro GSA bude k dispozici do 14 dnů.
Touratech Suspension přední tlumič typu EXTREME pro BMW R1200GS do r.v. 2012
kód 01-044-5886-0, cena cca 27900Kč vč. DPH
Touratech Suspension přední tlumič typu EXTREME pro BMW R1200GSA do r.v. 2012
kód 01-044-5887-0, cena cca 27900Kč vč. DPH
Na závěr citace jednoho z testovacích jezdců, kteří se podíleli na ladění tlumičů:
"...Testovali jsme tyto nové tlumiče s jezdci s hmotností 70-120kg, sólo i se spolujezdcem, bez zavazadel i s plnou cestovní výbavou v kufrech - na silnicích všech typů i offroad. A také s různým obutím. Z mého pohledu je největší výhodou obrovský rozsah nastavení, kde je během chvilky možné přestavět totálně komfortní cestovní GS na vysoce sportovní podvozek, kde cítím každou nerovnost v řízení a mám 100% odezvu od podvozku a kontrolu nad chováním stroje v terénu i v nejvyšší rychlosti. Díky PDS je vyřešený hlavní problém teleleveru - vícenásobné nárazy, kde bypass tryska pobere první ránu a další utlumí PDS tak, že o tom jezdec téměř neví. Je to radikální zvýšení nejen komfortu ale také bezpečnosti při ježdění po nekvalitním povrchu s nečekanými výmoly a pochopitelně pro offroad. Nic lepšího pro BMW GS řady 1200 na současném trhu nejde koupit!"
Lars Würdemann
profesionální enduro závodník
WM Bikes, Potsdam - Německo