Vše, co jste chtěli vědět o textilních materiálech, membránách, laminátech atd...
Přidal TomasTT dne 09. August 2016
Cílem tohoto článku je seznámit vás s moderními textilními materiály, které se používají na výrobu motocyklového oblečení určeného především pro dálkové a případně i adventure (dobrodružné) cestování. Nebudete se tedy zabývat koženým oblečením ale textilem.
Kůže je asi nenahraditelná v oblasti silničního sportu ale pro účely cestování moc vhodná není a to ani v případě, kdy jde o úpravu s membránou a perforací pro zvýšení prodyšnosti. Nicméně v určitých konkrétních aplikacích se také používá i na adventure a offroad aplikace - ale většinou jen jako materiál na zesílení konkrétní části oděvu. O tom si řekneme něco dále.

Zpátky k textilu. V principu jsou textilní oděvy vyrobené z textilních vláken.
Vlákno je ohebné, pevné a především se spřádá na rozdíl od střiží, ze kterých se vyrábí například netkané textilie a různé kompozity. Vlákna pro motocyklové použití bývají vyrobena z polyamidů, polyethylenu, polyesteru nebo polypropylenu.
I když existuje řada dalších - například strečové materiály z elastických vláken. Nebudeme zabíhat do zbytečných podrobností - stačí vědět, že jednotlivé materiály resp. vlákna ze kterých jsou vyrobené, se dost zásadně liší funkčními vlastnostmi, odolností..
... a také cenou. Je celkem jasné, že látka s vetkanými kevlarovými vlákny bude dražší než bavlna napuštěná voskem. Způsob tkaní spřádaných svazků vláken (typ útku) může zásadně ovlivnit funkční vlastnosti celého oblečení - např. mnohonásobě zvýšit prodyšnost. Úpravou materiálu se dá dosáhnout radikálního zvýšení odolnosti proti vodě ale naopak snížit prodyšnost třeba až na nulu.
Novinka
Cílem tohoto článku je seznámit vás s moderními textilními materiály, které se používají na výrobu motocyklového oblečení určeného především pro dálkové a případně i adventure (dobrodružné) cestování. Nebudete se tedy zabývat koženým oblečením ale textilem.
Kůže je asi nenahraditelná v oblasti silničního sportu ale pro účely cestování moc vhodná není a to ani v případě, kdy jde o úpravu s membránou a perforací pro zvýšení prodyšnosti. Nicméně v určitých konkrétních aplikacích se také používá i na adventure a offroad aplikace - ale většinou jen jako materiál na zesílení konkrétní části oděvu. O tom si řekneme něco dále.

Zpátky k textilu. V principu jsou textilní oděvy vyrobené z textilních vláken.
Vlákno je ohebné, pevné a především se spřádá na rozdíl od střiží, ze kterých se vyrábí například netkané textilie a různé kompozity. Vlákna pro motocyklové použití bývají vyrobena z polyamidů, polyethylenu, polyesteru nebo polypropylenu.
I když existuje řada dalších - například strečové materiály z elastických vláken. Nebudeme zabíhat do zbytečných podrobností - stačí vědět, že jednotlivé materiály resp. vlákna ze kterých jsou vyrobené, se dost zásadně liší funkčními vlastnostmi, odolností..
... a také cenou. Je celkem jasné, že látka s vetkanými kevlarovými vlákny bude dražší než bavlna napuštěná voskem. Způsob tkaní spřádaných svazků vláken (typ útku) může zásadně ovlivnit funkční vlastnosti celého oblečení - např. mnohonásobě zvýšit prodyšnost. Úpravou materiálu se dá dosáhnout radikálního zvýšení odolnosti proti vodě ale naopak snížit prodyšnost třeba až na nulu.

Materiály zásadním způsobem ovlivňují funkčnost, komfort a do značné míry i střih a použitelnost konkrétního oblečení. Z prodyšného síťovaného materiálu vyrobeného z aramidových vláken se dost dobře nedají udělat kapsy a pokud ano, tak jsou velmi nepohodlné. Super odolné látky se neohýbají volně ve všech směrech a jejich použití např. na vnitřní straně rukávů snižuje pohyblivost a komfort. Nejprodyšnější látky mají nulovou odolnost proti větru a dešti atd.
Zkrátka oblečení je plné kompromisů a protichůdných vlastností, které se musí nějak vyrovnat aby se dosáhlo optimálního stavu. A člověk musí vědět, na co, na jaký typ cestování a v jakých podmínkách bude oblečení nejčastěji potřebovat. Jistě jde jezdit po městě v textilním kompletu určeném do pouště ale asi to nebude nejpohodlnější řešení pokud člověk jede něco vyřídit na poštu, do banky a na úřady. Džíny s kevlarem a vyndavacími protektory doplněné kratší bundou se zcela prodyšnými panely bude asi v rozpáleném městě lepší volba než chráničová košile a enduro bunda. A naopak oblečení určené na ježdění "kolem komína" a na kávičku ve městě nebude asi ideální na dvouměsíční cestu na Pamír.

Více na www.touratech.cz/obleceni-materialy