Dakar 2018 – Návrat ke kořenům
Přidal Paji dne 20. January 2018
Jaký byl letošní Dakar?
Určitě náročný a kupodivu se opravdu přibližující Rallye Dakar z afrických dob. Jednotlivé etapy vedly v různých terénech včetně velikých dun s velkou náročností na navigaci i techniku. V porovnání zejména ze dvěma předchozími ročníky to byl úplně jiný závod. Tvůrce trati Marc Coma udělal velký kus dobré práce.
Novinka
Po delší době jsem se rozhodl něco napsat o Rallye Dakar. Zpočátku to bylo docela fajn, ale když jsem již druhý týden noc co noc seděl u dvou monitorů a dával dohromady všechny zprávy, informace z monitoringu průjezdu závodníků jednotlivými průjezdnými body a stříhal videa, přesvědčení o šití velkého biče se u mě utvrzovalo.
Proč jsem letos začal vlastně psát o Dakaru?
V prosinci 2017 četl něco o Dakaru, co mne opravdu zaujalo. Navíc napsané někým, koho si vážím. Pepou Macháčkem. Podle mne má ve všem pravdu. To byl první důvod se o letošní Dakar trochu více zajímat.
Doporučuji všem zájemcům o tuto nejtěžší motoristickou soutěž světa si to přečíst:
Link: Josef Macháček o Dakaru
Druhým důvodem byla trasa letošní Rallye Dakar. Startovalo se v Peruánské Limě a trasa vedla přes Bolívii do Argentiny, kde končila ve městě Cordova. A právě některé terény posledních etap u města San Juan jsem měl možnost si před pár lety na své motorce projet.
A třetím, a asi hlavním důvodem, byly proklamace organizátorů letošního Dakaru a předně tvůrce etap Marca Comy, že letošní Dakar bude úplně jiný, než tomu bylo u předchozích několik ročníků. Bude náročný a bude to návrat ke kořenům a k duchu původní Rallye Dakar. Etapy povedou v náročných terénech, ve velkých v dunách a písku, vyschlých řečištích, ve vysokých horách i na rozlehlých pampách. Letošní závod má být náročný zejména na dobrou navigaci a jednotlivé etapy opravdu prověří schopnosti jezdců a strojů. A nebude to jen o tom, komu rychleji stroj jede, jak tomu bylo bohužel zejména v letech 2016 a 2017.
Trochu historie – čeští motorkáři na Dakaru
Prvním Čechem, který se kdy postavil na start Dakaru, byl v roce 1983 Miroslav Kubíček, který dokonce vyhrál jednu etapu v roce 1984. Ale jako o emigrantovi se o něm tehdy nesmělo ve sdělovacích prostředcích nic sdělovat. Až o 5 let později v roce 1988 se na startu objevil Pavel Ort (Jawa Rotax 560), ale po havárii tehdy soutěž nedokončil.
V roce 1998 se Stanislav Zloch (KTM) postaral desátým místem o nejlepší výsledek českého motocyklového jezdce v dějinách Dakaru, kterému se Ondra Klymčiw svým 11. místem v Dakaru 2017 těsně přiblížil.
Česká jednostopa na Dakaru faktograficky
1983 - 1 motocykl KTM (18. Miroslav Kubíček)
1984 - 1 motocykl KTM (35. Miroslav Kubíček a vítěz poslední 18. etapy)
1988 - 1 motocykl Jawa (Ort havaroval).
1994 - 2 motocykly KTM (44. Poslední, Podmol nedokončil).
1996 - 1 motocykl Suzuki (42. Kaštan).
1997 - 2 motocykly Suzuki (27. Kaštan, 28. Zloch).
1998 - 1 motocykl KTM (10. Zloch – zatím nejlepší umístnění našeho motocyklisty v dosavadní historii závodu) a 1 motocykl Triumph Tiger (Kaštan nedokončil pro nemožnost natankovat).
1999 - 2 motocykly KTM (Tománek a Hrb nedokončili)
2000 - 2 motocykly KTM (29. Kaštan, 47. Bražina)
2001 - 1 motocykl KTM (28. Bražina)
2003 - 1 motocykl Honda (43. Bražina)
2004 - 1 motocykl Honda (Bražina havaroval), 1 motocykl Suzuki (Kaštan nedokončil)
2005 - 1 motocykl KTM (38. Kaštan).
2006 - 1 motocykl KTM (30. Kaštan).
2007 – motocykl Yamaha (15. Macek a vítěz kategorie moto bez asistence), motocykl KTM (42. Pabiška), 2 motocykly Suzuki (51. Kaštan, Kubíček nedokončil)
2009 – 3 motocykly KTM (44. Froněk, 68. Pabiška, D. Randýsek nedokončil), 1 motocykl Yamaha (18. Macek), 1 motocykl Honda Rahier (Kaštan nedokončil).
2010 –3 motocykly Yamaha (37. Krejčí, 57. D. Randýsek, Macek nedojel), 2 motocykly KTM (26. Pabiška, 62. Veselý).
2011 – 2 motocykly Yamaha (31. Pabiška, 64. Veselý).
2012 – 1 motocykl (65. Veselý).
2013 – 2 motocykly Yamaha (39. Pabiška, Veselý nedojel).
2014 – 1 motocykl KTM (18. Pabiška).
2015 – 4 motocykly KTM (20. Klymčiw, 24. Pabiška, 30. Engel, 39. Veselý).
2016 – 4 motocykly KTM (30. Pabiška, 71. Veselý, Lhotský, Engel a Klymčiw nedojeli).
2017 - 3 motocykly KTM (34. Engel, 45. Pabiška, 82. Lhotský), 2 motocykly Husqvarna (11. Klymčiw, 68. Vlček)., 1 motocykl Yamaha (Kvapil nedokončil),
Kdo letos z Čechů zanechá na trati Dakaru svoji jednu stopu v roce 2018?
Start v peruánské Limě v kategorii motocyklů se hned ve dvou oblastech zapíše do historie naší účasti v tomto závodě. A to zatím největší počtem 8 Čechů na motocyklech v dosavadní historii a pak hlavně první dámou za řídítky motocyklu Gabrielou Novotnou.
Naši tak tvořit velmi rozmanitou skupinu. Od matadora Davida Pabišky, pro které je to již 12. start na Dakaru, přes Ondřeje Klymčiwa, který loňským 11. místem zaznamenal 2. nejlepší umístnění našeho motorkáře na Dakaru, až po novice, kteří tento nejtěžší závod světa pojedou poprvé. Zde je máme v plné kráse:
22 Ondřej Klymčiw (Husqvarna)
37 Milan Engel (KTM)
43 David Pabiška (KTM)
75 Rudolf Vlček (KTM)
82 Petr Vlček (Husqvarna)
88 Jan Veselý (KTM)
90 Gabriela Novotná (Husqvarna)
91 Jan Brabec (Yamaha)
Co naše závodníky čeká?
Na letošním Dakaru musí v sedle a ve stupačkách zvládnout celkem 8 276 km, z toho ostře závodních 4 234 km. Pokud trasu organizátoři výrazně nezkrátí či kvůli špatnému počasí dokonce některé etapy nezruší jako třeba vloni. Slušná nálož.
1. etapa letošního Dakaru odstartována
Dnešní 1. etapa byla zpočátku docela kochací. Přesun po pobřežní asfaltce z Limy do Pisca v délce 242 km, kde na závodníky čekala úvodní pouze 31 km dlouhá speciálka.
První zkoušku tak mají všichni naši motorkáři zdárně za sebou. Výsledky jsou vcelku podle očekávání. Byla to dobrá příprava na zítřejší daleko delší pouštní etapu.
A na závěr jeden velice ošklivý skok Joaquim Rodriguese, u kterého snaha co nejvíce závodit bohužel zvítězila nad chladnou hlavou a pozorností. Špatně odhadl výšku duny a letošní Dakar pro něj bohužel skončil. Jak v rozhovoru říkal Ondřej Klymčiw: „V první etapě se nedalo nic získat, ale dalo se všechno ztratit. Doufejme, že Joaquim bude OK.
Link: Video pádu Joaquima Rodriguese
Vypadá to, že je Joaquim Rodriguese nakonec OK. Oddechl jsem si. Ten dopad do protisvahu byl fakt děsnej.
A toto je sestřih z motorkářské části 1. etapy. Potěším zejména kolegy španělštináře :)
Link: Video z 1. etapy - španělsky
A ještě kolegy angličtináře sumární video 1. etapy z jiných podkladů.
Link: Video z 1. etapy - anglicky
2. etapa – začal ten pravý Dakar
Ten pravý Dakar dnes opravdu začal 267 km dlouhou speciálkou v pistách, a hlavně v dunách okolo města Pisca.
Všichni naši dojeli v pořádku. Ondřej si polepšil na 21. pozici a nejvíce se zlepšil Honza Brabec zejména naprosto famózním výkonem v začátku rychlostní zkoušky.
A teď sumární výsledky za první dvě etapy
Škoda těch dvou dvouhodinových penalizací z první etapy pro Honzu Brabce a Rudu Lhotského za minutí WayPointu.
A na závěr tradičně video sestřih z 2. etapy
Link: Video – 2. etapa
3. etapa - Pro Ondru Klymčiwa letošní Dakar bohužel skončil
Remus (Ondra Klymčiw) měl bohužel dnes velmi vážnou nehodu. Při rychlostní zkoušce mezi WP4 a WP5 havaroval a je zraněn. Nyní je stále v bezvědomí a je již v nemocnici.
Na následujícím videu jsou vidět terénní nástrahy dnešní etapy.
Link: Remus sjíždí břeh
Co se však Ondrovi skutečně přihodilo, zatím nevíme. Doufejme, že to nebude nic vážného.
Aktuální info: 9.1. 8:00 SEČ:
Ondra má zlomený jeden obratel, dnes by měl jít na operaci. Původní zprávy o poranění hlavy se naštěstí nepotvrdily, hybnost by měla být zachována.
Dnešní 3. etapa vedla z Pisca do San Juan De Marcona. Začala 296 km rychlostní zkouškou v podobném terénu v dunách, jako včerejší etapa, a pak následoval přejezd do cílového města v délce 208 km.
Začátek etapy byl velice divoký. Všichni hlavní kandidáti na vítězství hodně ztráceli a Ondra byl na WP1 a WP2 dokonce na 4. místě. Docela by mne zajímalo, co se dělo po startu na WP1 a WP2, kam všichni z první desítky dorazili z cca 25 minutovou ztrátou. Zdá se, že favoriti, startující jako první, v počátečních desítkách km pořádně zakufrovali.
V závěru etapy se však pořadí nakonec trochu stabilizovalo, i když došlo v TOP10 k dost zásadním změnám. Tou největší je propad dosud vedoucího Barreda Borda na celkově 28. pozici.
Celkové výsledky za první 3 etapy jsou zde:
Grafické znázornění změny na špici celkového pořadí:
A na závěr opět sestřih toho nejzajímavějšího z dnešní etapy:
Link: Video – 3. etapa
Tomuhle místo závodníci ve 3. etapě říkali TRYCHTÝŘ. Dole byl zřejmě WP a všude okolo hradby cca 100 dun. Pro několik závodníků to znamenal konec letošního Dakaru. Pro další i mnohahodinovou ztrátu. Fakt masakr.
Připomíná mi to moji sólo cestu v Tunisu z Tembainu ke Ztracenému jezeru. Tam ale ta písečná hradba byla o hodně nižší a nebyla kruhová. Říká se, že kdo ji překoná, k jezeru pak dojede. :-)
Link: Trychtýř v dunách
3. etapa – Ondra je v nemocnici v umělém spánku a čeká na operaci
Aktuálně o Ondrovi (10.1. SEČ 01:00):
Ondrův stav se lepší, zatím je umělém spánku do zítřejšího odpoledne. Má stále otok plic a nejvážnější jsou zlomeniny dvou obratlů.
A teď ke 4. etapě:
Dnešní etapa byla opravdu náročná. Opět v písku na začátku a konci etapy a rychlá pista uprostřed 330 km rychlostní zkoušky. Pak závodníky čekal 114 km přesun ke startu etapy RZ na břehu moře a ta vedla zpět až téměř do bivaku.
Všech 7 našich závodníků nástrahy trati zvládlo docela dobře. Výborně zajel zejména Milan Engel, který je celkově už 30. a v každé etapě svoji pozici v celkovém pořadí zlepšuje.
Po nehodě v konci etapy musel odstoupit dosud vedoucí Sam Sunderland. - viz video na konci tohoto příspěvku.
A jak naši v jednotlivých etapách postupují celkovým pořadím:
Souhrnné video ze 4. etapy:
Link: Video – 4. etapa
A ještě pro opravdová dakarské fajnšmekry. Takto vidí 4. etapu přímo závodníci. Je to sestřih videí z kamer na přilbách a jiných místrech motorkářů a čkryřkolkářů.
Dakar ze sedla motocyklu I.
5. etapa – Barreda Bort se propracovává zpět do špičky celkového pořadí
Aktuální informace o Ondrovi z jeho FB:
Ondra je stále v umělém spánku, a ještě nebyl neodoperovaný. Včera byl na magnetické rezonanci a během dneška ho začnou probouzet. Operaci zatím brání pohmožděné plíce, ale celkově se zotavuje a každým dnem je lepší a lepší.
Držme všichni Ondrovi palce, aby vše dobře dopadlo.
A teď pojďme na dnešní 5. etapu. Ta měřila celkem 770 km a rychlostní zkouška o délce 264 km vedla opět v dunách, říčních korytech a na pistách nedaleko města San Juan De Marcona.
Famózně dnes jel opět Barreda Bort. Byl na 1. místě na všech dnešních WayPointech a po předchozím velkém propadu je již na 4. místě. Celkové vedení uhájil Van Beveren.
Za zmínku stojí snad jen pokles po 4. etapě druhého K. Benavidese na 9. příčku po dnešku.
A jak jeli dnes naši? Dnes byl opět nejlepší Honza Brabec, který po problémech zejména mezi WP1 a WSP2, kde se propadl ve startovním poli o 20 pozic, dojel v etapě na 43. místě. Podobně dopadl i Milan Engel, který byl na WP1 dokonce na 26, místě, ale propad mezi WP4 a WP5 o devatenáct míst znamenal v cíli celkově 46. místo. David Pabiška a Petr Vlček dojeli společně na 57. a 56. místě. Ruda Lhotský, Honza Veselý a Gábina Novotná dojeli dnes v etapě s více jak 3 hodinovou ztrátou a vešli se do první stovky startovního pole.
V celkové pořadí si Milan Engel, jako náš nejúspěšnější motorkář, pohoršil ze 30. místa v předchozí etapě na nynější 34. místo. Na celkové 54. místo se propracoval Honza Brabec. David Pabiška si drží svůj standard 58. místem následován Petrem Vlčkem na 61. místě. Honza Veselý, Ruda Lhotský a Gábina Novotná si i přes dnešní ztrátu více jak 3 hodiny udrželi celkově pozici v první stovce.
A na závěr sestřih 5. etapy:
Link: - video z 5. etapy
No, a ještě znovu pro opravdové fajnšmekry pohled ze sedla motorky při průjezdu 4. etapy:
Link: Dakar ze sedla motocyklu II.
Den 6. – Ruda Lhotský kvůli zranění nenastoupil do dnešní etapy
Ruda Lhotský po karambolu v 5. etapě, kdy si při pádu o řídítka pohmoždil břicho, na požadavek lékařů již nenastoupil do dnešní etapy. Je tak po Ondřejovi naším druhým závodníkem, který do výsledků již nezasáhne.
Stav Ondřeje se podle lékařů lepší a je i nadále udržován v umělém spánku a v sobotu jej čeká operace dvou zlomených obratlů.
Ale popořadě. Dnešní etapa byla opravdu horská a vedla z města Arequipa od Bolívijského města La Paz okolo jezera Titicaca. Rychlostní speciálka měla původně délku 313 km, ale nakonec byla kvůli počasí zkrácena na 194 km. Celková délka etapy byla 760 km.
Po startu závodníky čekal přejez And ve výšce téměř 4700 m.n.m. a pak vedla po horských pistách v nadmořských výškách kolem 4 tis m.n.m.
Vítěz předchozí etapy Barreda Bort dnes suverénně vedl až do WP4 a pak se propadl na 21. míst a nakonec v etapě skončil na 9. místě. Etapu vyhrál Antonie Meo, který se na 1. pozici v etapě vypracoval až k jejímu konci. O velké vyrovnanosti celé špičky svědčí i to, že prvních 10 jezdců etapy dorazilo do cíle do třech a půl minuty po vítězi.
Po dnešní etapě se do celkového pořadí dostal Kevin Benavides na Hondě. Na druhé místo spadl Adrien Van Beveren na Yamaze a třetí je Matthias Walkner na KTM. Hezky se nám tak tři různé typy motorek seřadily v čele :-)
A co naši? Dnes nejlépe zajel Milan Engel, který skončil na 29. místě. Dobře jel i Honza Brabec na 42. místě. David Pabiška si kvůli pohmožděné klíční kosti protrpěl zejména druhou část etapy a skončil na 51. místě. Petr Vlček zakončil etapu na 63. místě a Honza Veselý na 83. místě. Dobře se držela i Gabriela na 86 místě.
V celkovém pořadí je z našich nejlepší Milan Engel na 32. místě. Nejvíce se dnes v celkovém pořadí polepšila Gabriela Novotná a to o 4 příčky na celkové 86. místo. Holce to začíná jet opravdu dobře.
A na závěr opět souhrnné video ze 6. etapy:
Link: Video ze 6. etapy
Přiznám se, že mému naturelu a srdci je naprosto nejbližší kategorie Malle Moto. Z našich závodníků v ní jede pouze Honza Veselý, který je na 12. místě. Takhle vypadá jeden den (5. etapa) závodníka v této kategorii. To jsou podle mne ti praví hrdinové Dakaru.
Link: Malle Moto Video
Základní nástroje závodníka pro navigaci na trase
Dnes je na Dakaru den volna, a tak je trochu času i na jiné téma.
Určování souladu jízdy závodníka s organizátorem definovanou trasou je zajištěno dvěma různými nástroji. První, pro závodníka na trase naprosto zásadní, je roadbook v papírové podobě, který obsahuje všechny nejdůležitější informace o trase.
V roadbooku je uvedeno primárně toto:
1. Celková vzdálenost bodu v km (s přesností na desítky metrů) od startu etapy
2. Vzdálenost od předchozího bodu
3. Schématický náčrtek situace v bodu s použitím standardizovaných piktogramů a požadovaný průjezd
4. Doplňující informace k bodu (opět standardizovanými označeními)
Druhým je speciální GPS, na které jsou zobrazeny speciální průjezdné body (WayPoints), při přiblížení k nim na předem určenou vzdálenost.
Pojďme se ale nejdříve podívat na celý kokpit, kde jsou jednotlivá zařízení pro navigaci závodníka na trase.
„A“ ICO – Tripmaster
Jedná se o počítadlo ujeté vzdálenost s přesností na desítky metrů, které ovládá spínačem na řídítkách „E“. Většina jezdců má kokpit vybaven dvěma ICO jednotkami. Jedním jako náhradním nebo jako záložní v případě, že učiní chybu resetování. Dost často ne jednom se zobrazuje vzdálenost od projetého bodu na roadbooku a na druhém celková vzdálenost. Tlačítky „E“ lze vzdálenost resetovat, přičítat, či odečítat pro případ, že závodník nejede přesně pro trase a musí se například nějakou vzdálenost vracet.
„B“ CAP & SPEED REPEATER
Toto zařízení je napojeno na GPS jednotku a zobrazuje aktuální rychlost a azimut. Společně s primární jednotkou ICO je v kokpitu umístěno tak, aby zobrazené informace byly co nejblíže zornému poli závodníka při jízdě.
„C“ ROADBOOK READER
Papírová role Roadbooku je odvinována na dvou hřídelích v LED podsvíceném Roadbook Readeru. Otáčení hřídelí oběma směry je prostřednictvím elektromotorku s ovládáním na spínači řídítek „E“. Vzhledem k tomu, že u Roadbook Readeru často dochází zejména po pádech k mechanickým problémům, může roadbook závodník odvinovat i ručně. Práce s Roadbookem je naprosto zásadní pro úspěšnou navigaci na trase.
„D“ GPS - IRITRACK
Specializovaná GPS jednotka, kterou závodníci dostávají od pořadatele,
Při technické přejímce musí být motorka již vybavena příslušným držákem, a kabeláží a anténami. Jednotka GPS-Iritrack má dvě samostatné sekce, každou s vlastním napájením připojením samostatné antény. Jednotka má velmi omezené funkce pro navigaci. V podstatě poskytuje pouze ukazatel kompasu. Může také zobrazovat směrovou šipku, jakmile se jezdec nachází v určité vzdálenosti od speciálního průjezdného bodu (WP), jehož dosažení je základní podmínkou pro úspěšné absolvování etapy bez penalizace.
„E“ ICO & ROADBOOK CONTROL
Tlačítka pro ovládání ICO (nulování, přičítání a odčítání vzdálenosti) a pro posun roadbooku oběma směry.
Pro úplnost se ještě podívejme, co důležitého je také v kokpitu motorky a na první pohled není vidět.
Sentinel:
Stejně jako v případě jednotky GPS-Iritrack, musí být motorka při technické přejímce držákem, kabeláží a signální houkačku systému Sentinel. Organizátor pak poskytne vlastní jednotku Sentinel.
Základní funkcionalitou Sentinelu je výrazné akustické upozornění jezdce, že se před ním (třeba za dunou) nachází někdo s další jednotkou Sentinel. Je to naprosto nezbytné, když třeba auta a zejména kamiony dojíždějí pomalejší motorkáře. V historii Dakaru je však i několik případů, kdy řidiči kamionů, zejména s bydlištěm na východ nás, brutálně přejeli pomalejšího motorkáře jedoucího před nimi.
Hlavní Iritrack:
Jedná se o lokalizační maják, zcela oddělený jiných bezpečnostních systémů. od druhého bezpečnostních systémů. Díky němu má organizátor má přehled o přesné lokalitě motorky a může v případě aktivace dalšího bezpečnostního systému vyslat vrtulník do tohoto místa. Zároveň slouží pro komunikaci jezdce s dohledovým centrem ve Francii. V případě zastavení motorky, poruchy či nehody dává jezdec tlačítky znamení, zda je vše v pořádku, či potřebuje pomoci. Součástí je i oboustranná hlasový satelitní komunikace.
Detailní vysvětlení funkčnosti jednotlivých navigačních a bezpečnostních zařízení a jejich používání je velmi dobře vysvětleno například na tomto videu:
Link: Navigace na Dakaru
Praví hrdinové Dakaru - kategorie Malle Moto
V roce 1978 Thierry Sabine položil základy nejtěžšího motoristického závodu na světě, vedoucího napříč Saharou. Přes 10 000 kilometrů z Paříže do Dakaru v Senegalu ve vyčerpávajících podmínkách mělo být ultimativním testem vytrvalosti pro jezdce a jejich stroje. Za posledních 40 let se však mnoho změnilo. Obavy o bezpečnost a komerční tlaky vedly roce 2008 k přesunutí závodu z Afriky do Jižní Ameriky, kde se je závod pořádán dodnes. Profesionální týmy s obrovskými rozpočty a množstvím podpůrných pracovníků a vozidel se starají, aby třeba jen jednoho profesionálního zákazníka dostali přes cílovou čáru. Podle mne je stávající podoba Dakaru na hony vzdálená průvodnímu duchu a půvabu závodu založeného Thierry Sabine. Naštěstí pořadatelé zachovali originální dobrodružný ethos Dakaru ve kategorii Malle Moto. Ta je otevřena závodníkům na motocyklech, kteří se chtějí se popasovat s výzvou soutěže bez vnější pomoci s velmi omezenými prostředky a asistence, tak jak tomu bylo v prvních ročnících tohoto závodu.
Závodník během dne absolvuje etapu a pak pro příjezdu do bivaku si musí sám odservisovat motorku a připravit se na další den závodu. A to vše sám po dobu dvou týdnů.
Žádný doprovod, žádná asistence a bivak ve stanu. K dispozici závodníkovi je jen malá 80 litrová bedna s náhradními díly a nářadím, dvěma sadami kol a jedna taškou. A to to vše pod drobnohledem pořadatelů, kteří ho mohou za porušení přísných předpisů rychle vyloučit ze závodu.
V malém vyčleněném prostoru závodník servisuje motorku a také u ní i ve stanu spí. Bez povolení nesmí vymezený prostor se strojem opustit. Sami ho samozřejmě opustit můžou, když se jdou najíst nebo osprchovat, ale to je všechno. Někdy komisaři i kontrolují stany, jestli někdo nespí například v nějakém klimatizovaném kamionu týmového kolegy.
V letošním Dakaru závodí v této kategorii jediný náš závodník – Honza Veselý. Zatím je po 6. etapách na 12. místě. Takto vypadá stávající pořadí:
A tradičně na závěr video o kategorii Malle Moto na Dakaru, o nejtěžším kategorii v nejtěžším závodě na světě. Jezdci kategorie Malle Moto jsou pro mne ti opravdoví hrdinové Dakaru.
Link: Malle Moto II.
7. etapa – První maratonská
Nejdříve aktuální info z FB o Remusovi:
Ondra má za sebou důležitý krok. Operace dopadla dobře, bez komplikací. Stále je v umělém spánku, probouzet se bude zítra. Ještě nemáme úplně vyhráno, jde to pomalu, ale jistě.
Držíme mu všichni palce!
Dnešní 7. etapa je maratonská. To znamená, že závodníci bivakují bez asistence svých týmů a musejí se o sebe a o své stroje postarat sami. Na jeden den jsou tak všichni ne „Go-Go“ ale „Malle Moto“ :)
Etapa vedla z města La Paz do města Uyuni. Rychlostní zkouška měla 425 km a celková délka etapy byla 727 km. Pěkná porce.
Na čele startovního pole byly dnes je drobné změny.
Opět nejlepší byl Barreda Bort. Za zmínku stojí také zlepšování T. Price.
V celkovém pořadí pak prohodili někteří jezdci svoje pořadí. V čele je opět Van Beveren.
A co naši? Nejlepší byl opět Milan Engel, který skončil na 32. místě. Ostatní se ve startovním poli pohybovali vesměs v souladu se svými celkovým postavením
Gabriela Novotná má zřejmě porouchaný Iritrack a podle aktuálních informací je v pořádku, a právě dojíždí etapu.
A na závěr opět video z dnešní etapy:
Link: Video – 7. etapa
8. etapa - Milan Engel si upevnil pořadí v první třicítce a Honza Brabec je již 40.
Nejprve Aktuální info z FB o Remusovi:
"Doktoři Ondrovi začali snižovat dávky anestetik a pomalu ho probouzí. Když půjde všechno dobře, bude ve středu vzhůru. Noc jsme přečkali bez komplikací a doufám, že to tak zůstane!"
Držíme mu všichni palce!
Dnešní 8. etapa navazuje na včerejší maratonskou a jezdci jedou na strojích, které si byli nuceni odservisovat sami bez asistence.
Etapa vedla z Uyuni do Tupizy a rychlostní zkouška měla 489 km. Celková délka byla 585 km a jezdci se dostali i do nadmořské výšky 4 800 m.n.m.
V čele dnešní etapy docházelo rovněž ke častým změnám v pořadí na jednotlivých WP. Největší propad zaznamenal Barreda Bort, který se včera zranil a dnes se uprostřed etapy propadl až na průběžné 33. místo. V závěru však máknul a dostal se celkově na místo 8. Etapu vyhrál Antonie Meo a druhý byl Američan s Ricky Brabec (čti „Bejbek“).
Štefan Svitko si dnešním 5. místem v etapě hodně polepšil a v celkovém pořadí je již na 7. místě. Gratulace!
Po dnešní etapě celkově vede Adrien Van Beverene před Kevinem Benavidesem o pouhých 22 vteřin. Za zmínku stojí i to, že celkově šestý Antoine Meo ztrácí na vedoucí pozici necelých 10 minut. Špička je velmi vyrovnaná.
Z našich dnes opět nejlépe dojel Milan Engel na skvělém 25. místě a upevnil si tak svoji pozici v celkovém pořadí v první třicítce.
Všichni naši jezdci včetně Gabriely Novotné jedou skvěle a zlepšují si svoje postavení v celkovém pořadí.
Nejlepší zlepšení dosahuje Jirka Brabec, který se posiluje svoje postavení ve startovním poli etapu za etapou. Dnes se dostal celkově do první čtyřicítky - viz graf.
Také velká gratulace.
Podle posledních informací je kvůli počasí zítřejší 9. etapa zrušena!
Video z dnešní etapy zatím není. A tak se alespoň podívejme, jak na motorce umí pelášit další dáma na Dakaru - Laia Sanz.
Link: Video – Laia Sanz
Tak nakonec se video z 8. etapy podařilo. Zde je:
Link: Video – 8. etapa
9. Etapa – Bez závodění sjezd o skoro 4 km níže!
Aktuální info z Remusova FB:
"Nechci nic zakřiknout, ale jsme na dobré cestě!
Ondra dýchá sám a začíná se probouzet, komunikuje!
Ptal se, kde má telefon. Takže jsem ho musela hned naštvat, protože ho nemá. Zase ho ztratil. :) "
Dnešní etapa byla kvůli počasí zrušena a závodníci se během dne přesunuli z Bolívie do argentinské Salty. Dostali se tak z nadmořských výšek mezi 4 a 5 tis m.n.m. do pro ně i jejich stroje jistě přijatelnějších cca 1 150 m.n.m.
Po dvoudílné maratonské etapě tak mají závodníci více času na odpočinek a údržbu strojů. Závodit se začne opět až zítra 10. etapou
Dnešní video je o zrušené etapě trochu delší.
Link: Video – 9. etapa
10. Etapa – Dosavadní lídr Adrien Van Beveren havaroval a odstoupil.
Dnešní etapa byla opět pěkná nálož. Vedla ze Salty do Belénu. Nabližovací část měla 425 km a vlastní rychlostní zkouška 373 km.
Závodníci se opět dostali do nadmořské výšky přes 3 tis m.n.m. a většinu rychlostní zkoušky tvořil písek a velbloudí tráva.
Do čela celkového pořadí se dostal poprvé letos Matthias Walkner, který dnešní etapu i vyhrál.
Van Beveren, dosavadní vedoucí jezdec celkového pořadí, měl dnešní etapu dobře rozjetu a na posledním mezičasu byl dokonce nejrychlejší. Zhruba tři kilometry před finišem měl však ve vyschlém řečišti vysoké rychlosti těžký pád. Do lékařského centra jej dopravil vrtulník a vyšetření odhalilo, že má zlomenou klíční kost a poraněný hrudník a páteř.
Někteří jezdci hodně v etapě bloudili. Kdy například Barreda Bort a Kevin Benavides z Argentiny po startu druhé části rychlostní zkoušky zvolili spolu s dalšími jezdci špatnou cestu a odchýlili se od trasy až o deset kilometrů. Museli se pak vracet a ztratili hodně času.
Z našich jsou v cíli již téměř všichni. Jen Gabriela Novotná a Honza Veselý jsou v etapě těsně před cílem a vypadá to, že všichni naši jezdci 10. etapu v pohodě zvládnou. Velká gratulace.
V celkové pořadí si našich jezdců skoro všichni hodně polepšili. Milan Engel posílil o 4. místa a je již 24., Honza Brabec je 38., David Pabiška je 47. a Petr Vlček je 51.
Honza Veselý si drží svoje 77. místo a Gabriela Novotná je 81.
A na závěr opět video. I s pádem dosud vedoucího Adriena Van Beverena
Link: Video – 10. etapa
Podle aktuální informace po pádu v 10. etapě bohužel na letošním Dakaru skončil i Štefan Svitko, který byl celkově na pěkném 8. místě.
Držme mu palce, aby byl v pořádku!
Ten pád vypadal dost hrozivě. Posuďte sami:
Link: Osudný pád Štefana Svitko
O včerejším pádu a úrazu Gabči Novotné jsou nové informace:
Gabriela Novotná si zlomila klíční kost a na Dakaru končí. Bolelo to jako čert, sykla
Bojovnice! Motocyklistka Gabriela Novotná si v 10. etapě Rallye Dakar zlomila klíční kost, přesto etapu s bolestmi dokončila. Soutěž pro ni ale skončila a čeká ji operace. První Češka, která se na Dakaru v této kategorii představila, odstoupila ze 74. místa v průběžném pořadí. Z žen byla lepší jen zkušená Španělka Laia Sanzová, která je momentálně patnáctá.
Gabriela Novotná v bivaku Rallye Dakar, na němž v průběhu 10. etapy utrpěla zlomeninu klíční kosti.
"Asi 90 kilometrů před cílem jsem neviděla kámen, který byl v řečišti zahrabaný v písku, a najela jsem do něj," popsala Novotná nehodu reportérovi České televize. "Bohužel jsem do něj narazila předním i zadním kolem, takže jsem chvíli jela po předním, ale neustála jsem to a spadla na rameno," řekla devětadvacetiletá česká reprezentantka.
Pád ji mrzel i proto, že zrovna nejela vysokou rychlostí. "Nebyl to dramatický pád, jen smůla. Hned jsem cítila, že to není dobré. Bolelo to jako čert, až se mi dělalo špatně," uvedla Novotná, která ale nechtěla přivolat pomoc organizátorů a rozhodla se, že dojede do cíle etapy. "Říkala jsem, že si tam přeci nepípnu a neskončím. Co kdyby to bylo jen naražené nebo to byl nějaký úpon? Tak jsem těch 90 kilometrů s tou zlomenou kličkou nějak doplácala," řekla.
Vypadlo celé rameno, nefunguje lopatka
Protože mohla motocykl držet jen jednou rukou, spadla ještě několikrát. "Přes vysoké duny to bylo hrozně těžké a já si nemohla pomoct motorkou. Vše jsem vyvažovala tělem a jela to jako trial," líčila Novotná. Když už měla svoji Husqvarnu zvedat popáté, musela počkat na pomoc soupeřů. Nakonec do cíle dorazila společně s Olgou Roučkovou jedoucí na čtyřkolce, která měla problémy s navigací, takže si vzájemně pomáhaly.
Hned v cíli pořadatelé poslali Novotnou na lékařské vyšetření a na rentgenu se zjistilo, že má klíční kost zlomenou a musí na operaci. "Zjistilo se, že je zlomené blbě. Celé rameno vypadlo a nefunguje lopatka," řekla zklamaná Novotná, která věřila, že závěrečný týden rallye zvládne a dojede do cíle. "Je mi to líto, cítila jsem se dobře a mohla jsem dojet. Jela jsem tak, aby to bylo bezpečné. Abych měla jistotu, ale zároveň abych jela. Nechtěla jsem se jen vozit," podotkla.
Na Dakaru startovala poprvé a aby účast zaplatila, vzala si dokonce hypotéku. Do Jižní Ameriky se chce za rok vrátit. "Snad dojedu příští rok, doufám.
Tak, aby toho s těmi nehodami a pádům nebylo možná dost. Někde se nám na trati ztratil Milan Engel. Poslední záznamem je jho průjezd WP4 a pak nic.
Snad je to jen technický problém se záznam průjezdu bodů v aplikaci.
Tak bohužel ne! Aktuální info o Milanovi:
Oficiální informace o Milanu Engelovi momentálně nejsou k dispozici, podle neoficiálních zpráv si ale poranil záda a je na cestě do nemocnice.
Podobný problém je i s dosud velmi dobře jedoucím jezdcem Barredara Bortem. Obávám se, že oba dnešní etapu nedokončí a v letošním Dakaru skončili.
Etapa 11. Pole našich závodníků bohužel hodně prořídlo.
Dnešní etapa byla hodně těžká a již máme v závodě pouze 4 naše jezdce.
Po pádu ve velké rychlosti v počátku dnešní etapy musel odstoupit Milan Engel. Byl vrtulníkem transportován do nemocnice. Nemá nic zlomeného. Je hodně potlučený, má naražená záda, pochroumané rameno a otřes mozku. Bude v pořádku. Jen si připomeňme, že byl celkově na krásném 24. místě, stejně jako Ondřej Klymčiw před tím, když po obdobné havárii odstoupil ve 3. etapě.
Aktuální info o Ondrovi z jeho FB:
"Ondrův stav se i nadále zlepšuje, ale zítra bude muset absolvovat další chirurgický zákrok, při kterém mu zavedou drén do plic. Při dnešním vyšetření totiž odhalili v plíci tekutinu, kterou je třeba odsát. Podle doktora mohlo dojít k poranění plíce během operace.Doufala jsem, že už ho přeloží na normální pokoj, ale to se prozatím odkládá. Musíme být trpěliví."
Gabriela Novotná měla 90 km před koncem včerejší etapy pád, kdy ji vyhodil ze sedla motorky kámen skrytý v písku. Bohužel to odnesla komplikovanou zlomeninou klíční kosti a bude muset následně postoupit operaci. Etapu dojela do cíle i s tímto zraněním. Je to velká hrdinka.
Pozn. Já sám jsem musel jet na motorce se zlomenou klíční kostí asi 30 km v dunách v Murzuq Sand See v Libyi u hranic s Čadem a bylo to dost náročný.
Gabča těch km jela 90. Má moji velkou poklonu a obdiv.
V přehledu níže vidíte, kdo z našich jezdců je ještě v závodě a kdo bohužel již ne. Je to „Fifty-Fifty“.
Dnešní etapa v Argentině vedla z města Belén do města Fiambalá a měla celkem 485 km, z toho rychlostní zkouška 280 km.
Převážná část měřené části vedle opět v písku.
Dnešní etapu vyhrál suverénně Toby Price, který byl první na všech měřených WP. Možná i proto, že dnes motorky startovaly společně s nejlepšími posádkami v kategorii automobilů, se pořadí moc neměnilo. Motorkáři a auta jeli hodně pohromadě. Za zmínku stojí i odstoupení jinak výborně jedoucího Barreda Borta, který již nezvládl dojezd kvůli zranění nohy v předchozí etapě.
V celkové pořadí si vedoucí pozici upevnil takticky jedoucí Matthias Walkner.
A Jak dnes jeli naši? V cíli 11. etapy jsou již jen 4 jezdci. David Pabiška dojel 37., Honza Brabec 48, Petr Vlček 57. a Honza Veselý na 72. místě
V celkové pořadí se naši drží takto:
Jan Brabec: 40. místo
David Pabiška: 43. místo
Petr Vlček: 48. místo
Jan Veselý: 72. místo
Video z dnešní 11. etapy:
Link: Video – 11. etapa
Dnešní 12. etapa byla pro motorkáře z důvodu bezpečnosti zrušena
Po zvážení aktuálních bezpečnostních podmínek pro závodní motocykly a čtyřkolky se dnes po konzultaci se zástupci týmu rozhodlo vedení závodu zrušit 12. etapu v těchto dvou kategoriích. Jezdci se přesunou přímo do bivaku v San Juanu.
12. etapa pro automobily a náklaďáky zůstává beze změny.
Aktuální info o Remusovi a Gábině:
Ondra má za sebou avizovaný chirurgický zákrok, při němž mu lékaři v Limě zavedli drén do plic. Ten má za úkol odvádět tekutinu, která se do plíce dostala v důsledku poranění při operaci zlomených obratlů. Jinak se všechno vyvíjí dobře. "Chce se hýbat, vstávat, ale musí být v klidu, takže prudí".
Gabriela, která si při pádu zlomila klíční kost a dislokovala lopatku, by do Prahy měla dorazit v pátek a poté ji čeká převoz do nemocnice, kde se podrobí operaci ramene.
Na závěr video z dnešní 12. etapy. Tentokrát více o dvou stopách.
Link: Video – 12. etapa
13. Etapa - Do cíle superdlouhé speciálky naši dorazili většinou až za tmy
Dnešní etapa vedla ze Sant Juanu do Cordovy s [b]celkovou délkou 907 km[/b]. Samotná rychlostní zkouška měla 424 km. Pěkná štreka.
Etapa vedla převáže po pistách s občasnou vegetací. Nejlepší jezdci potřebovali na zvládnutí dnešní rychlostní zkoušky téměř 5 hodin.
Dnes zajel nejlépe Toby Price. Druhý byl Kevin Benavides a třetí Antonie Meo. Odstoupil Ricky Brabec.
V celkovém pořadí si vedení o 22 minut stále drží Matthias Walkner před Kevinem Benavidesem. Třetí je Toby Price.
Z našich do cíle nikdo před 21:00 místního času nedojel. Nakonec do cíle dnes nejrychleji dorazil Honza Brabec na 31. místě, David Pabyška byl 41. Petr Vlček 51. a Honza Veselý 79.
V celkovém pořadí je z našich nelepší Honza Brabec na pěkném 39. místě, David Pabiška na 42. místě, Petr Vlček je 47 a Honza Veselý je celkově na 72. místě.
Video z dnešní etapy:
Link: Video – 13. etapa
David Pabiška celkově třetí v Maratonské kategorii!
Dnešní závěrečná etapa letošní Dakaru byl okruh nedaleko cílového města Córdova. Speciálka v pohoří Sierra de Códroba měla pouze 120 km a celkové délka dnešní etapy byla 286 km. To v porovnání s těmi předchozími, kde některé se blížili délce téměř tisíc km, je vcelku pohodové. Strategie jezdců byla jednoznačná, a to primárně neztratit svoji pozici v celkovém pořadí, a hlavně dojet do cíle.
Etapa vedla zejména vyprahlým zvlněným terénem po pistách a vyschlých řečištích.
Vítězem poslední dnešní etapy se stal Kevin Benavides. Toby Price dojel druhý Antonie Meo třetí.
V celkovém pořadí došlo po dnešní etapě jen k pár drobným změnám.
Celkovým vítězem letošní Dakar Rallye v kategorii motocyklů se stal Rakušan Matthias Walkner na KTM. Neporazitelnost značky KTM tak trvá od roku 2001.
Druhý skončil se ztrátou 16 minut Kevin Benavides z Argentiny na Hondě. Australan Toby Price na KTM se umístil celkově na 3. místě se ztrátou 23 minut za vítězem. Do hodiny za Walknerem celkově na 4. místě ještě vešel opět na KTM Francouz Antoine Meo.
Video z dnešní etapy:
Link: Video – 14. etapa
A jak dnes jeli naši?
David Pabiška dojel dnešní poslední etapu na 36. pozici, jako nejlepší z našich. Honza Brabec byl 39. Petr Vlček 58. . Vcelku opatrně jedoucí Honza Veselý byl na 73. místě se ztrátou více jak půl hodiny za vítězem.
No a teď to nejdůležitější. Jak dopadli naši v celkovém pořadí a v jednotlivých kategoriích?
Na letošním Dakaru by v cíli celkově nejlepší Honza Brabec na 39. místě. To je i přes více jak tříhodinovou penalizaci výborný výkon. Navíc Honza jel letos Dakar prvně.
David Pabiška si udržel svoji 42. pozici celkového pořadí a podle jeho slov to byl letos jeho poslední Dakar.
Petr Vlček dojel letos na 47. místě a Jan Veselý celkově 68.
Takto si naši vedli v jednotlivých etapách:
To bylo celkové pořadí. Naši také závodili v jednotlivých vypsaných kategoriích.
Nejprve holky.
Velká škoda, že Gabriela Novotná po 10. etapě musela kvůli zranění odstoupit. Měla našlápnuto na celkově 2. pozici mezi holkama za fenomenální Laiou Sanz.
Další vypsanou kategorií jsou jezdci, kteří jedou Dakar poprvé (Rookies):
V této kategorii jsme měli dvě želízka v ohni. Honza Brabec se umístil mezi nováčky na suprovém 9. místě.
Moje nejoblíbenější kategorie - Malle Moto:
V této „ryzí“ Dakarské kategorii Honza Veselý dobrým výkonem a zlepšením v poslední etapě celkově obsadil 12. místo.
V této souvislosti bych rád připomněl i bohužel odvrácenou stranu Dakaru.
Tak jako i jinde, kde primární roli hrají peníze, dochází na Dakaru k zjevné netransparentnosti a nekorektnosti.
Jsou velké týmy, kteří organizátorům zajišťují nesrovnatelně vyšší přijmi, a týmy malé a menší. A oběma těmto skupinám, respektive jejich jezdcům, je pořadateli měřeno často dvěma různými metry. Sporná penalizace Roba Gordona, kterou byl vyřazen v boji o titul, či nepřipuštění Pepy Macháčka kvůli sporné nesrovnalosti jeho čtyřkolky s technickými regulemi jsou v minulých ročnících Dakaru mnohokrát diskutované příklady tohoto "dvoumetří".
Letos asi zatím nejmarkantnější příkladem onoho "dvoumetří" byl pořadateli akceptovaná výměna motoru Olivier Pain za pomoci továrních mechaniků KTM. To je striktně proti pravidlům kategorie Malle Moto, kterou Olivier Pain vyhrál. Kdyby pořadatelé důsledně uplatnili jimi stanovené regule, nevyhrál by. Je to ale prominent.
Jan Veselý prominent není a tak mu pořadatelé vždy stáli za zadkem, aby mu náhodou někdo nepodal elektrodu či něco nepodržel, když si sám vařil prasklou zadní kyvku.
Slovy klasika: Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme udělat...
Ale štve mě to!
Poslední kategorii je Maratonská. Je to kategorie s limitující podporou a asistencí. Závodníci v této kategorii si u svých strojů nesmějí měnit takové klíčové komponenty jako je motor (včetně skříně motoru, válců a hlav válců), rám, vidlice nebo kyvné rameno. Vše kontrolují v bivaku komisaři a klíčové díly na motorce jsou označeny.
V této kategorii máme ze všech naši závodníků jediného medailistu na letošním Dakaru. Davida Pabišku na celkovém 3. místě. Velká gratulace
Jaký byl letošní Dakar?
Určitě náročný a kupodivu se opravdu přibližující Rallye Dakar z afrických dob. Jednotlivé etapy vedly v různých terénech včetně velikých dun s velkou náročností na navigaci i techniku. V porovnání zejména ze dvěma předchozími ročníky to byl úplně jiný závod. Tvůrce trati Marc Coma udělal velký kus dobré práce.
Naši jeli opravdu dobře. Z těch, co bohužel dnes do cíle nedojeli, měl Ondra nakročeno určitě do první desítky v celkovém pořadí a Gábina na druhé místo mezi holkama. Stejně jako Milan Engel směřoval do první dvacítky. Ruda Lhotský se postupně zlepšoval a stoupal v celkovém pořadí až do svého odstoupení.
Celkové 39. místo nováčka Honzy Brabce je určitě také velkým příslibem do budoucna.
Byl to dobrý ročník!
Aktuálně pozdrav od Ondry:
FB: "Unavenej, pod práškama, ale dobře naladěn! Moc vás všechny pozdravuje!
A fanynky prej obzvlášť
Ještě včera to vypadalo, že Ondra bude muset podstoupit lumbálku, aby se uvolnila tekutina v zádech. Dneska jsou zprávy o dost příznivější!!
A až mu zítra vytáhnou plicní drén, bude to ještě lepší :)"