Motocyklovou divizi BMW před 30 lety zachránilo GS
Přidal Milos dne 13. January 2011
Před třiceti lety bylo BMW na cestě do motocyklového pekla. Pak přišla řada GS - největší enduro světa. Nejenže vrátilo BMW mezi silné hráče, ale svou všestranností a nezničitelností se v mnoha zemích stalo synonymem pro „motocykl“.

K oslavě 30. výročí firma představila limitovanou sérii „30 Years GS“. Všechny čtyři aktuálně vyráběné modely v řadě GS dostanou v této edici bílý lak s barevnými prvky BMW Motorrad Motorsport, znak „30 Years GS“ na nádrž, červené sedlo s prolisem GS, zatmavený plexištít, kryty rukou a kromě modelu F650GS také drátěná kola.

V polovině 70. let měli v BMW těžkou hlavu - japonská konkurence firmu drtila. Výrobní program byl jednoduše zastaralý a neinvenční. Zdálo se, že motocykly s nepříliš výkonnými, vzduchem chlazenými motory typu boxer, spojené s těžkými kardany už nemají zákazníkům mnoho co nabídnout. Japonci byli rychlejší, lehčí a výkonnější. Jeden z vývojářů BMW, Laszlo Peres, nadšený off-roadový jezdec ale věřil, že právě v terénu se může právě roztočená vrtule ukázat v tom nejlepším světle.

1. září 1980 představila firma R 80 GS. První off-road s váhou nad 150 kilo a maximálkou nad 140 km/h a k tomu první kotoučová brzda na předním kole v této kategorii. 50 koní výkonu nebylo z osmistovky žádné terno ani před třiceti lety. Kotouč měl prostě pomoci vylepšit jízdní vlastnosti, tak velký „kus železa“ v terénu v té době nikdy nikdo neviděl.

Berlínská továrna nestíhala
Továrna v Berlíně brzy nestačila. Poptávka dvojnásobně převyšovala předpokládaný plán. Mohly za to nejen pozitivní ohlasy v tisku, ale především ohromné úspěchy na sportovním poli. Začalo to na Dakaru 1981 a od té doby de facto nepřestalo. Od tohoto roku se BMW ve vytrvalostních závodech zabydlelo. Postupně se řada GS etablovala jako nezničitelný, extrémně spolehlivý, pohodlný a odolný motocykl se skvělými jízdními vlastnostmi.

Dnes má GS o 400 ccm vyšší objem (je to 1200 ccm) a výkon 110 koní. Vzhledem ke konkurenci to stále není nic závratného, ovšem BMW dávno moc dobře ví, že jeho zákaznici upřednostňují životnost, všestrannost a nenáročnou údržbu před vysokým výkonem.

Zdroj: http://www.novinky.cz/auto/202209-motocyklovou-divizi-bmw-pred-30-lety-zachranilo-gs.html