Test Touratech Suspension DSA / Plug & Travel EVO SUSPENSION-SET
Přidal robbie5 dne 19. October 2023
Vlastím a sedlám R1200 LC GSA 2017, kterou mám od novoty, objednal a koupil jsem ji v Renocar Brno, kde ji rovněž po celou dobu servisuji. Za celou dobu jsem neměl jediný technický problém, nikde jsem nezůstal trčet a jediné, co se krom spotřebáku (olej, filtry, svíčky, destičky) měnilo, byl kardan v rámci svolávací akce. Dlouho jsem přemýšlel, jestli vzhledem k nájezdu téměř 83 000 km, stáří motorky 6 let, a poslední možnosti prodloužení záruky motorku vyměnit za novou či nikoli.
1250 mi nepřipadala, že by byla velkým posunem. Ano, je tam o trochu vyšší výkon, ale o ten mi nejde. Vzhledem k tomu, že mě má dvoukolá kráska nikdy nezklamala a jediné důvody vedoucí k myšlence změny byly záruka a stav tlumičů, tak jsem se rozhodl investovat do tlumičů.
Při rozhodování jsem si jako většina kolegů pohrával s myšlenkou výměny za originální tlumiče. Když mi však i ze strany zástupců BMW v různých městech bylo řečeno, určitě vezměte něco jiného než originály, protože získáte jiný, lepší podvozek, než je originální, a za lepší cenu, tak jsem se začal zajímat, co použít. Po dlouhém porovnávání jsem si vybral sice asi jednu z dražších variant, Touratech Suspension DSA / Plug & Travel EVO SUSPENSION-SET, ale vůbec toho nelituji. Servisní interval 30 000 km, možnost případného použití i na 1250 GSA, kdybych chtěl přeci jen někdy upgradovat, komunikace s originální řídící jednotkou, takže minimální zásah, žádná další řídící jednotka nebo úprava SW.
V rámci výměny mi bylo doporučeno vyměnit i originální tlumič řízení za tlumič řízení Touratech „CSC“ a já si řekl, proč ne. Abych se vrátil na začátek důvodu, proč jsem vůbec začal přemýšlet o nějaké změně, tedy krom již zmíněné záruky. Obecně je známo, že tlumiče ať už u auta nebo motorky po cca 60 000 km začínají měnit své vlastnosti. Ano, každý Vám řekne něco jiného, případně informaci, které se danému prodejci, servisu hodí. A ano, můžete čekat až do doby, než tlumič vyteče. Já používám motorku nejen víkendově, ale pro téměř každodenní provoz, a navíc pravidelně pro dovolenou, kdy jezdíme ve dvou, plně naloženi a v průměru na 3 týdny a cca 7000 km, a to nejen po silnici, ale mnohdy i mimo ni. No, a zde opravdu poznáte, že tlumiče změnily své vlastnosti. Motorka již nemá takovou světlou výšku jako měla, nedrží tak dobře stopu, akcelerace je slabší, zadek si sedá, předek se přizvedává - má menší přilnavost, ale hlavně při přejíždění nerovností si začíná spolujezdec víc a víc stěžovat až naříkat, a vy častěji jdete do stupaček. Jasně, můžete argumentovat, ať zůstane doma, že je motorka pro jednoho, atd., ale i vy sami začnete vnímat, že začíná mizet to pohodlí, na které jste zvyklí, že požitek z jízdy není jako býval a v některých situacích není jízda plynulá, zadek začíná kopat, motorka začíná plavat, komfort tedy mizí.
Zhodnocení po výměně
Po prvním usednutí a nastartování jsem hned cítil, že je motorka znatelně vyšší. Vzhledem k tomu, že jsem odjížděl z Modletic směrem na Olomouc po D1 za silného deště a v teplotě kolem 12 °C s podvozkem, který jsem neznal, a s vědomým, že se mi někdo docela zásadně vrtal do motorky, tak jsem jel samozřejmě nějakou chvíli opatrně. Na první pumpě, po cca 20 km, jsem zastavil, abych doplnil benzín, ale hlavně, abych alespoň okem a pohmatem překontroloval, je-li vše v pořádku.
A bylo. Proto jsem vyrazil dále k domovu, tedy přes Brno směr Olomouc. První dojmy byly takové, že jsem vůbec nevnímal přejezdy mezi pruhy, vyjeté koleje atd. Příčné nerovnosti a dilatace mostů byly takové tlumenější, věděl jsem, že tam jsou, ale nijak mne to neznervózňovalo, nijak to nekopalo, nerozhazovalo. Další velký rozdíl jsem pozoroval při přijíždění k Brnu. Motorka najednou při rychlosti kolem 140 km/h jako by začala ztrácet sílu. Napřed jsem znervózněl, ale jakmile jsem se rozhlédl po okolí, tak jsem to pochopil. Na stromech bylo vidět, jak silný foukal vítr, jak se do nich opíral, ohýbal je zleva doprava.
A tady je ten zásadní rozdíl! Jel jsem jak po kolejích, žádné velké náklony, plavání, třesoucí se řídítka, zkrátka nic, co by se běžně při takovém počasí dělo. Pouze odpor větru ve směru jízdy. Zde bylo opravdu velmi znát, jaký je to rozdíl s novými tlumiči, a rovněž, co udělá „opravdový“ tlumič řízení. To bylo po dlouhé době, kdy jsem měl opět rohlík ve tváři a opět si užíval jízdy. Za Brnem jsem si řekl, že vyzkouším, co se bude dít, když tomu trochu víc naložím. Tak jsem za to zatáhl, motorka vystřelila a jela jako by bylo bezvětří, jako bych nemíjel žádné kamiony, a s takovou jistotou, až mi to začalo připadat nebezpečné. Abyste si to nevykládali špatně, nebyla to „tupá“ jízda, o tom, co se děje pod vámi víte, ale je to podobné, jako když máte na autě vzduchový podvozek. Prostě to většinu nerovností odfiltruje, vyžehlí a vy si jen tak a s jistotou plujete.
Cesta domů mi trvala cca 2 hodiny. Co vám budu povídat, nemohl jsem dospat dalšího dne, abych si znovu vyzkoušel, jestli to byla jen euforie a nadšení, nebo je to opravdu taková pecka. Vyzkoušel jsem nějaké okrsky, zatáčky, postupně horší a horší silnice, polňačky, rozbité polní cesty. Ten rozdíl, klidné a jisté řízení jsou opravdu nesdělitelné, to musíte zkrátka vyzkoušet a zažít. Chvílemi mne však poté bolelo za krkem. Nikoli ze zpětných rázů, ale z toho, jak jsem otáčel nevěřícně hlavou na obě strany. Je to fakt radost!
Pavlínko, Tomášové, Martine, děkuji Vám!
Vím, že pro některé lidi je Touratech jako červený hadr nebo možná póza, ale za mne si dal někdo opravdu pořádnou práci, kterou odvedl na výbornou a výsledek je znát. Ať Touratech CZ nebo Techgear tvoří team lidí, kteří díky jejich zapálení, znalostem, zkušenostem, a rovněž ochotě přijmout a reagovat na zpětnou vazbu od nás zákazníků ví, co nabízejí. Hodně dělá i to, že jsou sami motorkáři a dané výrobky sami používají. A ano, umějí to dost dobře prodat. To prosím neberte jako negativum, ale jako štěstí pro nás ostatní! Ať od Touratech CZ nebo TechGear cokoli vyzkoušíte, tak zjistíte, že tyto věci opravdu fungují, že mají přidanou hodnotu a že prodávající mají upřímnou radost z vaší spokojenosti.
To se týká nejen vybavení motocyklu, ale i jezdce, kdy např. na oblečení od zn. Klim nedám dopustit. Jako každý jsem si prošel různými značkami a typem oblečení, včetně tepelných nebo voděodolných vložek, pláštěnek, několika rukavic, návleků na boty atd.
Všem, co mají pochybnosti, zda investovat do nového a drahého oblečení, či do doplňků, bych rád sdělil, že čas jsou nejen peníze, ale i váš život a radost z něj. To, co ztratíte při zkoušení oblečení jiných výrobců, při oblékání nebo vysvlékání se z nemoků, vkládání nebo sundávání vložky, vození několika kusů náhradních rukavic, nebo jezdění ve vlhkých a studených botách a následného převlékání a sušení nebo i praní propoceného, byť třeba nepromoklého dalšího oblečení, vám nikdo a nic nevrátí. A rovněž se vyhnete komentářům a pohledům vašich kamarádů, kteří se už pečou v pláštěnkách, protože byli z nějakého důvodu rychlejší. Krom toho, všechny tyto věci navíc, musíte někam uložit. Tím nemyslím jen vaši skříň nebo garáž, ale hlavně na motorce, ve stanu, na hotelu...
A všichni, kdo jste někdy někam vyjeli a byli nabaleni jako já v minulosti, tak víte, že místa není nikdy dost a vše něco váží. Naštěstí však existují řešení, které Vám pomohou mít více komfortu, méně dalšího oblečení, díky tomu více místa a hlavně lehčí motorku.
Klim Badlands PRO, goretexové rukavice (mám jak Scott tak Touratech, a rozdíl je pro mne opět znatelný ve prospěch Touratechu). Nebo boty, sám mám Alpinestars Toucan (mimochodem najely to, co motorka a stále jsem v suchu a nachodily desítky kilometrů, aniž by mne nutily se při další procházce přezout) a nedám na ně dopustit. To vše vám umožní, že můžete nerušeně cestovat a užívat si jízdy bez ohledu na počasí a destinaci, do které míříte. No, a pokud jezdíte hlavně v létě, kdy je vedro, kolem komína, tak si určitě pořiďte bundu a kalhoty Klim Marrakesh spolu s lehkými botami Klim Ridgeline. Já tak sice jezdím v létě po celé ČR, samozřejmě si uvědomuji, že tohle oblečení není tak „bezpečné“ a universální jako Badlands, ale určitě je bezpečnější než triko a kraťasy, vypadá skvěle, je pohodlné, lehké, příjemné a nevypadáte jednoznačně, jako že jste přijel na motorce, což se někdy také hodí. A propos, na rozdíl od jiných prodejců mají v Modleticích většinu věcí skladem ve všech konfiguracích, běžných velikostech, ale i zkrácených nebo prodloužených, a to zpravidla i ve všech nabízených barvách! Nemusíte tedy dělat žádné kompromisy, čekat až Vám někdo něco pošle nebo naskladní Vaši velikost, abyste si mohli alespoň vyzkoušet, jak Vám daný model sedí, ale můžete si prakticky hned vše zakoupit a užívat si jen radosti z vaší jízdy. Navíc asi všichni víme, kolik se dá ztratit času porovnáváním, hledáním na netu a pak kamenného obchodu, kde by se to či ono dalo vyzkoušet, a kdo poté na prodejně dané zboží nabízí a jaké s ním má osobní zkušenosti.
Tento článek jsem napsal kvůli tomu, že je potřeba sdílet zkušenosti, které mohou přinášet radost a užitek všem, kteří mají motorku nejen na jízdu na kafe, do práce, pro vyčištění si hlavy, ale hlavně na ní cestují daleko od svých domovů, kdy se nechtějí přizpůsobovat nebo kazit si dovolenou kvůli počasí, podnebí, kvalitě komunikací nebo se prostě nechtějí omezovat a chtějí si užívat, co cesta přinese, protože cesta je cíl! A pak také proto, že se mne hodně z vás, které někde potkám, ptá, jak jsem s tím, co mám na sobě nebo s motorkou či doplňky spokojen. V neposlední řadě proto, že o špatných věcech se většinou dozvíte, řeší se na fórech, sdílí se na různých sociálních sítích, řeknete si je mezi sebou, nebo někdo přijde s tím, že slyšel, že to či ono stojí za prd, i když vlastní zkušenost s ničím nemá.
O dobrých nebo výborných věcech se nemluví nebo se pozitivní zkušenosti sdílí málo, protože většina osob, pokud je s něčím spokojená, tak nemá zpravidla důvod či potřebu to sdílet, pokud se jich vyloženě někdo nezeptá. Většina si umí stěžovat, ale málo kdo umí sdělit pozitivní zkušenost, předat svou radost a doporučit.
Snad jsem někomu pomohl se rozhodnout …