Teleskopická vidlice WAD: vidlice Upside down s tlumením závislým na trase
Přidal Milos dne 12. January 2007

Při náročných sportovních jízdách v terénu nelze dlouhé zdvihy pružin zvládnout typickou konstrukcí Telelever. Proto převzal stroj HP2 Enduro vysoce kvalitní teleskopickou vidlici Upside-down s podivuhodným zdvihem pružiny vedení předního kola 270 mm. Plynulé přestavování jak roztahování tlumiče tak jeho tlakového stupně jsou přitom standardní typickou charakteristikou, ovšem světovou novinkou je u teleskopické vidlice sériového motocyklu funkce WAD (tlumení závislé na trase). Systém WAD dokonale prokázal své výhodné vlastnosti již při odpružení zadního kola některých modelů firmy BMW Motorrad.

Princip tlumení závislého na trase pochází z oblasti terénních sportovních jízd a slouží ke sjednocení dvou v zásadě protichůdných požadavků: citlivé odezvy v případě malých nerovností a nízkého zatížení a současně vysoké bezpečnosti proti průrazu při tvrdých nárazech nebo dokonce skocích. Znamená to, že pružicí prvek tlumí při malé dráze propružení měkčeji a při vyšší dráze propružení tvrději. Tuto progresivní charakteristiku dosud nenabízela žádná teleskopická vidlice. Funkce WAD se uplatňuje pomocí dvoudílného nastavování tlumení při stlačování tlumiče: je zajištěno oddělení prvních dvou třetin a poslední třetiny zdvihu pružiny a je možná samostatná regulace. Řidič tím může dosáhnout toho, že vidlice reaguje citlivě na hlavní pracovní dráze v kompresi a současně je na posledních centimetrech výrazně více tlumena. Výsledkem jsou vysoké rezervy.


Informace čerpány se schválením BMW CZ z motocykly.bmw.cz.