Duolever
Přidal Milos dne 12. January 2007

Vedení předního kola Duolever společnosti BMW Motorrad, které bylo poprvé použité u K 1200 S jako sériově vyráběného motocyklu, představuje průkopnickou inovaci v technice jízdy. Nová měřítka nastavuje zejména v oblasti pohodlí, stability brzdění a zacházení se strojem. Dvojitou klikovou nápravu vedení předního kola vyrobil a nechal si patentovat v 80. letech Angličan Norman Hossack.

Vedení předního kola Duolever je z kinematického hlediska kloubový čtyřúhelník, ve kterém jsou na rámu nad valivým ložiskem upevněna dvě podélná ramena z kované oceli. Ta vedou nosič kola vyrobený z kokilově litého hliníku a extrémně odolný vůči zkroucení, který je opticky podobný dosavadní vidlici. pružení a tlumení přebírá centrální pružicí jednotka, která je kloubově spojena s dolním z obou ramen a opírá se proti rámu.

Nůžkový kloub lichoběžníkového tvaru uložený na řídicí hlavě a nosiči kola je spojen s řízením: přenáší řídicí pohyby. Konstrukce Duolever se na rozdíl od teleskopické vidlice obejde zcela bez kluzné a vodicí trubky. Současně oddělují funkce řízení a tlumení ještě důsledněji, než osvědčená Telelever. Z výsledku tohoto oddělení funkcí řízení a pružení má maximální užitek řidič, protože pohodlí a přilnavost k zemi je na takové úrovni, jaká dosud nikdy nebyla dosažena.

Výhodou tohoto dokonale inovačního vedení předního kola je naprosto zřejmá odolnost vůči zkrutu. Zatímco vodicí a ponorné trubky konvenční teleskopické vidlice se při propružení, event. propružení kola směrem dolů zkroutí bočně i podélně, vedení předního kola Duolever firmy BMW Motorrad takové negativní vlivy nezná. Jeho obě podélná ramena přijímají síly, které vznikají při propružení a propružení kola směrem dolů a udržují nosič kol stabilní. Tím je vyloučeno jakékoli zkroucení a vedení předního kola je mimořádně přesné. Pokyny řidiče jsou vykonávány přímo a přesně a odezva předního kola je za všech možných situací transparentní.

Záměrným uspořádáním ložisek podélných ramen se navíc dosáhne kinematického vyrovnání předklánění stroje při brzdění jako u Telelever. Zatímco konvenční teleskopická vidlice se při prudkých brzdicích manévrech silně propruží nebo dokonce dojde „na blok“, zůstává u Duolever i v takovém okamžiku zachována dostatečná zbytková dráha pružiny a řidič tedy může v zatáčce brzdit velmi pozdě a stopa přitom zůstává stabilní.

Směr vyhýbání předního kola při přejíždění nerovností lze u Duolever upravit, podobně jako chování teleskopické vidlice. Ve spojení s nepatrnou neodpruženou hmotou a malými silami odtrhu pak výsledkem je dokonale citlivá a komfortní reakce.

S vedením předního kola Duolever firmy BMW Motorrad spojují K 1200 S a K 1200 R dosud protichůdné vlastnosti: velká stabilita stopy při vysokých rychlostech, aktivní zacházení, přesný cit řízení a z hlediska stopy stabilní chování při brzdění při jakékoli rychlosti.



Informace čerpány se schválením BMW CZ z motocykly.bmw.cz.