BMW R 1150 GS nebo BMW R 1200 GS?
Přidal Lukes dne 28. March 2007
Když jsem přemýšlel, kterou z brambor si pořídím jestli 1150 GS nebo 1150 GS Adventure, abych se mohl podívat na Aralské jezero, poněvadž jsem byl přesvědčen, že lepší motorky pro cestování není, tak mi můj kamarád Čenda ukázal novou 1200 GS a bylo rozhodnuto.

Nový moderní vzhled, lehčí stroj, díky elektronice menší spotřeba a výkon jako sportovní motorka. Než jsem si udělal řidičák tak jsem ji stihl trochu zajezdit. Úžasné… pokud jste si někdo měli možnost sednout ve 28 letech poprvé na dvanáctku geéso a byla to vaše první motorka, na 100 % budeme mít na ni stejný názor. Rychlá nekompromisní motorka, lehoučká tak, že síla necelých 100 koní z ní dělá geparda při lovu, který nekompromisně zakousne spoustu japonců, které potká na svých cestách i necestách. Motor prostě měl pořád kde brát, i při rychlosti 150 km/hod. a 5 tis otáčkách jste při otočení plynem na doraz poznali jak máte problém se udržet v sedle. Nebylo to špatnou ochranou proti větru, postavy průměrné výšky do 180 cm jsou perfektně chráněny tvarovaným štítem a vítr vás doslova obtéká. I když jsem slyšel hlasy lidí, které jsem svezl, že když sedí za mnou že na ně strašně fouká, šli vlastně jedním uchem tam druhým ven. Já se přeci vozit jako ledvinka nikdy nebudu. Když jsem najel za kalendářní rok cca 20 000 km, neměl jsem jediný problém, na bonmoty typu: „Přetechnizovaná plastová mrdka“ či „Tolik elektroniky a design jako u japonců“ jsem mával rukou se slovy: „Slepá závist“. A přišlo k tomu, že se domluvilo pár lidí, že teda kouknou k tomu Aralu. Začaly se řešit problémy dvanáctky, a já byl pořád přesvědčený že to jsou jen hospodské tlachy. Byl jsem skálopevně přesvědčen, že to na ní prostě musím odjet, že pokud se něco posere tak se posere stejně jak na dvanáctistovce tak i na jedenáctsetpadesátce. Na názory cestovatelů, že CAN BUS systém je problém v případě jakékoliv malé poruchy, že to okamžitě počítač vyhodnotí jako chybu která jde odstranit pouze připojením k počítači v BMW servisu a to že se může stát i při prasknutí žárovky blinkru, jsem zatvrzele kroutil hlavou a tvrdil, že když se něco vysere je jedno na čem pojedu. Nakonec jsem rezignoval a vzhledem k tomu že všichni jeli na jedenáctpade ať už GS či její modifikace Adventure, jsem pořídil 1150 GS s osazeným sedlem a nosičem od Edvenčra, prostě taková příprava na tuning do Edvenčra. Problém byl, že při použití klasického Edvečrovského sedla jsem se necítil dobře – neměl jsem nohy stoprocentně na zemi, a to by mohl být problém v terénu. Podařilo se pomocí Cyrila sehnat snížené sedlo, a to bylo přesně to, co jsem potřeboval. Po prvních jízdách jsem měl pocit že jedu na hrochovi, prostě že se v klidu valí a když potřebuješ tak vystartuje přesně jako HROCH. Na první pohled nemotorné, zavalité zvíře, ale když je potřeba dokáže zabíjet.  To samé platilo i v blátě na XL rallye, prostě neproletěl jsi ho jako na nějaké krosové koze ale vysloveně jsi se probil, bez jakéhokoliv zaváhání. To všechno jen proto že to s takovou motorkou neumím, není divu, když první křest blátem jsem měl právě na XL rallye. A vsadím se že Hrošík taky. Prostě jsme si zvykali. Když jsem náhodou nechal čtrnáct dní dvanáctku u Huskyho, který vymýšlel nosiče na jím vyrobené kufry a potřeboval model na přesné napasování. Jezdil jsem pouze na jedenáctpade a pak přišlo to překvapení! Jakmile jsem sedl na dvanáctku tak se mi zdálo že mi na té motorce něco chybí, nevím snad to byl ta váha, snad ten citlivý plyn kdy se mi zdálo že motorka je strašně zbrklá, možná to bylo i tou váhou, prostě jsem si na jedenáctpade připadal bezpečnější! Toto se po ujetí několika desítek kilometrů změnilo a pomalu mi to začalo splývat a ty rozdíly nebyly zas až tak veliké, ale v hlavě mi to zůstalo.

Přišel čas vyrazit k mému vysněnému Aralu, který se rozšířil až na Mongolsko. Byl jsem přesvědčen že se jedu do Asie na Hrošíkovi jen podívat jestli je opravdu nemožné či alespoň problematičtější takto cestovat na dvanáctce gées a pak že Hrošíka prodám a příště tam už pojedu na dvanáctce. Prostě to byla moje první motorka a byla to srdeční záležitost.

Po projetí Ukrajiny, Ruska, Kazachstánu, Kyrgyzstánu, Mongolska, jsem se zhrozil. Bylo to jasné! V takových pustinách nemá 1200 GS šanci. První problém by nastal v Kazachstánu, kdy by odpadly veškeré plasty které jsou uchyceny pouze takovými příponkami. Tam, co nebylo minimálně sešroubované a pojištěné loctitem tak odpadlo, doma vařené věci praskaly, a veškeré styky materiálů nepříjemně vrzaly. Druhý by přišel o pár tisícovek dál v Kyrgyzstánu, nevím jak by se dvanáctka tvářila na osmdesáti oktanový benzín, pokud by to skousla nejspíš by přišel problém ve výšce 3800 m.n.m., kdyby i to elektronika rozdýchala, pak by určitě měla problém s prodřenou plastovou nádrží.

Která by nevydržela Kazachstánské nerovnosti stepi a následné přejezdy a pády v horách Tian-Shanu. No, ale i tento defekt by neznamenal úplný konec, ten by zcela jistě nastal po utopení při přejezdech mongolských potoků. Určitě by dvanáctka nerozchodila vodu ve válcích a brutální oživování, výpadek startéru a následné roztahování motorky motorkou…….

Můj pocit je, že dvanáctka je čupr motorka na asfaltové silnice do evropy a na lehké off-roady kolem komína autorizovaného servisu BMW…..
Takže dvanáctku do Evropy a Hrošíkem všude!!!!!



Lukes

Další obrázky: