DAKAR 2015
Přidal TomasTT dne 05. January 2015
Je to již devět let, co jsem se rozhodl nějakým způsobem informovat o dění na Rallye Dakar - ať jako naprosto nezávislý blogger nebo jako akreditovaný novinář s pověřením určitých médií. Připravoval jsem podklady a komentoval profesionální přenosy na Eurosportu a na druhé straně dodával jako člen týmu informace o dění z pohledu tohoto týmu...
Letos jsem tu sám za sebe, pouze mě kamarádi Honza Veselý a Ondřej Klymčiw požádali, abych o nich někdy něco napsal - což rád udělám. Takže letos na tomto blogu nebudou zprávy jednoho týmu nebo jen o jednom jezdci - budu psát o všem, co mě zajímá a doufám, že to bude zajímat i vás.
Novinka
Je to již devět let, co jsem se rozhodl nějakým způsobem informovat o dění na Rallye Dakar - ať jako naprosto nezávislý blogger nebo jako akreditovaný novinář s pověřením určitých médií. Připravoval jsem podklady a komentoval profesionální přenosy na Eurosportu a na druhé straně dodával jako člen týmu informace o dění z pohledu tohoto týmu...
Letos jsem tu sám za sebe, pouze mě kamarádi Honza Veselý a Ondřej Klymčiw požádali, abych o nich někdy něco napsal - což rád udělám. Takže letos na tomto blogu nebudou zprávy jednoho týmu nebo jen o jednom jezdci - budu psát o všem, co mě zajímá a doufám, že to bude zajímat i vás.
Stejně jako v předchozích letech a vloni zejména, bude důležitým zdrojem informací naše facebookovová stránka www.facebook.com/dakar.cz
Schválně jsem napsal "naše", protože na tuto stránku bude příspívat víc autorů.
Veškeré aktuality najdete nejdříve na FB a každý den se budu pokoušet shrnout to nejdůležitější, co závodníky bude v té etapě čekat a co ten den prožili. A k tomu samozřejmě výběr fotek ze všech zdrojů, které máme k dispozici. Letos je to ještě lepší, protože třeba i dříve nepříliš komunikačně vybavený Honza Veselý, má u sebe odolný (téměř nezničitelný) telefon, kterým se bude pokoušet posílat fotky i ze startů a cílů etap apod. A k tomu prakticky profesionální zdroj informací z týmu Barth Racing, kde jede Ondra. Myslím, že informací a fotek bude dost.
Předpokládám, že to bude stejné jako v těch minulých x letech - na začátku bude všude spousta článků a reportáží a postupně to bude upadat a v druhé polovině rallye bude informací mnohem méně a pak právě nastoupíme pořádně my :) Nemá smysl konkurovat zpravodajským kanálům, které jsou profesionální (někdo jim za to platí) a tak se budeme věnovat především tomu, co jinde bude opomíjené - což kategorie motocyklů obvykle bývá. I když letošní česká sestava na Dakaru je mimořádně početná.
Druhými přejímkami (myšleno v Argentině - první byly v místě odesílání strojů) letos prošlo 406 vozidel. Z toho je 161 motocyklů, 45 quadů, 137 automobilů a 63 kamionů. Jejich prvním cílem bude bivak ve Villa Carlos Paz, kam ze startu v Buenos Aires vede 663km spojovaček a 175km měřeného speciálu. Auta mají jen o 5km kratší speciál. Všichni fanoušci asi tuší, jak bude vypadat první den - vypalovačky mezi ploty v pekelném prachu. Koho uvidíme? Na startu jsou pochopitelně hvězdy v čele s Marcem Comou, protože Cyril Despres jede v kategorii automobilů. Ale to nevadí, Marc bude mít těžkou konkurenci - Barreda, Goncalves, Viladoms, Pain, Sam Sunderland. A opět David Casteu, Ruben Faria, Juan Pedrero, Frans Verhoeven nebo veterán Alain Duclos. Na startu nechybí Laia Sanz ani loňský hrdina kategorie bez asistence - s naší zemí spojený holanďan Bastiaan Nijen Twilhaar. A pochopitelně závodníci z našich "luhů a hájů" a z blízkého okolí - stálice
Jan Veselý a David Pabiška, které letos doplní zmíněný "skoro profesionál" Ondřej Klymčiw, Milan Engel a Zdeněk Gottvald. Od sousedů - Ivan Jakeš i Štefan Svitko, z Polska Jakub Przygonski s čtveřicí dalších závodníků. Pochopitelně to nejde srovnávat s 19 jezdci z Argentiny nebo deseti chilskými závodníky, mezi kterými mimochodem chybí hvězda Francisco “Chaleco” López, který prodělal v listopadu operaci kolena po starém zranění, které mu komplikovalo život celý loňský rok. Rekonvalescence mu znemožnila účast na Dakaru. Mimochodem ve startovní listině čtyřkolek chybí kromě Josefa Macháčka také oba bratři Patronelliové. Ke konci roku jsme zkoušeli s Honzou Veselým zjistit, proč se rozhodli zrušit start, jestli v tom náhodou není nějaké zklamání z poměrně nevybíravého jednání ASO k závodníkům, kteří vloni skončili po pár etapách v pasti po chybě jednoho z organizátorů. Patronelli byl totiž také jedním z těch, kteří skončili v "kaňonu" a nemohli pokračovat v závodě a po mnoha jednáních, korespondenci a intervencích rozhodlo ASO, že je všechno v pořádku a postiženým závodníkům nebude kompenzovat zkažený závod prostě vůbec. Ani slevou na startovném v letošním ročníku. Honza to díky sponzorům skousnul a startuje ale je možné, že pyšní bratři Patronelliové, kteří jsou ve své zemi skutečné hvězdy a každý mají dva mistrovské tituly (Alejandro 2011, 2012, Marcos 2010 a 2013) se kousli a řekli si, že startovat nebudou. Nicméně oficiálně zveřejnili koncem prosince informaci, že se rozhodli trošku si odpočinout a zvážit, jestli se vrátí třeba v roce 2016 a případně, v jaké kategorii - protože už je zajímá trošku víc kategorie automobilů, podobně jako Pepu Macháčka.
Letošní trasa vzbudila poměrně velké rozčarování především v kategorii kamionů. Ne kvůli tomu, že se zase pojede okruh - je to koneckonců pošesté v historii. Ale 9000km trasy obsahuje v případě kamionů jen 3759km speciálů, což je celkem málo ve srovnání s motocykly (4752) a automobily (4578). Nicméně i tak je poměr spojovaček a speciálů docela mizerný. Pokud se k tomu připočtou tradiční zkrácení a neutralizace, je to fakt otázka, jestli to je dálková rallye na 14 dnů a nebo prodloužené "cross country". Změna také nastala v náročnosti v druhé polovině závodu. Volný den mají motocykly a čtyřkolky v Iquique 10. ledna, kdežto auta a kamiony až 12. ledna. Trasy jednotlivých hlavních kategorií vedou v mnoha případech odlišně, což bude komplikovat logistiku pro jezdce, kteří používají asistenci z kamionů. Celkem 1382km speciálů vede pro auta a 600km pro kamiony jinudy, takže motorkáři budou rádi, že je zezadu nebudou dojíždět vozy a oni naopak mohou závodit a nebrat ohledy na případné pomalejší motorky a čtyřkolky. Když se podíváte do rozpisu etap, uvidíte víc maratonských bivaků (resp. maratonských etap) a také velké překvapení - maratonské etapy pro auta a kamiony, což tu bylo naposledy před 10 lety!
Máme se na co těšit? Bezpochyby ano. I když celková délka speciálu nemusí být vždy extrémní, některé etapy jsou doslova zdrcující - zejména pokud si to představíte z pohledu unaveného jezdce na motocyklu, který musí absolvovat prakticky předposlední den 726km přejezd a téměř 300km speciál. Ale i etapa 7. ledna bude výživná - 909km (315km speciál). Nejdelší speciál pro motorkáře má 781km (na pořadu bude 12. ledna).
Tak vítejte podeváté na mém blogu a těším se, že nás čeká zajímavý závod a třeba i špičkové umístění některého (nebo více) českých závodníků. Budeme jim držet palce.
Tomáš Kocanda
Více na http://dakarrallye.blogspot.cz/
Diskuse:
RALLYE DAKAR 2015
DAKAR 2015 - né tak vážně
P. S. Stejně jako vloni jsme ve spolupráci se sponzorem Honzy Veselého připravili spoustu čtenářských soutěží, první zahájíme hned zítra. Sledujte blog a facebook. A pochopitelně budeme rádi, když náš facebook budete nejen sledovat ale dáte si ho i do oblíbených, protože lajky stránky jsou jediné kritérium, kterým můžeme hodnotit to, co děláme. A i když to děláme "za naše" a jako koníček, tak budeme rádi, když uvidíme zvýšení počtu fanoušků, sdílení příspěvků a komentáře. Moc děkujeme.