Ergonomie
Přidal Milos dne 02. March 2007
Ergonomické aspekty mají pro inženýry firmy BMW Motorrad rozhodující význam při konstrukci mnoha částí stroje a jejich vzájemné souhře. Motocykly BMW jsou ostatně považovány za velmi pohodlné a vhodné pro jízdu na dlouhé vzdálenosti, což je důsledek optimální souhry řidiče, spolujezdce a stroje. Začíná to u sezení řidiče a spolujezdce, pokračuje výškou, vlastnostmi a polohou řízení i pedálů. Dalšími rozhodujícími faktory pro pohodlí řidiče a spolujezdce je dále tvar, tvrdost a úprava sedadla a rovněž šířka a tvar nádrže. Při delších jízdách je důležitá i optimální ochrana proti větru a současně i omezení hluku působeného větrem. Protože kvalita ochrany proti větru značně závisí na výšce jezdce, nabízejí cestovní stroje R 1200 RT, K 1200 LT a K 1200 GT ochranný štít s možností elektrického seřízení výšky a zajišťují tak zvýšený komfort. V případě sportovního stroje K 1200 RS a rovněž cestovního motocyklu Enduro R 1200 GS je možné ručně upravit výšku a sklon krytu.

Většina boxerů a čtyřválců má sedadlo, jehož výšku lze upravovat. U všech modelů s výjimkou Cruiser a K 1200 LT je možné si vybrat provedení s vyšším nebo nižším sedadlem. Polohu při sezení tedy lze ideálně upravit v poměru k řízení a stupačkám podle výšky řidiče – u R 1200 GS se dosahuje dosud jedinečné variability výšky sedadla od 810 mm do 890 mm. U nově koncipovaného sedadla R 1200 GS se poprvé také bere v úvahu jako měrná jednotka tzv. délka krokového oblouku (měřena přes vnitřní délku nohy jako celková délka mezi dotykovými body nohy). O tom, zda řidič oběma nohama při zastavení pohodlně dosáhne na zem totiž rozhoduje nejen absolutní výška sedadla. Je nutné uvážit i jeho tvar a šířku, především vpředu. Ergonomicky optimalizovaná konstrukce sedadla vede u mnoha nových modelů firmy BMW Motorrad k tomu, že i přes stejnou výška sedadla jako u předchozích modelů mohou i menší řidiči zastavit a stát zcela bezpečně.

Cestovní sportovní modely K 1200 RS a R 1200 ST jsou kromě toho vybaveny přestavitelnými polovinami řízení. U K 1200 RS lze po uvolnění šroubu s vnitřním šestihranem měnit zalomení a vzdálenost řízení k řidiči. Konce řízení R 1200 ST je možné měnit ve třech stupních celkem o 25 mm na výšku. Stupátka K 1200 RS a K 1200 GT lze sešroubovat s přidržovací deskou ve dvou různých polohách. Tourer K 1200 LT a Cruiser R 1200 CL nabízejí navíc spolujezdci různou výšku stupátek pro uvolněné držení nohou.

Podle ergonomických hledisek jsou provedeny i ovládací prvky na řízení. Nepatrná síla potřebná k ovládání a možnost individuálního nastavení ručních pák pro spojku (všechny modely) a brzdu (řada R a K) usnadňují citlivé používání brzdy a spojky a umožňují jízdu bez zbytečného napětí. Tím poskytují důležitý přínos k aktivní bezpečnosti.

K dobrému pocitu z jízdy na motocyklu patří samozřejmě teplota rukou. Teplé ruce zlepšují soustředění řidiče a slouží tedy rovněž ke zvýšení aktivní bezpečnosti. Motocykly firmy BMW Motorräder jsou proto podle požadavku vybavovány vyhřívanými rukojeťmi řízení s možností vícestupňového nastavení. Mimořádný luxus očekává majitele strojů K 1200 RS, K 1200 GT, K 1200 LT a R 1200 RT. Tyto modely hýčkají řidiče a spolujezdce vyhřívanými sedadly. Potřeby spolujezdce respektuje firma BMW Motorräder mimořádně pohodlným sedadlem. To znamená, že i na dlouhých cestách bude jízda pro posádku motocyklu dokonalým požitkem.


Informace čerpány se schválením BMW CZ z motocykly.bmw.cz.